Vi ste nabrijani na poduzetništvo. U stvari imate odličnu ideju za koju ste sigurni da će uspjeti. Ma šta uspjeti? Biti će to najveći uspjeh u ovom djelu Europe. Želite krenuti, ali ne znate kako i gdje. Svi vam govore o nekakvom planu, elaboratu, bla. bla. Vi samo hoćete pišljivih 50 tis EUR- a i dalje sve znate, sve imate u glavi. Ali nitko vam ne želi dati lovu i sad dolazite ovdje i čitate post. Ajmo redom. Kako napraviti dobar poslovni plan? Nikako. Platite izradu nekome tko zna! Zašto biste se bezveze gnjavili s time;) Ima već i gotovih programskih rješenja u koja samo unesete sve parametre i ona izbace gotovi poslovni plan. Ukoliko ste poduzetnik početnik, imate dobru ideju, ali nemate novaca niti nekretnina šanse da ćete dobiti neki značajni iznos kredita su vrlo blizu nuli (0) makar u poslovnom planu imali razrađenu izradu lijeka protiv AIDS-a. Ako ćete uz to i sami pisati svoj poslovni plan šanse za ostvarenje čak idu u minus, ispod nule;)
Pisanje poslovnog plana u 100 minuta - za poduzetnike kamikaze
Na netu sam pronašao ovaj kratki sadržaj koji bi zadovoljio potrebe ovog bloga (a i šire).
INVESTICIJSKI PROJEKT (Poslovni plan)
Uvod – sažetak
Tu napišite na jednu A4 stranicu sve ovo što piše na sljedećih 30-50 stranica;) Može jedna lijepa pregledna tablica.
1. Podaci o investitoru i investiciji
1.1. Podaci o investitoru
tu ćete nadrobiti takav svoj životopis kakvog se nebi posramio ni Nikola Tesla. Uglavnom sad više niste početnik (iako ste se javili za kredit poduzetnik početnik) već imate ohoho godina iskustva u tom poslu. Od rane mladosti, tamo negdje od osnovne škole već ste pokazivali interes za..... što je već vaš projekt. itd. itd.
1.2. Podaci o investiciji
Pravilo je što kraće i što jasnije. Ako vas ne skuže za dvije minute čitanja - neće vas skužiti uopće. Opišite svoju investiciju.
1.3. Ostali podaci o investitoru
Koji ostali? Ukoliko se niste dovoljno nahvalili pod točkom 1.1. ovdje uvijek možete napraviti mali kratki rezime i još jednom istaknuti svoje kvalitete:)
2. Analiza tržišta
Ovo pod točkom 2. je jako važan dio, a tiče se prodaje. Tu se skoncentrirajte dok pišete. Trebate uvjeriti čitaoca da vi to znate prodati. Ako ste već prodali koji primjerak i sad želite krenuti u masovnu proizvodnju istaknite to
boldanim slovima. Dakle ovdje trebate napisati kakvo je stanje trenutno na tržištu i gdje vi vidite svoju priliku. Koliko se firmi već time bavi, koliko se godišnje toga kupi, proda, uveze. Podatke fakat možete dobit od
Hrvatske gospodarske komore Ako tržišta uopće nema i vi ste jedan od onih poduzetnika inovatora s nečim potpuno novim na tržištu vaše su se šanse za kredit upravo smanjile na minus beskonačno. Naime nitko nema pojima o tome i ne može vas s ničim usporediti, ne može napraviti analizu. Znači: bok-bok. Potrudite se uvijek povezati svoje tržište s nekim postojećim ili nabavite podatke iz susjednih zemalja koje su slične nama (a koje bi to bile? :D).
