ISUS I ŽIVOTNE PROMJENE

22 ožujak 2008



Energija ovih pozitivnih spoznaja na blogu omogućuje da se životi promijene. Od životne je važnosti da ova kozmologija bude dostupna što širem krugu osoba. Dati im mogućnost da saznaju istinu, jer će ona, kad bude izložena, iznijeti na vidjelo onu unutarnju šifru koja će ih učiniti svjesnima.

U ovo uskrsno vrijeme moramo znati da je Isus preuzeo obavezu, a kad je preuzeo obavezu, znao je što mora činiti. A onda smo od njega napravili boga, kao što smo napravili bogove od mnogih.
Isusov drugi dolazak se neće ponoviti. Neće biti jedno, već skup bića koji će podići razinu svijesti ovog našeg planeta. Vrlo je važno da ih ne obogotvorujemo. Vrlo je važno shvatiti da je Bog u svakom pojedinom od nas i da je Bog ljubav i da je ljubav ono što stvara jednog Boga.

USLOVLJENI ČOVIJEK

21 ožujak 2008

Nadolazeći uskrsni praznici su me potakli na pisanje ovog posta o ljudima našeg doba i o prevladavajućem, rekao bih dominantnom stanju svijesti većine današnjih ljudi.

Danas ima puno ljudi koji su pod uticajem televizijskih i drugih medija pali u hipnotički trans, jer smatraju ove za autoritete kojima treba vjerovati.
Nenaviknutim da sami razmišljaju svojom glavom, ne postoji istina koja može narušiti njihova predubjeđenja i kondicionirane reakcije. Takvi će čak negirati i ono što vide svojim vlastitim očima.

Individue koje su tako kondicionirane mogu samo kao papagaji ponavljajati mišljenja koja su im sugerirana izvana, implantirana u njihovu svijest. Posljedica toga je da su milioni ljudi danas reducirani na intelektualni nivo jednog majmuna. Oni onda postaju žrtve psihološkog stanja poznatog kao “Leming Sindrom”. Leminzi su mali glodari poznati po tome što prate jedan drugog kad se strovaljuju sa planinskih litica u provaliju. Lemingarstvo je jedan podmukli psihički fenomen koji je prisutan kod većine sisavaca, a može se primjetiti kako kod običnih ljudi tako i kod najobrazovanije intelektualne elite.

Lemingarstvo nije intelektualni fenomen – nego psihološki, i zbog toga ni jedna socioekonomska klasa nije uspjela ostati imuna njegovom efektu. Univerzitetski profesor može biti leming isto toliko koliko i modom opsjednuta tinejđerka. Prvi slijepo prati posljednju teoriju koja je “u trendu”, dok ova druga samo prati posljednji modni stil. Da li ima neke razlike? Nijedno od njih dvoje ne može se odbraniti od sile prirode. Sila stapanja pojedinca sa svojom socijalnom sredinom može biti nesavladiva. Za čovjeka – leminga, logika koja stoji iza neke misli nije bitna toliko koliko je bitan autoritet ili popularnost onoga ko ju iznosi.

Ovaj blog i postovi na njemu sigurno neće biti leminzima ni od kakve koristi, zato što je za leminge negiranje, fundamentalni odbrambeni mehanizam, kojeg oni koriste ne samo radi svoje zaštite od neugodne stvarnosti, nego i da potvrde lojalnost svojim pretpostavljenima.

Njihova vjerovanja i stavovi moraju po svaku cijenu biti na “pravoj” strani. Leminzi jednostavno ne mogu podnjeti teret odgovornosti, ili nelagodnost u društvu, koja ide zajedno sa tim kad čovjek počne razmišljati neovisno od ostalih.

Oni su jedino sposobni ponavljati ono što čuju na televiziji ili pročitaju u novinama. Leminzi ne samo da će koristiti svu svoju energiju da se zaštite od uticaja koji mogu promjeniti njihove dogme, nego se neće libiti ni napasti one koji dovode u pitanje njihova vjerovanja.

Leminzi se užasavaju od pomisli da ih neko nazove ekstremistima ili teoretičarima konspiracija. Ono sto je ironično, isti ti leminzi koji ismijavaju sve konspirativne teorije su prvi koji progutaju najbesmislenije teorije koje se mogu zamisliti, kad su ove prezentirane od strane vlade ili režimskih i koorporacijskih medija!

Pokušati ću objasniti svijest leminga radi oslobođenja od sljepila kojeg su sami sebi nametnuli, mada se nije nimalo lako boriti protiv sila koje su posljedica kondicioniranja, Pavljovljevog refleksa i ljudske prirode. Lanci ideološkog konformizma kojima je čovjek sputan, vrlo su jaki i teško ih je raskinuti. Sa ograničenim sredstvima koja su pojedincima trenutno na raspolaganju skoro je nemoguće natjecati se sa “velikim” medijima, majstorima leminiziranja narodnih masa. Leminzi su već odavno programirani da se klanjaju medijskim autoritetima i vladajućoj eliti. Bez obzira na sve to, moramo učiniti napor da se uspostavi makar jedan temelj na kome će možda nekada u budućnosti moći niknuti istina.
Biti neinformisan ne znači istovremeno biti leming. Svako može biti prevaren.

Evo kako se ljudi mogu prevariti.

Ugledni istraživači iz cijelog svijeta i iz različitih znanstvenih disciplina već desetljećima izvode dobro osmišljene pokuse čiji rezultati opovrgavaju priznatu biologiju i fiziku. Sva ta istraživanja u svojoj cjelini pružaju nam obilje podataka o središnjoj organizacionoj sili koja upravlja našim tijelima i ostatkom svemira.

Njihova otkrića su uistinu zapanjujuća. Na našoj najelementarnijoj razini čovjek nije kemijska reakcija, nego energetski naboj. Čovjek, kao i svaka živa tvar, skup je energije u polju energije povezan sa svim drugim stvarima u svijetu. To pulsirajuće energetsko polje središnji je pokretač našeg bića i naše svijesti, alfa i omega našega postojanja.

Naše tijelo u odnosu prema svemiru ne poznaje dvojnosti - «ja» i «ne-ja» - jer ih povezuje u jedno bazično energetsko polje. Polje utječe na najviše funkcije našeg uma i izvor je informacija koje određuju rast naših tijela. Ono je naš mozak, naše srce i naše pamćenje, ono je nacrt svijeta za sva vremena.
Pričvršćeni smo i vezani za naš svijet, i nedjeljivi od njega, naša jedina temeljna istina jest naš odnos s njim.

Biologija i fizika sve do danas bile su sluškinje pogleda koje je zagovarao Isaac Newton, otac suvremene fizike. Sve naše predodžbe o svijetu i našem mjestu u njemu potječu od zamisli koje su se oblikovale još u sedamnaestom stoljeću, no koje još uvijek tvore jezgru suvremene znanosti - teorije po kojima su svi elementi u svemiru izolirani jedan od drugoga, odjeljivi i potpuno samodostatni.

Ustvari su te teorije stvorile predodžbu o odvojenosti, a iz nje se stvorilo stanje međusobne odvojenosti običnih ljudi, onda nacija i država a sve radi krađe energije malobrojnih osoba iz takozvane elite, koje se danas grčevito bore da zadrže i povećaju akumulaciju svoje moći a time i raspoložive energije za sebe. Sva mudrost politike “demokracije” i ekonomije ide samo u tom pravcu, zadržati i povećati moć i energiju malobrojnih pojedinaca na vrhu.

Zato se nova znanost teško ili nikako ne probija u svijest mase ljudi jer njezino usvajanje ruši jedan od glavnih temelja današnjeg ustrojstva čitave “zapadne “civilizacije, svugdije na Zemlji.

U čitavoj poznatoj povijesti znate li tko je prvi progovorio o tome? Melkisedek prije 4500 godina, Buda prije 2600 godina i Isus prije 2000 godina. Na različite načine pokušali su ljudima donijeti svijetlo istine i razumjevanja. Uspostavljeni sustav religije pažljivo je uklonio ključna znanja i istine koju su oni donijeli na svijet, a promovirao je dogmu i ritual, u svim religijama i crkvama bez izuzetaka. Danas to isto rade sve vlade i državni aparati svugdije na svijetu.

