MODESTI BLEJZ

< kolovoz, 2009 >
P U S Č P S N
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

Komentari On/Off

e-mail:modestiblejz@net.hr
sadržaj ovog bloga zaštićen je Copyrightom ©!

hej!

Što se po mojoj ludoj glavi uvijek vrzma jest:
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
________________________

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::


Opća deklaracija o pravima čovjeka je prvi sveobuhvatni instrument zaštite ljudskih prava, proglašen od strane jedne opće međunarodne organizacije, Ujedinjenih naroda. Proglasila ju je je na Opća skupština UN 1948. godine.

Iako je donesena ne kao ugovor, nego samo kao rezolucija koja nema nikakvu pravnu snagu, sa ciljem da osigura "zajedničko razumijevanje" ljudskih prava i sloboda koja se spominju u Povelji UN, tijekom slijedećih desetljeća doživjela je dramatičnu transformaciju. »Danas rijetki pravnici poriču da je deklaracija normativni instrument koji stvara, barem neke, pravne obveze za države članice UN.« (Buergenthal, str. 31)

Članak 1. svečano proglašava:
»Sva ljudska bića rađaju se slobodna i jednaka u dostojanstvu i pravima. Ona su obdarena razumom i savješću pa jedna prema drugima trebaju postupati u duhu bratstva.«

S tim je u vezi članak 28, koji proglašava ljudsko pravo da država i međunarodna zajednica priznaju njegova/njezina prava:

»Svatko ima pravo na društveni i međunarodni poredak u kojemu se prava i slobode utvrđene ovom Deklaracijom mogu u punoj mjeri ostvariti.«

Daljnje odredbe sadrže tzv. "katalog ljudskih prava", u kojem se:

zabranjuje ropstvo (čl. 4),
zabranjuje tortura (čl. 5.),

zabranjuje diskriminacija (čl. 2. i 7.), te uređuje
pravo na život (čl. 3.),
pravo na slobodu (čl. 3.),
pravo na osobnu sigurnosti (čl. 3.),

pravo svake osobe na pravično suđenje i zabrane samovoljnog uhićenja (čl. 9. - 12.),

pravu na zaštitu privatnosti (čl. 12.),

pravo čovjeka da se slobodno kreće unutar svoje države, da njen teritorij napusti i da se u svoju državu smije slobodno vratiti (čl. 13.),

pravo na utočište (azil) u drugim zemljama, od nepravednog progona u svojoj zemlji (čl. 14.),

pravo čovjeka da bude državljanin barem jedne zemlje i da se može odreći državljanstva (čl. 15.),

pravo punoljetnih muškaraca i žena da sklope brak i time osnuju obitelj, koja se štiti kao temeljna društvena jedinica (čl. 16.),

pravo na vlasništvo (čl. 17.), pravo na slobodu mišljenja i vjeroispovijedi (čl. 18.),

pravo na slobodu mišljenja i izražavanja, koja uključuje pravo na širenje ideja putem bilo kojeg medija (čl. 19.),

pravo na slobodu okupljanja i udruživanja (čl. 20.),

pravo na sudjelovanje u upravljanju svojom zemljom, putem izbora i pravom na pristup javnim dužnostima (čl. 21.),

pravo na socijalnu sigurnost u svrhu osiguranja temeljnog dostojanstva čovjeka (čl. 22.),

pravo čovjeka da radi i slobodno izabere zaposlenje, te da bude plaćen bez diskriminacije - jednako kao i drugi ljudi koji rade jednaki posao (čl. 23.),

pravo na sindikalno organiziranje radnika (čl. 23.),

pravo na dnevni odmor i plaćeni dopust od rada (čl. 24.),

pravo na dostojni životni standard (čl. 25.),

pravo na zaštitu materinstva i djetinjstva, koje uključuje i zaštitu izvanbračne djece (čl. 26.),

pravo na obrazovanje, koje uključuje obvezno osnovno obrazovanje, besplatno srednjoškolsko obrazovanje, te pravo na pristup visokoškolskom obrazovanju "jednako dostupno svima na osnovi uspjeha" (čl. 26.),

pravo prvenstva roditelja u izboru vrste obrazovanja za svoju djecu (čl. 26.),

pravo na pristup kulturi i znanosti (čl. 27.),

pravo na zaštitu moralnih i materijalnih interesa koji proizlaze iz kulturnog i znanstvenog stvaralaštva (čl. 27.)

pravo na društveni i međunarodni poredak u kojem se mogu ostvarivati ljudska prava (čl. 28.).

Sadržaj 30 članaka Opće deklaracije o pravima čovjeka kasnije je ugrađivan u druge međunarodne akte, uvijek uz stanovite izmjene. Najvažniji od tih akata su Međunarodni pakt o građanskim i političkim pravima i Međunarodni pakt o gospodarskim, socijalnim i kulturnim pravima - oba proglašena od Opće skupštine Ujedinjenih naroda 1966. godine; nakon dovoljnog broja ratifikacija od nacionalnih parlamenata (koji su propisali da će se prava i slobode iz tih akata poštivati u njihovim državama) oba su pakta stupila na snagu 1976.




- Lovci na krzno
- Crkva protiv golotinje – kako perverzno
- Lampedusa
- O grešnosti smijeha...
- Evo što činite svojoj djeci
- Verbalne manipulacije kao način komunikacije
- Zvijezda Smrti
- Paunovi
- Fight club
- Pocijepane zastave
- Kada tučeš tuci u glavu
- Ovisnost o tehnologiji i njene posljedice
- Gnjevna rulja, nova platforma
- Kultura ulizništva
- Čini zlo, ali nipošto o njemu ne govori
Ja mislim kao ti, ali
XXX
Tko to (po)tura Turcima?
po aboridžinima

Slijepa sljedba toboženizma
Papanstvo kao star-novo paganstvo
tri slova
Kad veliki padnu
Ime poze

da? SLUŠAONICA 1


Justin Timberlake - Say Something ft. Chris Stapleton

BBC News
World News SBS
Internet Monitor
Index.hr
Net.hr
Slobodna Dalmacija
Novosti
e-novine
H-alter
N1
Radio Gornji Grad
Tacno.net
Lupiga
Novi list
Tportal
Dnevnik.hr
Jutarnji list
24sata
Večernji list
Al Jazeera Balkan
HRT

*
DHMZ-tjedna vremenska prognoza
National Geographic
Meridijani
Booksa
Culturenet.hr
Vijenac
NikTitanik
Filmski.net
Film-mag.net
CineStar
The Pirate Bay
Eventim
ulaznice.hr
*
YouTube
Wikipedia
TV Program
Kostenlos Bilder und Fotos...
Gmail
Yahoo.mail



"Volim ljude, ali ne znam šta ću s njima.

Iskustvo me naučilo da ono što se ne može objasniti samome sebi, treba govoriti drugome. Sebe možeš obmanuti nekim djelom slike koji se nametne, teško izrečivim osjećanjem, jer se skriva pred mukom saznavanja i bježi u omaglicu, u opijenost koja ne traži smisao. Drugome je neophodna tačna riječ, zato je i tražiš, osječaš da je negdje u tebi, i loviš je, nju ili njenu sjenku, prepoznaješ je na tuđem licu, u tuđem pogledu, kad počne da shvata. Slušalac je babica u teškom porođaju riječi. Ili nešto još važnije. Ako taj drugi želi da razumije.

Više je dobrih ljudi na svijetu nego zlih. Mnogo više! Samo se zli dalje čuju i teže osjećaju. Dobri ćute.

Riječi su vazduh, kakvu štetu mogu nanijeti?
Riječi su otrov, od njih počinje svako zlo.
Onda, da ćutimo!
Ne treba da ćutimo. Ima se o čemu govoriti, ne napadajući. Pomoći treba, a ne odmagati. Država je to, bolan, hiljadu briga i nevolja, imanje svoje ne možes urediti kako valja, a kamoli toliki svijet. I onda počne neko da zakera, te ne valja ovo, te ne valja ono, e čudna mi cuda! Jašta da ne valja. Pravo je čudo kako išta valja: toliki ljudi, a svako vuče na svoju stranu.

Ne voliš da budeš na smetnji, ne voliš da te ko krivo pogleda, ne voliš da ti iko ružnu riječ kaže. Kako onda misliš da živiš?

A meni se čini da je strah najveća sramota ovog svijeta, i najveće poniženje čovjekovo. Izmahnut je nad njim, kao bič, uperen u grlo, kao nož. Čovjek je opkoljen strahom, kao plamenom, potopljen njime, kao vodom. Plaši ga sudbina, plaši ga sutrašnji dan, plaši ga vladajući zakon, plaši ga moćniji čovjek, i on nije ono što bi htio biti, već ono što mora da bude. Umiljava se sudbini, moli se sutrašnjem danu, poslušno ponavlja zakon, ponizno se smiješi mrskom moćnom čovjeku, pomiren da bude nakazna tvorevina sačinjena od straha i postajanja.

Lakše je nagovoriti ljude na zlo i mržnju nego na dobro i ljubav. Zlo je privlačno, i bliže je ljudskoj prirodi. Za dobro i ljubav treba izrasti, treba se pomučiti.

Da sam drukčiji, da život nosim kao tegobu, da sam ogorčen, počeo bih da se gubim, da pijem, da mrzim, postao bih nezadovoljnik koji se okreće protiv cijelog svijeta.
A ne mogu to. Uprkos svemu, živim kao i drugi ljudi, koji su bez moga biljega, veseo i tužan zbog običnih stvari, veseo zbog dobrih ljudi koji su pomalo zli, tužan zbog zlih ljudi koji su rijetko dobri...