2.1. Procjena ponude i konkurencije
Ako se netko već bavi tim poslom - opet nije dobro. Pa vi gospon imate konkurenciju kojoj niste ni do koljena. Nemate šanse s tim svojim proizvodm kad to već 10 firmi nudi na našem malom prezasićenom tržištu. Tu ih morate uvjeriti da vam konkurencija nije ni do koljena i da je rupa na tržištu taman vaše veličine (ne prevelika jer onda ispada da je to nekaj novog)
2.2. Tržište prodaje ili pružanja usluga
Kome ćete vi to prodati? Tko vam je ciljna skupina? Idealno bi bilo ovdje uletiti s nekim ugovorom ili narudžbenicom. Znači vi ste VEĆ PRODALI svoju robu sad je samo treba proizvesti. Kupci su 100% zagarantirani jer su potpisali ugovor kojim se obvezuju kupiti toliko i toliko po toj i toj cjeni. Kako ćete prodati prije nego krenete u proizvodnju? E upravo se tu pokazuje sposobnost vas kao poduzetnika početnika. Lako je prodati gotovu robu - prodaj je ti dok je nemaš. Ovdje se trebate dosta potruditi, ali prvenstveno radi sebe jer ako kojim slučajnim slučajem i dobijete kredit i krenete u bizinis ne bi bilo zgodno shvatiti kako nitko TO ne želi kupiti zar ne?
2.3. Tržište nabave
Ako se bavite proizvodnjom trebaju vam neke sirovine. Gdje ćete njih kupiti? Po kojoj cijeni? Ovdje pokažite ponude koje ste skupili od vaših budućih dobavljača, poslovnih partnera. Odmah dogovorite i rokove plaćanja (odgodu plaćanja) i cijene tako da možete kombinirati kasnije.
2.4. Marketing
Marketing je sve - sve je marketing. Samo nemojte pisati smješne slogane pod kojima ćete dilati svoje proizvode :)
3. Struktura i dinamika zaposlenih
3.1. Analiza potrebnih kadrova
3.2. Proračun godišnjih bruto plaća
Ovo je jasno, bruto vam je onaj veći iznos;) Ubacite svoju plaću tek tolko da imate nekaj. Ili ako ste ambiciozni planirajte jednog SSS radnika.
4. Tehnički elementi ulaganja
4.1. Opis tehničko-tehnološkog procesa
4.2. Utrošak sirovina, materijala, energenata
4.3. Tehnička struktura ulaganja
4.4. Karakteristike građevinskog objekta
Ovisno o tome što je vaša investicija ovdje si možete dati oduška i objašnjavati sve u najsitnije detalje. kolko vam sirovine treba, kako će se prerađivati, kolko proizvoda ispadne, koliki je škart, ma nadrobite sve kaj god znate.
5. Lokacija
Zagreb?
6. Zaštita čovjekove okoline
Samo ako vam je investicija nova nuklearna elektrana.
7. Dinamika realizacije ulaganja
Najbolje bi bilo kad bi vam svu lovu dali odmah bez previše pitanja. Međutim nemre to samo tak. Možda vam je za početak 1. fazu dosta 10 tis eur-a pa kad iskopate rupu možete zatražiti da vam daju drugih 10 tis kako bi kupili cement, pijesak i ciglu. Uglavnom podjelite svoju investiciju na nekoliko mjeseci i napišite koliko vam love kada treba. Idealno bi bilo kada bi vi imali barem 50% svoje love koju biste prvo vi utrošili, a tek onda korištenje kredita.
8. Ekonomsko financijska analiza
8.1. Ulaganje u osnovna sredstva
koliko para ide u tvornicu, aute, kompjutere i tak to.