Gledajući danas Isusovo naučavanje od prije 2000 godina i njegovu istinu koju su u ovo doba potvrdili pioniri kvantne fizike kad su stekli uvid u samo srce materije, bili su zapanjeni nad onim što su vidjeli. Najsitniji djelići materije uopće nisu bili materija kakvu poznajemo, te nisu bili nešto određeno, nego ponekad jedna stvar, a ponekad sasvim druga. Još čudnije je to da su često istovremeno bili više mogućih stvari. A najznačajnije otkriće je da te subatomske čestice nemaju značenja same za sebe, u izolaciji, nego isključivo u odnosu sa svim ostalim. Materiju na njenoj najosnovnijoj razini nije moguće rascijepiti na samodostatne malene jedinice, nego je ona potpuno nedjeljiva.
Svemir je moguće razumjeti isključivo kao dinamičku mrežu međusobne povezanosti. Jednom povezane stvari uvijek ostaju povezane, i u vremenu i u prostoru. Pokazalo se da su i prostor i vrijeme samo arbitrarne tvorevine koje više nisu primjenjive na ovoj razini svijeta. Vrijeme i prostor - kakve ih poznajemo - ustvari uopće ne postoje.

Kako to objasniti svijesti čovjeka- leminga, jer kada to oni počnu prihvaćati početi će i ozdravljenje ljudi a sa njima i ovog planeta Zemlje, koji bez toga ide u sigurnu propast.

Danas za vrijeme uskrsnih praznika dobro je podsjetiti se izvornog Isusovog nauka o svijetu jer se nadam da će ga većina lakše razumjeti i prihvatiti od same prezentacije rezultata otkrića nove fizike koja tu istinu samo potvrđuje.
Naravno, treba imati stalno na umu da se to dogodilo prije 2000 godina kad nije bilo moguće ljudima iznositi naučne istine koje su i u današnje vrijeme teško shvatljive većini ljudske populacije, a jezik i poruke su davane u obliku parabola jer mnoge istine u ono doba nisu imale adekvatni riječnik za prenošenje poruka.

Evo male crtice iz života Isusa, primjera kako je djelovao.

Bilo je to sredinom zime i ljudi su tražili djelomičnog zaklona pod Solomonovim trijemom; i kako je Isus tu zastao, prišli su mu ljudi s mnogim pitanjima i on ih je poučavao više od dva sata. Neki židovski učitelji pokušaše da ga uhvate u zamku, govoreći: "Dokle ćeš nas držati u neizvjesnosti? Ako si zbilja ti Mesija, reci nam otvoreno!" Isus im odgovori: "Rekoh vam mnogo puta o sebi i svom Ocu, ali vi mi ne vjerujete. Zar ne vidite kako djela koja činim u Očevo ime svjedoče za mene? Ali mnogi od vas ne vjeruju jer niste od mojih ovaca. Učitelj istine privlači jedino one koji su gladni za istinom i žedni za pravednošću. Moje ovce čuju moj glas i ja ih poznajem i one me prate. I svima koji slijede moja učenja dajem vječni život; oni sigurno neće propasti i nitko ih neće oteti iz moje ruke. Otac moj, koji mi ih dade, veći je od svih, i nitko ih ne može oteti iz ruke Oca moga. Ja i Otac jedno smo." Neki Židovi nevjernici pohitaše do gradilišta u hramu i uzeše kamenje da ga kamenuju, ali im vjernici ne dapustiše. Isus je nastavio s učenjem: "Pokazao sam vam mnoga dobra djela koja dolaze od Oca, tako da vas sada pitam za koje me od ovih djela kamenujete?" Tad mu odgovori jedan od farizeja: "Zbog dobrog te djela ne kamenujemo, nego zbog hule što se praviš Bogom, iako si samo čovjek." Isus im odgovori: "Vi optužujete Sina Čovječjeg da huli Boga zato što ne želite vjerovati kad vam kažem da me posla Otac. Ako, dakle, ne činim djela svoga Oca, i dalje mi ne vjerujete, ali ako ih zbilja činim, makar meni i ne vjerovali, mislim da bi ste vjerovali djelima . Ali da se uvjerite u moje riječi, ponavljam da je Otac u meni i ja u Ocu, i da kako Otac živi u meni tako ću i ja živjeti u svakom koji vjeruje u ovo evanđelje."


Izdvojio bih Isusovu propovjed o dobrom pastiru

Više od tristo Jeruzalimeta, Farizeja i drugih je pratilo Isusa sjevernije od Pele, kad je on morao izbjeći jurisdikciji židovskih vladara na kraju svetkovine posvećenja. I baš u prisutnosti ovih židovskih učitelja i vođa, kao i apostola, je Isus propovijedao o “Dobrom pastiru”. Nakon pola sata neslužbenog razgovora, obraćajući se grupi od oko sto ljudi, Isus je rekao:

“Ove noći vam imam puno toga za reći, i s obzirom da su mnogi među vama moji učenici, a neki ogorčeni neprijatelji, svoje učenje ću vam izreći u obliku parabole, tako da svaki od vas može za sebe uzeti ono što mu srce dopušta.”

“Večeras, ovdje preda mnom su ljudi koji bi bili voljni položiti svoj život za mene i za ovo evanđelje kraljevstva, i neki od njih će to i učiniti u godinama koje će doći: no, ovdje su također prisutni i ljudi, robovi tradicije, koji su me pratili iz Jeruzalema, i koji, s vašim mračnim i zavaranim vođama, žele ubiti Sina Čovječjeg. Život koji sada živim u tijelu sudit će sve vas, prave i lažne pastire. Ako je lažni pastir bio slijep, neće imati nikakvoga grijeha; no vi svi tvrdite da vidite; javno govorite da ste učitelji u Izraelu; stoga vaš grijeh ostaje na vama.”

“Pravi pastir okuplja svoje stado u ovčinjak preko noći kada postoji opasnost. I kada jutro svane, on ulazi u ovčinjak na vrata , i kada zove, ovce poznaju njegov glas. Svaki pastir koji ulazi u ovčinjak na bilo koji drugi način osim na vrata lopov je i razbojnik. Pravi pastir ulazi u ovčinjak kada mu je vratar otvorio vrata, i njegove ovce, poznavajući njegov glas, izlaze kad ih on zove; i kada svoje izvede, pred njima ide i ovce idu za njim jer poznaju njegov glas. Za tuđincem, dakako, ne idu, već bježe od njega jer tuđinčeva glasa ne poznaju. Ovo mnoštvo okupljeno oko nas ovdje je poput ovaca bez pastira, ali kad im mi govorimo, oni poznaju pastirov glas, i stoga idu za nama; to jest, barem oni koji su željni istine i pravednosti tako rade. Neki od vas nisu od mojega stada; oni ne poznaju moj glas i ne idu za mnom. I stoga što su lažni pastiri, ovce ne poznaju njihov glas i ne idu za njima.”

Kad im je Isus ispričao ovu poredbu nitko ga nije ništa upitao. Nakon nekog vremena počeo je ponovo pričati objašnjavajući poredbu:

“Vi koji želite biti pomoćni pastiri stada mojega Oca morate biti ne samo dostojni vođe, već morate i nahraniti stado dobrom hranom. Niste dobri pastiri ako ne vodite svoje stado na zelene pašnjake pored mirnih voda.

“I sada, u slučaju da neki od vas ne shvate ovu poredbu isuviše olako, kažem vam: ja sam vrata Očevog ovčinjaka, i u isto vrijeme pravi pastir Očevoga stada. Nijedan pastir ne može ući u ovčinjak bez mene, i ovce neće slušati njegov glas. Ja, s onima koji sa mnom služe, sam vrata. Svaka duša koja krene na vječan put na način koji sam stvorio i odredio bit će spašena; bit će sposobna nastaviti sovj put dok ne dostigne vječne pašnjake Raja.

“Ali ja sam i pravi pastir koji je voljan položiti svoj život za svoje ovce. Lopov provaljuje u ovčinjak samo da bi ukrao, ubio i uništio. Ali ja sam došao da svi vi možete imati život, život u izobilju. Najamnik, kada vidi opasnost, pobjeći će i dopustit će da se stado rasprši i da bude uništeno; ali pravi pastir neće pobjeći kada vuk dođe; on će zaštititi svoje stado, pa čak, ako je to potrebno, položit će svoj život za svoje ovce. Zaista, zaista, kažem vam, prijatelji i neprijatelji: ja sam pravi pastir i poznajem svoje i mene poznaju moji. Neću pobjeći u opasnosti. Završit ću ovu službu dovršenja volje mojega Oca, i neću napustiti stado koje mi je Otac povjerio.

