|

Free Website Counters
AZRA:
POLJSKA U MOME SRCU
Gdanjsk osamdesete
kad je jesen rekla
ne
Gdanjsk osamdesete
drzali smo palceve
rudari
studenti
brodogradiliste
svi mi
Gdanjsk osamdesete
uzavrele tvornice
dva put se ne salju
tenkovi na radnike
nisu se usudili
pobjedili smo
svi mi
Poljska
u mome srcu mazurka
Poljska
nije nikad dala Quislinga
svaki dan poloneza
zvoni na mojim vratima
Poljski jantar
narukvice
volodjine cuke
siber u pola cijene
Papa Wojtyla
i ja
Gdanjsk osamdesete
redovi za novine
nezavisni sindikati
komiteti zastite
Gdanjsk osamdesete
uzavrele tvornice
dva puta se ne salju
tenkovi na radnike
tenkovi na nas
HAUSTOR:
SAL OD SVILE
Ja sam bio pogresan
Kad sam ti stavio ruku na rame
Tamo je drzao dugo
I govorio rijeci
Ja sam bio pogresan
Kad sam trazio da mi kazes
Koja si strana
Postoje pravila igre
Ti znas da ne mozes sama
Ispod svih tih zastava
Sto vijore svud oko nas
Ne postoji mjesto
Gdje mogla bi stati
Visoko dignuti ruke
I pjevati nasu pjesmu
I pjevati nasu pjesmu.
Protiv volje umijesan
U staru zavjeru strana
U staru zavjeru nada
Ja sam jednoga dana
Slucajno nasao put
Ispod svih tih zastava
Sto vijore ...
Kapi s oboda
Sada padaju na uze i gun
Ja sam slobodan
Neka s moga vrata vijori sal od svile ...
Kapi s oboda
Sada padaju na uze i gun
Ja sam slobodan
Neka s moga vrata vijori sal od svile ...
HAUSTOR:
UZALUD PITAS 'KO IDE
Uvijek su bile tako nevine
Te tvoje crne oci, k'o da nikad nece proci
Ljubavne igre, one ne vide
I nikad nece moci, sve dok samo strah ne ostane.
Zar si stvarno mislila da je sve to igra
Sto sam ja zbog tebe sam
A sto ces sada kad si stigla do zida
A doma nema goluba da te miluje.
Uvijek su bile tako nevine
Te tvoje crne oci, k'o da nikad nece proci
Ljubavne igre, one ne vide
I nikad nece moci, sve dok samo strah ne ostane.
Teske se kise spremaju
Kroz tvoj se prozor samo jablani vide
Nad gradom munje sijevaju
Uzalud pitas tko ide
Uzalud pitas tko ide
Uzalud pitas tko ide
Uzalud pitas tko ide.
Budaline u planine ...
Pustahije kroz kapije ...
Zar si stvarno mislila da je sve to igra
Sto sam ja zbog tebe sam
A sto ces sada kad si stigla do zida
(Pogledaj kakvo vrijeme se sprema)
A doma nema goluba da te miluje.
Stari strazari zijevaju
Kroz tvoj se prozor samo jablani vide
Daleki momci pjevaju
Uzalud pitas tko ide
Uzalud pitas tko ide
Uzalud pitas tko ide
Uzalud pitas tko ide.
Budaline u planine ...
Pustahije kroz kapije ...
Pogasi sve i budi vesela ...
Jer ljubav je za nas tek pocela ...
