Kraljevina Švedska je država na sjeveru Europe, na obali Baltičkog mora. Graniči s Norveškom na zapadu i s Finskom na sjeveroistoku. Švedska je četvrta zemlja po veličini u Europi i zauzima jugoistočni dio Skandinavskoga poluotoka. Glavni grad je Stockholm. Njezin narod uživa vrlo visok životni standard, visoko razvijen sustav socijalne skrbi i jedan od najviših prosječnih dohodaka na svijetu. Tijekom 20. stoljeća zemlja je redovito zauzimala izrazito neovisne pristupe svjetskim zbivanjima.
Stockholm je glavni i najveći grad Švedske. Po procjeni iz 2004. uže je gradsko područje imalo 765.044, a šire 1.704.930 stanovnika.
Iako su po broju stanovnika Zagreb i Stockholm tu negdje, o javnom prijevozu možemo samo sanjati. U slijedećih cca 1000 godina necemo im se približiti. Istina, stockholm leži na čvrstoj stijeni i napraviti metro ovdje je 5 puta jeftinije nego u zg, ali ipak. Laka željeznica, tramvaji, busevi......
Evo malo o željeznici
Općenito je prometna povezanost u Švedskoj za svaku pohvalu, pogotovo kad je u pitanju željeznica. Brzi, nagibni vlakovi X-2000 povezuju ne samo sve veće gradove u državi, već često prometuju na lokalnim linijama. Vožnja je brza i ugodna, a posreći li vam se voziti se u najnovijem tipu X-2000 , uživat ćete i u privilegiji ugrađenog radio aparata u sjedalo, tako da put možete kratiti slušajući glazbu ili vijesti, ovisi o vašem izboru.
Poznata činjenica o visokoj socijalnoj svijesti Šveđana vidljiva je već u vlaku. Osim što ima poseban vagon za invalide, ima i poseban vagon-igraonicu za djecu. Inače, svaki objekt, bilo stan, bilo kuća, bilo institucija ili muzej ima ulaz za invalide s automatskim otvaranjem vrata, WC za invalide i jednu posebnost - sobu za presvlačenje pelena maloj djeci. Sitnice koje oduševljavaju.
Prvi razred u X-2000 ne razlikuju od drugog samo po broju na vagonu, već i po udobnosti i ponudi. Svi vagoni prvog razreda opremljeni respektabilnom količinom novina i časopisa, stolićem za hranu i laptop, sadrže i nekoliko priključaka za punjenje mobitela, a uskoro će biti opremljeni i s wireless tehnologijom spajanja na Internet. Ako pak putujete u drugom razredu, a imate potrebu raditi na putu, dovoljno je pri kupnji karte zamoliti mjesto za jednim od osam stolova u vagonu i dobijete svoje mjesto s radnom površinom. Ipak, u drugom razredu zaboravite na punjenje mobitela. Punjenje nije jedina veza mobitela i vlakova. Švedske željeznice, SJ, nude mogućnost slanja voznog reda SMS-om po narudžbi, ili jednostavno do tražene informacije možete doći i preko WAP-a.
Eko hi-tech prijevoz
Još je u jednom elementu Švedska u vrhu Europe, . Radi se o ekološkoj svjesnosti. Automobila za milijunski Stockholm je zaista malo. Većina mladih i onih koji se tako osjećaju voze se biciklima, kojih je u gradu više nego automobila. Ostali pak uživaju u kvaliteti i udobnosti javnog prijevoza. Podzemna željeznica u Stockholmu je i najveća galerija na svijetu. Naime, od stotinjak stanica T-bana, njih oko 90 je uređeno slikama, muralima, mozaicima, tako da svaka nosi novi umjetnički doživljaj. Autobuse pak pokreće bio-dizel gorivo, ideja koja je tek u razmatranju kod nas, ali u Švedskoj već godinama izvrsno funkcionira. Vjerojatno ne treba napomenuti da švercanja u javnom prijevozu nema, premda je na prvi pogled skup. Karta košta 20 kruna i vrijedi sat vremena. Međutim, Šveđani imaju prepaid sustav javnog prijevoza koji je puuuuno jeftiniji.