Ali ja imam i mnogo drugih ovaca koje nisu iz ovog ovčinjaka, i ove riječi nisu istina samo za ovaj svijet. Te druge ovce također čuju i poznaju moj glas, i ja sam Ocu obećao da će sve one biti skupljene u jedno stado, jedno bratstvo Božjih sinova. I tada ćete svi poznavati glas jednog pastira, pravog pastira, i svi ćete priznavati Božje očinstvo.

“I znat ćete zašto me Otac voli i zašto mi je povjerio sva stada ovog područja: Otac zna da ću uvijek štititi stado, da svoje ovce neću napustiti, a da, ukoliko to bude potrebno, neću oklijevati dati svoj život služeći njegova brojna stada. Ali imajte na umu to da, ako dam svoj život, uzet ću ga opet. Niti jedan čovjek ili bilo koje drugo biće ne može uzeti moj život. Imam pravo i moć dati svoj život, i imam istu moć i isto pravo opet ga uzeti. Ovo ne možete razumijeti, ali dobio sam takvu ovlast od svojega Oca čak i prije no što je ovaj svijet postojao.”

Kad su čuli ove riječi, apostoli su bili zbunjeni, učenici začuđeni, dok su Farizeji iz Jeruzalema i okolice govorili “On je ili lud, ili je đavao”. Ali neki su od jeruzalemskih učitelja rekli: “On govori kao netko tko ima vlast; osim toga, tko je ikad vidio opsjednutog čovjeka kako otvara oči rođenome slijepcu i čitni sve one predivne stvari koje je ovaj čovjek učinio?”

Sutradan je polovica ovih židovskih učitelja izjavila da vjeruju u Isusa, dok se druga polovica vratila u Jeruzalem i svojim kućama zastrašena.


Isus je često govorio apostolima o nebeskim svjetovima i učio ih da napredujuća djeca Boga moraju duhovno sazrijeti onako kako djeca fizički sazrijevau na ovom svijetu.

To je jako bitno danas, možda kao nikad prije u povjesti ljudskog roda, i ovi postovi imaju za cilj baciti bar malo svijetla na tom putu.

MIT O KOSOVSKOJ BICI - DANAŠNJE KOSOVO I SRBIJA

01 ožujak 2008


Ovaj post pišem sa ciljem da ukažem na sprski mentalitet, koji stvara mitove i lažno prikazuje povijest, a prije svega stvara lažnu sliku svojih velikih vođa koji su se istinski borili za svoj narod a mitomanijom su pretvoreni u izdajnike i kukavice, dok su pravi izdajnici i kukavice veličani kao veliki borci i patriote. Razumjevanje sadašnjeg stanja na Kosovu i Srbiji traži znanje o prošlim događajima koji su uzrokovali i još uzrokuju danas ružne događaje kojih smo svjedoci.

Početi ću sa kosovskom bitkom ili malo prije nje, gdje se Vuk Branković, plemić koji je zbog borbe sa Turcima i zarobljen i ubijen tretira kao najveći izdajnik srpskog naroda a srpska epska poezija i srpski mit je uzdigao Marka Kraljevica koji se u stvarnosti borio na turskoj strani, pa je kao turski vojnik i poginuo. Tako je i danas, borac za naprednu i prosperitetnu Srbiju, Zoran Đinđić je ubijen i već se proglašava izdajnikom Srbije (na udarnom terminu države televizije Rusije) a osobe koje uištavaju biće srpskog naroda (Koštunica Nikolić i društvo) veličaju se kao veliki patriote.
Ovaj post pišem jer nam je stabilna i prosperitetna europska država Srbija, Hrvatskoj u najvećem interesu, a uvidom u povjesne događaje koji su prethodili današnjem stanju u Srbiji i Kosovu su od krucijalnog značaja za razumjevanje događaja.

KRATKE POVJESNE CRTE VEZANE ZA KOSOVO

Poslije vladavine Cara Dusana, koja se od strane današnjih Srba u svakom pogledu malo pominje, potpuno je zapostavljen kao da srbi kriju od sebe samih da su imali uspjesnu dinastiju Nemanjića čiji zenit je Car Dušan, koji je usput bio u odličnim odnosima sa rimskim papom. Nakon njegove smrti dolazi do feudalne anarhije i rasula države za vladavine Cara Stefana Urosa Nejakog. Ovaj srpski vladar je bio suprotnost svom ocu, slabašan, miroljubiv, popustljiv, okrenut vise religiji nego stvarnom zivotu i problemima sa kojima se suočila država, nije bio kadar održati državu na okupu. Umjesto njega su to vise činili dva Mrnjavčevica, Vukašin i Jovan Uglješa, inče došli iz Livna. Prvi se okrunio kraljevskom a drugi despotskom titulom i potisli su u drugi plan samog cara.
Mitomanija je predstavila krajnje nepravedno oba Mrnjavčevica kao, bezobzirne, vlastoljubive velikaše koji su u ime svojih osobnih ambicija gazili nacionalni interes i interes države. Ovaj stav je krajnje pogresan jer veliki historicar Georgije Ostrogorski u svom djelu „Srpska oblast poslije Dušanove smrti” zaključuje da je cijeli juzni dio Srpskog carstva pred Maričku bitku bio pod jakom kontrolom Mrnjavčevica koji su zapravo vrsili reintegraciju carstva. Kralj Vukašin se sa vojskom 1371.godine nalazio kod Skadra spreman da sa vojskom slomi otpor Altomanovića kad je iznenada dobio poziv od brata da mu se priključi u pohodu na Turke koji su već drzali na Balkanu čvrsto pozicije i povremeno upadali ali bivali odbijeni od strane Uglješine vojske. Ovaj iznenadni pohod koji je očito bio odlična šansa da se Turci protjeraju sa Balkana, pretvorio se u veliki poraz. U Maričkoj bici uništena je Srpska vojska i oba su vladara poginula.

Mnogi suvremenici toga doba su u pogibiji na Marici vidjeli Božiju volju zbog uzurpatorskih poteza Mrnjavčevica. Srbi su zbog pogresnog sagledavanja situacije činili velike strategijske greške. Nitko nije shvatio da su dva ambiciozna velikaša obnavljali državu kad nespobni car nije mogao da je drži na okupu. Da stvar po srbe bude gora Car Uroš umire dva mjeseca poslije bitke na Marici.

U narednom periodu južni djelovi Srpske carevine pasti će neposredno ili posredno pod vlast Turaka a na sjeveru se obnovila država pod žezlom Kneza Lazara. Dolaskom na vlast Kneza Lazara bili su konačno zadovoljeni mnogi, jer Knez Lazar je bio iz redova domaćeg plemstva ( a ne sposobni dođos iz inozemstva), imao je i uspješnu karijeru kod oba Srpska cara. Vješto se nametnuo za Srpskog vladara uz poštovanje za ono vreme bitnih stvari, kao što je proglašenja Bosanskog bana Tvrtka za Srpskog i Bosanskog kralja. Pošto je po ženskoj liniji bio od Nemanjica, Tvrtko je postao Lazaru šizeren ( po tituli i moći nadredjeni vladar ), tu treba napomenuti da je Tvrtko bio odan rimskom papi. Knez Lazar je obnovio državu i učvrstio je ali je u naslijedje dobio rat sa Turcima.

Turci su tek deset godina posle Marice krenuli sa upadima na Srbiju ali bezuspješno. Na Dubravici kod Paraćina kneževe vojvode krajišnici Crep i Vitomir su ih porazili te poslije ovog upada iz 1381.godine Turci će se osmjeliti za novi napad tek pet godina kasnije kad privremeno zauzimaju Niš ali već slijedeće godine potučeni su u bici kod Pločnika.
Turci mjenjaju pravac napada i udaraju preko sjevera Zete na Bosnu ali vraćajući se sa naizgled uspješnog pohoda vojska pobjednika sa Marice, Lale Sahina biva uništena u klancima oko Bileće od strane vojske vojvode Vlatka Vukovića.
Zbog stalnih poraza svojih akindžija i opasnosti da se Balknaski vazali pobune i priđu Srbiji sultan Murat odlučuje za pohod na Srbiju sa svom silom.
Tokom cijele jeseni i zime 1388/1389 godine obje strane su se pripremale za odlučujuci sudar. Turci su tokom jeseni ušli u Bugarsku da bi bugarskog cara, zeta Kneza Lazara sprječili da eventualno pomogne puncu.