HAUSTOR:
ENA
U svoje lose dane
Volim gristi sam
Piti i lutati po krcmama
Al' cesto stignem samo
Do njenog ulaza
Ena je divna zena
Ena dobro zna
Da takvi dani svrse s guzvama
Zato me zove k sebi
Da bi mi pomogla
Ja Ena nisam tvoj sin
Zapamti to
To mozes raditi s njim
Za mene je vec kasno
Znam da bi Ena htjela
Da sam stalno njen
Valjda jer tako cesto nestanem
Ona me uvijek ima u
Svojim mislima
A kad joj zelim reci
Da je bolji kraj
Od nasih bjegova i zasjeda
Ena me samo gleda
I kaze ne ne ne
I ne idi bez kaputa
Pogledaj sve je bijelo
Zima je
Ja Ena nisam tvoj sin
Zapamti to
To mozes raditi s njim
Za mene je vec kasno
Proslo je dugo vrijeme
I daleki bijeg
I mada nemam cak ni imena
Ja cesto sretnem Enu
U svojim snovima
Kad svoje lose dane
Ovdje grizem sam
I sretnem putnike po krcmama
Ja pitam da l' je znaju
I je li ponosna
Kazu da jos je lijepa
I da ima stav
Al' cesto cak i kad je vesela
Opaze plavu sjenu
U crnim ocima
Ja Ena nisam tvoj sin
Zapamti to
To mozes raditi s njim
Za mene je vec kasno
Do mene nema puta
Pogledaj sve je bijelo
Zima je
|
MOJ ŽIVOT JE NOVI VAL
08.06.2005., srijeda
o Đoniju s bivšeg bloga
EKSKLUZIVNO:
Autobiografski zapisi Džonija Štulića
Od ovog broja "Vreme" će ekskluzivno objaviti autobiografske zapise Džonija Štulića, svojevrsni amarkord jednog od najznačajnijih muzičara bivše Jugoslavije
piše: Nebojša Grujičić
Glavni junak aktuelnog dokumentarca Sretno dijete Igora Mirkovića, posvećenog muzičkom novom talasu s početka osamdesetih, je Branimir Džoni Štulić, kontroverzni frontmen nekadašnje kultne novotalasne grupe Azra. S tim što u filmu Štulić zapravo nije prisutan. Odbio je da se pojavi pred kamerama, tako da, umesto njegovog svedočenja, savremenici pričaju o njemu i Azri. Sudeći po filmu, ispalo je da se priča o jednom popkulturnom fenomenu koji je odredio odrastanje čitavih generacija u socijalističkoj Jugoslaviji, zapravo vrti oko njegovog odsustva, zanimljivijeg i uzbudljivijeg od prisustva ostalih aktera tadašnje muzičke scene. Danas, tačno trideset godina pošto je napisao Balkan i dvadeset godina pošto je prvi put napustio Balkan i nastanio se u Holandiji, o odsustvu Džonija Štulića i njegovom "potpunom koncentrisanju na odbijanje", ispleten je čitav mit. Manje ili više prisustvovali smo izdaji načela zbog kojih je navodno krenula u rokenrol avanturu većina novotalasnih prvoboraca, ali Džoni je odbio da nam priušti to zadovoljstvo. To je i razlog što Mirković njegov slučaj naziva "posljednjom nedovršenom pričom novog vala".
Na stranu obožavatelji, ali dok je bio prisutan, Štulić je nekako bio manje zanimljiv. Sem s početka karijere, nikad nije bio sasvim prihvaćen od medija. Što je snimao bolje ploče, zaključno sa fenomenalnim Krivim srastanjem, dobijao je sve gore kritike. Nekako je previše pesama napravio, previše je albuma snimio, previše pričao o politici, psovao, previše filozofirao, previše mu je bilo stalo do toga što je radio, previše je bio težak, prgav, tvrdoglav i nestrpljiv. U prvom naletu 1980–1983. snimio je i objavio ukupno čak sedam albuma, od kojih jedan trostruki i dva dvostruka. Boks set od sedam CD-ova Azre, uglavnom iz ovog perioda, bez njegova učešća upravo je objavio Siti rekords Željka Mitrovića, srpskog pinkoidnog medijskog mogula i verovatno budućeg vlasnika Kroacije rekordsa. Danas pesme zabeležene na njima zvuče kao sa druge galaksije. Nekonfekcijske i neprepričljive. Retko ih možete naći u etru.