Hodaćemo bez razloga, radovaćemo se, bez razloga, smijaćemo se, bez razloga, s jednim jedinim razlogom, što smo živi i što se volimo. A kud ćeš veći razlog.

U početku ljubav,
u životu mržnja,
na kraju sjećanje.

Ljubav je ipak jača od svega.
"


SLUŠAONICA 2


Kristina Train - Dark Black

I. Fanatizam – smak ljudskog uma
II. Grijeh šutnje

- Obdukcija divljaštva
- O projekciji projektora
- Da, to je spin
- Yodin poučak
- Egzibicionisti
- Rasizam i svi njegovi preračuni

A. Perspektiva obrata
B. Jedan metak

Knjižno-filmski kutak:
Što se zadnje pogledalo?
Što se zadnje pogledalo?
Što se zadnje pogledalo?
Što se zadnje pogledalo?

Što se zadnje pogledalo?

Što se zadnje pogledalo?


SERIJE





Manhunt: Unabomber

GoT

The Handmaid's Tale

American Gods

Legion

Stranger Things

The Young Pope

Black Sails

Sherlock

The Man in the High Castle

SS-GB

Westworld

Horace and Pete

The Crown

Lethal Weapon

Designated Survivor

Taboo

Grantchester

The Big Bang Theory





FILMOVI




Tajna broja sedam / What Happened To Monday

Geostorm

Blade Runner 2049.

Victoria i Abdul

War for the Planet of the Apes (2017)

Spider-Man: Homecoming (2017)

Unbroken (2014)

Čuvari galaksije Vol. 2

Viceroy's House

Valerian and the City of a Thousand Planets / Valerian i grad tisuću planeta

Dunkirk

Denial (2016)

Saving Mr. Banks / Kako je spašen gospodin Banks

Wonder Woman (2017)

The Boss Baby

Patriots Day

The Mummy

The Space Between Us (2017)

Kongens nei / The King’s Choice (2016)

King Arthur: Legend of the Sword

The Exception (2016)

To Walk Invisible: The Bronte Sisters

Colossal (2016)

A United Kingdom (2016)

Beauty and the Beast (2017)

Kong: Otok lubanja

Logan

Hidden Figures

Jackie (2016)

Underworld: Blood Wars (2016)

Assassin's Creed

Elvis & Nixon

Loving (2016)

Lion / Lav (2016)

The Invisible Woman

Tang shan da di zhen / Aftershock

Sve ili ništa / Hell or High Water - Comancheria

Greben spašenih / Hacksaw Ridge

Dolazak / Arrival

The Great Wall (2016)

Putnici / Passengers

Deepwater Horizon

The Girl on the Train / Djevojka u vlaku

The Hateful Eight

The Accountant

Rogue One: A Star Wars

Dom gospođice Peregrine za čudnovatu djecu

Ben-Hur (2016)

Inferno

Sully (2016)

Jason Bourne (2016)

Fantastic Beasts and Where to Find Them

Doctor Strange

The Nice Guys

Star Trek Beyond (2016)

Legenda o Tarzanu

Warcraft

Independence Day: Resurgence (Dan nezavisnosti 2)

Captain America: Civil War

Me Before You

Locke

The Huntsman: Winter’s War

The Divergent 1, 2, 3...

Batman v Superman: Dawn of Justice

London Has Fallen


Igre gladi: Šojka rugalica 1./The Hunger Games: Mockingjay – Part 1

Gone girl

Birdman

Interstellar

St.Vincent

U šumi / Into the woods

The Judge / Sudac

Trance

Welcome to the Punch

Against the Sun

The Secret Life of Walter Mitty / Tajni život Waltera Mittya

Čuvari galaksije

Kako izdresirati zmaja 2

Planet majmuna: Revolucija

Godzilla
Još jedan film o Godzilli u kojemu Godzillu jedva da vidite. Holivudski tupež. 4/10

Noah
Inače volim Russella Crowea kao glumca, ali nema tog glumca koji bi glumeći biblijskog Nou koji u arci spašava čovječanstvo mogao spasiti i ovaj film. Najnoviji film Darrena Aronofskya je ukratko rečeno - dosadno pretenciozno smeće. Poštedi me blože biblijskih spektakala (sa porukom pride)! Kamo sreće da sam uštedila i na karti. 4/10

Hobit: Smaugova pustoš / The Hobbit: The Desolation of Smaug
Trilogija Hobit ne posustaje ni u drugom nastavku. Odlično. Nema se tu što reći. Tata spektakla. 9/10

Igre gladi: Plamen / The Hunger Games: Catching Fire
Igre gladi ne posustaju pod krinkom distopije šamarati ni u drugom nastavku, koliko će ih još biti ne znam. Jako dobro. 8/10

Rush/Utrka života
Po istinitim događajima. Nabrijana sportsko-psihološka drama (biografija) o rivalstvu svjetskih prvaka Nikija Laude i Jamesa Hunta, karakterno potpuno suprotnih velikana trka F1. Izuzetno napeto i dojmljivo. Soundtrack - miljenik Oscarovaca plodni skladatelj Hans Zimmer, uobičajeno na visini zadatka. Film za muškarce koji vole automobile, kojeg evo vrlo dobro prihvaćaju i žene. 8/10

Gravity/Gravitacija
Vizualno i scenaristički prekrasan film-drama, pisan da bude mali - ali opet veći od života (od svemira). Dakle, inteligentno prilazi s "nečasnim" namjerama. Kojim? Vidjet ćemo... Priča s porukom (neki bi rekli tipično američki patetičnom, što i jest, ali ok, u ovom slučaju /svemiru - patetika štima) koja puca na Oscara. Ženska uloga (odlična Sandra Bullock) pisana da puca na Oskara. Muška uloga (oscarovac Clooney) za sporednu ulogu također. Na učestale trenutke napeto, stresno, užasavajuće, jezivo, nategnuto, dirljivo, ali opet i lijepo. Prvi 3D film koji, po meni, u potpunosti opravdava nošenje naočala na projekciji. 9/10

Olympus Has Fallen
Začuđujuće ok akcijski film (kvalitetna šora i rasturačina Bijele kuće), na tragu Willisovog ciklusa Umri muški, s tim da ovaj put muški umire Gerard Butler. Totalno pretjerivanje, naravno, ali to se očekuje, neuništiva junačina veća od života. Cijepljeno od baš potpune patetike Misije: Bijela kuća, Olimpova filma blizanca ove ljetne sezone. It`s ok. 7/10

Ljubav / Amour
Drama, drametina, naddrametina. Film čija se projekcija nerijetko i napušta. Michael Haneke, kao jedan od naj filmskih (kant)autora ovog stoljeća, opet nemilosrdno, do kosti. 10

Star Trek: Into Darkness
Treker sam, ali ovo je scenarij koji mi baš nije imao nekog smisla. Lik Khana u Star Treku ima preveliku reputaciju da bi ga se ovako potraćilo. U redu, sam Khan je mračan i zgodan, dečki također, i oni logični i oni nelogični, a ni akcija ne staje, ali sama akcija bez logike? Ma Star Trek može bolje. I ići gdje nijedan čovjek išao nije. Samo kad bi ekipa u Hollywoodu umjesto profita na pameti imala muda u gaćama. 6/10

Elysium
O nesvijetloj distopiji, a zapravo stvarnosti, planeta Zemlja, na kojem postoji većinska sirotinja koja se bori da preživi i manjinska privilegirana kasta nedodirljivih bogataša koji žive visoko, visoko gore iznad Zemlje na svemirskoj stanici. Goruće pitanje sukoba (preslika SADa danas) - zdravstvo (dostupno svima). Bitka za preživljavanje je neizbježna. Rekla bih da je poruka subverzivna, ali budući je izrečena neskriveno, jasno i glasno - o subverziji nema riječi. 7/10

Bitka za Pacifik / Pacific Rim
Besramna i profita gladna kombinacija Godzille, Transformersa i iritantnih Power Rangersa za kojima luduju djeca i Japanci. Više je no očito da je autorima na umu dodatna zarada u prodaji / podvali akcijskih figurica maloj djeci. No u redu, kad se to tako prihvati, to je solidan dječje-akcijski zabavnjak za razbiti dosadnu večer. 7/10

Misija: Bijela kuća - White House Down
Ubi me ta gadljiva američka patriotska patetika. Toliko je klišeizirano da ispada kao da se netko fakat zajebava. Inače može proći kao solidni akcić kojemu je cilj bio izreklamirati Tatumove bicepse. Sve žen(s)ke sad uzdahnušsmo - aaaaaah. 7/10

Red 2
Stara ekipa opet praši, simpa, ali ništa više od toga. Prvi dio originalniji. Osrednji akcić. 6/10

Specijalne agentice / The Heat
Simpa i na trenutke smiješno, američki humor vulgaris, ženski buddy-buddy policijski film, šprdanje na vlastiti račun i račun žanra. Ali ništa više od toga. 6/10

Gru na supertajnom zadatku / Despicable Me 2
Ma ni sjena prvog filma. Niti smiješno niti zabavno. Naporno. Cilj izvući još više love roditeljima klinaca. 5/10

Usamljeni jahač
Genijalna satira, posveta žanru, komedija, originalan scenarij, glumci (vanserijski Johnny Depp). Jedan od rijetko inteligentnih i zabavnih filmova ljetne sezone 2013. 9/10