U proleće Turci su krenuli u pohod. Za razliku od ranijiih pohoda, turska vojska se kretala samo širokim putevima i umjesto da se uputi preko doline juzne Morave odmah na sjever zaputila se na Kosovsko- Metohijsku oblast. Ovaj pravac prodora bio je dobar jer je bio privredni centar države odakle su vodili mnogi putevi dalje u srce države a koji je opet bio širok bez mogućnosti zasjede.

Turci iz prethodnih pohoda imali loše iskustvo sa Srpskim zasjedama ili borbama na uskom terenu gde je udar Srspske oklopne konjice mogao doći do punog izražaja nasuprot njihove lako ili nikako oklopljene vojske.
Srbi su sa druge strane koncentrirali svoje snage u regionu Kruševca i operirali po unutrašnjim operativnim pravcima. Snage koje su držale grad Pirot su napustile grad i povukele se na sjever ali Turci nisu krenuli za njima, očito je da nisu zagrizli mamac i uputili se na ovaj pravac. Saznavši za pokret Turaka ka Kosovu, knez Lazar se uputio sa vojskom na Kosovo. Pred sobom je imao dva moguća riješenja, da prepusti Kosovo privremeno Turcima i u nekom izlaznom pravcu dočeka Turke iz Kosova ili da bitku primi negdje na otvorenom gdje će Turci morati proći. Knez je učinio ovo drugo. Turci su pred Gazimestan noćili kod Novog Brda a kad su stigli na Gazimestan malo je trebalo da bitka zapocne 27.juna ali do nje tad nije doslo. Razlozi za to su neobični, sulatana Murata je od namjere da započne odmah bitku odvratio najbliži vezir opomenom da je već prošlo podne, da je vojska umorna te da je bolje sutra sa odmornom armijom zametnuti bitku. Zanimljivo je što Srbi nisu napali umorne Turke.
Šta se dogodilo sutradan tokom bitke? Za početak navesću ukratko rekonstruiran tok bitke koji se obično sreće u enciklopedijama i historiji.
Prema Vojnoj enciklopediji prvi su u napad krenuli Turci sa 1000 strjelaca koji su izašli ispred bojnog poretka i strjelama imali zadatak da izazovu napad protivnika, a po drugim podacima su prvo Srpski strjelci krenuli u napad da bi turski strjelci uzvratili. Sad je uslijedio Srpski napad sa desnog krila. Ovo Srpsko krilo je napalo krilo pod komandom Jakub-celebije i žestoko ga potislo.
Turski izvori priznaju da su Srbi stigli u napadu do same komore te da je uveliko Turke od naleta spasio samo slučaj jer su Turci improvizovali pred Srpskim oklopnicima bedem od hrane i zaustavili Srbe. U centru bojnog poretka Srbi su uspešno nadirali ali su pretrpjeli veliku štetu od turskih rovova sa koljem pobodenim uvis što je nanijelo Srbima velike gubitke i zaustavilo ih. Dotle je na desnom turskom krilu Bajazit-celebija pobjedio i potisnuo Bosansku vojsku pod vojvodom Vlatkom Vukovicem koji se povukao sa bojišta a potom se Bajazit sa svom silom i rezervom u kojoj su najžešći borci bili srbi odani sultanu, bacio na Srpski centar koji je u neravnopravnoj borbi podlegao a Knez Lazar sa velikim brojem velikaša zarobljen. Tokom bitke, po ovoj verziji koja je zvanična, Milos Obilic je izvršio svoj podvig ali je sultanova pratnja lukavo sakrila smrt sultana od vojske i Bajazit je iskoristio situaciju da dodje na vlast, brata je pozvao kod oca a zapravo naredio da se pogubi. Zarobljenog Kneza Lazara i vlastelu, turci su po Bajazitovm naređenju ubili a potom su se povukli nazad u Tursku kako bi Bajazit učvrstio vlast.
Ovakav tok i ishod bitke nije ništa drugo nego historijski modificiran Kosovski mit i kult. On namjerno ne obrađuje mnoge stvari u obradi same bitke.

Za objašnjenje ovoga pomoglo bi svima da procitaju jedan značaj dokument o Kosovskoj bici koji obara cijeli Kosovski mit i verziju dogadjaja i traži i danas odgovor na očitu izmišljotinu o Kosovskoj bici.
Riječ je o odgovoru Firentinske općinene Bosanskom i Srskom kralju Tvrtku Prvom Velikom. U njemu, gradjani Firence nedvosmisleno čestitaju pobjedu kralju Tvrtku nad Turcima i da stvar bude zanimljivija napominju da je Tvrtkovo pismo potvrda onoga sto već znaju „..kako iz pristiglih glasova, tako iz pisama mnogih ljudi...” a da im je Tvrtkovo pismo samo potvrda onog što znaju. Krajnje učtivo i diplomatski slatkorječivo Firentinci su hvalili uspjeh Kralja Tvrtka jer de fakto i de jure on je kao Srpski vladar čija se vojska borila u bici sa vojskom svog vazala Kneza Lazara, bio nominalni pobjednik jer Knez Lazar je bio njegov potčinjeni.

Da nešto ozbiljno nije uredu sa zvaničnom verzijom i uopće cjelim mitom pokazuje slijedeća dogadjanja, na proleće 1389.g. kralj Tvrtko poduzimao je akcije za osvajanje dalmatinskih gradova, Trogira i Splita. Veliko tursko nadiranje poremetilo mu je planove, pa je zaustavio započetu akciju i vojsku sa najboljim vojskovođom prebacio na drugu stranu, na Kosovo. 0kvo povlačenje Tvrtkove vojske iskoristili su Mađari i njihove pristalice u Dalmaciji, potisnuvši ostavljene Tvrtkove posjede i osvojeni Klis, ali su ubrzo zaustavljeni jer je Tvrtko odmah poslije bitke na Kosovu povratio sve teritorije, i započeo u svibnju ranije prekinute borbe.
Sa početkom slijedeće godine Tvrtko je nastavio osvajanja, da bi se 10.srpnja prvi put proglasio sa titulom “Kralj Bosne, Dalmacije, Hrvatske, Primorija i Raške.

S obzirom na dalji razvoj događaja može se reći da se dogodilo sledeće: Srbi su ušli u sukob sa susjedima sa sjevera, a da bi u tome uspjeli Srbi su ušli u savez sa Turcima radi rata sa Ugarima. Naredni događaji pokazuju da se radilo o čvrstom savezništvu dvije strane (Srbi i Turci) jer do Angorske bitke, sultan Bajazit se krajnje korektno odnosio prema Srbiji i Knezu Stefanu Lazareviću a zajedno su potukli Krstaše kod Nikopolja 1396.godine koje je protiv Turaka vodio kralj Sigismund.
Ovo je važno jer događaji posle Kosovske bitke se ne sagledavaju korektno već krajnje pogrešno sa vremenske distance i ugla nekog ko zna šta se dogodilo više stotina godina radi sakrivanja činjenice o Srpsko Turskom savezništvu.. Očito je slijedeće : Srbi su se uspješno odbranili od Turaka na Kosovu ali su izgubili Kneza Lazara. Moguće da je do toga došlo poslije bitke te da je baš sam Bajazit bio taj koji je lukavstvom zarobio Kneza Lazara i njegovu užu pratnju. S obzirom da je Bajazit u Angorskoj bici uprkos izgubljene bitke ostao na jednom uzvišenju sa 1000 vojnika i nastavio pružati otpor Tatarima i pokušao pobjeći tek kad je vidio da se Tatari ne povlače već i dalje napadaju, postavlja se pitanje zašto je to učinio. ( prilikom pokusaja bjega je i zarobljen od strane Tatara)?
Lako je moguće da je inače oholi i sujetni sultan samo činio ratnu varku koja mu je jednom davno negde uspjela. Svjestan poraza svoje vojske želio je da protivniku opijenom pobjedom nanese što teži udarac a to bi bilo ubistvo protivničkog vladara. Po konsolidaciji svoje vlasti u Carigradu sultan Bajazit je sklopio čvrsti savez sa Srbima, što ovi danas nastoje sakriti kao zmija noge.

