Komentari

crostojkovic1958.blog.hr

Dodaj komentar (12)

Marketing


  • ŠTIT 15.02.2000.

    SVI SU JE REDOM "KARALI" U HDZ-u I VAN NJEGA... OD TAJNIH SLUŽBI PA NADALJE. PA ČAK I STARAC MESIĆ,.., DRPAO...

    avatar

    14.02.2013. (02:52)    -   -   -   -  

  • nikica

    Anarchist FAQ
    Zašto su anarhisti protiv
    nacionalizma?
    Izdavački komitet Lokalne grupe Rijeka, 2012.
    Mreža anarhosindikalista (MASA)
    4
    Biblioteka: Sitno, al’ dinamitno
    Naslov originala: Anarchist FAQ, Are anarchists against
    Nationalism?
    Naslov prijevoda: Anarchist FAQ, Zašto su anarhisti protiv
    nacionalizma?
    Prijevod: Zorana Jančić i Eugen Babić
    Izdavač: Izdavački komitet Lokalne grupe Rijeka (MASA)
    Dizajn korice: Eugen Babić
    Priprema za tisak: Irena Briški
    masa-hr.org
    © Izdavački komitet Lokalne grupe Rijeka (MASA)
    Slobodno umnožavanje, distribucija i korištenje su dozvoljeni, pod
    sljedećim uvjetom:
    * Doslovne kopije moraju sadržavati gore navedene podatke i narednu
    krilaticu.
    * Jednom iznesena ideja nije više ničije vlasništvo.
    Tiskano ožujka 2012.
    5
    Zašto su anarhisti protiv nacionalizma?
    Anarchist FAQ
    Anarhisti su protiv nacionalizma u svim njegovim oblicima. Engleski
    anarhisti Stuart Christie i Albert Meltzer jednostavno su istaknuli
    očito: “Pošto nacija podrazumijeva državu, nije moguće istodobno biti
    nacionalista i anarhista”.
    Kako bi razumjeli ovu poziciju, moramo definirati što anarhisti
    smatraju nacionalizmom. Mnogima je to npr. privrženost domu i mjestu
    odrastanja. Narodnost je, kako je to Mihail Bakunjin istaknuo,
    „prirodna i socijalna činjenica“, jer „svaki čovjek i najmanja društvena
    jedinica imaju svoju osobnost, svoj specifičan način postojanja, svoj
    način govora, osjećanja, mišljenja i djelovanja; ovaj način odnosa prema
    svijetu sačinjava srž narodnosti“. Ovi osjećaji očito ne postoje u socijalnom
    vakuumu. Ne može se o njima diskutirati bez da se diskutira o prirodi
    društvene jedinice, o tome koje klase i ostale socijalne nejednakosti
    ta društvena jedinica sadržava. Jednom kada to učinimo, anarhističko
    protivljenje nacionalizmu postaje jasnije.
    Ovo znači kako anarhisti razlikuju narodnost (pripadnost kulturi) i
    nacionalizam (u okvirima države i vlade). Takvo razlikovanje dozvoljava
    nam da odredimo čemu se suprotstavljamo, a što podržavamo –
    nacionalizam je u korijenu destruktivan i nazadan, dok su kulturalne
    različitosti i pripadnosti izvor zajedništva, socijalne raznolikosti i vitalnosti.
    Takvu raznolikost trebamo njegovati i dopustiti joj da se izrazi na vlastiti
    način. Ili, po mišljenju Murraya Bookchina; „to što bi određeni ljudi trebali
    imati slobodu razviti svoj kulturni potencijal nije samo njihovo pravo, već
    njihova potreba. Ukoliko veličanstveni mozaik različitih kultura ne zamijeni
    kulturno osakaćen i jednoličan svijet stvoren od modernog kapitalizma,
    svijet će biti uistinu jednolično mjesto“

    avatar

    14.02.2013. (23:20)    -   -   -   -  

  • nikica

    Ali, kao što Bookchin upozorava, kulturnu slobodu i raznolikost ne smijemo
    brkati s nacionalizmom. Nacionalizam je puno više (i etički puno manje) od
    jednostavnog prepoznavanja kulturalne jedinstvenosti i ljubavi za domom.
    Nacionalizam podrazumijeva želju za stvaranjem države-nacije, i iz tog se
    razloga anarhisti protive nacionalizmu, u svim njegovim oblicima.
    To podrazumijeva kako se nacionalizam ne može, i ne smije pobrkati s
    narodnošću. Narodnost je proizvod raznih društvenih procesa, dok je
    nacionalizam proizvod državnog djelovanja i vladajućih elita. Društvena
    evolucija se ne može ugurati u uske, ograničavajuće granice države-nacije,
    jer tada šteti pojedincima, čiji životi omogućuju taj isti društveni razvitak.

