Slobodna škola nije za privilegirane. To nije onaj tip privatnih škola u koje bogati šalju svoju djecu da bi imala posebne uvjete, pri čemu te škole ostvaruju velike zarade, a imaju praktički isti ili vrlo sličan program kao i državane škole. U osnovi funkcioniranja slobodnih škola je entuzijazam i duboki interes za takav oblik učenja od strane školskog osoblja, kao i od strane roditelja. Kolike će biti školarine u Hrvatskoj to će ovisiti o troškovima koje će škola morati pokrivati. A troškovi će ovisiti o tome gdje će škola biti, koliku će podršku lokalne zajednice imati (barem u smislu omogućavanja prostora po minimalnim cijenama ili besplatno), koliko će učenika imati. Cijene će, koliko ja znam, biti što je moguće niže, tolike da omoguće pokrivanje osnovnih troškova škole i njeno normalno funkcioniranje.
06.03.2013. (06:27)
-
-
-
- - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
ksenija
Možeš reći da maštam,ali potpuno sam sigurna da će se tradicionalni školski sustav urušiti . Totalno je nelogičan. Video je melem za oči !!! Jasno ukazuje kako djeca uče. Fora je onaj klinac s problemima s čitanjem.Tako to svi mi radimo :) U vrtićima je život organiziran upravo ovako. U malim centrima u kojima svako dijete pronalazi nešto za sebe. U praksi stvar funkcionira samo u onim odgojnim skupinama u kojima rade ljudi koji kuže stvar odnosno žive stvar. Naše Ministarstvo mi je totalna enigma.Pitam se kako predškolski odgoj polazi od ideje humanizma, potreba djece, slobode u izboru aktivnosti ...itd,itd,a već polaskom u školu odnosno niže razrede stvar postaje brutalna? Ono klik., kad navršiš 7 godina. Malo me prpa (više za mene nego za nju:)) kako će to biti kad moja klinka krene u školu. Ona sada svima jasno govori :Ti nisi moj šef i ne možeš mi naređivati !Bit ću svaki dan kod ravnatelja.:)Bez obzira što joj nitko nije šef nego je sama svoj šef čita,zbraja (od 4g.) i bogme svašta još. Čini se da nitko ne želi djecu koja su samostalna i sposobna. Mislim da se ovaj svijet njih boji jer su različiti od ovog svijeta :)Takve ne možeš manipulirati jer nisu ovisnici. U svakom slučaju za ovakve stvari se treba boriti svim snagama.Odlično! Popravio si mi dan:)
06.03.2013. (14:05)
-
-
-
- - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
@ksenija, kad bi se barem urušilo sve što je nelogično, puno toga bi odmah nestalo, i pitanje je što bi uopće ostalo. :) Čovjek koji je pokrenuo ovu konkretnu školu (Daniel Greenberg; još u 60-im godinama prošlog stoljeća) izuzetno ide u bit stvari i objašnjava i u drugim videima taj zdravi pristup djeci na kojem se temelji njegova škola koja radi već toliko desetljeća. Meni je jasno da mnogi ljudi dižu obrvu i pitaju se hoće li djeca išta naučiti ako ih se ne pritisne i ne napravi pokornima. To je razumljiv prigovor. Ali nakon što se prouči ovaj drukčiji pristup, mislim da se te nedoumice, kod ljudi koji su iole otvoreniji, lako riješe. Stvar je u tome da se u ovom pristupu ne radi tek nekoliko manjih promjena u sustavu (one standardne fore o smanjivanju đačkih torbi), nego se radi o potpuno drukčijem sustavu, a taj je sustav vrlo, vrlo uzbudljiv i izazovan.
06.03.2013. (14:29)
-
-
-
- - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
navedeno je da bi u sufinanciranju trebala sudjelovati lokalna samo uprava..tu bi mogao nastati problem, jer se zna tko većinom stoji na takvim položajima, obično ljudi koji nemaju uopće pojma o temi niti ikakav senzibilitet za otvaranje slobodnih škola a i u gradskim blagajnama ima jako malo love, posebno u nekima.. nadam se iskreno i želja mi je da griješim ...