Kasnije u povijesti su se u skladu sa dnevnim političkim potrebama i da bi se sakrile činjenice o savezu Osmanlija i Srba nanosio sve veći veo zaborava i još deblji sloj izmišljotina sa obje strane.

Kao zaključak navodim da unatoc nedostatnim izvorima za stjecanje pouzdanijih predodžbi o životu na Kosovu u srednjem vijeku, od sredine 9. stoljeca vecinu kosovskoga stanovnistva činili pravoslavni Slaveni kako pod bugarskom i bizantskom vlasću, tako i u vrijeme srednjovjekovne srpske države. Ali premda je još u vrijeme Stefana Prvovenčanog cijelo podrucje današnjega Kosova bilo pod srpskom vlašću, Kosovo se ne može smatrati kolijevkom srpske države i kulture, nego je to područje Raške na kojemu su prije uspostave dinastije Nemanjića vladali slavenski župani. Ni najstariji vjerski objekti, ispočetka gradjeni provincijalnim stilom a nakon pada Carigrada 1204. godine, kada mnogi bizantski slikari fresaka traže i dobivaju utočiste kod Nemanjića, ti objekti dobivaju obilježja vrhunskoga bizantskog stila, nisu izgradjeni na Kosovu. Studenica i manastir svetoga Đordja smješteni su u blizini današnjega Novoga Pazara, zapadno od područja Kosova, a manastir Žica je na sjeveru. Mileševa i Sopočani takodjer su izvan granica Kosova, pa se može zaključiti da je kolijevka srpskog monaštva u prva dva ili tri naraštaja vlasti Nemanjića bila smještena gdje i kolijevka srpske države: ne unutar Kosova nego više na sjeveru i zapadu. No, kako se srpska srednjovjekovna država širila na jug i sjever, Kosovo je postalo zemljopisnim središtem tog teritorija, a rudnici srebra blizu Prištine kao i trgovina razvijena u Prizrenu bili su važni za gospodarstvo te države kao, uostalom, i svih drugih koje su Kosovom upravljale.

Nasuprot dogmi popularne srpske povijesti i velikosrpskih ideologija o presudnoj vaznosti Kosovske bitke 1389. godine za sudbinu srpske drzave, srpsko carstvo se raspalo nedugo nakon smrti Dušana Silnog 1355. godine, Elementi srpske državnosti postojali još dugo nakon prve Kosovske bitke. Premda je vođa kršćanske vojske i jedan od srpskih vladara koji su upravljali dijelovima teritorija bivšega Dušanova carstva Lazar Hrebeljanovic poginuo u toj bici, ipak se pouzdano znalo da tada pobijedili kršćani. Turci su se povukli zbog pogibije sultana Murata kao i zbog nastojanja njegova sina Bajazita da konsolidira vlast.

Činjenica je da je narodna predaja, zlouporabljena od kolonijalno- državotvornih srpskih vlasti u 19. i 20. stoljeću, Kosovsku bitku učinila središnjim događajem u srpskoj povijesti. Tomu je tako dijelom i zbog toga što su se u razmaku od pola stoljeća dogodile dvije bitke na istome mjestu, a u narodnoj predaji tijekom stoljeća stopljene su u jednu. Vuk Brankovic, koji je ocrnjen i proglašen izdajicom zapravo nije izdao Lazara Hrebeljanovica, niti se pokorio Turcima. On je umro u turskom zatvoru. Ali je njegov sin Djuradj Brankovic odbio je suradjivati s Janosem Hunyadijem kad je on 1448. krenuo protiv Turaka i sukobio se s njihovom vojskom na istomu mjestu gdje i Lazar Hrebeljanovic 1389. Buduci da je Hunyadi prosao zemljom srpskoga velmože ne dobivsi njegov pristanak, on je o pokretu kršćanske vojske obavijestio sultana Murata II, koji je u Albaniji bio zaokupljen pokušajima osvajanja Kruje, uporišta legendarnog albanskog junaka Skenderbega. Murat II. je na Kosovo doveo nadmoćnu vojsku koja je razbila Hunyadijeve postrojbe. Skenderbeg je bio Hunyadijev saveznik koji mu je, rasterećen odlaskom Muratove vojske na Kosovo, trebao priteci u pomoc. Ali, zauzet raščišćavanjem računa s Venecijom, Skenderbeg je zakasnio na poprište. Tako je propala povijesna prigoda da se spriječi uspostava osmanlijske vlasti na Kosovu. Od 1455. godine, kad su pokoreni Novo Brdo i Prizren, pa sve do pocetka 20. stoljeca, Kosovo ce biti pod otomanskom vlascu. Za vrijeme otomanske vlasti najpovlaštenija je bila SPC (Srpska pravoslavna crkva) koja je i bila najčvršći saveznik Osmanlija i koja je direktno odgovorna za tako dugu upravu Turaka na ovim prostorima. I oni danas prikrivaju i izbjegavaju govoriti o svom dugom i prisnom savezništvu sa Osmanijskim carstvom, pogotovo je sramna njihova uloga u rušenju srednjovjekovne Bosanske države o čemu šute kao zaliveni.
Ključnim za uspješnu i relativno bezbolnu uspostavu osmanlijske vlasti, pored pomoći SPC-a je uhodana praksa kojom su lokalni feudalci pretvarani u spahije, upravitelje-vlasnike imanja s kojih su morali osiguravati prihod za funkcioniranje carstva, što je ponajprije značilo za financiranje vojske i osvajačkih pohoda. U prvim godinama otomanske vlasti ukupni danak što su ga spahije ubirali od kmetova za financiranje potreba carstva bio je manji negoli danak njihovim ranijim despotima i carevima. Od tih se spahija, a kamoli od njihovih kmetova, nije trazilo da prihvate islam. S vremenom, a prisjetimo se da je ta vlast trajala više stoljeća, svi pripadnici srpske vlasti, pa i mnogi koji se vlasti ničim nisu htjeli zamjeriti, postali su muslimani. U administrativnim središtima, gdje su bili uspostavljeni vojni garnizoni i smješteni visoki činovnici carstva, govorilo se turskim jezikom, razvijala se turska kultura, urbani islamski vjerski zivot i trgovina.

Albanci su tursko osvajanje Balkana dočekali kao katolici. Veliku većinu kosovskih Albanaca koji su dočekali slom Turskoga Carstva činili su muslimani, kao što je, uostalom, i danas. Dio odgovora na pitanje kako se to moglo dogoditi leži u načinu na koji su Osmanlije uspostavili vlast. Drugi dio treba potraziti u načinu na koji su vlast provodili. Kad bi zapelo s provedbom nekog zakona ili jednostavno s dovodjenjem u red nekoga nepokorna albanskog plemena ili klana, ti bi pobunjenici dobili posebne povlastice i, uz pristanak središnjih vlasti, jamčili sigurnost prometa i trgovine na odredjenom podrucju. Na taj način nedirnuta je ostala unutarnja struktura odnosa izmedju Albanaca, njihov jezik i običaji. Upravo zbog čvrste strukture tradicionalnih odnosa dogadjalo se da svi članovi nekoga klana ili velike obiteljske zadruge istodobno prijeđu na islam nakon što je to učinio i njihov obiteljski ili klanovski poglavar prethodno od turskih vlasti priznat kao spahija.
No, katoličanstvo je ostalo duboko usađeno u svijest i kulturu Albanaca neovisno o tome jesu li oni bili islamizirani ili ne. U mnogim obiteljima albanaca djeca su naizmjenično dobivala islamska i katolička imena. Najčešće su žene ostajale katolkinje, a muževi, vise vezani za javne poslove i susrete s predstavnicima vlasti, prelazili bi na islam. Sve dok je Katolička crkva pristajala na to da njezini svećenici koji su pružali vjerske usluge vjernicama tajno, za kućnih posjeta, daju sakramente i muškarcima koji su javno bili muslimani, praksa kriptokatoličanstva bila je na Kosovu vrlo raširena. Takve pojave bilježe se sve do u 18. stoljece. Jos desetljećima nakon donošenja papinske enciklike 1744. godine, kojom je katoličkim svećenicima bilo zabranjeno davati vjerske usluge kriptokatolicima, odrzavala se takva praksa.
Odnos prema velikim vjerskim zajednicama na Kosovu ponajprije je ovisio o političkim razlozima. Dok je otomanska vlast svesrdno pripomogla uspostavi institucija Srpske pravoslavne crkve, jačajući tako nadzor nad pravoslavnom rajom, odnos prema Katoličkoj crkvi nikada nije bio tako srdacan. To ne začuđuje s obzirom na to da su glavni europski neprijatelji Porte bile upravo velike katoličke zemlje.

