po putu i azimutu

24.07.2018., utorak


Đir po Cresu
Cres je uz Krk naš najveći otok ali je puno slabije naseljen i kako većina turista produžuje prema Lošinju nema veće gužve. Naravno, na trajektu je uvijek gužva i dugo se čeka u koloni ali biciklisti i motoristi odu preko reda i stignu popiti nešto u kafiću dok se otvori rampa za ulaz u trajekt. Vjerojatno i zbog slabe naseljenosti (oko 3300 ljudi na cijelom otoku, u gradu Cresu možda i 90 % od toga) pronađeno je oko 1400 biljnih vrsta, više nego što imaju mnoge europske zemlje. Ima puno hrastova, najviše sam vidio medunac i črniku, zatim borove, masline, smokve, kestene, draču, javore, smrdljiku, mirtu, raznu makiju, mlječike, i ljekovito bilje kao smilje, kadulju, ružmarin, lovor, gospin trn i druge.

Na putu po Cresu uvijek mi se prepriječi 45. paralela, a vidio sam desetak turista kako odmaraju kraj nje jer su stavljene klupe i lijep je vidikovac.


Lijepi cvjetovi plavog kotrljana.
Još sam na istoj livadi vidio i puno dragušice, wulfenovu i mrčastu mlječiku, papraticu, gospin trn, komorač, divlju mrkvu i anis, kadulju, smilje, razne trave i dosta toga što ne poznam. Eh, bilo je i ovaca i ovčjih brabonjaka, al' dobro.

Na Cresu je puno lijepih plaža, do nekih se može doći samo barkom ili skoro alpinistički. Do ove je ipak bio lakši put, oko 200-300 m od cestice.
I na ovoj pješčanoj plaži u velikoj uvali sam se okupao, ali sam uspio na nekom kamenu malo porezati palac i morao sam zbog toga odustati od uspona na planinu Osorščicu (visoka 589 m., znači oko dve ure hoda gore i toliko nazad) koja se nalazi na otoku Lošinju.

Naravno, morao sam se negdje popeti, ovaj put do brda između mjesta Cres i Merag na kojem se nalaze ostaci crkvice sv. Bartolomeja (Bartul) iz 12. st. Ovdje su nađeni i ostaci iz antike, a nešto niže od ruševine do Meraga vodi rimski put. Put je jako strm i u lošem stanju sa dosta odrona prema moru i na mjestima zatrpan kamenjem koje se obrušava ozgora, i makar je puno bliži od Cresa do Merga nego 14 km asfaltiranim okolo, nije i brži jer se mora oprezno voziti, a može se proći samo biciklom i kros motorima. Jednom sam se spustio odavde pješice do Merga, dolje 20 min, a nazad gore nešto više od duplo, i poslije vozilom okolo po asfaltu. Na polasku ima klupica, velika kanta za smeće i ovaj simpatičan crtež koji upozorava na upotrebu vatre (Ne roštiljati svagdje u prirodi!. )

Ostaci crkvice sv. Bartolomeja na vrhu.

Nakon opreznog spusta strmim rimskim putem prije ulaska u mjesto Merag desno vodi stazica do Meraške jame koju preporučam posjetiti kad pristanete u Merag, a ne odmah juriti autom prema Lošinju. Spust do jame je kratak, ali jako strm i na nekoliko mjesta su postavili konope kako bi se mogli pridržati, a i držanje za čvrste grane i stabla (ima i suhih i trulih) dobro dođe.


Možda bi ovdje bilo dobro jednom prenoćiti, a čudim se kako još nitko u ovom grotlu nije snimao film sa vilenjacima, hobitima, trolovima ili makar neku bajku.


Dobro je što je, kako kaže legenda, sv. Gaudencije otjerao otrovne zmije sa ovog otoka (makar ne vjerujem da ih je ikad bilo, osim kad je bio spojen s kopnom), i ne morate se toga bojati, ali sreo sam puno guštera koji su mi pretrčavali putem, ali na Cresu obituje 24 vrsta gmazova, od toga 10 vrsta neotrovnih zmija među kojima najduža europska zmija četveroprugi kravosas koji može narasti i do 2,5 m., i po mnogima najljepša zmijica, prugasta crvenokrpica. Bez brige, nema ni anakondi.




Uprkos ranjenom palcu uspio sam se spustiti u jamu i vratiti nazad, a ovdje je dobar videjić na "Yubitu" od Rekreativa od prošle godine, skoro isti put kao i moj.

Na Cresu obitava 200 vrsta ptica od kojih su neke ugrožene, kao škanjac osaš, suri orao i pogotovo ovaj bjeloglavi sup, čija slika je na velikom plakatu i na pristaništu Merag.


Na fotkama koje treba povećati pogled sa trajekta na brdo sa ruševinom crkvice sv. Bartula i pogled sa tog brda na Merag.


Prije puta sam jaku povrtnu juhu sa dosta maslin. ulja i raznih začina, a na Cresu je bilo i gavuna, pizza, pečenog krumpira, puno razne salate i voća, nešto vina a najviše vode.


Pogled sa trajekta na Merag i Merašku jamu koja je nastala urušavanjem i nisam vidio slično drugdje.


UPDATE:
Evo još jedan video uz pjesmu Duleta & Bonace gdje se vidi puno toga što sam prošao, i Meraška jama sa trajekta. Na fotki ispod je plaža u jednoj uvali s toplim morem, hladom črnike i pješčanim dnom.



- 18:45 - Komentari (23) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.