Kuće Hrvatska

srijeda, 19.10.2011.

Troškovi života u gradovima

U troškove košarice ne spadaju troškovi obrazovanja, kupnja knjiga nekretnine i ostalog školskog pribora, odlazak na godišnji odmor, sportske aktivnosti, troškovi održavanja automobila i kupnje goriva, te zdravstvene usluge, kao ni troškove podstanarstva, stambenog ili nekog drugog kredita. Tada troškovi života rastu za najmanje dvije tisuće kuna. Riječ je tek o pukom preživljavanju, čije troškove Zadranin sa prosječnim primanjima u 30 dana ne može pokriti.

Kao što se po gradovima i regijama razlikuje sindikalna košarica, tako bilježimo i razliku u prosječnim plaćama. Podaci Državnog zavoda za statistiku pokazuju kako razlika u plaći varira i do više od tisuću kuna. Prema visini iznosa sindikalne košarice od 6.767 kuna Zadar je među skupljim gradovima u Hrvatskoj, i to po cijeni nekretnina, najmu stana, a prosječna plaća nam je među manjima...imaju građani Zagreba, a iznosi 6.159 kuna. Istovremeno, prema podacima sindikalne košarice, Zagrepčani imaju i manje životne troškove. Zadar se, možemo kazati, nalazi u zlatnoj sredini jer koliko-toliko prosječna plaća od 5.105 kune prati prosječne mjesečne troškove, dok primjerice građani najrazvijenijih hrvatskih regija, Varaždinske i Međimurske županije imaju najniže prosječne plaće, 4.300 kuna, iako su životni troškovi tamo i daleko niži. No, usporedimo li prosječne plaće u Zagrebu i Vukovaru razlika premašuje dvije tisuće kuna.

Veliki je nerazmjer u odnosu na prosječna primanja i životne troškove u cijeloj Hrvatskoj, a iako statistika ne ide u prilog ni Zadranima, ne zaostajemo puno od onih jeftinijih. Naime, prosječna zadarska plaća i ona na razini države razlikuju se, u tek 166 kuna. Najam stana. Kada je riječ o nekretninama, tu je priča potpuno drukčija. Recesija je drastično smanjila cijene kvadrata u gotovo cijeloj Hrvatskoj, ali ne i u Zadarskoj županiji. Doduše, cijene jesu nešto niže nego 2007. i 2008. godine, no uzme li se u obzir Zagreb, gdje su cijene novogradnje sa prijašnjih 2.500 eura po metru kvadratnom pale na 1.900 eura, pa i niže, ovisno o veličini nekretnine, u našoj županiji cijene su se tek osjetno smanjile.

- 10:13 - Komentari (0) - Isprintaj - #

četvrtak, 13.10.2011.

Problem branitelja beskućnika

Prije donošenja DPU-a za Nuncijatu potrebno je pričekati prihvaćanje plana za pristupnu cestu Nuncijate na državnu cestu D8, što će se uvrstiti i u izmjene i dopune GUP-a i PPU-a Grada Dubrovnika koje se sada izrađuju. Osim organizirane izgradnje stanova, Grad Dubrovnik dodijelio je zemljišta u svrhu stambenog zbrinjavanja za 23 hrvatska ratna vojna invalida iz Domovinskog rata i to 20 na užem gradskom području i 3 u Mokošici. Zbog čega Grad u suradnji s Vladom na tim parcelama nije sam izgradio stanove i riješio veći broj invalida? Predsjednik Županijske zajednice Udruge HVIDR-a Vitomir Bajac kaže kako to nije moguće jer u Zakonu o pravima hrvatskih branitelja stoji da ratni vojni invalid može birati kako će se stambeno zbrinuti - hoće li to biti stan ili zemljište.