The Impossible / Nemoguće
Snimljeno po istinitoj priči o katastrofalnom tsunamiju u Indijskom oceanu koji je 2004. pokosio ljetovališta u Tajlandu i usmrtio tisuće ljudi. Nevjerojatno potresna priča, zastrašujući specijalni efekti i vrhunska angažiranost vrhunskih glumaca (Naomi Watts i Ewan McGregor, plus djeca), kao i neočekivana elementarna katastrofa udaraju nemilosrdno i direktno u želudac. Kolizija stvarnosti (činjenice da je film snimljen po istinitom događaju) i filma, te jasno naznačena krhkost pretanke granice između rajske idile i pakla na zemlji (uvodna i završna scena leta avionom), stvaraju nadrealne, a zapravo hiperrealistične slike. Same pohvale. Snažan mali-veliki europski film. 9/10

Zabranjena ljubav/Upside Down
Film koji bi bio samo jedan u nizu limunadnih ljubića za tinejdžere da nije impresivne vizualnosti i originalne scenarističke SF premise o dva dijametralno različita (naopačka), ali međuovisna svijeta suprotnih gravitacija. Iako je scenaristička ideja o distopijskom strogo razdvojenom svijetu/ovima (Gornjem bogatom i Donjem siromašnom) neuvijenom simbolikom namjerno otvorila prostor za ozbiljniju dramu koja propituje današnje neoliberalističko-korporativno-totalitarno društvo i sve veći svjetski jaz između bogatih i siromašnih, scenarij tu premisu ipak koristi samo kao impresivne kulise, ne upuštajući se do kraja u poozbiljivanje, ostajući na razini bajkovitog spektakla (zbog ciljanja na tinejdžersku publiku). U pamćenju ostaje ideja, simpatičnost glumaca i raskoš efekata, film stvoren za gledanje na velikom platnu. 7/10

Jadnici
Ok, volim Hugoa i mjuzikl Les, ali filmom nisam impresionirana. Korektno, ali ništa više od toga. 6/10

Django Unchained/Odbjegli Django
Tarantino u svom elementu, na svoj jedinstven način opet propituje novo povijesno razdoblje, ovaj put neslavnu američku robovlasničku prošlost, u maniri špageti vesterna. Nije njegov najbolji film, kao da je neuobičajeno nenadahnuto odradio scenaristički rasplet, ali film je ipak klasa za sebe, barem jedna njegova tarantinovski urnebesna scena opet ulazi u filmsku antologiju (čitaj: problem KKKa s kukuljicama). 7/10

Hobit-Neočekivano putovanje
Odlično, tek prvi dio trilogije, ali tri sata koja se ne osjete i nisu dosadna ni na tren, upravo suprotno, razina LOTRa na malo neozbiljniji i zabavniji način, na kraju samo izgarate od nestrpljenja i razočaranja što treba čekati godinu dana do sljedećeg nastavka. Jackson je i dalje majstor mašte. Vizualno spektakularno. Svijet Međuzemlja i dalje fascinantan. 9/10





Što se zadnje pročitalo?




KNJIGE


Lee Child, serijal o Jacku Reacheru

Rat i mir, Tolstoj

Savez kapetana Vorpatrila, Lois McMaster Bujold
Ledene opekline, Lois McMaster Bujold

Pero Kvesić (babl), Pudli lete na jug

Ha Joon Chang, 23 stvari koje vam nisu rekli o kapitalizmu

Witold Gombrowicz, Posmrtna autobiografija

O koristi i štetnosti historije za život, Friedrich Nietzsche

Katherine Jenkins, Pouke redovnika za kojega sam se udala

Godina opasnog sanjanja, Žižek Slavoj

Khaled Hosseini, Gonič zmajeva

Časni trgovci, Philippa Gregory

Vedrana Rudan, Ljubav na posljednji pogled

Europski duh, Viktor Žmegač

Susan Sontag, Istovremeno - eseji i govori

C. J. Sansom, Otkrivenje

Anđeli u tami, Eduard Pranger

G.R.R.Martin, Ples zmajeva - 1. i 2. dio: Pjesma leda i vatre - knjiga peta

Reinhold Messner, Gola planina

Pedeset nijansi sive - Ovo knjiga 2012.?! Sto nijansi treša. Bljuv.

Tragovima Odiseja, Jasen Boko

Kurosawin nemir svijeta, Branko Sbutega

Andrej Nikolaidis, Sin i Homo Sucker: Poetika Apokalipse

Čovjekovo traganje za smislom, Viktor E.Frankl

1941.: Godina koja se vraća, Slavko Goldstein

Shusaku Endo, Šutnja

Noć, Elie Wiesel

Kundera, Nepodnošljiva lakoća postojanja

Knjiga mrtvih filozofa, Simon Critchley

Milan Kundera, Identitet

Kradljivica knjiga, Zusak

Gustav Mahler-biografija

Raznoliki stavovi - Život Lenarda Cohena

Povijest opere, Michael Raeburn

Amos OZ, Pantera u podrumu

Čiji je jezik?, Mate Kapović - jednom o tome i sama pisah u postu naslovljenom Jezični puritanizam.

Ivana Simić Bodrožić, Hotel Zagorje; mučno svjedočanstvo mučnog vremena.

Stvoriteljeva karta, Emilio Calderon; kada se strastveni povjesničar baci u pisanje romana, umjesto romana dobijemo besmisleno i zamarajuće nabrajanje povijesnih trivia.

Kate Quinn - Ljubavnica Rima: antički ljubić na tragu Gladijatora isto evidentno napisan za filmsku ekranizaciju.

Ken Follett - Stupovi Zemlje; srednjovjekovni ep o gradnji katedrale napisan za filmsku ekranizaciju.

Sofijin svijet - Jostein Gaarder; roman o povijesti filozofije.

Stieg Larsson - trilogija Millenium; skandinavska legenda.

Svatko umire sam, Hans Fallada - drama Njemačke II.svj.rata.

Deadline-knjiga o jednoj ljubavi i previše smrti, Roberta Valdeca, vrlo živopisno opisuje njegov novinarski i ljubavni put po ratištima svijeta, od Afganistana do Bagdada pred američku invaziju na Sadamov režim, životno, krvavo i do bola napeto!

Nevjernica-Moj život, roman a zapravo životna priča Ayaan Hirsi Ali, knjiga je koja se ne ispušta iz ruku. Poučna, bolna i detaljna odiseja nama nepoznatom kulturom afričkog i bliskoistočnog islama, ispričana iz prve ruke, ruke jedne potlačene muslimanske žene, presjek jednog društva i kulture koja egzistira paralelno sa našom i koja autodestruktivno vrši nasilje nad ženama i djecom, kulture koja je toliko različita od zapadne da nam zvuči kao srednjovjekovna bajka. Hrabra Ali iskreno iznosi surove detalje i ne skriva ništa, zbog svojeg političkog djelovanja, ali nadasve nešutnje na nju je bačena fatva, život spašava bijegom prvo u Nizozemsku potom u SAD, gdje i danas živi.

Čudo u Poskokovoj dragi, Ante Tomića je roman za ispišat se od smijeha! Nešto genijalno duhovito, toliko da vas tjera da se čitajući grcate od smijeha dok vas ukućani gledaju u čudu jer im ništa nije jasno smijeh Vrlo pitak i taman ne predug romančić da ga progutate u jednom danu, jer kad ga uzmete u ruke ne ispuštate do zadnje strane, provjereno thumbup Kao stvoreno za odličnu filmsku komediju.

Snovi mojega oca, Barack Obama; ne mogu se oteti dojmu kako je ova knjiga zapravo politički pamflet namijenjen skupljanju bodova među crnačkom zajednicom SADa. Obama ju je pisao prije svog ozbiljnijeg političkog angažmana, a bi li se uopće mogao upustiti u politiku da nešto ovako nije prije napisao, veliko je pitanje. U knjizi se spisateljski vješto bavi svojim afričkim naslijeđem (i dubokim kompleksima afroameričke zajednice), repovima svojega neprisutnog oca (nevjerojatan lik nevjerojatnog životnog puta) i vječitom potragom za vlastitim identitetom, prva polovica knjige govori o bijeloj strani obitelji, druga o onoj kompleksnijoj - afričkoj. Nalazim veliku sličnost sa nedavno pročitanom knjigom D.Mengestua (osvrt dva reda niže), iščitava se ista međukulturna izgubljenost, problematika identiteta i pripadnosti.. ne baš vedro štivo, ponekad baš bremenito.

Koliba, razvikani bestseler William P. Younga, po meni spada u onu vrstu new ageovske coelhovske literature koja natrpana univerzalnim porukama puca visoko, ali literarno malo daje. Poruke su naravno lijepe, ali nije to Dostojevski. Proizvod na kakav već poslovično padaju Ameri, ali me brine što ih sve više slijedi i ostatak svijeta.
Poučak: razvikanost nije garancija kvalitete.

Egzil, Enza Betizze je uz Matvejevićev Mediteranski brevijar jedna od onih minucioznih knjiga koje bih preporučila pročitati svakom Dalmatincu koji drži do sebe i svoga kraja.

Lijepe stvari što se nebom gnijezde, Dinaw Mengestu; život između dvaju svjetova, između dvaju kontinenata, Amerika i Afrika te bolna izgubljenost između dvije kulture, sivo i tegobno.

Noćni let, Antoine de Saint-Exupery. Predivno! Ova je knjiga čista poezija, roman koji pjeva misteriju pionira avijacije, čista poezija koja mi je napojila dušu!