8.2. Ulaganja u obrtna sredstva
koliko para vam treba za jedan proizvodni ciklus da pokrenete proizvodnju? Znači ako proizvodite nešto u 5 faza u tvornici npr. kruh prvo morate imati brašno i onda zamjesite tijesto. To tijesto prebacujete u pećnicu i za to vrijeme ponovo možete mijesiti. zatim iz pećnice tovarite u skladište gdje se to hladi i onda tovarite u kamione itd. Na kraju ćete istovremeno imati kruh u kamionu, u skladištu onaj koji je upravo gotov, u pećnici, u loncu za mješanje će biti brašno i morate imati zalihe brašna za sljedeću rundu. Ovisno o vašem kapacitetu ta lova da inicijalno napunite to sve da zavrtite krug može biti znatna. E tu treba izračunati koliko bi to bilo;)
8.3. Struktura ulaganja u osnovna i obrtna sredstva
Znači koliko para u jedno koliko u drugo i čijih para (vaša imaginarna lova + kredit)
8.4. Izvori financiranja i kreditni uvjeti
lijepo napište 50 tis eura kredita na 10 godina, uključen poček 2 godine, kamata 5% i svoje ostale snove. Osiguranje kredita? - izmislite nešto;)
8.4.1. Izvori financiranja
pa kredit, zaboga! :D
8.4.2. Obračun kreditnih obveza
kao firma koja vodi računovodstvo posebno se iskazuje kamata, a posebno otplata glavnice. Nabavite neki kalkulator koji radi otplatni plan i pogledajte kolike su vam obveze svake godine.
8.5. Proračun amortizacije
svako osnovno sredstvo ima svoju stopu
8.6. Proračun troškova i kalkulacija cijena
Ovo je jako važno. Morate biti precizni. Koliko se vode i struje potroši za jednu šnitu kruha? E otprilike bi to bilo to što se traži. Po kojoj cjeni ćete prodavati crni kruh, a po kojoj bijeli? Koliko će koštati makovnjača, a koliko obično pecivo? To samo vi znate.
8.7. Projekcija računa dobiti i gubitka
e za ovo moram poseban post napisati
8.8. Financijski tok
pljuga je kad se napravi ovo gore
8.9. Ekonomski tok
skoro isti ko i financijski
8.10. Projekcija bilance
? a lijepo sam vam rekao da platite nekome;)
9. Ekonomsko-tržišna ocjena
9.1. Statička ocjena efikasnosti
9.2. Dinamička ocjena projekta
9.2.1. Metoda razdoblja povrata invest. ulaganja
9.2.2. Metoda neto sadašnje vrijednosti
9.2.3. Metoda relativne sadašnje vrijednosti
9.2.4. Metoda interne stope rentabilnosti
Ovo je sve pljuga za izračunat ukoliko ste odradili točku 8. Ovi pokazatelji bi kakti trebali pokazati isplati li se i koliko vaša investicija. Naravno svaki će iole pametan i sposoban poduzetnik - početnik narihtati brojkice koje će pokazivati PRAVU vrijednost. Neto sadašnja vrijednost veća nule, interna stopa rentabilnosti veća od kamatne stope itd. itd. Jebi ga ak ispadne da ne valja onda nećete ni ići u to, a kamoli tražiti kredit!
10. Analiza osjetljivosti
A kaj ak ste sjebali u proračunu i vaša prodaja bude manja za 10% od planiranog? Onda morate napravit novu kalkulaciju i vidjeti što brojke sada kažu? Ili npr. što ako vam dobavljač poveća cijene za 15%? Napravite par najvažnijih primjera koji bi se mogli dogoditi u praksi Naravno ako ste dobro narihtali brojkice vaš projekt će podnjeti i prodajnu cijenu kruha od 2 kn a vi ćete i dalje moći bez problema vraćati kredit i još ostvarivati dobit.
11. Zaključna ocjena projekta
5. petica. Zaokruženi plus. Čista jedanaestica od 10.
12. Prilozi
- Ugovor s velikom firmom u kojem se ona obvezuje kupovati samo od vas kada jednog dana krene proiizvodnja
- narudžbnice za vaš proizvod u vrijednosti vaše jednogodišnje proizvodnje - znači prvih godinu dana posla ste prodali
- podaci Hrvatske gospodarske komore koji pokazuju rastući trend uvoza u zadnjih 5 godina baš vašeg proizvoda i to po visokim cjenama (vi ćete naravno proizvoditi po puno nižim)
- trendovi u industriji kruha, analiza od svjetski priznatog dr.mr.****. sa sveučilišta ***** koja naravno govori vama u prilog;)
Eto ga. Poslovni plan je gotov. Sad još samo da dobijemo kredit, a o tome u sljedećem upisu.