Nakon erupcije energije i talenta s početka osamdesetih, Štulić je opsovao, okrenuo se i otišao u Holandiju. Apokrifna priča kazuje da je nakon šetnje po zagrebačkom Gornjem gradu seo u taksi i rekao taksisti: "Vozi me u Amsterdam, ja ovde više ne mogu…" Posle par godina, zadržavajući stalnu adresu u Beneluksu, vratio se i snimio još nekoliko albuma. Pesme su ovoga puta bile u sasvim novom registru, bez "energije pobune". "Iscurio je virus boje neba", priznao je, a ploče su sada nosile višak razočarenja i melanholije. Sevdaha, ako hoćete. Nad njima kao da je stajao koenovski moto: "Svaki čovek ima način da izda revoluciju – ovo je moj". Ali, kad se podvuče crta, ono što je jedino važno u svemu tome, i nije bila pobuna – i u "revolucionarnom" i u "antirevolucionarnom" periodu, Štulić je napravio neke od najlepših pesama domaće popularne muzike.
A onda se sve raspalo. U raspadu Jugoslavije, u kojoj je prodao milion ploča i u kojoj je odsvirao minimum dva sata u svakom mestu do koga je bilo asfalta, Štulić je odbio da odabere stranu. Izuzev jedne tihe posete Beogradu 1995, kojom prilikom je Komuna objavila par CD-ova nalik na Anthology Bitlsa – nije se više vraćao. Poslednje njegove fotografije dostupne medijima stare su skoro deset godina. U ovdašnjim i hrvatskim medijima tek povremeno se pojavljuje. Kada se oglasi, to je uglavnom kada ga novinari pozovu telefonom, a on im kaže da ga više ostave na miru, da ga interesuje samo fudbal, i još iskoristi priliku da otera u kurac ko mu se namesti. Ali ništa zato – novine s vremena na vreme objavljuju intervjue s njegovim bivšim devojkama, bivšim prijateljima, bivšim kolegama. Pre nedelju dana najtiražniji časopis na Balkanu, novosadski tabloid "Svet", preneo je iz hrvatske "Arene" povelik tekst o njemu i naslovio ga "Genijalni seronja". Poenta i zaključak većine novinskih napisa o Štuliću su u stilu "ludilo gospodina Štulića se nastavlja". Pa u čemu je ludilo gospodina Džonija?
Najpre u tome što je besramno odbio da profitabilno evoluira u ustašu ili četnika, ali i da danas bude nostalgičan za počivšom Jugoslavijom. Dalje, što je ostario bez grotesknog "Petar Pan sindroma", pa ne glumata okolo ocvalog pankera pokušavajući nešto na sitno da ušićari. I što usred glamuroznog kapitalizma kojem prisustvujemo tvrdoglavo odbija ogromnu lovu koja se meri desetinama hiljada evra za samo jedan nastup. A ko danas odbija lovu (bez koje se ne može)?
I ima li u ovom ludilu sistema? Kako za koga. Za onoga ko voli stih "kad kiša potjera narod sa ulice nekako joj se ljudskiji pričinja grad" – ima.
Međutim, kao najzanimljiviji i najintrigantniji aktuelni detalj, najčešće se uzima to što u svom holandskom "egzilu" prevodi, prepevava, ponovo ispisuje – kako god – prethrišćanske klasike, od Homera nadalje. Istina, gledano sa strane, ima u tome nečeg što podseća na bartlbijevsko "Ne", na Učelov slučaj perspektive, na Hauarda Hjuza, na slučaj Borhesovog Pjera Menara (u Institutu Pjer Menar Roberta Moretija uči se da se kaže "ne" na više od hiljadu predloga, do onih najbizarnijih do onih najtežih za odbijanje). U Beogradu je u izdanju Komune 1995. objavio svoj "prepev" Ilijade, koji je većina ocenila kao "genijalnu budalaštinu". Džoni je ipak, sledeći svoj kompas, nastavio dalje. Nije samo preveo Ilijadu i Odiseju. Preveo je i celog Tukidida i celog Herodota i Ksenofonta i Empedokla i Apolonija Rođanina. I nije samo prevodio stare Grke. Preveo je i Bhagavad Gitu i Lao Ceovu Knjigu o Taou, i još toga. I nije samo prevodio i prepevavao, nego je i "rapsodirao" – povest o Aleksandru Makedonskom i istoriju Balkana. Štulićev "Zbornik" je neobična balkanska Kalevala u kojoj su se, pored ostalog, našli Konstantin Porfirogenit, Ljetopis popa Dukljanina, Vasilije II Bugaroubica, narodne epske pesme, Krležine Balade, sećanja o Crnjanskom, Kad su cvetale tikve Dragoslava Mihailovića, Smrt Marka Kraljevića... Kaže da bi njegov holandski prevodilačko-prepevačko-rapsodsko-istorijsko-književni opus stao u nekih jedanaest brojeva – "kao nogometna momčad". Osim toga, Štulić je u petnaestercu ispisao i neku vrstu svog amarkorda – stihovanu zbirku autobiografskih zapisa i uspomena.