Premda je tijekom stoljeca dolazilo do zahladjenja i otopljenja medjuvjerskih odnosa, cini se da je odlucujuci utjecaj na polozaj i pravoslavne i katolicke zajednice na Kosovu imao austrijsko- turski rat 1683-1699. U godinama koje su prethodile austrijskom prodoru, u Srbiji i na Kosovu vladala je gotovo posvemašnja anarhija. Odmetnuti paša Yagen u cijeloj je Rumeliji povrh ratnih poreza koje je nametnula Porta nametao svoj danak i provodio nasilje. Opće pogoršanje stanja posljedovalo je općom bijedom i raseljavanjem stanovništva. Godine 1689. austrijska je vojska zaposjela Kosovo. Tu je pobjedonosnu vojsku u kojoj je, uz vojnike razlicitih krscanskih naroda, bilo i Srba koji su proteklih godina prebjegli u Austriju, kao i onih koji su se pridruzili tijekom pohoda, s dobrodošlicom docekao katolički biskup Pjeter Bogdani, okupivši nekoliko tisuca Albanaca, ponajviše katolika, ali i znatan broj muslimana. Ubrzo je bilo oko dvadeset tisuca pobunjenika, koji su se pridružili austrijskome vojskovodji Piccolominiju. No, koliko brzo i oduševljeno su pristupili kršcanskoj vojsci, toliko brzo su se, poslije Piccolominijeve smrti kojoj je uslijedila i smrt Pjetera Bogdanija, razočarali kad su austrijski časnici pokušali nametnuti uobičajenu disciplinu i čak razoružati neke od njih. Uskraćena za dragocjenu potporu domaceg albanskog stanovništva austrijska je vojska nespremna dočekala turski protuudar na samom pocetku 1690. Za razliku od turskih snaga poraženih tijekom austrijskog pohoda do Skoplja, koje su uglavnom bile sastavljene od Hrvata, Srba i Albanaca, nove pobjedničke snage činili su pretežito Tatari. Austrijanci su se na brzinu povukli, ostavivši nezaštićenim srpsko i albansko stanovništvo. Kršćansko stanovništvo, i pravoslavno i katoličko, izloženo je teroru, a mnogi pred Turcima i Tatarima bježe na sjever prema granici Austrije.

Od tog vremena datiraju podaci o trideset, četrdeset tisuća Srba koji su kod Beograda prešli u Austriju i trajno se nastanili na njezinu teritoriju. Za srpsku historiografiju to je velika seoba Srba, kojom se objašnjava pad udjela Srba u populaciji Kosova i današnja dominacija Albanaca, a to je još jedan element srpskoga mita bez pokrića u povijesnim činjenicama. Niti je patrijarh Arsenije imao vremena organizirati veliku skupinu izbjeglica, niti su svi Srbi koji su prešli u Austriju bježali samo s Kosova. Vrijeme koje je uslijedilo, osim što je donijelo trajno pogoršanje za svu raju, jer su troškovi novih ratova za obranu sa svih strana ugroženoga Osmanlijskoga Carstva neprestano rasli, za katolike na Kosovu obilovalo je stalnim pritiscima i povremenim, ali sve učestalijim, progonima i prisiljavanjima da prijeđu na islam. Povrh svega bio je tu i pritisak novoga patrijarha SPC grčkoga podrijetla kojega su instalirali Turci, a koji je zahtijevao pravo na ubiranje crkvenoga poreza i od katolika. Vjerojatno je u tim godinama i desetljećima došlo do masovne islamizacije Albanaca. Istodobno, velike europske sile ne odustaju od pokušaja da, koristeći neraspoloženje lokalnoga kršćanskog stanovništva, destabiliziraju Tursku i potisnu je iz Europe. Takav pokušaj uslijedio je 1737. godine. Nastojeci iskoristiti tursku zaokupljenost ratom protiv Rusije Austrija je, u dogovoru s patrijarhom i skopskim nadbiskupom koji su trebali osigurati potporu lokalnoga stanovništva, poduzela jos jedan pohod na Kosovo. Poslije početnih uspjeha cijeli je pohod propao, jer je drugi dio austrijskih snaga katastrofalno poražen kod Banje Luke, pa su se uspješne austrijske snage morale povuci s Kosova da ne bi bile napadnute s ledja. U austrijskim su se postrojbama protiv Turaka borili Hrvati, Srbi i Albanci. U povlačenju prema sjeveru stradalo je u turskoj zasjedi oko tri tisuće Albanaca. Preživjeli su bili uklopljeni u sustav Vojne krajine. Tim su albanskim plemenima dodijeljena dva sela u danasnjoj Vojvodini, Hrtkovci i Nikinci. Godine 1992. cetnici Vojislava Seselja organizirali su izgon stanovnika Hrtkovaca optuzujuci ih da su Hrvati.
Vise negoli veliki ratovi Srbiju i Kosovo opustošili su lokalni ratovi pojedinih spahija i njihovo otvoreno razbojništvo protiv ionako osiromašena stanovnistva. Opća nesigurnost i bijeda uzrokovali su povećane migracije u drugoj polovici 18. stoljeća. Ali ni tada, s Kosova se nisu iseljavali samo Srbi niti su oni koji su se doseljavali bili samo Albanci. Znatnije promjene demografske strukture u korist muslimanskog albanskog stanovnistva dogodit ce se u 19. stoljeću u vrijeme stvaranja srpske države, kad su se mnogi kosovski Srbi odlučili na preseljenje. Pritom, je Knezevina Srbija vodila politiku etničkoga čiscenja Albanaca muslimana i prisiljavala ih na iseljenje u Tursku, što je u mnogim slučajevima značilo na Kosovo. Nevolje za balkanske narode koji su živjeli u okvirima Otomanskoga Carstva postajale su sve ozbiljnije kako su rasli teritorijalni apetiti europskih sila i Rusije i, paradoksalno, kako je središnja vlast u Istanbulu pokušavala provesti prozapadne reforme. Ne samo ukidanje janjičara i uvodjenje opće vojne obveze i zapadnjačkih uniformi nego i uvodjenje sustava državnog obrazovanja te proklamacija istih prava za muslimane i nemuslimane reforme su koje nisu mogle biti provedene bez uspostave jake središnje vlasti po uzoru na europske države.
Pokušajima centralizacije suprotstavili su se mnogi lokalni moćnici koji su zapravo imali efektivnu vlast. Oni su ujedno bili najveća prepreka uvodjenju građanske ravnopravnosti jer su, sasvim točno, vidjeli da se time ukida osnova njihove moći. Neskrivene pak teritorijalne pretenzije europskih sila i očito antimuslimanska politika koju je na najgrublji mogući način provodila ljubimica tih sila Srbija pogodovali su tome da se i muslimani na Kosovu kao i u Bosni suprotstave sultanovim reformama. Mnoge od buna, medju kojima su svakako najpoznatiji i posljedicama najozbiljniji bili srpski ustanci, bile su bune protiv lokalnih turskih paša, a središnje su turske vlasti pomagale pobunjenu raju kao i muslimane, koji su sve česce bili žrtvama sultanu neposlusnih lokalnih silnika.

