Svi se napalili. Na sve strane se svi hvataju za glave i pričaju kako je to grozno. Teatar.hr je prepun mišljenja, razmišljanja, izmišljanja i razglabanja. Svi odreda imaju svoje mišljenje i svi su profesionalci za to što se dešava s tim zakonom i što će on u praksi napraviti. Sve je puno pameti i ne znam uopće da li bi trebalo pitati mene, najpametnijeg, što će biti s time. Ali eto, za razliku od većine pametnjakovića moj genij je pročitao taj prijedlog zakona te ću sada na ovome blogu dati svoja razmišljanja o njemu. Moram prvo reći da nisam baš nekakav preveliki odvjetnik koji se razumije u zakone i kada trebam nešto potpisati zovem rodbinu ( onu s kalašnjikovima ) i oni mi kažu svoje mišljenje. U redu, dakle, prelazimo na stvar. Ako se desi da sam nešto krivo shvatio, ispravite me.
Generalno, zakon mi se čini previše, previše kompliciran. Ne u nekom legalnom smislu nego stalno izmišlja nekakve nove stvari za koje nisam siguran da su uopće potrebne. Glavni problem nisu intendanti niti vijeća- već imena i prezimena koja će biti na tim položajima. Ako je intendant krele, onda je i kazalište takvo kao da mu je intendant krele. Ako su u upravnom vijeću krelci, onda će i kazalište koje je pod njima biti kao da ga vodi upravno vijeće prepuno krelaca. Zato ja mislim da uopće nije problem u nekim strukturama i centrima moći nego baš naprotiv- nepraktičnosti i nezrelosti ljudi koji se bave teatrom na tome položaju i polju. Ipak, idemo mi dati analizu tog zakona u praksi.
ČLANAK 7
Postojanje uvjeta za osnivanje kazališta rješenjem utvrduje županijski ured
državne uprave nadležan za poslove kulture županije na cijem se podrucju kazalište
osniva, odnosno Gradski ured za kulturu Grada Zagreba, po prethodno pribavljenom
mišljenju odgovarajuceg kulturnog vijeca.
Postojanje uvjeta za osnivanje kazališta kojega je osnivac Republika Hrvatska
rješenjem utvrduje ministar kulture po prethodno pribavljenom mišljenju
odgovarajuceg kulturnog vijeca pri Ministarstvu kulture.
Dakle, ako sam shvatio, intendant ima svoje vijeće od pomoćnika, koje daje nešto upravnom vijeću, koje to daje Ministru. Bez veze. Zašto sve to tako? Upravno vijeće zapravo služi tome da planove intendanta «možda odbije». Zanima me samo da li će itko ikada pročitati mišljenje upravnog vijeća i da li će ga ono objaviti? Jer mene bi jako zanimalo, i to bih jako iščitavao kada bi bilo u novinama «Upravno vijeće odbija taj plan radi toga toga toga i toga.» Ja iskreno sumnjam da će se to desiti- što znači da intendanta mogu odbiti zato što mu kravata strši iz košulje. I zašto ne bi pojednostavili- idemo napraviti upravno vijeće u čijem sklopu i je intendant pa da ono pošalje Ministru plan rada. Ako on «možda odbije», to će biti jednako kao i da «možda odbije» Ćiro Blažević, Severina, Luka Nižetić, Davor Šuker i ostala braća koja će vjerojatno završiti u upravnim vijećima kakvima se sada nude. Ali barem ću ja biti sretniji i biti će mi lakše i ljudima jeftinije.
ČLANAK 9
Osnivac (kazališta) je dužan osigurati odgovarajuci prostor za rad kazališta i kazališne
družine i sredstva za održavanje prostora.
Ajme meni, da ovaj članak nije ovako katastrofalno glup još bih se smijao. Dajte, hodite na Gradski ured i recite da tražite prostor u kojem bi napravili kazalište. Recite da novac nije problem. Oni će slegnuti ramenima i reći da ga možete naći. Gdje? Dajte u novine. Inače, Zagreb je prepun kazališnih dvorana koje čame prazne. Ima lijepo pozornicu, ima dvjesto lijepih stolica.... foaje, blagajnu, lustere , toalete i crvene tepihe. Bez zezancije- recimo da ja želim napraviti svoje kazalište- neka mi netko predloži neki prostor i da financijski proračun kojim bi se pokrile minimalne potrebe za funkcionalnost tog kazališta! Prijedlog da se kina zatvore i naprave od njihovih prostora kazališta te da se sav život kina ovog grada prebaci u multiplekse nije loš. Žao bi mi bilo tradicionalnih kina u Zagrebu, ali čini mi se da bi to bila pametna ideja.
Clanak 12.
Osnivac je obvezan prije raspisivanja natjecaja za intendanta odnosno
ravnatelja utvrditi osnovne programske smjernice s financijskim okvirom za sljedece
cetverogodišnje razdoblje.
Osnovne programske smjernice javnog kazališta i javne kazališne družine
utvrduje osnivac, na temelju strategije kulturnoga razvitka i javnih potreba,
uvažavajuci umjetnicke kriterije i zadani financijski okvir.
Smjernice se obavezno objavljuju u natjecaju za intendanta odnosno
ravnatelja.
Ide to nama sjajno. Zanima me koje su programske smjernice kazališta bile do sad. Čini mi se da je svaki vukao na svoju stranu s nečim, ali u praksi svaki je izmiješao svoj program tako da se u njemu baš ne može naći neka izrazita ( zapamtite- rekoh «izrazita», ne da je nema ) misao vodilja. Primjerice, da se mene pita- a to ne govorim zato što sam ja mlad-da sam ja intendant ili kako se već zove pametnjaković koji je gazda u kazalištu, ja bih napravio plan koji bi ohrabrivao mlade hrvatske dramatičare. Napravio bih natječaj za dramski tekst za mlade dramaturge pa neka se pošalje dvije tone tekstova. Onda bih neke od njih postavljao u iduća četiri ljeta a sve ostale bih po mogućnosti objavio u nekoj knjizi. Time bi mladi ljudi dobili medijsku pozornost- i ne pričajte svinjarije, ona je itekako nužna – a zbirka drama koja bi izašla bila bi vrlo jak doprinos kulturi jer bi dovela desetine novih i mladih dramatičara. Ja sam osobno jednom to i pokušao napraviti, ali su me zeznuli moji kolege koji, tipčno za studente ADU, o svemu odmah imaju loše mišljenje osim o sebi. Za razliku od mene. Ja sam iskren u vezi svega, naročito u vezi mojeg ingenioznog talenta i ljepote.
ČLANAK 20
Upravno vijece javnog kazališta i javne kazališne družine ima tri ili pet clanova
od kojih vecinu imenuje predstavnicko tijelo osnivaca iz reda uglednih umjetnika i
radnika u kulturi, a ostale clanove iz svojih redova bira umjetnicko osoblje kazališta,
odnosno kazališne družine.
Ovo je super. Dajte definirajmo kako se dobije status kvalitetnog umjetnika i rada u kulturi. Tko ih imenuje? Tko imenuje koji će se od tih ljudi naći u tome predstavničkom tijelu? Kako ja mogu doći u to predstavničko tijelo? Koga to predstavničko tijelo u biti predstavlja? I naravno, dajte svoje prijedloge u komentarima- tko bi ti ljudi po vama trebali biti.
ČLANAK 21
Upravno vijece:
- na prijedlog intendanata odnosno ravnatelja potvrduje program rada kazališta
odnosno kazališne družine, koji mora biti sukladan s osnovnim programskim
smjernicama i financijskim okvirom iz clanka 11. stavka 1. ovoga Zakona,
- nadzire ostvarivanje programa te njegovo financijsko i kadrovsko izvršavanje
(ostvarivanje),
- razmatra i usvaja programsko i financijsko izvješce intendanata odnosno
ravnatelja,
- odlucuje o financijskom planu i godišnjem obracunu,
- uz suglasnost osnivaca donosi statut i druge opce akte kazališta odnosno
kazališne družine ,
- predlaže osnivacu i intendantu odnosno ravnatelju promjene u organizaciji
rada kazališta odnosno kazališne družine,
- daje osnivacu i intendantu odnosno ravnatelju mišljenja o pojedinim pitanjima,
te
- obavlja i druge poslove odredene zakonom, aktom o osnivanju i statutom.
