ponedjeljak, 06.09.2010.
SIT slušni integracijski trening
"Slušni integracijski trening (SIT)" osmislio je i kreirao prof. dr. sc. Mladen Hedjever a
temelji se na svim pozitivnim učincima sličnih terapijskih programa koji se koriste u svijetu. Ovaj
program nije kopija niti jednoga drugog programa ali su u njega ugrađeni i objedinjeni svi pozitivni
efekti koji su evaluirani u sličnim inozemnim programima. Program se temelji na načelima
znastveno potvrđenih spoznaja koje su poznate pod nazivima "Auditory Integration Training",
"Tomatis efekt", "Mozart efekt" i drugima (na internetu je dostupno bezbroj studija koje potvrđuju
djelotvornost ovakvih programa koji se u svijetu koriste već 30 godina).
U kompletu se isporučuje priručnik koji daje sažeti pregled najpoznatijih metoda slušnog treninga
(terapije glazbom) te pregled informacija o učincima terapije na najrazličitije poremećaje,
poteškoće ili sposobnosti. Priručnik daje jasne upute o provođenju SIT-a.
Glazba koja se koristi u slušnom integracijskom treningu pažljivo je odabrana a njeni su pozitivni
učinci provjereni. Treba istaknuti da je ova glazba specijalno tehnički (akustički) obrađena i
modificirana te više nije identična s originalnim glazbenim djelom. Stoga se ona isključivo može
koristiti u terapijske svrhe a ne kao glazbeni materijal za javno reproduciranje.
SIT koristi binauralnu slušnu stimulaciju u kojoj se reproduciraju klasična glazbena djela koja u
sebi sadrže veliku količinu visokih frekvencija, ambijentalna glazba, zvukovi iz prirode te sintetički
generirani zvukovi. Svi zvukovi su prilagođeni i akustički modificirani kako bi se postigli spomenuti
efekti. Akustička obrada izvršena je digitalnim signalnim procesiranjem pomoću odgovarajućih
tehnologija (frekvencijska i amplitudna modulacija zvuka, digitalno dinamičko filtriranje, te
dodavanje posebno odabranih frekvencija). Specijalnom obradom zvuka proizvedeni su efekti
kretanja zvuka u prostoru te efekti amplitudne i frekvencijske modulacije zvuka. Treba napomenuti
da ni jedna metoda u svijetu ne koristi istovremeno efekte kao SIT.
SIT efekti su:
1. kružno kretanje zvuka u prostoru s rotacijom od 3600 (naglašavanje lateralizacije)
2. frekvencijska modulacija zvuka od 4 - 10 Hz kako bi se pospješilo generiranje moždanih alfa
valova
3. filtriranje zvuka (potiskivanje niskih i isticanje visokih frekvencija)
4. frekvencijsko procesiranje zvuka (dinamičke promjene filtarske širine pojasa, centralne
frekvencije i faktora dobrote filtra)
5. vremensko procesiranje (efekti se mijenjaju u vremenu tijekom reprodukcije)
6. intenzitetsko procesiranje zvuka.
Osim akustičke i tonske tehnologije koja se koristi u obradi zvuka, vrlo je bitan izbor glazbe.
Glazbeni sadržaj je na poseban način prilagođen i akustički izbalansiran da bi se postigao što bolji
terapijski efekt. Odabrana je klasična glazba u raznim obradama, meditativna glazba, glazba s
kombiniranim zvukovima prirode, obrađena instrumentalna pop glazba ili ambijentalna glazba.
Program slušnog integracijskog treninga pomaže osobama svih uzrasta, počevši od dvije godine do
starosti.
Važno je zapamtiti da SIT nije isto što i glazbeni odgoj. Cilj SIT-a nije glazbena edukacija i
upoznavanje djeteta s klasičnom ili bilo kojom drugom glazbom. Od djece u terapiji se ne traži
estetski doživljaj glazbe. To ovdje uopće nije bitno ali ako neko dijete zaista zavoli određeni stil
glazbe kroz ovaj trening - tim bolje. Ovdje je glazba samo pozadinska kulisa koja aktivno djeluje
na naš mozak, bez obzira da li je mi slušamo svjesno ili je i ne zamjećujemo. Ona je poput ugodne
masaže kojoj se samo treba prepustiti, a pozitivni efekti će doći sami po sebi. Stoga se ne treba
opterećivati time da li je neka Mozartova skladba autentična ili je sintetički modificirana i da li je to
s aspekta muzikologije dobro ili loše (uostalom, to je stvar ukusa, a o ukusima ne treba
raspravljati). Bitno je samo jedno: da odabrana glazba, akustički i tonski izbalansirana daje upravo
one efekte na središnji živčani sustav koje i tražimo.
