Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/enhu

Marketing

Mitologija Afrike

Asase Yaa – duhovi Zemlje

Sva afrička plemena vjeruju u duhovnu snagu koja postoji u Zemlji. Najčešće, iako to nije pravilo, Zemlja se opisuje kao da je ženskoga roda. Tako je Zemlja ponekad supruga, ili družica Stvoritelja, a ponekad oni su u opasnoj zavadi i svađi. Tako pleme Ashanti iz Gane priča da je Zemlja zapravo Asase Yaa (Četvrtak – po Athumanunhu). Naime, Ashanti četvrtim danom u tjednu, odnosno četvrtkom ne rade u zemlji, već svetkuju i slave Asase Yaa. U proljeće Zemlji se prinose žrtve i darovi sa zamolbom za plodnu sjetvu i bogatu žetvu. Isto tako i prilikom pokopa traži se od Zemlje dopuštenje za pokop u vidu žrtvi ljevanica. O Zemlju se i kuca kako bi se otjerale nedaće i spriječile nesreće, a taj običaj zadržali su i sačuvali potomci afričkih plemena dopremljeni u Ameriku kao robovi. Najznačajnija i najpoznatija božica Zemlja je opisana u pričama naroda Ibo iz istočne Nigerije, a njezino je ime Ala. Ala je kod Iboa vladarica muškaraca, uzor ćudoređa i zaštitnica žetve. Istodobno je i Velika majka koja daje plodnost ljetini i ljudima, a obnaša i dužnost kraljice Podzemnog svijeta. Kult božice Ale vrlo je rasprostranjen u zemlji Iboa, a u južnim područjima Owerrija još i danas se mogu pronaći kuće posebno izgrađene u čast Ale, a te kuće nazivaju se Mbari. Kuća Mbari izgradi se po zapovjedi svećenika koji pronađe košnicu, ili leglo zmija na posebnom svetom mjestu. Muškarci i žene koje grade te kuće biraju se posebno i oni mjesecima žive zajedno krijeposni i odvojeni od drugih suplemenika. Mbari kuće su ispunjene kipićima od blata, a u središtu tih kipića je kipić koji predstavlja upravo Alu. Ala je prikazivana kao žena koja u svom naručju drži dijete, ima mač u ruci, a noge su joj išarane spiralama. Sučelice Ale uvijek stoji bog Oluje koji je podređeno božanstvo Ali. U tom društvu kipića nalaze se i kipići božica voda i duhova kiše. Nadalje, u zemaljske duhove, odnosno obitelj Ale ubrajaju se i duhovi stijenja i planina. Tako mnoga drevna afrička plemena štuju planine poput Kilimandžara, Camerouna i Kenye. Nekim plemenima duhovi Zemlje zaštitnici su lovaca. Tako pleme s gornjeg Nigera Shongay vjeruje u zaštitnika Musu koji je veliki putnik, onaj koji posvuda lovi i nadzire četiri strane Svijeta. Putujući Svijetom Musa je svašta naučio i vidio, vidio je kako se izrađuju posude od gline, kako nebeska kornjača tka niti od pamuka, a sva ta saznanja i spoznaje on je prenio i na ljude. Tako je Musa ljude naučio i u raspoznavanju dvanaest čarobnih šumskih stabala s kojih kada se oguli kora i spravi u tajnoviti prah lovcima služi za nevidljivost tijekom lova na šumske životinje. Bogovi željeza rođaci su Ale, pa Jorube pričaju da je Ogun, bog željeza nekoć davno prije silazio s Neba na Zemlju pomoću paukove mreže. Foni iz Abomeja mač koji drži Ala nazivaju Gu, a to je ujedno i naziv za boga željeza kod Fona. Tako je Gu kod Fona zaštitnik lovaca, ratnika i kovača, a ljudi se zaklinju njegovim imenom. Danas je kod Fona Gu zaštitnik kamiona i bicikla.


Post je objavljen 07.10.2007. u 18:31 sati.