U kontekstu tih previranja dogodila se i Treca kosovska bitka 1831. godine. Pobunjeni Skadarski paša Mustafa, koji je odbio provesti nalog o razoružanju albanske muslimanske vojske koja je prethodno sudjelovala u bici protiv Rusa u Bugarskoj, dobio je široku potporu velikaša i muslimanskoga stanovništva kao zaštitnik od sultanovih prozapadnih reformi. U Bosni je takvu pobunu digao njegov saveznik Husein. Premda je Mustafa izgubio seriju bitaka protiv snaga turske regularne vojske, Husein je bio uspjesan i svoj pohod okrunio pobjedom na Kosovu polju 16. srpnja 1831. godine. No, nakon nagodbe s velikim vezirom vratio se u Bosnu, odakle je godinu kasnije protjeran. Treća kosovska bitka svojevrstan je paradoks, jer su se europski muslimani, uglavnom etnicki Albanci i bosanski Hrvati i Srbi, pobunili protiv proeuropskih reformi koje je nastojala provesti središnja turska vlast. No, reforme su ipak provedene. Veliki vezir morao je cijelo ljeto 1832. godine provesti na Kosovu nadzirući gušenje pobune i uspostavu novoga sustava. Sve do 1845. Kosovo i Sjeverna Albanija bili su poprištem pobuna lokalnoga muslimanskog stanovništva protiv reformi. Ohrabreni reformama, neki su kriptokatolici nakon što su bili unovačeni otvoreno iskazali svoje vjersko uvjerenje. Poslije visemjesečnog zatvora i plaćanja kazne bili su pušteni. Druga skupina koja je pokušala uciniti isto protjerana je u Anadoliju. Progoni kriptokatolika prestali su nakon što je središnja turska vlast, pod pritiskom zapadnih sila, 1856. godine proklamirala slobodu vjeroispovijedi i, što je bilo najvažnije, ukinula smrtnu kaznu za konverziju s islama na neku drugu vjeroispovijed. Sve jasnije oblikovane namjere srpske vlade o mogućem proširenju na jug i na cijelo podrucje Bosne dobile su dodatni poticaj u ruskom panslavizmu i rastućim antiturskim raspolozenjem u Europi sedamdesetih godina. Srbiju je, nakon propasti zajedničkoga srpsko- crnogorskog pokušaja osvajanja Sandzaka i Kosova 1876. godine, od ponovne turske okupacije spasila tek diplomatska intervencija Rusije. Drugi, nešto uspješniji srpski pokušaj uslijedio je na zahtjev Rusije, koja se sljedece godine zaratila protiv Turske. Srpske su snage zaustavljene kod Gracanice jer je 31. sijecnja 1878. sklopljeno rusko-tursko primirje. Sljedeći korak na medjunarodnom planu bio je Sanstefanski ugovor, kojim su se Rusija i Turska usuglasile o uspostavi bugarske drzave koja je zahvaćala Kosovo i dobar dio današnje Albanije, a iste 1878. sazvan je na inzistiranje europskih sila Kongres u Berlinu, koji je odlucio da se Bugarska svede na znatno manju mjeru, da se Srbiji pripoji cijelo niško podrucje, ali nijedan dio Kosova, da Austrija zaposjedne Bosnu te da podrucje Gusinja nastanjeno iskljucivo Albancima pripadne Crnoj Gori. Ovaj posljednji ustupak, kojim je dopusteno da Srpska država preuzme područje nastanjeno Albancima, izazvao je snažno i rasprostranjeno neraspoloženje na samom Kosovu. To je bila iskra koja je zapalila pokret otpora na Kosovu, prvo protiv Berlinskog ugovora i naposljetku protiv same otomanske vlasti.
Projekt potpune neovisnosti objedinjenih albanskih zemalja snažniji zamah dobiva tek potkraj 19. stoljeća. Takve zamisli najčesce su, kao i u slucajevima mnogih drugih europskih naroda ne samo u 19. nego i u 20. stoljeću, razvijali pojedinci u iseljeničkim krugovima. Važan korak u artikulaciji albanske nacionalne svijesti učinila su braca Frasheri koja su živjela u Istanbulu. Visoko obrazovani i nacitani u francuskom, kao sto su glatko govorili albanski, turski i grčki, oni su imali progresivne zamisli o takvim stvarima kao što su obrazovanje, pravo i socijalna politika, što ih je na neki način udaljilo od gospodara i klanskih poglavica Kosova. Ostvarenje upornih nastojanja najstarijega brata Abdyla, premda se to ostvarenje znatno razlikovalo od njegovih zamisli, očito preradikalnih za to vrijeme, bilo je osnivanje Prizrenske lige 1879. Dok je većina od tristo članova Lige, medju kojima je bilo pedeset predstavnika katoličkih klanova, bila zadovoljna odredjenom razinom samouprave u okvirima Otomanskog Carstva iskazujuci vjernost sultanu, ali i ne vjerujuci da ih središnja vlast može zaštititi, Frasheri je upozoravao da ce Porta pod europskim pritiskom vjerojatno odstupiti dio albanskog teritorija. "Mislimo i radimo za sebe. Nek ne bude razlike izmedju Toska i Gega. Budimo Albanci i stvorimo jednu Albaniju", pledirao je on. Kad je Liga, potaknuta takvim nagovorima, poduzela korake prema proširenju svoje vlasti na Bitolu, Skadar i Ulcinj, reagirala je središnja vlast i vojnom je silom ugušila 1881.
Različite druge pobune, premda su imale izraženu albansku nacionalnu komponentu, uglavnom su bile motivirane antireformskim zahtjevima za poštivanjem starih povlastica i zaštitom od utjecaja europskih kršćanskih sila. U nizu paradoska koji obiljezavaju povijest Kosova jedan od najočitijih je činjenica da su kosovski Albanci pomogli Mladoturcima da ovladaju Carstvom. Mladoturci su, po ugledu na Francusku revoluciju, inzistirali na uspostavi otomanske nacije, na modernizaciji i centralizaciji državne uprave te obnovi ukinutog Ustava iz 1876, koji je proklamirao građansku jednakost muslimana i nemuslimana. Sve što su tražili kosovski Albanci bilo je suprotno tim teznjama, oni su tražili očuvanje tradicionalnoga sustava vlasti lokalnih spahija, održanje dominacije muslimana nad kršćanima, decentralizaciju i albansku autonomiju koja je podrazumijevala Kanun Leke Dukagjinija kao osnovu uređenja unutarnjih odnosa. Planovi o gradnji zeljeznica kroz Bosnu do Mitrovice te od Srbije preko Kosova do Jadranskoga mora naišli su na žestoko neodobravanje na Kosovu, osobito austrijski plan. Na početku srpnja 1908. godine počele su kolati glasine o skoroj austrijskoj invaziji Kosova, koje su širili srpski agitatori. Kako je upravo tada željeznicom iz Skopja trebala stići đacka ekskurzija, ti su agitatori dojavili da Austrijanci nadiru s juga. Ubrzo se tri tisuće naoružanih Albanaca skupilo u Urosevcu, spremno suprotstaviti se invaziji. Zapovjednik skopskih policijskih snaga, koji je istodobno bio vođa lokalne skupine Mladoturaka, umjesto da smiri skupljene Albance, okupio ih je ondje blizu trideset tisuća i odrzao veliki politički skup. Albancima je obećano poštivanje šerijata, tradicionalnih sultanovih prava, njihovih tradicionalnih prava na nesluženje regularne vojske i prava na nošenje oružja. Za uzvrat albanski su vođe potpisali brzojav kojim je od sultana zatraženo da ponovno stupi na snagu "građanski" ustav iz 1876. Dobivši takav zahtjev upravo od onih zbog čijeg je suprotstavljanja taj ustav svojedobno bio ukinut, sultan ga je gotovo odmah proveo u djelo dovevši time Mladoturke na vlast. Na Kosovu taj je događaj dočekan na sljedeci nacin: nemuslimani su mislili da će steci nova prava; muslimani su mislili da ce njihove stare povlastice biti ponovno uspostavljene.

Sve krvaviji apsurdi kosovske povijesti ucestali su sljedecih godina. Nakon sestomjesecnog razdoblja odusevljenja, tijekom kojega su diljem Turske osnovani mnogi klubovi albanskih intelektualaca i pokrenute mnoge novine, ali se ništa slično nije dogodilo na Kosovu, kosovski Albanci suočili su se s novačenjem za tursku vojsku i pokušajima razoružavanja. Premda je svealbanska konferencija odlučila uvesti latinicu kao službeno albansko pismo, upravo na Kosovu je, uz zajednička nastojanja pravoslavnog i islamskoga klera, bilo najviše suprotstavljanja. Mladoturci, podupirani u tome od Srbije koja poslije aneksije Bosne 1908. godine vidi Austriju kao najopasnijeg neprijatelja, provode žestoke represalije protiv Albanaca. Za Albance je osobito šokantna bila detronizacija sultana čiju su zaštitu očekivali i kome su bili vjerni. Srbija, medjutim, ne podupire nastojanja Albanaca za uspostavljanjem vlastite države već, uz odobrenje mladoturskih vlasti, organizira četnicke skupine po Makedoniji i Kosovu. Pobunu kosovskih Albanaca nisu poduprli katolički klanovi iz planina sjeverne Albanije, a njihovu pobunu 1911. nisu potpomogli kosovski Albanci. Kad se svealbanski pokret, kojemu su na celu bili Hasan-beg Pristina, Riza Kryeziu i Iso Boletin, napokon izborio za albansku autonomiju unutar Turskoga Carstva 1912. godine, ono je bilo pred raspadom, iznureno, između ostalog, neprestanim sukobima s Albancima posljednjih godina. Boreci se za restauraciju starog Otomanskoga Carstva nasuprot mladoturcima, koji su nastojali uspostaviti modernu i centraliziranu nacionalnu tursku drzavu, Albanci su pridonijeli njegovoj propasti. Oni koji su porazili Turke bili su Albanci, a ne Srbi, Bugari ili Grci", ustvrdio je engleski politicar Aubrey Herbert.