Ovo je smješnije od svih mojih objašnjenja kada pred razgolićenom damom priznam da sam djevac i da se neću seksati. Vijeće nadzire ostvarivanje financijskog plana kojeg donosi intendant ali ujedno i donosi odluke o financijskom planu. Osnivaču donosi statut, uz njegovu suglasnost- znači kada osnujete kazalište Severina će vam predložiti statut a vi ga možete čak i zataškati. Daje mišljenje o organizaciji i o pojedinim pitanjima- to je jako fino, ali to mogu i ja i moj mentor Fabrio. I ovo na kraju da radi druge poslove, to je kao da kažete da puding od čokolade može služiti kao jelo, oružje, alat, putovnica i druge stvari.
Clanak 23.
Intendant nacionalnog kazališta i nacionalnog kazališnog ansambla predlaže
upravnom vijecu imenovanje po jednoga pomocnika intendanta za dramski, operni i
baletni program.
Dakle, intendant ima svoje vijeće, i oni se razgovaraju s upravnim vijećem i kada donesu neku odluku, onda idu Ministru. Savez Pionira je dječja igrarija prema ovoj organizaciji. Dakle, ta dva vijeća- da vam odmah kažem- ili će si biti kao prst i nokat i neće ništa niti jedni niti drugi raditi i sve što će se dogovarati biti će dogovoreno u dvadeset minuta ili će si biti smrtni neprijatelji čija će ratovanja biti nekonstruktivna za rad kazališta.
Clanak 24.
Javnim kazalištem i javnom kazališnom družinom, osim onih iz clanka 22.
ovoga Zakona, rukovodi ravnatelj. Ravnatelj organizira i provodi umjetnicki program,
organizira i vodi poslovanje, predstavlja i zastupa kazalište odnosno kazališnu
družinu, vodi poslovnu politiku i odgovoran je za zakonitost rada. Zadace i ovlasti
ravnatelja, uz poslove utvrdene zakonom, pobliže se utvrduju aktom o osnivanju i
statutom.
Ravnatelj može upravnom vijecu predložiti imenovanje pomocnika ravnatelja.
Izbor i imenovanje pomocnika ravnatelja provodi se temeljem javnog natjecaja.
Postupak i vrijeme na koje se imenuje pomocnik ravnatelja pobliže se ureduje
statutom.
Javno kazalište i javna kazališna družina može imati intendanta i poslovnog
ravnatelja ako to odluci osni vac aktom o osnivanju ili statutom.
U redu, ali koja je razlika ravnatelja i intendanta? Možda sam blesav, ali čini mi se da nije baš jasno definirana. Članak 22 kaže da se njihov status definira u statutu kazališta. To je kao da putru i mlijeku kažeš da se dogovore koji je više dio doručka.
ČLANAK 25
Intendanta i poslovnog ravnatelja odnosno ravnatelja javnih kazališta i javnih
kazališnih družina kojih su osnivaci županije, Grad Zagreb, gradovi i opcine, imenuje
i razrješava predstavnicko tijelo osnivaca na prijedlog upravnog vijeca.
To znači da kada ja dam tisuće i tisuće kuna za prostor, za opremu, za ljude, za umjetnički kadar i kada se to isplati i počnem raditi s pozitivnom bilancom, upravno vijeće predloži ministru da mene kao osnivača treba maknuti i na moje mjesto postaviti politički podobnog pipničara s drugog brijega desno.... ili lijevo.
Nastaviti ću za par dana, ima još članaka. Zasad toliko. Čini mi se da će biti super. Kada ja budem ministar.
|