Mirjana Krizmanić, Tkanje života, zgodan self-priručnik, kojeg ne privedoh kraju, meni je to dosadno, self-priručnici nisu moj đir.

Otok, Victorie Hinslop

Ovo nije zemlja za starce Cormac McCarthya, još jedna filmska uspješnica koju još nisam pogledala no knjiga je pročitana i samo mogu reći da mi je nakon Ceste i ove knjige McCarthy prirastao srcu. Zreo promišljeni pisac koji ima što poručiti, koji -sad je to očito- ima određeni uvid i kojeg je užitak čitati.

U divljini, Jona Krakauera

Cesta, odličan postapokaliptični roman Cormac McCarthya koji govori o ljudskosti, snimljen i film sa Viggo Mortisenom, biti će to više nego dobro.

O nasilju - Slavoja Žižeka; da nije povremenih duhovitih referenci na neke pojmove opće kulture bilo bi potpuno nerazumljivo, jer to je Žižek – kad čitate Žižeka mozak vam cvrlji. Moćno.

Harry Potter and the Deathly Hallows, J.K.Rowlingsove.

Sto godina samoće, Gabriel Garcia Marqueza, su jedan tako naporan roman, tako ubitačno naporan roman da mi je ne jednom došlo tu prokletu knjižurinu bacit u zid nut A opet, od svega što sam od Marqueza pročitala, ovo mi je do sada njegovo najpitkije štivo. Čitajući knjigu naprosto klizite, plutate, lebdite, gutate stranicu za stranicom, bez ikakva zastoja. Nelogično? Besmisleno? Ludo? Genijalno? Upravo tako, ili riječima stare Ursule: Ovo je kuća luđaka, kuća luđaka! Sto godina samoće su mirakul, cirkus, latinoameričko prikazanje ili sveto prikazanje Latinske Amerike. To je kao da gledate Kusturicu, čitate leteće tuke, leteće mladenke, leteće pope, zlatne ribice, žive mrtvace, pukovnike, generale, banane, svece i sotone - kaleidoskop bunovnog ludila. Tisuće Aurelijana i Hose Arkadija, tisuće odvratnih, prokletih, svetih Buendija koje ciklički iz generacije u generaciju srljaju u suđenu im propast, a vi više ne znate ni tko je kome otac, djed, mater, tetka, sin, brat, ćaća, mater, baba, dida, čukundida… Uspon Makonda, pad Makonda. Čitate i šizite, šizite jer čitate, a kad konačno pročitate kunete se sebi – nikad više, i kad konačno pročitate dičite se – pročitala sam!

Meša Selimović, Tvrđava. I kako već jednom rekoh, Meša je genij. Nije lak, nije za svakog probavljiv, zahtjeva punu koncentraciju, ali kao utjeha evo – Tvrđava je donekle pitkija od Derviša i smrti. Njegova pitkija verzija, ili se to samo čini, ali u svakom slučaju još jedno – pisano remek-djelo. Što je to u Meši, da mu se kolko god bio težak i zahtjevan - otkad ga otkrih, uvijek i nanovo vraćam? Jer Meša kad ruje po duši ruje po duši cijelog svijeta. Pa čak i kad dođe do zamora pri probavljanju ove ili bilo koje njegove teške knjige, ta ista knjiga zove natrag, gotovo kao droga ili ovisnost, da je se čita i čita i čita. To je gotovo kao mazohizam. A šta da vam kažem, to se ne može opisati - to se treba čitati.

No numero uno i dalje je stari Dosti, Braća Karamazovi. E to je bio žrvanj. Jao. Dvotjedna patnja. Ali ova priča o Bogu, čovjeku, bogočovjeku - ga je vrijedna.

Za dušu i tilo
*
Tišina mora, J.P.Melvilla
Kubrickove Staze slave
Dina - pješčani planet
Das Boot
Blade Runner
Vrućina
Leon
Posljednji Mohikanac
Open range/Divlja prostranstva
Cyrano de Bergerac
Opasne veze
Tri boje: Plavo
Prije kiše
Ame agaru/Poslije kiše
Breza
Zemlja sjena
Rashomon
Posljednji samuraj
Tasogare seibei/Twilight samurai
Tigar i zmaj
Ubiti pticu rugalicu
Mississippi u plamenu
Boja Purpura
12 gnjevnih ljudi
Polja smrti
U plamenu Nikaragve
13Days
Cry Freedom
Pogodi tko dolazi na večeru
Momci iz Brazila
Zavjera
Bitka na Neretvi
Der Untergang
V for Vendetta
Hellboy 2
Entre les murs/Razred
Egipat
CIRQUE DU SOLEIL

Čeka se...


Star Wars: The Rise of Skywalker (2019)

Čitati...

serijal SPQR, John Maddox Robertsa
L.M.Bujold - ciklus Vorkosigan
Frank Herbert - ciklus DUNE (Muad`Dib!)
Brian Herbert - Kuća Atreides, Harkonnen, Corrino
ali Butlerijanski džihad mu je shit
Douglas Adams, Vodič kroz galaksiju za autostopere
skandinavska trilogija Millenium
J.K.Rowling - ciklus Harry Potter
L.R.King - Pčelareva naučnica, ciklus Sherlock Holmes
Gospodar prstenova - J.R.R. Tolkien
George R.R.Martin - Pjesme leda i vatre (Igra prijestolja)
Lee Child - Jack Reacher Novels
Modesty Blaze

Want to Get Sorted?I'm
a Gryffindor!


Slušati...

Sting
Dulce Pontes - Cancao Du Mar
Stefanovski & Tadić - Krushevo
Lajko Felix - Szeretni/To love
Dead Can Dance
Joan Osborne - Relish
Pat Metheny - Secret Story
Peter Gabriel - Solsbury Hill
Dire Straits - On Every Street
TBF - tuto kompleto
David Bowie
Chris Rea - Looking for the summer
Rolling Stones - Almost hear you sigh

Modesti Blejz on Facebook

SOUNDTRACKS

Mutiny on the Bounty - Vangelis
Piano i Prospero`s books - Michael Nyman
Amelie - Yann Tiersen
Braveheart - James Horner
Posljednje Kristovo iskušenje - Peter Gabriel
Jesus of Nazareth (Zefirellijev) - Maurice Jarre
Gladijator i Posljednji samuraj - Hans Zimmer




komad mjeseca
Kit Harington (aka Jon Snow)



sadržaj ovog bloga zaštićen je Copyrightom ©

06.08.2009., četvrtak

Umrla je Savka

Image Hosted by ImageShack.us

Danas nam je otišla jedna izuzetno časna žena, jedan dobar duh Hrvatske baš kao što je to i pokojni Vlado Gotovac bio, otišla nam je naša Savka, naša ruža hrvatska.

Žena, Političarka (sa velikim P) koju je, iz ove današnje prespektive, vjerovali ili ne - narod volio i cijenio.
To se najbolje pa gotovo i anegdotalno vidi i u jednoj uzrečici koju je tamo davne 70te nakon razornog potresa u Kninu i kninskoj okolici domaći narod osmislio kad je država počela isplaćivati odštetu:
˝Savka mater Tripalo ćaća - uzmi zajam država plaća.˝
Dakle Savku su sa razlogom smatrali Majkom.

Savka hvala Vam za sve! Hvala Vam za Vaše poštenje, uljudbu, čist obraz, intelekt, hvala Vam za sliku Hrvatske kakva bi trebala biti.

biografiju S.D.Kučar koja se čita poput najnapetijeg romana u cijelosti prenosim sa stranica Jutarnjeg lista:
Heroina Hrvatskog proljeća
Piše: Vlado Vurušić

U 86. godini života umrla je Savka Dabčević Kučar neosporno jedna od najznačajnijih političara u povijesti Hrvatske. Ona je samo stvorila jednu novu i pozitivnu klimu u hrvatskoj i jugoslavenskoj politici i društvu.

Pokret Hrvatskog proljeća iz 1971. godine, dobrim je dijelom odredio i pravac kojim će tadašnja država krenuti, što je imalo dugoročne i dalekosežne posljedice koje će kulminirati raspadom SFR Jugoslavije i neovisnošću Hrvatske.

- Savka Dabčević Kučar je u svom djelovanju, i kao znanstvenica i kao političarka u 70-im i u 90-im godinama 20. stoljeća pokazala da je političar ispred svog vremena. Ona je trasirala put za mnoge političke promjene, ali nije “pobrala vrhnje” tog rada i napora.

Njene ideje su kasnije preuzeli mnogi, a politika koja se iskristalizirala tijekom Hrvatskog proljeća tek je nakon njenog pada odredila pravac kojim će ići Jugoslavija i njen tip socijalizma, a retorika i smirenost s početka 90-ih zapravo je ona hrvatska politika - demokratska, tolerantna i europska - koja se počela provoditi, ili barem okušava provoditi, negdje od 2000-te.

Ona bi idejama iz 71. i 90. i danas bila aktualna i izvrsno bi se uklopila u sadašnji hrvatski politički prostor. Na žalost, ljudi u oba vremena nisu bili spremni na njene ideje.

- Dabčević Kučar jedna od ključnih osoba u Hrvatskoj, pogotovo novijoj, povijesti, kaže mladi povjesničar Hrvoje Klasić, autor nekoliko knjiga i radova o Hrvatskom proljeću političkom fenomenu koji je obilježila upravo Savka Dabčević Kučar.

Ona je postala i simbolom tog pokreta, hrvatske demokratske oporbe te je nakon svog političkog pada dobila i pomalo sladunjavi, ali romantični nadimak “ruža Hrvatska”.

Taj period najbolje je sama opisala riječima - Bili smo kratko, ali se barem nismo uprljali.

Savka Dabčević Kučar je možda najbolji reprezent jedne nove struje ili bolje reći generacije političara u bivšoj Jugoslaviji, koji je prošao partizane i sudioništvo u NOB-u, ali nije ulazio u prvi krug ljudi oko Tita nastavlja Klasić.

Bila je nova snaga novih tendencija Titova režima, koja je sazrijevala tijekom sukoba sa Staljinom, a na scenu se pojavljuje s liberalizacijom sustava koji je došao smjenom svemoćnog šefa UDB-e, jugoslavenske tajne policije, Aleksandra Rankovića nakon Brijunskog plenuma sredinom 60-ih godina 20. stoljeća.

Ranković je bio praktički “čovjek broj 2” komunističkog jugoslavenskog režima te je u svijesti građana zemlje bio nekako samopodrazumijevajući nasljednik svemoćnog Josipa Broza Tita. Nakon smjene tog simbola totalitarizma i represije tadašnje jugoslavensko socijalističko društvo dobilo je novi polet i osjetilo se stanovito popuštanje i definitivni razlaz sa ostacima staljinizma u Titovom viđenju marksizma.

Upravo to otopljavanje sustava, kaže Klasić, omogućilo je tom poslijeratnom nižem rukovodećem kadru da ispliva na scenu s novim idejama i promišljanjima daljnjeg razvoja države i društva. Pogotovo što je Jugoslavija od početka pokazivala sve slabosti centraliziranog i ideologiziranog sustava u višenacionalnoj zajednici. Nacionalni prijepori, različiti nivo razvoja republika te njihovih potreba u skladu s time uz ne baš sjajnu gospodarsku situaciju zahtijevala je brzo djelovanje i suštinske promjene.

Upravo s gospodarskim reformama bili su nužni zahvati u političko-ideološkoj sferi te da se s formalno federalnog sustava prijeđe u njegovu konkretnu realizaciju. Uz sve te unutarnje probleme Jugoslavija je i na međunarodnom planu, kao zemlja izvan blokova i lagera u to hladnoratovsko doba, igrala sve značajniju ulogu.

Jugoslavija je tada, nakon odlaska Rankovića i svega onog što je on predstavljao u društvu, partiji i državi, iz tog jednog “revolucionarnog socijalizma” sličnog Sovjetskom modelu, prešao u fazu koja se tada popularno zvala “socijalizmom s ljudskim likom” koji je prvi patentirao upravo Tito, ali je najviše došao do izražaja tijekom Praškog proljeća u Čehoslovačkoj 1968. godine pod vlašću Aleksandra Dubčeka.

Na tom valu “slobodnijeg tumačenja socijalizma” pojavila se i Savka Dabčević Kučar kao predvodnica mnogih tada mladih političara i u drugim jugoslavenskim republikama i sredinama, poput Latinke Perović i Marka Nikezića u Srbiji, Krste Crvenkovskog i Aleksandra Gligorova u Makedoniji, Staneta Kavčiča u Sloveniji te Pere Pirkera, Dragutina Haramije u Hrvatskoj kojima se priključio nešto stariji i već poznati Mika Tripalo, koji je uz Savku Dabčević Kučar bio nosilac tih novih političko-gospodarskih tendencija u jugoslavenskom društvu. Za Tripala se tad govorilo da je Titov miljenik, pa čak i njegov nasljednik.

Naime, osim pada Rankovića, put za izlazak na scenu te nove generacije, omogućila je i sve očitija diferencijacija između starih, ratnih partizanskih kadrova, poput Vladimira Bakarića, Petra Stambolića, Mike Špiljka, Draže Markovića i mnogih drugih, koji su se sve više sukobljavali s tim novim nadolazećim obrazovanim patrijskim kadrovima, koji su zagovarali promijene i reforme.

Naime, kaže Klasić, izašlo je na vidjelo da su ti stari kadrovi ipak u prvom redu neobrazovani, ideološki skučeni, da se ne snalaze u novim društveno-političkim situacijama, dok je Savkina generacija bila školovana, obrazovana, sa znanjem jezika i strane literature, pa i iskustvom boravka i doškolovavanja na Zapadu.

- I što je najvažnije, nisu se poput starijih, bojali Zapada. Ta nova generacija želi otvaranje i suradnju sa Zapadom, a to onda zahtjeva i neke suštinske promijene u političkom načinu razmišljanja i djelovanja, kaže Klasić.

Upravo je Savka bila simbol novog nadanja i vremena, ali je zaustavljena usred posla jer nije željela raditi ustupke, niti je htjela pogaziti neka svoja moralna načela.

Tako je rezolutno pred Titom odbila da uhapsi neke disidente, poput Marka Veselice, Franje Tuđmana, Vlade Gotovca, Šime Đodana i Dražena Budiše. Tito je tražio “njihove glave” kako bi stišao nezadovoljstvo uglavnom u unitarističkim i vojnim krugovima zbog reformi i liberalizacije koje su zahvatila Hrvatsku krajem 60-ih i početkom 70-ih.

Nakon smjene hrvatskog rukovodstva te Savke Dabčević i Mike Tripala Hrvatska je potonula u dugogodišnju šutnju pa i represiju prema “proljećarima”, a njeno se ime spominjalo tek šapatom. Bila je isključena iz javnog života, praktički u kućnom pritvoru. Postala je zabranjeni čovjek, a period njenog vladanja bio je čak službeno nazivan “kontrarevolucionarnim djelovanjem”.

Savka Dabčević Kučar rodila se 6. prosinca 1923 godine na Korčuli u, kako je i sama kazala, dobrostojećoj obitelji uglednog pravnika i buntovnika Antuna Dabčevića potomka stare i poznate bokeljske obitelji pomoraca i brodovlasnika iz Dobrote te splićanke Marije Novak, rođene Denegri. Prosinci u njenom životu igraju posebnu ulogu i uvijek će za nju taj praznični božićni mjesec biti ključan i fatalan.

Otac joj je još zarana pokazivao naprednu političku i nacionalu svijest. Kao brucoš na fakultetu filozofije zagrebačkog Sveučilišta na dan otvaranje nove zgrade Hrvatskog narodnog kazališta, 14.listopada 1895. godine sudjelovao je sa skupinom prosvjednika oko Stjepana Radića u spaljivanju mađarske zastave u Zagrebu podno spomenika banu Jelačiću i to prilikom posjete cara Franje Josipa. Ostarjeli Car stigao je u Zagreb na otvorenje zgrade kazališta. Protumađarska demonstracija je nasilno ugušena od strane gradskog redarstva, a studenti koji su sudjelovali u tom protestu izbačeni su s fakulteta.

Taj buntovnički mladenački čin donio mu je ne samo izbacivanje sa zagrebačkog Sveučilišta nego i zabranu studiranja na cijelom području Trojedinice. No, zbog veličine monarhije odlazi u Beč gdje na tamošnjem Sveučilištu upisuje, a zatim i s uspjehom završava pravo.

Nakon osnivanja nove države Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca, kasnije Jugoslavije, službuje kao državni činovnik u Benkovcu, na Korčuli , gdje se i rodila Savka Dabčević te u Dubrovniku i Splitu. No, zbog svog temperamenta i političkog slobodoumlja vlasti ga 1934. godine prijevremeno umirovljuju.

Ime Savka roditelji joj daju po liku iz jedna domoljubne pjesme najvećeg pjesnika hrvatskog narodnog preporoda Petra Preradovića.

S obitelji živi u Splitu gdje se školuje u prestižnoj ženskoj realnoj gimnaziji u kojoj je jedna od ponajboljih učenica.

Sama će reći kako je u to vrijeme, s kraja 30-ih godina 20. stoljća, kada su se na obzoru nadvijali oblaci Drugog svjetskog rata i Europi prijetio okrutni nacifašizam sa svojim rasističkim teorijama podržavala lijeve ideje i pokrete koji su se tada jedini otvoreno suprostavljali toj velikoj političkoj i ideološkoj pošasti.

Školu završava upravo 1941. godine u kaosu početka rata u Jugoslaviji. Interesantno je kako je živjela i školovala se te surađivala u, kako se to govorilo, naprednoj omladini s Milkom Maladom, kasnijom suparnicom u krucijalnim trenucima političkog života. Naime, Milka Malda, poznatija pod prezimenom Planinc, smijenila ju je na čelu hrvatske partije nakon dramatičnih događaja u prosincu 1971. godine.

No, Savka Dabčević iako angažirana u omladinskom komunističkom pokretu ostaje kod kuće, sve dok joj brata tada hranitelja obitelji nisu uhitile talijanske okupacione vlasti. Naime, Split i Dalmacija su od strane Ante Pavelića Rimskim ugovorima predani Mussolinijevoj Italiji.

Tada mlada Savka postaje hraniteljem obitelji. zarađivala je, ako je sama govorila, dajući instrukcije đacima po kućama. No, nakon kapitulacije Italije u rujnu 1943. godine i Savka Dabčević se više angažira u oslobodilačkom pokretu te odlazi u partizane. Iz Splita prebacuje se na tada slobodni Brač. No, tada po vlastitom priznanju doživljava jednu od najvećih trauma u životu. Naime, ustaše su izvele napad na otok te je njena grupa kod Milne upala u ustašku klopku te se spasila zahvaljujući požrtvovnosti jedne mještanke koja ju je sakrila u svojoj kući i čuvala do dolaska partizana.

