parliament

utorak, 06.12.2005.

"Funky Good Time"

I danas se jos uvijek lome kriticarska koplja oko toga ciji je band bio bolji. Otis Reddingovi "Bar-Kays" ili James Brownovi "JB`s". Ljubitelji soulicnijeg zvuka ce preferirati "Bar-Kayse", dok funkeri svojom svetinjom smatraju "JB`s". Posto je James Brown vec sezdesetih godina bio olicenje onoga sto ce Nixon kasnije nazvati "crnackim kapitalizmom" (posjedovao je nekoliko radio-stanica i imao potpunu financijsku kontrolu nad svojom karijerom) i posto je sam sebe prozvao najnapornije radecim covjekom u show biznisu, tako je i svoje "JB`s" placao bolje nego sto su to ostali bandleaderi radili (iako su "JB`s" jednom pod vodstvom Pee Wee Ellisa protestirali zbog uvijeta rada, pa je za snimanje svog legendarnog albuma "Funk Power" James morao angazirati kasnije funk-legende poput Bootsy Collinsa i njegovog brata Phelpsa "Catfish" Collinsa ). Ti, famozni, JB`s su i izmislili funk i presudno utjecali na glavne ljude u funku, kao sto su Sly Stone, George Clinton ili The Meters. Jedna, po meni, od najboljih ikad izdanih best of kompilacija je upravo "The JB`s – Funky Good Time Anthology". To je dvostruki CD sa dva i pol sata najboljeg funka ikad snimljenog, a koji ipak ima jednu manu, jer nije uvrstena "Blow Your Head" koja je mozda i najbolja stvar "JB`s" uopce.
Kako je funk nastao?
Uglavnom na neprekidnim turnejama J. Browna i njegovog banda, gdje je vecina materijala snimana u hodu sa mnogobrojnih Brownovih dancejamova uz koje je on prezentirao svoje plesove na bini, koji ce kasnije biti poznati pod imenima: "Camel Walk" i "Mashed Potato". Pjesma koja je najbolji primjer tog ranog funka je "Cold Sweat" iz 1967. koja i predstavlja prvi ozbiljni funk eksperiment, da bi 1970. sa hitom "(get up i feel like being a)Sex Machine" bili postavljeni temelji novom muzickom pravcu. I dok su James Brownove kompozicije harmonijski bivale sve kompleksnije, "JB`s" su reducirali svirku na puki ritam gdje su melodijski instrumenti poput gitare, keyboarda i puhackih instrumenata svirali ritam, tako da u najprogresivnijoj "JB`s" fazi tesko da se moze razlikovati zvuk gitare od zvuka konga.
Fela Anikulapo Kuti, glazbenik iz Nigerije, revolucionar, samoproglaseni predsjednik republike Kalakute i nigerijanski predsjednicki kandidat je bio covjek koji je optuzio Browna da mu krade muziku. Fela Kuti je umro u kolovozu 1997. i sahranjen u Lagosu zu drzavnicke pocasti u sorcu i sa cvijetom kanabisa u ruci. Umro je pod cudnim okolnostima. Sluzbeno od AIDS-a, a nesluzbeno od posljedica dugogodisnjeg boravka po nigerijanskim zatvorima. Kad je 1970. James Brown sa svojim "JB`s" dosao u posjetu Feli u Lagos, bio je impresioniran onim sto je cuo i vidio na sceni. Vecina teoreticara se slaze da je to bio i kljucni momenat kad je Brown odlucio da afrikanizira ameriku i postane Mr. Black Power. Medjutim treba napomenuti da se James Brownu na dusu stavlja njegova podrska Nixonu i sto je usred antiratne kampanje draft-dodgera isao nastupati za americke trupe u Vijetnam, kojima je i posvetio pjesmu "America Is My Home". Sve u svema iza tih burnih vremena ostali su nevjerojatno dobri komadi muzike kao sto su "JB`s" i James Brown ploce, ali i gotovo nevjerojatna kolekcija od sedamdesetak Fela Kutinih albuma (za pocetnike preporucujem takodjer izvrsnu kompilaciju: "Fela Kuti-The best of the Black President"). Tesko mi je presuditi ko je na koga vise utjecao, ili ko je koga vise potkradao. Cinjenica je da su James Brown i muzicari koji su prosli kroz njegov band, te Fela sa svojim "Afrika Seventi" izmijenili popularnu glazbu temeljnije nego bilo koje druge skupine muzicara prije i poslije njih.

06.12.2005. u 18:37 • 0 KomentaraPrint#

<< Arhiva >>

  prosinac, 2005 >
P U S Č P S N
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  


Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv