kina i nafta...
|
Neki dan me iznenadila cijena goriva (na koju se inače ne osvrćem previše) kada sam tankiranje morao platiti 450,00kn što je apsolutni rekord. Istina je da se u posljednje vrijeme ne vozim niti blizu koliko sam to radio prijašnjih godina, ali drago mi je da sam kupio diesel automobil koji uz to troši skoro pa ništa (komparirajući to s prethodnim automobilima koje sam imao). Cijena goriva je ovih dana pod velikim pritiskom vlade (a i svih ostalih) da bude niža. Nekako mislim da to i nije tako jednostavno jer INA mora funkcionirati profitabilno a sama cijena goriva je ionako relativno niski udjel u finalnoj cijeni na benzinskoj stanici. Osim toga, genije Hebrang se dosjetio kako se puno goriva proizvodi u hrvatskoj (što možda je a možda i nije točno) i dok je cijena same proizvodnje doista ostala identična mislim da nema smisla raditi taj dumping jer bi takvo kontroliranje cijena (a koje naša vlada nažalost može isforsirati) naškodilo manjim privatnim postajama koje opskrbljuju 40% tržišta a gorivo ne kupuju od INAe. Dakle, jednim nerazboritim potezom koji će biti kratkog daha, vlada može vrlo efikasno ugroziti cijeli jedan dio privrede. Trebalo bi se zapitati kako to da je nafta došla do ove razine, i gotovo svatko će uperiti prstom prema blistoku i iraku gdje se malo-malo dižu u zrak naftovodi, ili prema venecueli gdje je situacija pred eksplozijom već mjesecima ili u rusiju i yukos kojeg poreznici silom žele u stečaj. Globalno gledano, cijeli naftni sustav je u nekoj egzistencijalnoj krizi, mnoge varijable su na stolu i skroz je normalno da cijena nafte raste. No najveći generator visokih cijena je u stvari kina koja je ušla u petu godinu gospodarskog rasta od gotovo 8-9%. Ima li netko uopće ideju što znači imati gospodarski rast od 8-9% pet godina uzastopce i to u zemlji sa 1.3 milijarde stanovnika? Kina trenutno troši tj. proizvodi 40% ukupne svjetske proizvodnje čelika, neke kemikalije koje se koriste u proizvodnji boja a istovremeno i za proizvodnu čelika poskupile su 5x, kinezi u svom novo gospodarskom čudu i dozvoljenom im privatnom vlasništvu kupuju automobile kao pomahnitali, a ti isti automobili kao i njihova brzorastuća industrija troše naftu i njezine prerađevine. Ukratko, cijena nafte je narasla na preko 50 dolara i kako stvari stoje teško da će se od te cijene maknuti (na niže), potražnja raste iz dana u dan, ponuda je ograničena i svi uvjeti za kontinuirani rast cijena su zadovoljeni. Ako tako gledaš na stvari, pitaš se da li su ameri doista trebali bombardirati irak ili su trebali bombardirati kinu dok su još mogli :) |