07.03.2013. (07:19)
-
-
-
- - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
Hvala na informaciji, pratit ću što se dalje događa. Sathya Sai Baba osnovao je u Indiji osnovne i srednje muške i ženske škole, kao i koledže, čiji je nastavni program prožet njegovim smjernicama o odgoju i obrazovanju mladih. Gledao sam 2009. i 2011. u Prashanti Nilayamu, Sai Babinu ašramu, te mlade studente odjevene u bijelo: upada u oči njihova čistoća i čestitost, njihova srdačnost, dobrota i vedrina, itd. U usporedbi s našim školarcima i studentima, to je zaista kao nebo i zemlja i uopće se to ne može riječima prenijeti, nego se mora uživo doživjeti. Mislim da su u svemu najvažniji primjer i nadahnuće nastavničkog i pedagoškog kadra. Jiddu Krishnamurti također je na Zapadu i u Indiji osnovao neke škole. Nama ne treba toliko teorijska osnova, nego - jednostavno - autentično i ljubavlju ispunjeno življenje koje mladi mogu kopirati na zdravim temeljima. To je, po mom shvaćanju, sva mudrost odgoja i obrazovanja. Mnogi su slavni pedagozi i psihoterapeuti, pioniri svojih originalnih puteva, postizali izvrsne rezultate, koje nasljednici u narednim desetljećima više nisu mogli pratiti. To mi govori da nije toliko poanta u samoj teorijskoj, idejnoj potki, u genijalnim mislima o odgoju i obrazovanju ili o psihoterapijskom pristupu, nego u osobi koja nešto energetski i duševno prenosi, u njenoj karizmi i duševnoj veličini. Nadam se da će ovo o čemu pišeš zaživjeti na najbolji mogući način.
07.03.2013. (20:48)
-
-
-
- - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
@metamorfoza, problemi i nerazumijevanje okoline prilikom uvođenja novih stvari, ideja i pristupa pojavljuju se praktički na svakom koraku. Ja mislim da će se negdje u Hrvatskoj pronaći zainteresirana grupa roditelja, da će se pojaviti zainteresirana grupa entuzijasta, osoblja škole, a može se očekivati i podrška lokalne samouprave u nekoj mjeri, zašto ne. Ove škole mogu u početku funkcionirati i sa vrlo malim brojem polaznika (10-ak, 15-ak). Mislim da je najvažnije da se jedna takva škola otvori i da počne s radom.
@Mariano, potpuno si u pravu, temelj zdrave škole je u kvaliteti atmosfere koja tamo vlada. U jednom tekstu o obrazovanju ("Škola po mjeri djeteta") upotrijebio sam jedan Emersonov odlomak u kojem on naglašava samu bit odnosa prema djeci. Odlomak glasi:
"I believe that the secret of Education lies in respecting the pupil. It is not for you to choose what he shall know, what he shall do. He only holds the key to his own secret. Respect the child. Wait and see the new product of Nature. Respect the child. Be not to much his parent. Respect the child, respect him to the end, but also respect yourself. Be the companion of his thought, the friend of his friendship, the lover of his virtue, - but not kinsman of his sin."
Ovo je naprosto genijalno rečeno i može poslužiti kao inspiracija i tema za promišljanje svima koji razumiju da se u obrazovanju mora promjeniti sam njegov temelj.
08.03.2013. (08:10)
-
-
-
- - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
ksenija
Meni je jasno da mnogi ljudi dižu obrvu i pitaju se hoće li djeca išta naučiti ako ih se ne pritisne i ne napravi pokornima. To je razumljiv prigovor.[/I
Zato što večina ljudi misli da se djecu u Slobodnoj školi ubaci u neki prostor pa onda ona tamo zapravo ne rade ništa. :) Slobodna škola je puno veći zalogaj nego što se na prvu čini. Za razliku od klasične škole ona treba dobro osmišljen prostor, materijalno poticajnu okolinu. Odrasle osobe koje će tamo raditi neprestano moraju pratiti smjer u kojem se djeca razvijaju i stvarati im uvijete. Velika je to odgovornost za razliku od tradicionalne škole u kojoj nikoga nije briga jer se brine samo o programu:) U klasičnoj školi učitelj ma kako darovit bio nije i nikada ne može biti dovoljan poticaj koji će dovesti do učenja. Prostor u kojem se odvija tradicionalna nastava je depresivan on isključuje učenje. Iskreno se nadam da zbog euforije koja će se stvoriti ljudi neće olako ući u taj projekt i tako sve zasrati. Za stvoriti Slobodnu školu treba puno rada ,znanja, ljubavi i nevjerojatna otvorenost. Vjerujem da se u ovakav projekt ne bi ni uključili ljudi koji ne kuže kako je to velik zalogaj.Ogromna stvar. Slobodna škola ima [I]živi kurikulum ,a to je izazov i najvećem majstoru. Za to ne postoji kompetetna osoba samo ona koja se trudi to biti.