Ne bez zadovoljstva, Džonijeva Sećanja "Vreme" će ekskluzivno objaviti u par nastavaka. Prijatno.
Džoni Štulić: Sećanja (1)
KUŠATI SVAKOG OD VAS ŠTO VIŠE ZADOVOLJITI
Na jesen početkom školske godine sedamdeset
Sedme imadosmo kao četvorka prvi nastup
U Dubravi zavjesa se otvori i mi prvu
Stvar krenemo žica mi puče zastor se zatvori
A mi u znoju lica svog žicu promijenimo
I drugu stvar počnemo kad drugoj gitari struna
Prsne opet se zastor navuče i jošte više
Znoja prolije i po treći put nova popjevka
Grune i opet meni žica pukne i ponovo
Zavjesa i tako desetak puta sve do kraja
A početkom juna sedamdesetosme odemo
U Vinkovce i stignemo popodne čekajući
Da se pojačala i pozornica postave tek
Dođu neka dvojica i zažele naše blanje
Vidjeti mi im pokažemo a sve su jeftine
Trećerazredne bile oni se odmah lijepo
Uozbilje i pokupe i da znate nijesu
Bili u krivu bar ako danas mene pitate
Mjesec dana poslije toga dođosmo u Požegu
Gdje nas društvo za doček od samih mladih pankera
Dočeka i muških i ženskih izbodenih svima
Rinčicama kroz uši i noseve desetak njih
Istog časa kad nas ugledaše onako zdrave
Neizbodene i svakodnevne počeše se na
Mah topiti i ne znajući kamo oči svrnuti
Niti kako nelagodu sakriti jerbo su se
Grozno u nama prevarili i razočarali
Doduše mi smo tu zadano odsvirali ali
Nismo dojam nimalo popravili ta kako bi
A sedamdesetdevete hladne zime s bog te
Pita kojom postavom odsviram Ljubljanu i tad
Čekam zadnji vlak za Zagreb u pola dva izjutra
Koji stiže iz Trsta uđem premda jedva jerbo
Krcat je bio tako da sam kao sardina na
Hodniku s gitarom četiri sata do belog
Zagreba proveo ono što me je ponajviše
Izluđivalo bile su dvije babe koje su
Cijelo vrijeme kraj mene stajale onako
U crno zabrađene noseći veliku lutku
Sa sobom iz Trsta a išle su negdje tamo u
Slavoniju rista znači još par sati dulje od
Mene u sedamdesetima stare žene sve od
Trsta na nogama pa do onamo što su samo
Italijani mislili o nama bog te mazo
A kad smo već kod Talijana par godina prije
Ovih događanja krene zagrebačka družina
Studenata u Italiju proslaviti netom
Završene studije na povratku dođu busom
Na granicu pošto se duga povorka stvorila
A tadašnji busevi nisu imali zahoda
Pošalju cure naprijed momke a jedna kojoj
Je bila sila uzme konzervu od koka kole
Spusti je na stepenicu kod zadnjih vrata i nad
Njom čučne na to potpuno slučajno vozač pošto
Je vruće bilo otvori vrata a svi Italijani
Carinici i ostali tamo složnu nadignu
Graju i zdušno navijati stanu bravo bravo
Sedamdesetdevete s proljeća probam ja s
Parnim valjkom u Husovom stanu dva tjedna stvarno
Svirali smo šest mojih i šest njegovih pjesama
Kad na jednoj od zadnjih proba prije odlaska u
Studio demo snimke puknuti uhvati mene
Hus a upravo smo njegovu pjesmu svirali gdje
Prevrćem očima te i njemu i meni smjesta
Postade jasno da se i za tisuću godina
Nećemo složiti naravno snimke pokažu da
Nisam dovoljno čvrst ali molim vas pokušajte
