Za politički obračun s Hercegovcima i «znanstveno
objašnjenje njihove asocijalnosti», nakon spomenute
«ekspertize» dr. Ivana Lučeva naglo su popularizirani tekstovi
Dinka Tomašića o takozvanoj «plemenskoj stočarskoratarskoj,
odnosno pljačkaško-ratničkoj-hajdučko-uskočkoj
kulturi». Oni su pisani tridesetih godina prošlog stoljeća, a
ponovno su objavljeni u nakladi izdavačke kuće Jesenski i
Turk.122 Kako god je Jovan Cvijić nekada nekritično slavio
dinarski rasni tip, dokazujući da su u njegovom selu najpametniji
ljudi na svijetu,123 tako su sada isto tako nekritički
razni nadri-intelektualci pljuvali na Dinarce, otkrivajući
genetske oblike nasilnika i pljačkaša, koji su opet najizraženiji
kod Hercegovaca, a koji pak pljačkaju i tlače Hrvatsku. Tako
je šovinistička propaganda dobila i (pseudo)znanstveni okvir.
U njegovoj izgradnji posebno se istakao filozof prakse Milan
Kangrga, koji je u svom degutantnom šovinističkom eseju
«Hercegovci i “rasizam”» najprije napisao da su Hercegovci
«rasno inferiorna turska i srpska kopilad, lopovi, hadezeovi
pljačkaši, švercerski drparoši po profesiji», a zatim «etički»
dodao kako se to ne odnosi na «hercegovački narod».124 Nije
Kangrga jedini filozof koji se okomio na Hercegovce, on je u
tome najniže pao.125 U tjedniku Obzor, u srpnju 1996. objavljen
je intervju koji je Marija Bašić vodila s Alainom
Finkielkrautom, francuskim filozofom i navodnim velikim prijateljem
Hrvatske. Njegova poruka svela se na upozorenje
hrvatskoj javnosti «Kontrolirajte Hercegovce da oni ne bi kontrolirali
vas».126 U splitskom tjedniku Feral Tribunu, koji je
jedan od promotora i izdavača Kangrginih fašističkih umotvorina,
objavljivani su tekstovi o Hercegovcima, npr. Kremenko
protiv Glembaya, Ero, go home, Dugi marš bijelih čarapa i
slično.127 Koliko god su Feralovi novinari (s pravom) ustrajavali
u obrani prava Srba u Hrvatskoj, još više su ocrnjivali
Hercegovce i to ne samo one u Republici Hrvatskoj, nego i u
samoj Hercegovini. Indikativni su tekstovi: naziva Rodijačka
republika, Hrvatsko vijeće obmane,128 ili Široki zbjeg.129 U tekstovima
su nabrajani Hercegovci koji bilo što znače u
Hrvatskoj, od ugostitelja, doktora, do generala, s jasnom
porukom: «Ero go home»!
U nečasnom poslu diskreditacije Hercegovaca istaknula
se i skupina Yale-ovih političara-intelektualaca. Sveučilišni
profesor i kolumnista tjednika Feral Tribune dr. Ivo Banac,
nekritično i nedopustivo za povjesničara, prihvatio je podvalu
srbijanske propagande da je oružje namijenjeno Vukovaru i
Dubrovniku završilo u Hercegovini.130 Tu tvrdnju, koja je
imputirala i dio odgovornosti Hercegovaca za pad Vukovara, i
teškoće u obrani Dubrovnika, ozbiljna je historiografija
opovrgnula.131 Dio hrvatske javnosti povjerovao je da su
Hercegovci krivi za sve njihove nedaće. Javnim šovinističkim,
a ako ćemo prihvatiti Bilićevu teoriju o «kvadratnim glavama»
i rasističkim napadima koji su uglavnom dolazili iz komunističkih
i(li) (malo)građanskih političkih i javnih krugova suprotstavljali
su se rijetki. Najmanje Hercegovci, oni su zašutjeli.
Većina nije imala niti prilike nešto reći, drugi su se povukli u
svoje sinekure, koje su na vrijeme osigurali, tek su rijetki govorili,
ali njihov glas nije se čuo od buke klevetnika.
Ipak nisu svi ušutjeli. Novinar i književnik Petar Miloš
ironično je pisao da razumije Zagrepčane kojima su problem
onih nekoliko postotaka Hercegovaca, ali neka zamisle kako
je tek njemu u Mostaru, gdje su sami Hercegovci. Na principijelan
način Hercegovce su branili (ili bar napadali malograđanštinu)
ljudi koji su se istovremeno suprotstavljali politici
dijela hercegovačkih političara. Tako je Boris Buden napisao
da su Hercegovci odbačeni upravo po istom rasističkom
ključu koji ih je doveo na tron hrvatske državnosti. Na mjesto
šiljoglavih Srba, došli su kockoglavi Hercegovci. Kao potvrda
njegovih stavova napisan je grafit «Vratite nam naše Srbe eto
vam vaši Hercegovci».132 Miljenko Jergović napisao je da je u
viziji one «malograđanske rasističke Hrvatske» Hercegovina
puno šira od same sebe. Prostire se preko Imotskog, Hrvaca
i Drniša sve do Gospića. Hercegovci su za njih i Hrvati iz
Bosne, ako nisu muslimani ili iz Sarajeva.133 Pojam
Hercegovci sve češće je sinonim za Hrvate iz Bosne i
Hercegovine.
Prenosimo:
Originalni znanstveni tekst. Autor dr. Ivica Lučić
National security and the future Vol.6 No.3-4. (01.09.2005.)
Podaci o autoru na kraju teksta.
Post je objavljen 05.06.2008. u 07:00 sati.