08.03.2013. (14:19)
-
-
-
- - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
@ksenija, to je istina, u slobodnoj školi se ne mogu zaposliti ljudi preko "veze" ili oni koji bi tek htjeli nešto odraditi, jer ta škola se ne odrađuje, nego živi. Sigurno nije mali zalogaj ući u taj projekt. Bolje je da oni koji ulaze toga budu svjesni. Preduvjet za uspjeh i trajnost škole je entuzijazam i zainteresiranost svih koji se uključe.
08.03.2013. (19:04)
-
-
-
- - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
:)
slobodna škola - dobar početak za prvi korak ali potreban je širi sveobuhvat... osim slobodnih škola potrebni su i slobodni vrtići, slobodne bolnice, slobodni i roditelji i braća i sestre i prijatelji i susjedi i slobodni slučajni prolaznici i poznanici, i slobodni poslovi, slobodne kompanije, slobodne države i društva, i slobodni narodi, slobodni ljudi, slobodno razmišljanje, slobodan govor... samo tako bi ova djeca i od samog rođenja imala mogućnost normalno i slobodno se kretati, stvarati i razvijati se tokom života i dalje stvarati slobodne odnose i porodice i zajednice, i imati slobodne živote u slobodnom svijetu... a ne samo da imaju slobodnu školu kao jednu malu ograničenu slobodnu oazu unutar velikog nepreglednog logora ... Mislim da je cilj slobodan život, ali je to za sada jako daleeeko i čini se nemogućim. Jedna bitna, ali ipak kap u moru, je ideja - slobodna škola.
12.03.2013. (23:30)
-
-
-
- - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
@:), slobodne škole jesu kap u moru. Tek jedan korak prema nečem humanijem i to za vrlo mali broj ljudi. U društvu u kojem je toliko neslobode, ludosti i nebuloza svih vrsta, na svim nivoima, u kojem se ono što je očito bolesno prezentira kao normalno i logično... i najmanju priliku prema zdravom životu treba zgrabiti. Put od tisuću milja počinje prvim korakom, šta da ti kažem.
13.03.2013. (06:17)
-
-
-
- - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
metamorfoza
čula sam i znam za to, zanima me samo da li će biti samo za privilegirane, koliko će biti njihova cijena...
05.03.2013. (23:18) - - - - - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
izvorni život
Slobodna škola nije za privilegirane. To nije onaj tip privatnih škola u koje bogati šalju svoju djecu da bi imala posebne uvjete, pri čemu te škole ostvaruju velike zarade, a imaju praktički isti ili vrlo sličan program kao i državane škole. U osnovi funkcioniranja slobodnih škola je entuzijazam i duboki interes za takav oblik učenja od strane školskog osoblja, kao i od strane roditelja. Kolike će biti školarine u Hrvatskoj to će ovisiti o troškovima koje će škola morati pokrivati. A troškovi će ovisiti o tome gdje će škola biti, koliku će podršku lokalne zajednice imati (barem u smislu omogućavanja prostora po minimalnim cijenama ili besplatno), koliko će učenika imati. Cijene će, koliko ja znam, biti što je moguće niže, tolike da omoguće pokrivanje osnovnih troškova škole i njeno normalno funkcioniranje.
06.03.2013. (06:27) - - - - - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
ksenija
Možeš reći da maštam,ali potpuno sam sigurna da će se tradicionalni školski sustav urušiti . Totalno je nelogičan. Video je melem za oči !!! Jasno ukazuje kako djeca uče. Fora je onaj klinac s problemima s čitanjem.Tako to svi mi radimo :) U vrtićima je život organiziran upravo ovako. U malim centrima u kojima svako dijete pronalazi nešto za sebe. U praksi stvar funkcionira samo u onim odgojnim skupinama u kojima rade ljudi koji kuže stvar odnosno žive stvar.
Naše Ministarstvo mi je totalna enigma.Pitam se kako predškolski odgoj polazi od ideje humanizma, potreba djece, slobode u izboru aktivnosti ...itd,itd,a već polaskom u školu odnosno niže razrede stvar postaje brutalna? Ono klik., kad navršiš 7 godina. Malo me prpa (više za mene nego za nju:)) kako će to biti kad moja klinka krene u školu. Ona sada svima jasno govori :Ti nisi moj šef i ne možeš mi naređivati !Bit ću svaki dan kod ravnatelja.:)Bez obzira što joj nitko nije šef nego je sama svoj šef čita,zbraja (od 4g.) i bogme svašta još.