Samo zamisliti moje su pjesme tada dvije
I po minute trajale a pedeset obrata
Akorada su imale i to ne durova i
Molova već pošto sam došao sa akustične
Gitare dimova majeva suseva pluseva
I pripadajućih minusa dok su te njegove
Trajale pet minuta sa puke četiri harme
A mol G dur F dur E dur i kao za inat baš
Smo neki bluz svirali znači svakih po minute
Udariš jednu dobu tad sam mlad bio kalio
Sam se pa sam i toliko izdržao no danas
Mi i na samu pomisao žuč proradi alo
Nazaj na Azru osamdesete krajem oktobra
Svirka u Ivanić Gradu kino sa sjedalima
Prvih par redova popunjeno ostalo prazno
Budući sam ja već tad imao scensku obleku
Tu koju možete vidjeti na omotu prve
Ploče znači konobarske crne hlače od nekog
Polimera koje su imale porub jer tako
Su napravljene da se ne trebaju peglati čim
Sam na pozornicu stupio diže se prvi red
Jednodušno i napusti dvoranu u znak surog
Prezira i prosvjeda protiv toga mislim ruba
Na hlačama jer ne samo da to nije novi val
Nego i muljam a da ni ton odsvirao nisam
Par tjedana prije toga evo nas u prestolnom
Beogradu na živom snimanju Nedjeljnog oko dva
Sata popodneva ktome Parafi i Prljavo
Kazalište te neka mjesna skupina Krvava
Meri mi nikad bolje nije zvučala cijela
Jugoslavija je uostalom to gledala tek
Neposredno prije toga uvrijede se prljavci
Otvoreno gađenje i mržnju glede tih Srba
Iskazujući a ja čim ugrabim tren uđem u
Svlačionicu i velim Houri kako možeš
Tako a on se izdere na me i pošalje me
U pizdu materinu te se ja povučem a on
Ene ga frajeru sušta snošljivost čistih ruku
Sedam godina potom sjedimo u Makarskoj u
Društvu Galije oni su tu dvomjesečnu gažu
Imali a mi na turneji svirku opičili
Tek s njima je tada jedan rasta svirao bas
Gitaru i ja onako nevezano po naški
Kažem Neši ovaj je najbolji među vama a
Neša me krvnički pogleda i veli mater ti
Jebem a zbilja je čovjek u redu bio jer je
Par tjedana potom videći Azru u Splitu na
Gripama procijedio da je Azra avion
Diže se diže i ode a baš tako je bilo
Devedeset i pete u Košutnjaku igram ja
Nogomet u dvorani i pošto sam uvijek žicar
Bio ostanem poslije svoje momčadi da bi
Jednoj koja nije imala dovoljno igrača
Pomogao tek vozi me jedan od njih kasnije
U grad i pita me ko si ti zapravo a ja
Velim Džoni Štulić a on će mislio sam da si
Profesionalni fudbaler a meni premilo
Branimir Štulić
2004.
|
|
|
| |
lipanj, 2005 |
> |
| P |
U |
S |
Č |
P |
S |
N |
| |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
| 13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
| 20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
| 27 |
28 |
29 |
30 |
|
|
|
Dnevnik.hr Gol.hr Zadovoljna.hr Novaplus.hr NovaTV.hr DomaTV.hr Mojamini.tv |
|
...WHAT IS THIS ALL ABOUT?
ovo je blog o novom valu...najviše o tipičnim bendovima i svemu što bi vas trebalo zanimati...ako vas zanima novi val...
this blog belongs to: Tamara
ne želim iz principa više ni na jednom blogu pisati o svom životu...jebi ga, komplicirano je...
