Veliki četvrtak
Dan kada se održala 'Posljednja večera' ; Dan Pashe ;Dan sjećanja Židova na izlazak iz Egipta...sve to i još mnogo je taj četvrtak. Nekako se to počelo održavati u ovaj čas; čas objave ovog posta.
Taj dan je , ili bi bar mogao biti , najčvršća poveznica između židovstva i kršćanstva. Naravno mogao bi to biti i sam Židov Isus iz Nazareta, kada bi Ga jednako vrednovali. Ali svakako , nije zgorega , još jednom naglasiti da je Isus bio Židov !
Kao i svi Židovi Isus je te večeri obdržavao prigodnu večeru u kućnom , obiteljskom okružju. Znalo se točno što se jede i kako se ponaša tom prigodom , kao što se i danas zna kod Židova. To im je na neki način i propisano , što sama riječ Seder i znači ( pravilo , propis , procedura ?).
Moja mama kaže da je danas 'zeleni četvrtak'. Danas se jede špinat i to je nekakav propis - tradicija za današnji dan kod nas . Vjerovatno taj običaj vuče korijene iz zelenila i povrća koje se nalazilo i nalazi na pashalnom stolu. Takođe se ne jede kruh sa kvasom , već beskvasni ; mi bi rekli – pogača ; il' tome slično pecivo. Dakle svakako bez kvasca!
Židovi u pripremi za ovaj praznik čiste , kuću od svih mrvica ,svega onoga u čemu je kvasac.
To su neki običaji , a običaji imaju svoju simboliku. Kvasac simbolizira grijeh !
(u mnogim tekstovima ,npr. 'kvasac farizejski' i dr.) Čišćenje od kvasca , zapravo je , posvećivanje. Svetost je čistoća, čišćenje je posvećivanje !
' U savezu sa svima težite za spasenjem i za posvećenjem , bez kojega nitko neće vidjeti Gospodina .' HEBREJIMA 12 : 14
' One godine ...vidjeh Gospoda ...iznad njega stajahu serafi...i klicahu jedan drugome :' Svet ! Svet ! Svet Jahve nad vojskama !...'Rekoh :' Jao meni propadoh , jer čovjek sam nečistih usana, u narodu nečistih usana prebivam ...'Jedan od serafa ...dotače se ...mojih usta i reče:'Evo , usne je tvoje dotaklo , krivica ti je skinuta i grijeh oprošten.' IZAIJA 6 :1-7
|