Čini se da nitko ne želi djecu koja su samostalna i sposobna. Mislim da se ovaj svijet njih boji jer su različiti od ovog svijeta :)Takve ne možeš manipulirati jer nisu ovisnici. U svakom slučaju za ovakve stvari se treba boriti svim snagama.Odlično! Popravio si mi dan:)
06.03.2013. (14:05) - - - - - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
izvorni život
@ksenija, kad bi se barem urušilo sve što je nelogično, puno toga bi odmah nestalo, i pitanje je što bi uopće ostalo. :) Čovjek koji je pokrenuo ovu konkretnu školu (Daniel Greenberg; još u 60-im godinama prošlog stoljeća) izuzetno ide u bit stvari i objašnjava i u drugim videima taj zdravi pristup djeci na kojem se temelji njegova škola koja radi već toliko desetljeća. Meni je jasno da mnogi ljudi dižu obrvu i pitaju se hoće li djeca išta naučiti ako ih se ne pritisne i ne napravi pokornima. To je razumljiv prigovor. Ali nakon što se prouči ovaj drukčiji pristup, mislim da se te nedoumice, kod ljudi koji su iole otvoreniji, lako riješe. Stvar je u tome da se u ovom pristupu ne radi tek nekoliko manjih promjena u sustavu (one standardne fore o smanjivanju đačkih torbi), nego se radi o potpuno drukčijem sustavu, a taj je sustav vrlo, vrlo uzbudljiv i izazovan.
06.03.2013. (14:29) - - - - - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
metamorfoza
navedeno je da bi u sufinanciranju trebala sudjelovati lokalna samo uprava..tu bi mogao nastati problem, jer se zna tko većinom stoji na takvim položajima, obično ljudi koji nemaju uopće pojma o temi niti ikakav senzibilitet za otvaranje slobodnih škola a i u gradskim blagajnama ima jako malo love, posebno u nekima..
nadam se iskreno i želja mi je da griješim ...
07.03.2013. (07:19) - - - - - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
Vilko
Hvala na informaciji, pratit ću što se dalje događa. Sathya Sai Baba osnovao je u Indiji osnovne i srednje muške i ženske škole, kao i koledže, čiji je nastavni program prožet njegovim smjernicama o odgoju i obrazovanju mladih. Gledao sam 2009. i 2011. u Prashanti Nilayamu, Sai Babinu ašramu, te mlade studente odjevene u bijelo: upada u oči njihova čistoća i čestitost, njihova srdačnost, dobrota i vedrina, itd. U usporedbi s našim školarcima i studentima, to je zaista kao nebo i zemlja i uopće se to ne može riječima prenijeti, nego se mora uživo doživjeti. Mislim da su u svemu najvažniji primjer i nadahnuće nastavničkog i pedagoškog kadra. Jiddu Krishnamurti također je na Zapadu i u Indiji osnovao neke škole. Nama ne treba toliko teorijska osnova, nego - jednostavno - autentično i ljubavlju ispunjeno življenje koje mladi mogu kopirati na zdravim temeljima. To je, po mom shvaćanju, sva mudrost odgoja i obrazovanja. Mnogi su slavni pedagozi i psihoterapeuti, pioniri svojih originalnih puteva, postizali izvrsne rezultate, koje nasljednici u narednim desetljećima više nisu mogli pratiti. To mi govori da nije toliko poanta u samoj teorijskoj, idejnoj potki, u genijalnim mislima o odgoju i obrazovanju ili o psihoterapijskom pristupu, nego u osobi koja nešto energetski i duševno prenosi, u njenoj karizmi i duševnoj veličini. Nadam se da će ovo o čemu pišeš zaživjeti na najbolji mogući način.
07.03.2013. (20:48) - - - - - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
izvorni život
@metamorfoza, problemi i nerazumijevanje okoline prilikom uvođenja novih stvari, ideja i pristupa pojavljuju se praktički na svakom koraku. Ja mislim da će se negdje u Hrvatskoj pronaći zainteresirana grupa roditelja, da će se pojaviti zainteresirana grupa entuzijasta, osoblja škole, a može se očekivati i podrška lokalne samouprave u nekoj mjeri, zašto ne. Ove škole mogu u početku funkcionirati i sa vrlo malim brojem polaznika (10-ak, 15-ak). Mislim da je najvažnije da se jedna takva škola otvori i da počne s radom.