Od partijskog vodstva raspoređena je kao politički radnik na oslobođenoj teritoriji - otoke Brač i Šolta, gdje je u prosincu 1943. postala članicom Komunističke partije.

No, nije se borila s puškom u ruci već se bavila ideološkim i prosvjetiteljskim radom, te je odlukom Oblasnog komiteta KP za Dalmaciju upućena kao jedan od rukovoditelja zbjega u El Shatt 1944. godine. U tom izbjegličkom logoru u Egiptu, nedaleko Sueskog kanala, pod okriljem zapadnih saveznika utočište su našle uglavnom izbjeglice iz Dalmacije. Njih gotovo 30 tisuća.

Savka Dabčević tamo radi u školi te na organizaciji života u teškim uvjetima negostoljubive pustinje.

Tamo ostaje sve do oslobođenja zemlje u svibnju 1945. godine.

Nakon povratka u Hrvatsku, upisuje tadašnju Visoku školu za Ekonomiju, iz koje će nastati zagrebački Ekonomski fakultet. No, kao nadarena, sposobna i podobna studentica već 1946. godine odlazi u Lenjingrad gdje studira na tamošnjem Ekonomsko- financijskom fakultetu.

U roku je i s odličnim uspjehom završila dvije godine, ali zbog izbijanja sukoba Tita i Staljina oko Rezolucije IB-a 1948. godine nimalo se ne dvoumeći vraća se u Zagreb već u lipnju na samom početku neprijateljstava dvaju tada najjačih komunističkih vođa u Europi. Odbila je nagovaranja Sovjeta za ostankom u Lenjingradu.

Studij nastavlja u Zagrebu, gdje i 1949. godine diplomira. Godinu dana kasnije 1950. godine izabrana je za asistenticu na Fakultetu ekonomskih znanosti na kolegiju Politička ekonomija. Uskoro je doktorirala na tada ideološki blasfemičnoj temi - “J. M. Keynes - teoretičar državnog kapitalizma”. Izabrati nemarksistički pristup ekonomiji, u jeku planske ekonomije koja se prakticirala nije bilo uobičajeno, ali svako hrabar potez. I tu je Savka bila ispred svog vremena. Podršku joj je pružio i njen mentor, jedan od vodećih hrvatskih i jugoslavenskih ekonomista prof.dr. Mijo Mirković, koji je dugo godina bio jedan od vodečih ljudi jugoslavenske ekonomije i zamjenik ministra industrije u prvoj Titovoj vladi kod Andrije Hebranga.


Savka Dabčević je jedna od prvih žena doktora ekonomije u Hrvatskoj. Nakon završenog studija Savka Dabčević udaje se 1951. godine za inžinjera rudarstva Antu Kučara s Brača. I on dolazi iz obitelji brodograditelja Kalebota iz Trogira.

Savka Dabčević i tada čini jedan nesvakidašnji potez koji pokazuje njenu razvijenu samosvijest , osvještenost, bila je preteča feminističkog pokreta u socijalističkoj zemlji - ne mijenja svoje prezime u muževo, nego ga samo pridodaje svom.

Za redovitog profesora na Ekonomskom fakultetu birana je 1960. godine. Kao profesor dobila je iste godine i prestižnu američku Fulbrightovu stipendiju. Tako je na studijskoj godini bila u SAD-u i Francuskoj, što je tada bila velika privilegija za nekog iz Jugsoalvije. Na tom studijskom putovanju proučavala je tada nove metode praćenja i prognoziranja regionalnog razvoja. No, osim toga Savka je govorila i jezike - engleski, francuski, njemački, talijanski i ruski jezik.

Uporedo sa studijem bavi se i politikom. Polako je gradila karijeru odoljevajući polako stepenicu po stepenicu u partijskoj vertikali. Tako je zastupnica u gradskoj Skupštini Zagreba, gdje ju primjećuje tada karizmatični gradonačelnik Večeslav Holjevac, a biva i delegatom, kako se tada govorilo, u Saveznoj skupštini SFRJ. Kao predsjednica Savjeta za društveni plan i financije početkom 60-tih godina sudjeluje u razradi “Bijele knjige” o problemima jugoslavenske privrede. Upravo je taj rad bio uvod u Privrednu reformu u Jugoslaviji, koja će potaknuti i mnoge političke promijene kojima će upravo Savka Dabčević biti na čelu.

Sredinom 60-ih postaje članicom CK SK Hrvatske i CK SK Jugoslavije. Prva se bavila ideološkim radom u CK-u, da bi je, konačno i zbog vlastitih afiniteta, nakon pada Rankovića prebacili u odjel za ekonomska pitanja CK SKH. Tamo je bljesnula i pokazala se pravom predvodnicom novih tendencija u jugoslavenskoj varijanti komunizma.

Tako 1967. godine kao prva žena u Jugoslaviji postaje predsjednicom Vlade SR Hrvatske , odnosno Izvšnog viječa. Time počinje njen meteorski uspon u partijskoj hijerarhiji. Partija je svemoćna i samo visoki položaj u SK omogučava pravo političko djelovanje. Slijedeće četiri godine biti će kulminacija njene karijere i svakako će ih ona zauvijek obilježiti, koa što će se i nju najviše pamtiti upravo po tom periodu.

Ni dvije godine nakon izbora za predsjednicu Vlade Savka Dabčević Kučar postaje predsjednicom Centralnog komiteta SK Hrvatske, što je tada bila najviša dužnost u zemlji. Na položaju šefa Vlade zamjenjuje je njen bliski suradnik, nekadašnji gradonačelnik Rijeke Dragutin Haramija.

- Nas dvoje upoznali smo se 1964. godine. Istodobno smo stupili na političku scenu i od tada smo suradnici i prijatelji. Poslije toliko godina mogu reći da je njezino ime obilježilo posljednja tri i pol desetljeća u hrvatskoj politici. Iako je pedantna i ozbiljna osoba, Savka Dabčević Kučar unijela je osvježavajući pristup u politički život, pri čemu je osobito imponirala njezina radna energija. Bila je predvodnik novog i drugačijeg odnosa Hrvatske prema Beogradu, u koji se tada slijevala večina zajedničkog, jugoslavenskog novca. Bile su to godine kad se afirmirala nova generacija mlađih hrvatskih političara koji su željeli ispraviti te nepravde, kazao je svojedobno o Savki Haramija.

Od kada je na tom valu liberalizacije Savka Dabčević Kučar došla na čelo CK Saveza Komunista Hrvatske unosila u jugoslavenski socijalizam jednu novu pozitivnu dimenziju, koja je oslobađala gospodarstvo iz kanđi politike i partijsko- birokratskog tutorstva, demokratizira je društvenu i kulturnu scenu, ali i traži nove odnose unutra Jugoslavije - veću samostalnost republika i republičkih partija, veću pravednost u gospodarskoj podjeli, odnosno neke elemente tržišnih odnosa među republikama.

- Najveća njena zasluga je upravo to zalaganje za većom autonomijom republika. Hrvatska je polako počala tražiti veća pravca, oslobađala se nacionalna energija, pojačan je rad kulturnih instiutucija poput Matice Hrvatske, veće samostalnosti tadašnje TV Zagreb i slično, kaže Klasić.

U Jugoslaviji se stvara nova klima sve veće samostalnosti republika, a centralizam i unitarizam postaju tada glavnim “neprijateljima” razvoja. U skladu s time Savka zastupa hrvatske političke i gospodarske interese. Veliki je protivnik državno-administrativnog, partijskog i birokratskog uplitanja u privredu. No, jasno joj je da u borbi za nove ekonomske odnose, moraju stvoriti i klimu novih političkih odnosa u zemlji i među republikama.

Savka je bila vodeća osoba u razdoblju kad je Hrvatska u sklopu Jugoslavije postala industrijski razvijena republika, pogotovo u odnosu na ostale republike s izuzetkom Slovenije. Tada se u Hrvatskoj počelo razmišljati, pa i realizirati izgradnja autocesta, kojima se Zagreb želio povezati s Rijekom i Istrom te Splitom i Dalmacijom.

- Tada je Hrvatska promovirala jadransku orijentaciju, nasuprot podunavskoj koju je tada zagovarao službeni Beograd, kazao je Dragutin Haramija.

- Pod njezinim vodstvom oslobođena je golema nacionalna energija koja je rezultirala večim građanskim slobodama, ali i snažnim gospodarskim uzletom i rastom standarda večine stanovništva. Povremeno su joj zamjerali liderstvo, međutim osobno sam svjedok da to nije istina. Savka Dabčević Kučar dominirala je svojim profesionalizmom i sposobnošću brzog razumijevanja problema, kaže Božidar Novak, glavni urednik Vjesnika u vrijeme Proljeća.

No, bez obzira na tu činjenicu ne treba mistificirati da se ona i bilo tko iz njenog okruženja zanosio idejom neovisne Hrvatske ili čak nesocijalističkog režima. Naravno, ne znamo kako bi se stvari dalje razvijale da 1971. godine nisu smijenjeni, ali ni Savka ni Tripalo ni ostali nisu dovodili u pitanje ni Tita ni socijalizam ni Jugoslaviju.

Oni su tražili samo demokratizaciju socijalizma, veči značaj Hrvatske, ali i ostalih republika u odnosu na središnju vlast u Beogradu, odnosno veću decentralizaciju države te odustajanje od politike unitarizma i nacionalnog “jugoslavenstva”.

Osnovni moto, možemo reći, bio je da “jedino zadovoljna Hrvatska može doprinijeti razvoju sređene Jugoslavije”. No, u svim republikama pojavile su se ekipe koje su željele nove i kvalitetnije odnose unutra Jugoslavije.