HAUSTOR:
SEJMENI
kako opasno popodne
miris nafte, miris znoja
iz daljine zvuk motora
zvuk
iza prozora su puske
iza pusaka su oci
iza ociju su ruke
iza ruku kuca srce
bejbe ne boj se
ja cu biti tu kraj tebe
bejbe ne boj se
ja cu biti tu kraj tebe
kad bude vrijeme za to
ispred kuca nasi ljudi stoje
spremni da se bore
hladne cijevi samo cekaju znak
crni momci ispred grada
su upalili motore
oni ostavljaju plameni trag
u nama vrijeme se mijenja
i svi su opet spremni
da se bore za san
u nama vrijeme se mijenja
sa barikada reci cemo
no passaran
kad bude vrijeme za to
sejmeni dolaze
lance nam donose
ljudi ih gledaju proci im ne daju
bejbe
AZRA:
GOSPODAR SAMOĆE
ona vuce moje niti
ona cini moje sne
dok ja listam stare novine
ona bjezi od dosade
uspjela je da se smiri
odlazi nekud nasamo
a ja mastam zatvorenih ociju
u mislima je pratim
ona vuce moje niti
ona je hladna i daleka
kao gospodar samoce
igra se osjecajima
ona zna da je gledam
odlazi nekud nasamo
a ja mastam zatvorenih ociju
u mislima je pratim
BIJELO DUGME:
ZAŽMIRI I BROJ
Jos samo minut, reci sretan put
Bilo je lijepo, cemu suze? Uzalud
Jer avantura je avantura
Pravila ovih igara
Ni jedan kec iz rukava, ni san
I nikakav ozbiljan plan
Ne telefoniraj, ne kucaj nocu, ne pati
Izgledaj nonsalantno, pazi na
Sminku i shvati
Da avantura je avantura
I da tako stoje stvari
Uzimaj ili ostavi, na dan dva
Nista ozbiljno - ti i ja
Zazmiri i broj do sto
Broj do sto
Zazmiri i broj do sto
Kad otvoris uci bicu daleko
EKATARINA VELIKA:
7 DANA
i sedam dana sam, i gore i dole
potrazi me
i sedam dana sam, nadji i stavi
pokaz"i me
nek boli dok boli
rukama stegni koz"u svoju
poda mnom zategni strah
noktima pucaj u znoju
jos"ovaj put traz"i i zove
zaklonic'u
jos" neki put dok zrac"i i moli
poklonic'u
drz"i mene, voli mene
uzmi moj, s"akom vlaz"i grli vrat
i sac"uvaj vreme i sebe za mene
bio bih tvoj brat
ti si moj brat
slomi se, o skloni se
slomi se, skloni se
slomi se, o skloni se
od sebe
od sebe
od sebe ...
slomi se, o skloni se
slomi se, skloni se
slomi se, o skloni se
o(d) mene, o(d) mene
EKATARINA VELIKA:
KRUG
Ovaj krug sam smislio
Ovaj krug sam stvorio
Ovaj krug sam razbio
U vetar rasuo.
Vetar misli,
Vetar zna
Sve s"to znamo ti i ja.
On me voli,
On me nosi,
On me razbija.
(Solo)
A ha! A Ha!
U hmm A Ha!
Kao da sam umoran
I kao da sam star
Kao da je dosdno
Isuvis"e da znam
Ovaj krug sam skupio
I opet sklopio
On me voli,
On me nosi,
On mi opras"ta.
A Ha! A Ha!
U hmm A Ha!
Kao ne
I kao da
Kao zabrana
I kao dozvola
Kao ne ne ne
Kao da da da
Kao zabava
I kao dosada.
Ovaj krug sam smislio
Ovaj krug sam stvorio
Ovaj krug sam razbio
U vetar rasuo.
Kao ne
I kao da
Kao zabrana
I kao dozvola
Kao ne ne ne,
Kao da da da
Kao zabava, I kao dosada.
IDOLI:
MALJČIKI
Plamene zore bude me iz sna
Fabrička jutra, dim iz dimnjaka
Pesma se ori mladi radnici
Čelicna jutra hitam k fabrici
Drugovi moji hrabri veseli
Bicikle voze, ponositi svi
Drugovi moji, hrabri, veseli
Pobede nove nosit ćemo mi
Sunce već greje, vetar čarlija
Jutarnja rosa, zemlja mirisna
Sunce već greje AAAAAAA
Bogata žetva, radujem se ja
Visoke peći potpaljujem ja
Ruda se topi, nasmejan sam ja
Pesma se ori, peva fabrika
Pesma se ori AAAAAAAA
|
|