U travi se žute cvjetovi
I zuje zlaćane pčele,
Za sjenatim onim stablima
Krupni se oblaci bijele.
I nebo se plavi visoko
Kud nečujno laste plove; -
Pod brijegom iz crvenih krovova
Podnevno zvono zove.
A dalje iza tih krovova
Zlatno se polje stere
Valovito, mirno i spokojno -
I s huma se k humu vere...
Vladimir Vidrić (1875.-1909.) objavio je jednu zbirku od 40 pjesama .(Pjesme 1907.)
MOTIVI:
ü Staroklasična mitologija
ü Slavenska mitologija
ü Pejzaž
ü Aktualni društveno-socijalni motivi
PEJZAŽ 1.
• Jedan trenutak u prirodi
• To je podne u ljetno doba (jer se iza krovova zlatno polje stere, a stabla su sjenata)
• Živost i plastičnost te slike postiže pjesnik upotrebom glagola i pridjeva kojima se postižu akustički i vizualni elementi
• Sliku doživljava u pokretu (od bližeg ka daljem)
• Sa stabala pogled se penje k nebu, a zatim se spušta prema brijegu, prema krovovima i valovitom polju u daljini
• Pjesnik iznosi impresiju (dojam) jednog doživljenog trenutka
• Pjesma je puna boja i zvukova
• Glagolski predikati na kraju daju živost i dinamiku
• Tema krajolika konkretiziraju ovi motivi:
1. trava
2. žuti cvjetovi
3. zlaćane pčele
4. sjenata stabla
5. krupni bijeli oblaci
6. plavo nebo
7. laste
8. brijeg
9. crveni krovovi
10. zvono (podnevno)
11. zlatno polje
12. hum
• najprije se pojavljuju motivi iz neposredne blizine
• pjesnik u pejzažu uočava travu, cvjetove i pčele
• malo dalje zapaža sjenata stabla i krupne bijele oblake
• pogled je, dakle, usmjeren prema gore.
• Pjesnikovu se oku nameću novi motivi: plavo nebo i laste koje plove nebom
• U daljini se ocrtava brijeg i crveni krovovi iz kojih dopire podnevno zvono
• Pjesnikov pogled seže još dalje iza tih krovova i vidi zlatno, mirno i valovito polje koje se gubi iza brežuljka
• Motivi su raspoređeni u perspektivi i nižu se u neposrednom (bližem) i udaljenom prostoru krajolika
• Gotovo svi motivi u pjesmi su pejzažni
• Pjesnika privlači vegetacija (trava, cvijeće, stabla), svemir (nebo, oblaci), reljef (polja, brežuljci), ptice u krajoliku (laste).
• U krug pejzažnih motiva uključuje se i naselje (crveni krovovi)
• U pjesmi prevladavaju vizualni motivi. Vidrić se predstavlja kao pjesnik oka. Vizualnost motiva očituje se bojom, oblicima(dimenzijama) i prostornošću.
• Pojavljuju se i auditivni motivi (zujanje pčela, zvono koje zove)
• S gledišta stanja u kojima se motivi pojavljuju uočljiva je harmonija statičkih i dinamičkih motiva
• Izbor motiva i njihova umjetnička kreacija svjedoče o impresionističkom tipu pjesme.
• Vidrić odabire tipično impresionističke motive (travu, cvijeće, oblake)
• Motivi su ostvareni bogatom ljestvicom kolorističkih nijansi, treperavi su
< | listopad, 2007 | > | ||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 31 |
Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv
HRVATSKI JEZIK I KNJIŽEVNOST-PIŠE PROFESORICA I MAMA
">
MOJ HRVATSKI
zaplakao sam hrvatski
progovorio hrvatski
hrvatskim govorim
šapućem hrvatski
šutim hrvatski
sanjam hrvatski
i na javi sanjam hrvatski
volim na hrvatskom
volim hrvatski
pišem hrvatski
kad ne pišem ne pišem hrvatski
sve mi je na hrvatskom
hrvatski mi je sve
Pajo Kanižaj
Molitva djeteta da bude televizor
Ti si tako dobar, Gospodine,
i štitiš svu djecu na zemlji;
za jednu te posebnu milost molim:
pretvori me u televizor
zato da bi se moji roditelji
brinuli za mene kao za njega,
kako bi s jednakim zanimanjem
gledali i mene kao i njega:
kao mama najdražu TV-priču
ili tata svoje dnevne vijesti.
Želio bih, Bože, da govorim
kao najavljivač programa:
kad on govori, cijela obitelj šuti,
svi ga žele čuti,
nitko ga ne prekida
i ne ušutkava.
Želio bih, Bože, na sebi
osjetiti onakvu brigu
kakvu moji roditelji pokazuju
kad televizor ne radi
jer hitno zovu majstora.
A ja bih želio biti televizorom
samo zato da postanem
najboljim prijateljem
svojim roditeljima
i njihovim glavnim junakom.
Molim te, Gospodine,
pretvori me u televizor
makar samo na jedan dan.