Hrvatsko proljeće, fenomena je koji će trajno obilježiti i trasirati političku, kulturnu i društvenu scenu Hrvatske unatoč svom nesretnom kraju. Epilog Hrvatskog proljeća pokazao je sve nedostatke te neodrživost i uzaludnost jugoslavenske federacije. Hrvatsko proljeće s pravom se ubraja u pozitivna dostignuća hrvatske povijesti, a dio je vrijednosti političke povijesti istočne Europe druge polovice 20. stoljeća.

U prosincu 1971. kulminirao je sukob unutar hrvatske komunističke partije, kao i na hrvatskoj kulturnoj i društvenoj sceni. Reformski raspoložena Hrvatska ostala je sama, bez veće podrške drugih republika, pogotovo Tita i njegovih najbližih suradnika, te je morala pasti. Međutim, usprkos tom padu, Hrvatsko proljeće najavilo je i determiniralo mnoge događaje koji će u Jugoslaviji, ali i europskom komunističkom pokretu, uslijediti za dvadesetak godina.

Hrvatsko proljeće nastalo je u krilu hrvatskog komunističkog pokreta, odnosno SK Hrvatske, koja se krajem 60-ih i početkom 70-ih pretvorila praktički u disidentski pokret u odnosu na središnju jugoslavensku vlast.

Hrvatsko proljeće je najavljeno Deklaracijom o nazivu i položaju hrvatskog književnog jezika, upravo u vrijeme kada je Savka došla na čelo hrvatske Vlade. Iako ona nije imala izravnog utjecaja na Deklaraciju, događaji koji su se počeli valjati unutar zadanih institucionalnih partijsko-državnih oblika imali su reperkusije na političko usmjerenje. U Jugoslaviji je krajem 60-ih počela slabiti ideološka stega, a u Hrvatskoj je upravo zbog novih snaga koje su preuzimale kontrolu nad republikom najviše dolazili do izražaja .

No, SK Hrvatske bio je jedina politička snaga koja je mogla i tehnički i organizacijski artikulirati nove potrebe tadašnje Hrvatske.


Hrvatsko proljeće tražilo je u prvom redu gospodarsku, ali i političku i nacionalnu pravednost. Zato je hrvatska partija, što svjesno, što pod utjecajem događaja koji su pratili njihove reforme, dopustila i razvoj nekomunističkih društvenih organizacija. Oživjele su kulturne institucije poput Društva književnika i pogotovo Matice hrvatske, koje nisu željele biti servis režima, nego su počele same kreirati kulturnu politiku. Studenti su se počeli politički organizirati.

Oživjela je politička interesna scena, a društveni život se razbuktao. Tih je godina svoj zenit dostigao pokret oko filozofsko-teorijskog časopisa Praxis i Korčulanske škole. Tamo se pak promišljao razvoj jugoslavenskog društva i socijalizma na sasvim drugačiji naćin nego u sklopu Hrvatskog proljeća. No, i Praxis, najveći ideološki protivnik Proljeća, koji je nesmetano djelovao početkom 70-ih uskoro će biti zabranjen na valu represije protiv Hrvatskog proljeća.

Prema Klasiću Savka kao personifikacija cijelog tog pokreta unutra CK SKH vidjele je u Titu zaštitu za svoje projekte, ali je i Tito, pogotovo na početku, imao simpatija prema tom mladoj energičnoj generaciji.

Iz mnogih dokumenta je vidljivo da su na primjer stariji srbijanski političari poput Draže Markovića zamjerali Titu da se skriva iza hrvatskog rukovodstva, a hrvatsko rukovodstvo iza Tita.

No, stvari će se promijeniti, a lukavi i ostarjeli vlastodržac napustit će ih kada je osjetio da može doći u pitanje njegova neprikosnovena vlast. Kasnije će prihvatiti mnoge njihove ideje, ali glavnih protagonista više neće biti na pozornici.

Jedan od glavnih kreatora “1971. godine” je, koliko god to možda suludo zvučalo bio zapravo komunistički gubertnator Hrvatske Vladimir Bakarić i to svojim idejama i praksom! On, zapravo omogućava dolazak Savke, Tripala, Pirkera i ostalih na vlast u Hrvatskoj.

Prema Klasiću upravo je on omogučio da te ideje isplivaju na površinu i postanu dominantne u tadašnjoj jugoslavenskoj dogmatskoj žabokrečini.

Postoji teorija, kaže Klasić, da je s jedne strane Bakarić pomogao dovođenju Savke i drugova jer je smatrao da će on, kao nedodirljivi hrvatski komunistički pater familias s njima lakše upravljati, a s druge se pribojavao povratka Mike Špiljka sa saveznih dužnosti u Beogradu natrag u Zagreb, koji bi, generacijski i zbog bliskosti s Titom, mogao ugroziti njegovu poziciju hrvatskog demijurga. No, kaže Klasić, kako bilo da bilo, Bakarić je pomogao usponu Savke na vlast.

Savka Dabčević Kučar u svojim opsežnim memoarima na čak 1700 stranica “ ’71 Hrvatski snovi i stranost” objavljenima 1997. godine u izdanju Interpublica, piše kako je u studenom 1969. godine u Sisku razgovarali s Josipom Brozom Titom koji joj je govorio o zavjeri prema hrvatskom rukovodstvu, o čemu je legendarnog komunističkog vođu izvijestio general Ivan Mišković, tadašnji šef vojne obavještajne službe KOS.

Prema toj legendi Milentije Popović, tadašnji predsjednik savezne Skupštine Jugoslavije htio je na čelne pozicije CK SK Hrvatske instalirati Miku Špiljka, Miloša Žanka s kojim će se Savka žestoko zakačiti na pitanjima unitarizma te Mariajna Cvetkovića i ratnog generala Ivana Gošnjaka, čovjeka o kojem će, prema nekim svjedoćanstvima, Tito htjeti postaviti upravo na mjesto smijenjene Savke 1971. godine.

Zapravo “hrvatsko proljeće” može se reći službeno počinje 10. sjednicom CK SKH u siječnju 1970. godine na kojoj se obračunalo upravo s unitarizmom kojeg je Miloš Žanko, tadašnji potpredsjednik savezne Skupštine bio glavni reprezentant. Savka i Tripalo na toj su sjednici krenuli u ostarivanje svojih ideja. Žanko je izbačen iz CK SKH, a na osobnu intervenciju Tita nije izbačen iz partije.

Bila je to sjednica koja je trasirala put politici reformi za koje se zalagala Savka Dabčević Kučar. Unitarizam je prokazan kao najveća opasnost za federalizam i ravnopravnost višenacionalne zajednice, a J. B Tito pružio je tomu otvorenu podršku.

S traženjem “pravednih odnosa u privrednoj raspodjeli unutar Jugoslavije“, odnosno “politikom čistih računa” i veću političku samostalnost Hrvatske, odvijala se borba za hrvatski jezik, kulturu, decentralizaciju JNA te povećanju hrvatskih kadrova u njenim zapovjednim strukturama.

To je s jedne strane značilo da je ta liberalna grupacija željela napraviti reda u finacijskim odnosima unutra Jugoslavije, odnosno vidjeti tko i koliko uplaćuje u državnu kasu te koliko od tih zajedničkih sredstava svaka od republika kasnije dobija. U to vrijeme u Hrvatskoj se razvijao turizam te je jedna od osnovnih parola bilo upravo ta - kuda idu hrvatske turističke devize!

To bujanje “hrvatske autonomije” počelo je smetati sve više starim kadrovima oko Tita. No, zanimljivo je da je Tito na početku , kako svjedoči i sama Savka, nekoliko puta uputio otvorenu podršku onome što se zbiva u Hrvatskoj. na ožujskoj sjednici na Brijunima 1970. ili na dočeku Nove 1971. godine u Zagrebu u hotelu Espalande.

Kako kaže Žarko Puhovski “Hrvatsko proljeće” je ipak sukob gledišta na razvoj sustava i države unutar jugoslavenskog i hrvatskog komunističkog pokreta, a ne pokret koji je stvoren izvan toga. Naravno, on je omogućio da se otvore druge pore društva i drugačija gledišta.

Upravo taj segment je i na neki način došao glave hrvatskom proljeću.

Zato i Klasić kaže da je jedan od prijepora koji će možda ostati neriješen do kraja, koliko je Savka i njena ekipa potpala pod utjecaj masa, odnosno koliko je liderstvo i popularnost njima na neki način udarilo u glavu.

Oni su ustalasali svojim dolaskom na čelo hrvatske partije mnoge odnose, inicirali što svjesno, što nesvjesno mnoge željene, ali i neželjene događaje, koje onda nisu mogli kontrolirati i kanalizirati.

Možda ih je ponijelo, kaže Klasić, i nisu više mogli racionalno ocijeniti prostu stvar da je Tito i nadalje moćan i da se u državi ništa ne može događati bez njega i njegovog odobrenja. Uz to JNA je bila protiv “savkinih reformi”, a imali su oporbu i vlastitim redovima unutar CK SKH.

Možda iz današnje perspektive izgleda smiješno, ali možda su trebali malo biti oprezniji s nekim simbolima koji su mnogima bili “crvena krpa” poput viška hrvatskih zastava na mitinzima ili možda i ono banalno - Da se više klicalo Savki i Miki nego Titu. Tako je nakon velikog skupa u Zagrebu 7. svibnja 1971. godine povodom oslobođenje Zagreba, Titu vojna obavještajna služba, što je kasnije u memoarima posvjedočila i sama Savka, podastrto zlonamjerno da se na mitingu mahalo isključivo natpisima “Savka - Tripalo” , a da nije bilo onih koji su tada morali dominirati “Živio Tito”.

