U travi se žute cvjetovi
I zuje zlaćane pčele,
Za sjenatim onim stablima
Krupni se oblaci bijele.
I nebo se plavi visoko
Kud nečujno laste plove; -
Pod brijegom iz crvenih krovova
Podnevno zvono zove.
A dalje iza tih krovova
Zlatno se polje stere
Valovito, mirno i spokojno -
I s huma se k humu vere...
Vladimir Vidrić (1875.-1909.) objavio je jednu zbirku od 40 pjesama .(Pjesme 1907.)
MOTIVI:
ü Staroklasična mitologija
ü Slavenska mitologija
ü Pejzaž
ü Aktualni društveno-socijalni motivi
PEJZAŽ 1.
• Jedan trenutak u prirodi
• To je podne u ljetno doba (jer se iza krovova zlatno polje stere, a stabla su sjenata)
• Živost i plastičnost te slike postiže pjesnik upotrebom glagola i pridjeva kojima se postižu akustički i vizualni elementi
• Sliku doživljava u pokretu (od bližeg ka daljem)
• Sa stabala pogled se penje k nebu, a zatim se spušta prema brijegu, prema krovovima i valovitom polju u daljini
• Pjesnik iznosi impresiju (dojam) jednog doživljenog trenutka
• Pjesma je puna boja i zvukova
• Glagolski predikati na kraju daju živost i dinamiku
• Tema krajolika konkretiziraju ovi motivi:
1. trava
2. žuti cvjetovi
3. zlaćane pčele
4. sjenata stabla
5. krupni bijeli oblaci
6. plavo nebo
7. laste
8. brijeg
9. crveni krovovi
10. zvono (podnevno)
11. zlatno polje
12. hum
• najprije se pojavljuju motivi iz neposredne blizine
• pjesnik u pejzažu uočava travu, cvjetove i pčele
• malo dalje zapaža sjenata stabla i krupne bijele oblake
• pogled je, dakle, usmjeren prema gore.
• Pjesnikovu se oku nameću novi motivi: plavo nebo i laste koje plove nebom
• U daljini se ocrtava brijeg i crveni krovovi iz kojih dopire podnevno zvono
• Pjesnikov pogled seže još dalje iza tih krovova i vidi zlatno, mirno i valovito polje koje se gubi iza brežuljka
• Motivi su raspoređeni u perspektivi i nižu se u neposrednom (bližem) i udaljenom prostoru krajolika
• Gotovo svi motivi u pjesmi su pejzažni
• Pjesnika privlači vegetacija (trava, cvijeće, stabla), svemir (nebo, oblaci), reljef (polja, brežuljci), ptice u krajoliku (laste).
• U krug pejzažnih motiva uključuje se i naselje (crveni krovovi)
• U pjesmi prevladavaju vizualni motivi. Vidrić se predstavlja kao pjesnik oka. Vizualnost motiva očituje se bojom, oblicima(dimenzijama) i prostornošću.
• Pojavljuju se i auditivni motivi (zujanje pčela, zvono koje zove)
• S gledišta stanja u kojima se motivi pojavljuju uočljiva je harmonija statičkih i dinamičkih motiva
• Izbor motiva i njihova umjetnička kreacija svjedoče o impresionističkom tipu pjesme.
• Vidrić odabire tipično impresionističke motive (travu, cvijeće, oblake)
• Motivi su ostvareni bogatom ljestvicom kolorističkih nijansi, treperavi su
Post je objavljen 23.10.2007. u 00:05 sati.