Svaki autobus ima ugrađen sustav koji konstantno prati njegov položaj i brzinu, te ga uspoređuje s redom vožnje. Ako je autobus prebrz, daje vozaču signal da uspori i obratno. Na taj način švedski javni prijevoz funkcionira savršenom preciznošću, pa ako u redu vožnje autobusa piše da na stanicu dolazi u 10. 27, on zaista dolazi u to vrijeme, a ne u 10.25 ili 10.30. Ni to nije sve. Dolaskom na stanicu autobus se spušta na desnu stranu, prema pločniku, olakšavajući ulaz ili izlaz. Da bi olakšali prijevoz invalidima i djeci u kolicima, vozač ima dodatnu opciju da autobus spusti još više, dovodeći ga u razinu s pločnikom. Ponovit ću se - sitnice koje oduševljavaju.
Švedski stil
Stil života u Švedskoj nam u početku izgleda neobičan, ali se brzo naviknete. Najbolja riječ koja ih opisuje Šveđane je stil, pogotovo što se tiče odijevanja. Prevladavaju casual i stylish odjeća, a nije rijetko da vidite čovjeka u odijelu i Diesel ili Puma tenisicama. A tek kombinacija pernata jakna i japanke. Tech je dio stila i u odijevanju, i prenosivi mp3 playeri također vise oko vrata ili imaju svoje dizajnirane futrole. Definitivno in je iPod, većina se upravo odlučuje za njega. I Meki im se pridruzio pa sluša mjuzu na mobitelu do posla. Omiljeni bend: Tričke, hehehe.
Odmah je zamjetna razlika Hrvatske i Švedske što se tiče sporta, ovdje se valjda svi bave sportom. Tome uvelike pomažu i posebne staze za bicikliste i joggere. Uz sport odmah povezujemo i zdravu prehranu. Pogađate, tržnice i prodavaonice zdrave hrane su među najprofitabilnijim poslovima u Švedskoj. Skupo ko vrag. Prepuni McDonalds ili Kebab restorani mogu vas možda iznenaditi, ali samo dok ne uđete unutra i shvatite da nećete čuti previše švedskog jezika, već ćete naći većinom turiste, arape i bosance J. A tek dojenje, možeš sisu vaditi gdje hoćeš, nitko te ne gleda. Aldo uživa, hehehe.
Cijene stanova
Cijena kvadrata je oko tri do četiri tisuće eura, za stanove u pristojnim djelovima Stockholma. Režijski troškovi su, za naše pojmove, veliki, mjesečno se mogu popeti i do šest do osam tisuća kruna (5000 – 6500 kn). Ako želite samo iznajmiti stan, uz režije, platiti ćete još oko tri do osam tisuća kruna, ovisi o veličini i položaju stana. Evo dvosoban stan u našem kvartu, koji nije u centru, najam cca 4000kn + režije, ukupno skoro 10 000 kuna.
Ravnopravnost spolova
Žene u Švedskoj imaju veliku političku moć. Kad je na TV njihova sjednica parlamenta, samo žene nešto pričaju. Nema ovdje Rojsova i sličnih....
Švedska Vlada ima podjednak broj žena i muškaraca. Žene čine 45 posto od ukupnog sastava švedskog parlamenta. Međutim, velikim švedskim firmama upravljaju gotovo isključivo muškarci. Ženama je teže da postanu šefovi. Muškarci posjeduju još uvijek ekonomsku moć.
Kada se dijete rodi, mama i tata imaju pravo na po sedam mjeseci odsustva s posla radi njege djeteta. Tata ustupa često svoje mjesece mami, te ona, samim tim, ostaje duže vrijeme kod kuće. Međutim, dva mjeseca pripadaju isključivo tati i dva mjeseca
isključivo mami. Prema aktualnim podacima tate ostaju s djetetom kod kuće otprilike 17 posto od ukupnog broja dana. Vlada je mišljenja da su muškarci i žene podjednako sposobni da se brinu o djeci te želi da roditelji u većoj mjeri jednako
podijele vrijeme kod kuće s djecom.
Na kraju
Što Šveđanin napravi prvo, kad želi ofarbati drvenu ogradu na vikendici, kraj puteljka gdje dnevno prođe 1.5 čovjeka i pas?
Prvo na papir napise: oprez, svježe ofarbano!!!, onda taj papir zaljepi na više mjesta i tek onda počne farbati. Kaj reči, jako su obzirni ljudi.
Ne stignem više pisati...................................
Neki drugi put...........
dodati cu slike naknadno
Pokrala vecinu s ovih stranica, pa jos malo prepravljala
http://hr.wikipedia.org/wiki/%C5%A0vedska
http://www.djurman.com/best/swe/dj_104_sweden.htm
http://www.e.lst.se/NR/rdonlyres/A7A7E8C6-7462-48B6-890C-7DB65FB82C63/0/Bosniska_klar.pdf