- Sjećam se kada mi je (Tito) u Brežicama nakon teška i nesretna sastanka 4. srpnja 1971. godine, nakon što nas je optužio za procvat ustaštva u Hrvatskoj, predbacio kako se više na autocesti Hrvati «ne postrojavaju kada prolazi autom “da me dočekaju pljeskom” i kako ga seljaci u Hrvatskoj ( u Belju) kada ide u lov “gledaju poprijeko”, a “da ne govorim da me u Srbiji i Bosni svugdje dočekuje oduševljeni narod, osim u Hrvatskoj”.

No, nije stvar bila samo u Titovoj taštini i nezadovoljstvu te vrste.

Savka tako piše da su “te 1971. godine tri puta gubili glave ( misli na sebe i svoje rukovodstvo). Na Brijunskoj sjednici u travnju kada smo morali biti smijenjeni, a Tito je prijetio Brežnjevom; ( Na napetom sastanku gdje se raspravljalo o situaciji u Hrvatskoj, Tito je nakratko izašao. Nakon povratka kazao je kako ga je zvao Leonid Brežnjev pitajući ga za situaciju u Hrvatskoj te čak nudeći pomoć. tada su svi to protumačili kao prijatnju vojnom intervencijom sličnom onoj u Čehoslovačkoj tri godine ranije)

Zatim na sjednici 4. srpnja u Zagrebu kada je prijetio JNA predbacujući nam “divljanje ustaštva” u Hrvatskoj i naposljetku u Karađorđevu u prosincu 1971 godine kada je apsolutom svoje vlasti zapečatio sudbinu Hrvatskog proljeća”.

Božo Novak, ne dvoji oko Savkine uloge. Naime, Novak kaže kako se tih godina u Hrvatskoj lakše disalo, te smatra da je upravo Savka za to imala najviše zasluga.

Novak je tako u Nacionalu kazao napominje kako Savka Dabčević-Kučar zaslužuje visoko mjesto u povijesti zbog nekoliko stvari. Svojim djelovanjem i borbom protiv totalitarizma dva desetljeća prije rušenja socijalizma pomogla je da Hrvatska spremno dočeka pad Berlinskog zida i stvaranje samostalne države. Drugo po čemu je pamtim je njezin nastup na glasovitoj sjednici CK SKH, kad se suprotstavila represiji i odbila Titov zahtjev da se uhite Vlado Gotovac, Ivan Zvonimir Čičak i nekolicina drugih protivnika režima, smatra Novak.

Naime, na tom Brijunskom sastanku, u travnju 1971. godine., Tito je kazao kako “u svakoj republici treba uhapisti po nekoliko osoba”.

Savka se prisjeća kako je ostala osupnuta i šokirana, uspjela je tek kazati kako nije posao predsjednice partije da hapsi ljude.

Suprostavila sam se odlučno. Znala sam da time stavljam svoju političku funkciju, a možda i politiku koju vodim na vagu, ali to je doista prelazilo prag etičnosti koji sam smatrala dopustivim, napisat će u svojim memoarima.

Tako, iako se smjena očekivala praktički cijelu drugu polovicu 1971. godine. U listopadu je čak održana vojna vježba Sloboda 71, kao zadnji čin Titova upozorenja partijskom vodstvu Hravstke koje je tada već izmaklo njegovoj kontroli. No, do “glavosječe” je došlo na dramatičnom sastanku u Titovom omiljenom lovištu na Dunavu - Karađorđevu na 21. sjednici CK SKJ 30. studenog i 1. prosinca 1971 godine. Tito je tada presjekao Hrvatsko proljeće, nazivajući ga “nacionalističkim pokretom”.

Savka Dabčević Kučar 8. je prosinca o svojoj ostavci obavijestila i J. B Tita.

No, na kraju 12. prosinca 1971. godine, na CK SKH, Savka, Tripalo i njihov tim daje ostavku.

Savka se sama prisjeća kako je Zagreb tog dana bio pod milicijskom blokadom. Vozila se praznim ulicama do zgrade CK. Nebom su nadlijetali vojni helikopteri, a kasnije će biti poznato da je JNA bila pripravna intervenirtati s večim snagama ukoliko bi Savka i kompanija bili tvrdoglavi te se ne bi držali dogovora.

- Savka je pala, prostrujalo je Zagrebom pod opstadom. I tada se na Hrvatsku spustila noć i šutnja koja će potrajati punih 20 godina.

Optuživali su je za nacionalizam, nedemokratske tendencije, razbijanje “bratstva-jedinstva” , govorilo kako se lagalo o iskorištavanju Hrvatske i slično.

Savka nije bila uhićena, poput nekih drugih , ali Tito, navodno nije želio takav obračun u partiji. No, Savka je ostala izolirana praktički punih 20 godina.

Nakon tih godina patnje polako izalazi na scenu turbulentnih događanja kraja 80-ih te na prvim izborima tek daje podršku Koaliciji narodnog sporazuma.

Jedno od pitanja koje će također ostati bez jednoznačnog odgovora - zašto Savka i Tripalo, kao uvjerljivo najpoznatiji hrvatski oporbenjaci, daleko poznatiji u tom trenutku od Franje Tuđmana, nisu krenuli u osnivanje vlastite stranke i zašto oni nisu stali na čelo hrvatskog demokratskog preobražaja krajem 90-ih godina. A to se u krajnjoj liniji od njih s pravom očekivalo.

Šteta što takve ljude SKH nije imala krajem 80-ih i početkom 90-ih u svojim redovima.

No, upravo se tih 90-ih pokazalo na djelu koliko je Hrvatsko proljeće bio heterogeni pokret. Pokazalo se to na ambicijama tadašnjih aktera. Svatko od poznatih osoba iz 1971. godine osnovala je svoju stranku. Franjo Tuđman svoju, Marko Veselica svoju, Dražen Budiša svoju, Vlado Gotovac svoju, Ivan Zvonimir Čičak svoju. To pokazuje da su svi oni sebe vidjeli kao dominantne lidere koji su sebi svojatali mesijanske uloge ili zasluge iz vremena najznačajnijeg ( i budimo pošteni jedinog) hrvatskog disidentsknog pokreta tijekom socijalističke Jugoslavije. No, kaže Hrvoje Klasić, Savka Dabčević Kučar možda se tih godina nije posve snašla u datim okolnostima.

Naime, za razliku od Franje Tuđamana, njena retorika iz 90-ih nije bila protuteža dominantnim tezama koje su dolazile iz Srbije od Slobodana Miloševića, Vuka Draškovića i Vojislava Šešelja. Njene pozicije odgovarale bi više građanskim, demokratskim težnjama koje na žalost u to vrijeme nisu bile prioritet, pogotovo što se Hrvati nisu zbog agresivnosti Miloševićeve politike koja je hvatala korijene i među ovdašnjim Srbima, mogli usredotočiti na te zahtjeve i potrebe, već su tražili istovjetni odgovor nacionalističkom nasrtaju iz Srbije.

- Protuteža nasrtajima vladajućih krugova u Beogradu bila je retorika Franje Tuđmana, Ante Paradžika i Dobroslava Parage, dakle nacionalistička i antikomunistička. Kod Savke je odgovor bio s pozicija socijaldemokracije i nacionalno osviještene ali ne primitivne, već europejske Hrvatske.

Ona jest odgovarala i napadala Miloševića, ali s jedne intelektualne pozicije koja tada nije bila svima razumljiva. Ona jest govorila o potrebi demokratizacije Hrvatske, njene samostalnosti i slično, ali na sirovost nije odgovarala sirovošću.

To je možda bila bolja opcija, ali u tom trenutku nije nailazila na plodno tlo, a nije imala ni dovoljno jaku propagandnu mašineriju unutra Hrvatske niti ju je, poput Tuđmana, beogradske Miloševićevske propagandne perjanice poput “Politike” i TV Beograda, proglašavala glavnim arhineprijateljem, što bi joj u Hrvatskom puku dizalo rejting kao nekim drugima.

- Ona je radila na najbolji način, ali tada su srbijanskim ekstremima odgovarali hrvatski ekstremi i tu Savka nije imala prođu, kaže Klasić.

Osim toga smatra on, na sceni su se pojavili neki drugi akteri, a legenda Savke i Mike je polako bljedila, pogotovo jer nisu imali tada vlastite stranke niti su po retorici odgovarali. Tuđman je jednostavno uletio prije njih s ekstremnom retorikom.

Nakon slabog rezultata Koalicije narodnog sporazume, u kojoj su kao protukandidati HDZ-a, bili i kasniji mnogi njegovi protagonisti, poput Slobodana Praljka, Antuna Vrdoljaka i Vlatka Pavletića, Savka Dabčević Kučar odlučuje se aktivno uključiti u politiku, no tu ipak kasni.

Na izborima ratne 1992 godine kandidira se na predsjedničkim izborima, i unatoč oporbenim zahtjevima da svi stanu iza Dražena Budiše. Na tim izborima premoćno pobjeđuje Franjo Tuđman, a ona dobija tek 6 posto glasova. Tokom krvavih godina njena politička zvijezda je polako gasnula.

Osnovala je kasnije Hrvatsku narodnu stranku, ali najveći domet joj je bio ulazak u Sabor u jednom mandatu.

- 18:44 - Reci da se čuje (24) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>