@Mariano, potpuno si u pravu, temelj zdrave škole je u kvaliteti atmosfere koja tamo vlada. U jednom tekstu o obrazovanju ("Škola po mjeri djeteta") upotrijebio sam jedan Emersonov odlomak u kojem on naglašava samu bit odnosa prema djeci. Odlomak glasi:
"I believe that the secret of Education lies in respecting the pupil. It is not for you to choose what he shall know, what he shall do. He only holds the key to his own secret. Respect the child. Wait and see the new product of Nature. Respect the child. Be not to much his parent. Respect the child, respect him to the end, but also respect yourself. Be the companion of his thought, the friend of his friendship, the lover of his virtue, - but not kinsman of his sin."
Ovo je naprosto genijalno rečeno i može poslužiti kao inspiracija i tema za promišljanje svima koji razumiju da se u obrazovanju mora promjeniti sam njegov temelj.
08.03.2013. (08:10) - - - - - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
ksenija
Meni je jasno da mnogi ljudi dižu obrvu i pitaju se hoće li djeca išta naučiti ako ih se ne pritisne i ne napravi pokornima. To je razumljiv prigovor.[/I
Zato što večina ljudi misli da se djecu u Slobodnoj školi ubaci u neki prostor pa onda ona tamo zapravo ne rade ništa. :)
Slobodna škola je puno veći zalogaj nego što se na prvu čini. Za razliku od klasične škole ona treba dobro osmišljen prostor, materijalno poticajnu okolinu. Odrasle osobe koje će tamo raditi neprestano moraju pratiti smjer u kojem se djeca razvijaju i stvarati im uvijete. Velika je to odgovornost za razliku od tradicionalne škole u kojoj nikoga nije briga jer se brine samo o programu:) U klasičnoj školi učitelj ma kako darovit bio nije i nikada ne može biti dovoljan poticaj koji će dovesti do učenja. Prostor u kojem se odvija tradicionalna nastava je depresivan on isključuje učenje. Iskreno se nadam da zbog euforije koja će se stvoriti ljudi neće olako ući u taj projekt i tako sve zasrati. Za stvoriti Slobodnu školu treba puno rada ,znanja, ljubavi i nevjerojatna otvorenost. Vjerujem da se u ovakav projekt ne bi ni uključili ljudi koji ne kuže kako je to velik zalogaj.Ogromna stvar. Slobodna škola ima [I]živi kurikulum ,a to je izazov i najvećem majstoru. Za to ne postoji kompetetna osoba samo ona koja se trudi to biti.
08.03.2013. (14:19) - - - - - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
izvorni život
@ksenija, to je istina, u slobodnoj školi se ne mogu zaposliti ljudi preko "veze" ili oni koji bi tek htjeli nešto odraditi, jer ta škola se ne odrađuje, nego živi. Sigurno nije mali zalogaj ući u taj projekt. Bolje je da oni koji ulaze toga budu svjesni. Preduvjet za uspjeh i trajnost škole je entuzijazam i zainteresiranost svih koji se uključe.
08.03.2013. (19:04) - - - - - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
:)
slobodna škola - dobar početak za prvi korak ali potreban je širi sveobuhvat... osim slobodnih škola potrebni su i slobodni vrtići, slobodne bolnice, slobodni i roditelji i braća i sestre i prijatelji i susjedi i slobodni slučajni prolaznici i poznanici, i slobodni poslovi, slobodne kompanije, slobodne države i društva, i slobodni narodi, slobodni ljudi, slobodno razmišljanje, slobodan govor... samo tako bi ova djeca i od samog rođenja imala mogućnost normalno i slobodno se kretati, stvarati i razvijati se tokom života i dalje stvarati slobodne odnose i porodice i zajednice, i imati slobodne živote u slobodnom svijetu... a ne samo da imaju slobodnu školu kao jednu malu ograničenu slobodnu oazu unutar velikog nepreglednog logora ...
Mislim da je cilj slobodan život, ali je to za sada jako daleeeko i čini se nemogućim.
Jedna bitna, ali ipak kap u moru, je ideja - slobodna škola.
12.03.2013. (23:30) - - - - - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
izvorni život
@:), slobodne škole jesu kap u moru. Tek jedan korak prema nečem humanijem i to za vrlo mali broj ljudi. U društvu u kojem je toliko neslobode, ludosti i nebuloza svih vrsta, na svim nivoima, u kojem se ono što je očito bolesno prezentira kao normalno i logično... i najmanju priliku prema zdravom životu treba zgrabiti. Put od tisuću milja počinje prvim korakom, šta da ti kažem.
13.03.2013. (06:17) - - - - - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...