Program se može provoditi u školama, odgojno obrazovnim centrima i vrtićima gdje djeca
svakodnevno borave. Program je manje pogodan za klinički rad jer zahtijeva od slušatelja
svakodnevni dolazak na slušne vježbe (5 dana u tjednu). Program mogu provoditi i roditelji kod
kuće (prethodno je potrebno pažljivo proučiti brošuru s uputama).
Uzorci glazbe povrgnuti su višestrukoj tonsko-akustičkoj obradi s blagim isticanjem visokih
frekvencija koje stimuliraju znatno veći broj ogranaka slušnog živca te time mozak ''pune''
dodatnom energijom. Niske su frekvencije prigušene jer imaju suprotan efekt i djeluju nepoželjno.
Dinamična promjena visokih tonova pobuđuje rad kohleje i stimulira mozak a prostorno kretanje
zvuka stimulira lateralizaciju, vestibularni aparat i poboljšava ravnotežu. Svi zvučni efekti učinjeni
su tako da budu ugodni za slušanje te pobuđuju pažnju i interes.
Komplet za provođenje SIT-a sadrži 8 audio CD-a. Svaki CD sadrži 5 glazbenih blokova od kojih
svaki traje oko 15 minuta. Svaki se blok sluša dva puta tijekom istog dana (dnevno ukupno 30
minuta terapije). Kod većine djece s teškoćama u razvoju potrebno je slušni trening razdvojiti na
dvije odvojene seanse (npr. jedna seansa od 15 minuta na početku nastave ili boravka u ustanovi i
druga seansa nakon velikog odmora ili pred kraj boravka djeteta u ustanovi). Ako se radi s
osobama ili djecom koje bez problema mogu slušati 30 minuta neprekidno, može se sve odvijati u
jednom vremenskom bloku.
Nizom znanstvenih studija koje su provedene širom svijeta (najviše u SAD i Europi) dokazani su
pozitivni učinci terapije glazbom kod slijedećih poteškoća:
poboljšanje osjećaja vitalnosti i samopouzdanja
smanjenje osjećaja umora i stresa
poboljšanje relaksacije i smanjenje anksioznosti
povećanje kreativnosti i mentalnih sposobnosti
povećanje energije i učinkovitosti u radu
poboljšanje sna i uklanjanje nesanice
poboljšanje sposobnosti slušanja kod osoba s oštećenjima sluha zbog buke ili starosti
smanjenje tinitusa
poboljšanje osjeta ravnoteže kod pacijenata s Meniere-vom bolešću
poboljšanje koncentracije i sposobnosti učenja
smanjenje poteškoća u učenju koji su posljedica poremećaja pažnje (ADD) ili disleksije
poboljšanje ponašanja i komunikacijskih problema kod djece
poboljšanje kvalitete glasa i govora.
Istraživanja su pokazala poboljšanja kod slijedećih poremećaja:
poremećaji slušne percepcije
auditivne agnozije
poremećaji govora
disleksije
afazije
motoričkih poremećaja
oštećenja sluha
poteškoća učenja
autizma
ADD/ADHD (Attention Deficit /Hiperactive/ Disorder).
Nakon terapije došlo je do poboljšanja u:
fonematskom sluhu
poboljšana razumljivost u buci
poboljšanje slušne memorije
bolja lateralizacija
poboljšanje motoričke spretnosti i brzine
lakše učenje stranog jezika.
Za reprodukciju CD-a treba CD player koji ima MP3 opciju (u zadnjih 5 godina to imaju svi
proizvedeni modeli). Najbolji efekti terapije postižu se reprodukcijom zvuka putem slušalica.
- 23:57 -