utorak, 31.01.2017.

NTC sistem učenja i njegova primjena u tjelesnom odgoju djeteta predškolske dobi

U posljednje vrijemei kod nas sve popularniji i poznatiji NTC sustav učenja zahvaljujući čovjeku koji već nekoliko godina održava niz seminara i predavanja po cijeloj Hrvatskoj, dr Ranku Rajeviću, dugogodišnjeg člana svjetske Mense za darovitu djecu.


Pokušat ćemo odgovoriti na niz pitanja: O čemu se zapravo radi? Što je NTC sustav učenja i kome je namjenjen? Zašto se ovdje govori o tjelesnoj aktivnosti i zbog čega je važna rana tjelesna aktivnost?
Suvremeni pogledi na dijete vide ga kao kompetentno biće koje živi i uči aktivno sudjelujući u svom vlastitom učenju i življenju i postaje (ili ostaje) kritički mislioc i stvaralačko biće. Više ga se ne smatra objektom u kojeg se "ulijeva" znanje" od strane odraslog, već se cijeni njegova individualnost kao pojedinca koji sebi i ovom svijetu može mnogo više pružiti nego što se od njega očekuje, te je kvaliteta rane dobi vrlo značajna za cijeli život. Rano djetinjstvo i razvoj mozga usko su povezani; više od 50% sazrijevanja mozga završeno je do pete godine života. Dijete je aktivno biće koje se izražava cijelim svojim tijelom i aktivno pristupa okolini, što je priroda njegovog učenja i stimuliranja mozga za učenjem, a uloga odraslih je prepoznati te potrebe za ranom stimulacijom.
Prema tome,od velike je važnosti podrška ranom razvoju, pri čemu se razvijaju različiti programi i pristupi učenju.
U svom članku Autorice Radmanić, L. I Vujkov, S. NTC (Nikola Tesla Centar – Odeljenje Mense za nadaenu decu) sustav učenja definiraju kao program koji svojim sadržajem predstavlja podršku ranom učenju i razvoju mozga. To je relativno novi program koji se kod nas tek počinje uvoditi (za sada u nekim privatnim dječjim vrtićima). Zanimljiv mi je upravo iz razloga što u pristupu programa dominiraju interakcija, aktivnosti razmišlXanja djeteta i njegov uspješan razvoj. Zadaci programa koji je razrađen i formiran na način da u obiteljskom i vrtićkom/školskom kontekstu bude primjenjiv su da: razvija divergentno mišljenje i sustav razvijanja stvaralaštva (otkrivanje višeznačnosti datih činjenica i povećavanje vrijednosti pruženih informacija), razvija strategije stvaralačkog učenja putem otkrića, razvija motivacijske komponente stvaralaštva, pomaže u sintezi empirijskog istraživanja i teorijskog uopćavanja te asocijativnoj osnovi otkrića i pronalaženju novog na osnovu nekompletnih činjenica i nedovoljno strukturiranog materijala, doprinosi individualizaciji stvaralačkog učenja prema kognitivnom razvoju ispitanika. Zanimljivo je da su pod vodstvom dr Ranka Rajovića program kreirali niz stručnjaka s područja pedagogije, neurofiziologije, defektologije, psihologije i genetike.
Primjenom programa postigli su se provjereni rezultati kao što su: brže učenje i pamćenje prilikom odrđenih tjelesnih aktivnosti, bolji rezultati u izvršavanju školskih obveza kod djece s teškoćama u razvoju.
Svjedoci smo vremena u kojem nažalost djeca sve više borave pred raznovrsnim ekranima, a sve manje u prirodi, krećući se, aktivno stupajući u raznovrsne interakcije kroz pokret, dodir, aktivnu igru i istraživanje okoline. Pri tome se odgovornost roditelja ističe kao osoba koje često djeci onemogućuju pravilan razvoj odnoseći se prezaštitnički prema djeci iako s najboljom namjerom. Biološki potencijal mozga neće biti moguće ostvariti ako se dijete dovoljno ne kreće. Takav primjer je preskakanje faza u razvoju (sjedenje, puzanje (razvoj šake – kasnije pisanja!), stajanje, hodanje) iz čega u daljnjem razvoju djeteta mogu proizaći određene teškoće i nemogućnosti. Prezaštitnički odnos i moderna vremena donose nedotatak stimulansa kojih bi dijete već o svojeg dolaska na svijet prirodno trebalo imati (optički i senzorni – boje, uzorci, zajednička igra, samostalno kretanje...)
NTC program podrška je roditeljima i odgajateljima koji se ostvaruje pozitivnom emocionalnom i socijalnom okruženju oslobađajući potencijale svih koji u njemu sudjeluju, a provode ga stručnjaci i odgajatelji koji imaju certifikat za njegovo provođenje. Zanimljivo je to što se tijekom provedbe programa ispituju učinci te su vidljivi rezultati.
Dodatna stimulacija razvoja sinapsi dio je NTC programa (koji još sadrži i stimulaciju asocijatovnog razmišljanja kao i stimulaciju razvoj funkcionalnog razmišljanja).
Kod dodatne stimulacije razvoja sinapsi provode se kineziološke aktivnosti koje razvijaju motoričke sposobnosti, a važne su kao stimulator razvoja neuronske mreže. Mogu se koristiti kao preventiva nekim razvojnim poremećajima proizašlih iz nezdravog i modernog načina života.
Vježbe za akomodaciju oka pridonose stimulaciji razvoja očnih mišića i razvoju akomodacije (povezanost ka s područjima u mozgu). To su bacanje i ubacivanje lopte te praćenje očima lopte ili drugog predmeta u pokretu, plivanje, trčanje i slično. Vježbe rotacije stimuliraju vestiblarni sustav u mozgu (centar za ravnotežu) čime pomažemo pri izgradnji neuronskih puteva. Vježbe za ravnotežu sadrže skakanje, prekakivanje, balansiranje na gredi i slično, dok kod vježbi za finu motoriku potiče se koordinacija oko – ruka. Ovdje se ističe povezanost prstiju čiji živčani završeci stimuliraju veliki dio mozga, a vježbe obuhvaćaju igre kockama, plastelinom/glinom/tijestom, sjeckanje i slično.


Da li ste se i sami raspitivali o NTC programu i što vas je najviše zainteresiralo?
Što mislite o njegovoj provedbi, i da li biste se željeli iskušati u istoj?

Članak možete preuzeti na slijedećem linku:
http://www.pzsport.rs/PDF/aup/Aup14_web.pdf#page=35
35.-39. str.

- 20:44 -

Komentari (6) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.

  siječanj, 2017  
P U S Č P S N
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          

Siječanj 2017 (2)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Za sve koji žele znati više o dječjem razvoju, nova saznanja iz područja psihologije, pedagogije i neuroznanosti i primjeri dobre prakse

Linkovi