Tijekom Prvoga svjetskog rata Kosovo je bilo podijeljeno izmedju okupacijskih sila. Austrijska okupacija u mnogome je, zbog izgradnje skola, standardizacije albanskoga pisma i poticaja gospodarskome razvitku, značila oslobodjenje. No, ni tijekom rata kao ni poslije njega nije došlo do ujedinjenja Kosova s Albanijom, koja je kao neovisna drzava priznata 1913. godine. S prestankom I.svjetskoga rata za kosovske Albance započeo je dug, neravnopravan rat protiv srpske kolonizacije Kosova i zatiranja svih pokušaja uspostave nacionalnih institucija. U suzbijanju učestalih pobuna kosovskih Albanaca, potpomaganih nerijetko iz Albanije, srpske vlasti primjenjivale su najdrastičnije mjere kao sto je, primjerice, odvodjenje žena i djece i logore. Cijelo medjuratno razdoblje zapravo je povijest sustavnog obespravljivanja i tlačenja kosovskih Albanaca usmjereno prema istrebljenju. Unatoč tomu, Srbija je imala utjecaj na unutarnje prilike u Albaniji. Godine 1924. državnim udarom u izvedbi ruskih emigrantskih snaga i režiji beogradskoga režima srušena je albanska vlada koja je podupirala kosovske Albance te je instaliran Zogu, buduci kralj. No, kako je srpska pomoć u usporedbi s onim sto je mogla pruziti Italija bila neznatna, Zogu se okrenuo Italiji, koja je 1939. anektirala Albaniju.
Snage koje su u većem dijelu Europe smatrane okupacijskim i zločinackima kosovskim su Albancima tijekom Drugoga svjetskoga rata uglavnom omogućile život bolji nego srpsko-jugoslavenska država. Obnovljene su albanske škole i uspostavljena autonomija u skladu sa zahtjevima koje su mladoturci dugo odbijali prihvatiti. Svakako manje slavna epizoda bilo je istjerivanje srpskih i crnogorskih kolonista začinjeno terorom i masivnim razaranjima. Dojam o prevladavajucem kolaboracionizmu kosovskih Albanaca ojačava cinjenica da su vođe Druge prizrenske lige, uspostavljene 1943. godine, suradjivali s Talijanima i Nijemcima. Njihov je primarni cilj bio ujedinjenje Albanaca, a ne nikakvo pronjemačko ili protalijansko raspoloženje. Takva kratkoročno korisna savezništva Albancima, kao ni drugim narodima koji su na taj način pokusali rjesavati pitanja svoje državnosti i nezadovoljstva uspostavljenim medjunarodnim poretkom, nisu donijela trajnu korist.
Premda su jugoslavenske komunističke vlasti Kosovu dale autonomiju, ondje se, pod presudnim utjecajem ministra unutarnjih poslova Aleksandra Rankovića, u prvim desetljećima te vlasti, u kontekstu različitih vrsta ideologijske represije, provodio velikosrpski program Vase Čubrilovica. Poslije Rankovićeva smjenjivanja 1966. godine politika permanentnoga nametanja srpskih interesa na Kosovu postupno se mijenja. Donošenjem Ustava 1974. Kosovo je napokon uspostavljeno kao autonomna pokrajina koja je odredjena ne samo kao dio Srbije (sto je bilo utvrdjeno Ustavom iz 1963) nego i kao konstitutivni dio jugoslavenske federacije.

Niz dogadjaja zapocetih studentskim demonstracijama u Prištini tijekom kojih je istaknuta parola "Kosovo Republika" bili su povod za žestok odgovor srbijanskih i saveznih vlasti koje onamo šalju jake postrojbe specijalne policije i trajno ih stacioniraju. Sve jača srbijanska medijska kampanja o brojnim silovanjima srpskih žena i ugrožavanju interesa Srba i Crnogoraca koji su osamdesetih godina manjina s ne više od deset posto udjela u stanovništvu stvarala je antialbansku političku klimu i otvarala prostor sve jačem razmahu srpskog nacionalizma. Napokon, u proljeće 1987, pred razjarene srpske prosvjednike, koji su stvaranjem nereda ispred zgrade u kojoj se održavao politički sastanak izazvali reakciju lokalnih albanskih policijskih snaga, izlazi Slobodan Miloševic i izjavljuje da nitko ne smije tući srpski narod. To ga je promoviralo u srpskoga nacionalističkog vođu koji je, ubrzo eliminiravši svoje protivnike, čvrsto preuzeo vlast u Srbiji. Godine 1989. po njegovim nalozima raspuštena je Skupština u Prištini i ukinuta autonomija Kosova.
Njegove pocetne zamisli svodile su se na pokusaj da reformom federalnog ustava i uspostavom srpske dominacije u SKJ provede srpsku dominaciju u Jugoslaviji. Kad su republicka vodstva to odbila, on je odlucio provesti plan stvaranja Velike Srbije zasnovane na pravu svih Srba da zive u jednoj drzavi i na postavci da je srpska zemlja svagdje gdje se nalaze srpski grobovi. Tako je došlo do rata o kojemu nasoj publici ne treba dodatna pouka.
Kao rezultat napora međunarodne zajednice, koja je više negoli za utvrdjivanjem odgovornosti i krivnje za zločine tezila stvaranju pretpostavki za stabilnost u regiji, zaraćene strane 1995. potpisuju Daytonski sporazum. Buduci da dotad nije bilo zaraćena strana, jer je albanska alternativna vlast Ibrahima Rugove dosljedno provodila gandijevsku mirotvornu politiku očekujuci pomoć Zapada, Kosovo nije obuhvaćeno tim sporazumom. Zapad tada nije osjećao potrebu za rješavanjem problema oko dva milijuna Albanaca koji su već sedam godina živjeli bez škola i fakulteta, knjižnica i televizije na vlastitom jeziku, bez koncerata, te kazališnih i kino-predstava, bez medicinske službe i bez ikakve zaštite od samovolje srbijanskih vlasti. Kao rezultat nezadovoljstva mirotvornom politikom Ibrahima Rugove i, vjerojatno, poticaja bivšeg albanskog predsjednika Sali Beriše i brojne emigracije kosovskih Albanaca diljem svijeta, godine 1998. zapocinju snažne vojne operacije Oslobodilačke vojske Kosova. Uslijedio je žestok odgovor srbijanskih snaga s posljedicama jednako apokaliptičnim za albansko stanovništvo kao što su bile one 1912. i 1913. godine. Predstavnici medjunarodnih organizacija i moćnih država naglašavaju humanitarni aspekt krize odbijajuci suočiti se s glavnim albanskim zahtjevom za samostalnošću Kosova. Suzdržanosti zapadnih sila zacijelo je pridonijelo priopćenje OVK, kojim se obznanjuje stvaranje velike Albanije kao konačni cilj.
Pokretanjem NATO-operacije “Milosrdni anđeo” 1999 godine označava kraj srpske vladavine i naposlijetku stvaranje države Kosovo 17.02.2008.
Kao konačni zaključak najveći “krivci” za nastalo stanje na Kosovu su Srbi kako prije 500 godina tako i danas računajući i prošlo 20.stoljeće. svojim strategijskim odlukama o savezništvu, ratovima, odnosom prema drugim narodima, vjeri, nasilnim i okrutnim vladanjem priskrbili su si današnje stanje.

<< Prethodni mjesec | Sljedeći mjesec >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.