|
|
Auto-Toni
28.12.2005., srijeda
Propan-butan u vašem autu
Većina „neznalica“ pri izgovoru riječi auto-plin odmah pomisle na eksploziju i auto-bombu, no to ipak nije točno.
U 30-godišnjem razvoju auto ugradnje plina tehnika se sve više usavršava te postaje sve sigurnija i isplativija. Kako su se razvijali automobili, tako su se razvijali i pogoni za plin. Tako današnji sistemi umjesto prijašnjih 10-ak % gubitaka na performansama mogu imati samo oko 2 %.
Cijene goriva su u stalnom porastu, pa stoga ni ne čudi činjenica da je u Hrvatskoj ugradnja plina naglo doživjela svoj bum. Povećanjem broja korisnika, povećava se i broj punionica, tako da nećete morati prijeći pola Hrvatske da biste napunili svoj spremnik.
Prije nego se odlučite na nešto novo, trebali bi prvo istražiti o čemu je tu riječ. Evo vam nekoliko zanimljivih podataka...
Svakim danom sve više na snagu dolaze zakoni koji imaju određen odnos prema okolišu, naravno; zaštitnički. U europskim zemljama se zbog neispravnog katalizatora ne može proći na tehničkom pregledu, dok je u Hrvatskoj još moguće da vam netko progleda kroz prste, ali ne zadugo... Automobili koji koriste LPG imaju daleko čisće ispušne plinove, manje su bučni i prihvatljivi su za okoliš.
Kod automobila koji imaju naknadno ugrađen sistem sa LPG-om lako se pritiskom na gumb opet vraćaju na gorivo. Sustav se može ukloniti skoro bez posljedica, jer se priključak za punjenje postavlja na branik ili lim.
Cijenu je dobro znati jer je odnos i više nego različit: cijena propan-butana je 3,05 kn, dok je cijena benzina 7,67.
TEHNIKA:
Mogućnost da nastradate od eksplozije plina je manja od mogućnosti s eksplozije benzina. Prisjetimo se da se u preznom dijelu spremnika nalaze lako zapaljive benzinske pare, dok se LPG u spremniku nalazi pod tlakom manjim od 2 bara, a spremnici se testiraju do čak 30 bara i više. Ovo nam dokazuje da priče o „bombama“ nisu ni blizu istine.
Opornost detonacija je veća, trajnost ulja u motoru je veća, dulji vijek katalizatora, čišći ispuh, tiši rad motora, dulji vijek motora...to su neke od prednosti u odnosu na benzin. Ugradnja je relativno laka i ne šteti sistemu rada benzina, te je prebacivanje s benzina na plin, i obrnuto, jednostavno i brzo.
Većina razloga se odnosi na financije. Potrošnja plina je, u odnosu na benzin, veća za oko 10 %, zbog manje ogrjevnosti plina. Sam uređaj, boca i ugradnja su skupi, pogotovo za novije modele automobila. No, za one koji rade 10.000 km godišnje ili više, to se ipak isplati, zbog jako male cijene plina u odnosu na goriva. Ono što nekome najviše smeta je to što, nakon udarenog pečata na tehničkom pregledu (po kojem se zna da imate plin), morate isplatiti 550 kn u vidu osiguranja i registracije. Hrvatska svoj primjer može naći u razvijenim zemljama poput Italije, koja svoje državljane ne samo da ne opterećuje s davanjima, već ih subvencionira pri ugradnji i oslobađa nekih davanja pri registraciji vozila, i sve to zbog ekološke osviještenosti vozača.
Kako cijene benzina i dizela vrtoglavo rastu i padaju, tako je benzin postao skoro duplo jeftiniji, ali jedini problem je nedostatak punionica.
TEHNIKA:
Svako jeftinije rješenje mora imati i svijh nedostataka, pa su tako nedostaci korištenja plina: gubitak snage motora od oko 10 %, dodatna težina od 100 kg (većina u stražnjem dijelu vozila, što bi moglo utjecati na vozna svojstva), ugradnjom gubite dosta prtljažnog prostora (ili rezervni kotač)... Spremnik benzina se ne može zamijeniti spremnikom plina jer za hladnijeg vremena motor pali na gorivo.
U svijetu ima oko 3,5 milijuna korisnika auto-plina, od čega se 1,6 milijuna odnosi na Europi, što je dovoljan pokazatelj sigurnosti plina.
Izračun financijske isplativosti nije težak – uzmete godišnje kilometre, izračunate ukupnu potrošnju po litrama i pomnožite sa cijenom benzina, zatim ukupnu sumu litara povećajte za oko 10 % (koliko više plina potroši auto) i pomnožite sa cijenom plina. Iznenadit će vas podatak o uštedi novca koji ostaje kod vas. No, većina ljudi nije baš spremna odjednom u auto utrošiti 10.000 kn, što je zapravo glavni razlog manjeg broja korisnika. Ali; tko ne riskira, ne profitira.
UNP je smjesa propana i butana. Propan-butan je smjesa ugljiko-vodika koja je ujedno dobra za motore s unutarnjim izgaranjem. Omjeri propana i butana variraju ovisno o zemlji u kojoj su proizvedeni i punjeni, ali ipak nedovoljno da bi se naštetilo radu motora. UNP se dobiva na nekoliko načina: kao nusproizvod pri rafiniranju nafte, separacijom pri crpljenju nafte, pri eksploataciji prirodnog plina... Za razliku od prirodnog plina, NP je teži od zraka, što može biti opasno u garažama, tunelima...nakon istjecanja. Mirisa nema, pa mu se stoga dodaje umjetni miris kako bi ga se pravovremeno moglo primijetiti.
Dakle, ako imate 10.000 kn „viška“, ovo vam je dobar način za potrošnju...
|
|
|