Grad je dobro postupio jer je pojedincima davao po jednu parcelu na stanovi četiri invalida. No, riječ je o skupljoj varijanti. Ako grade kuću, moraju biti spremni za izdavanje više financijskih sredstava, ispričao nam je Bajac. Smeta mu i muči ga činjenica što je u proteklo vrijeme riješeno više stanova i obnovljenih kuća Srba povratnika, a neki su stradalnici Domovinskog rata još uvijek na čekanju, što ih svrstava u građane drugog reda. No, to je bio jedan od uvjeta za završetak pregovora s Europskom Unijom pa je država našla novac za rješavanje tih problema. Bajac se posebno osvrnuo na izgradnju u Mokošici: Smeta mi što je Mokošica bila u planu od 1998. godine.

Znate li koliko se gradonačelnika i vlasti od tada izmijenilo i nitko se nije sjetio da to zemljište dodijeli Vladi za stambeno zbrinjavanje stradalnika Domovinskog rata? U Ministarstvu su mi rekli da su te godine gledali zemljište, ali nije bilo darovnog ugovora i ništa se nije moglo. Da su tada zemljište dali Vladi, kad je bilo više para i mogućnosti, stanovi za stradalnike u Mokošici već bi bili završeni, ističe Bajac.

Iako svi vjeruju da će Nuncijata biti uskoro riješena, ovaj je projekt još uvijek na dugom štapu. I to zbog toga jer je pitanje tko će izgraditi infrastrukturu budućih parcela za invalide. Za komunalnu infrastrukturu Grad navodno nema novaca pa u kuloarima pričaju kako bi se branitelji ovaj put trebali pouzdati u Stipu Gabrića Jamba koji ima zemljište u blizini braniteljske parcele. Kad je Nuncijatu dodjeljivala za stambeno zbrinjavanje branitelja i u prostornom je planu prenamijenila u građevinsko, tadašnja gradska uprava zahvatila je i Jambov pašnjak. Taj je pašnjak, danas atraktivno građevinsko zemljište, navodno i bio razlogom smještanja stradalnika Domovinskog rata na Nuncijatu.

Iako smo u odnosu na druge hrvatske gradove riješili većinu stradalnika Domovinskog rata, činjenica da nakon dvadeset godina postoji lista čekanja za stambeno zbrinjavanje branitelja invalida nikome ne ide u prilog. Još je više sramotno što je Vlada odustala od izgradnje triju zgrada za stambeno zbrinjavanje invalida u Mokošici i što će za sada graditi samo 27 stanova. Svima je već jasno da se branitelji uvijek koriste u predizborne svrhe. Budući da je predizborno vrijeme, možda Vlada ovih dana napravi ili obeća suprotno.

- 10:50 - Komentari (0) - Isprintaj - #

ponedjeljak, 10.10.2011.

Luka Gaženica

Prošloga tjedna Luka Gaženica je po prvi puta svoja vrata otvorila za sve građana. Na Danu otvorenih vrata Luka Zadar - Gaženica, osim gradonačelnika Zvonimira Vrančića, njegova zamjenika Darka Kasapa i mnogih drugih državnih službenika, prisustvovali su i brojni Zadrani kako bi vidjeli u kojoj fazi se trenutno nalazi izgradnja ove, iznimno važne luke za Zadar i Republiku Hrvatsku. Predviđeno razdoblje za realizaciju projekta je od 2009. do 2014. godine, a projekt vrijedi 236 milijuna eura, te se financira preko kredita EIB-a i njemačke razvojne banke KfW.

Izgradnjom putničko trajektne luke "Zadar-Gaženica" sa svim internim nekretnine Split rometnicama, terminalskim zgradama i čekalištima za automobile steći će se uvjeti za istovremeni ukrcaj i iskrcaj putnika i automobila i to trajekata na lokalnim linijama dužine od 50 do 150 metara, brodova u međunarodnoj plovidbi dužine od 150 do 200 metara, brodova na kružnim putovanjima dužine od 250 do 300 metara kao i mogućnost prihvata RO-RO brodova na istim gatovima.

- 10:29 - Komentari (0) - Isprintaj - #