    avatar

    14.02.2013. (23:20)    -   -   -   -  

  • nikica

    Država je centralizirano tijelo koje posjeduje moć i monopol nad silom
    (policija, vojska). Kao takva, država prisvaja autonomiju nad područjima i
    ljudima, te u ime „nacije“ uništava živuću realnost „nacija“ (ljude i kulture)
    s jednim zakonom, jednom kulturom i jednom „službenom“ poviješću.
    Za razliku od većine nacionalista, anarhisti prepoznaju činjenicu kako niti
    jedna „nacija“ u realnosti nije homogena, i nacije smatraju puno
    kompleksnijima od linija na mapama, stvorenih osvajanjima. Smatramo
    kako stvaranje centralizirane države na nekom određenom području,
    onako kako to nacionalistički pokreti generalno i zahtijevaju, ne može
    riješiti tzv. „nacionalno pitanje“.
    Na posljetku, kako Rudolf Rocker to navodi, „nacija nije uzrok, već
    posljedica države. Država je ta koja stvara naciju, a ne nacija državu“.
    Svaka država „je umjetni mehanizam nametnut ljudima odozgo od
    nekakvog vladara, i nikada ne služi niti jednom drugom cilju do obrane i
    osiguravanja interesa privilegiranih manjina u društvu“. Nacionalizam
    „nikada nije bio ništa drugo do političke religije moderne države“. Stvoren je
    kako bi ojačao državu, osiguravajući poslušnost ljudi koji dijele jezične,
    etničke i kulturalne afinitete. U slučaju da navedeni afiniteti ne postoje,
    država ih stvara centraliziranjem obrazovanja u svoje ruke, namećući
    „službeni“ jezik i pokušavajući uništiti kulturalne razlike ljudi unutar
    vlastitih granica.

    avatar

    14.02.2013. (23:21)    -   -   -   -  

  • nikica

    se događa jer država ne tretira grupu ljudi kao unikatne individue,
    nego radije, prema riječima Rudolfa Rockera: „kao individue s
    ograničenim brojem karakternih crta i posebnim psihološkim svojstvima ili
    intelektualnim kvalitetama“ što „nepovratno vodi monstruoznom
    lažnom zaključku“. Ovakva pretpostavka stvara teorijsko opravdanje za
    autoritarizam, kao što i dozvoljava izbacivanje svih oblika individualnosti,
    lokalnih običaja i kultura koje ne zadovoljavaju apstraktni standard. U
    dodatku, nacionalizam skriva klasne razlike unutar „nacije“ argumentirajući
    za ujedinjenost ljudi oko takozvanih zajedničkih interesa (kao članova iste
    „nacije“), dok u stvarnosti oni nemaju ništa zajedničko zbog postojanja
    hijerarhija i klasa.
    Errico Malatesta prepoznaje navedeno kada tvrdi kako ne možemo pričati
    o državama kao da su „homogene etnografske zajednice, svaka s vlastitim
    interesima, željama i ciljevima, u suprotnosti s interesima, željama i
    ciljevima suparničkih zajednica. Ovo može biti relativno istinito, onoliko
    dugo koliko potlačeni, a osobito radnici, nemaju samosvijest i ne uspijevaju
    prepoznati nepravdu vlastite inferiorne pozicije te tako ostaju poslušna
    sredstva vlastitim tlačiteljima“. U tom slučaju „dominantna klasa je jedina
    koja je važna“ i ovo „posjedovanje želje da sačuva i uveća vlastitu moć…
    može povećati rasne ambicije i mržnju, i poslati svoju naciju, svoje „jato“
    na „strane“ zemlje, a sve kroz perspektivu oslobađanja istih od trenutnih
    tlačitelja, i podvrgavajući ih svojoj političkoj i ekonomskoj dominaciji.
    U tom smislu, nacionalizam je ključan alat za zamagljivanje klasnih
    razlika, s ciljem da ljudi podložni hijerarhiji počnu tu hijerarhiju shvaćati
    kao nešto prirodno. Kao takav, igra važnu ulogu u održavanju postojećeg
    sistema (stoga ne iznenađuje što se država-nacija pojavila u isto vrijeme kao
    i kapitalizam). Jednako je i s internacionalnim podjelama unutar radničke
    klase, koje koriste državi-naciji kako bi se radnike rođene u određenoj
    zemlji okrenulo protiv imigranata. Uspijevajući u tome da „domaći“ radnici
    okrivljavaju pridošlice, kapitalistička klasa oslabljuje svaki otpor vlastitoj
    moći, isto kao i kada ekonomska/gospodarska pitanja pretvara u rasna/
    nacionalistička pitanja.

    avatar

    14.02.2013. (23:21)    -   -   -   -  

  • nikica

    U tom svijetlu, nacionalizam je „ideologija države“, koja na kraju uvijek
    govori u terminima „naše zemlje nasuprot stranoj”, misleći pod time kako
    smo najprije robovi vlastite vlade. Nacionalizam pokušava zamijeniti ljubav
    prema rođenom kraju u kojem smo odrasli - „ljubavlju prema državi“, stoga
    prema Bakunjinu on „nije iskreno izražavanje“ ovog prirodnog osjećaja,
    već je „izraz koji je iskrivljen pomoću pogrešne apstrakcije, a sve u korist
    izrabljivačke manjine“.
    Ne treba ni reći kako je nacionalizam buržoazije često u izravnom
    sukobu s ljudima koji čine tu naciju, za koju buržoazija tvrdi da ju toliko voli.
    Bakunjin je jednostavno izrekao činjenicu kada je zabilježio da bi se
    kapitalistička klasa „radije predala stranom gazdi, nego odrekla vlastitih
    privilegija i prihvatila ekonomsku ravnopravnost“. Ovo ne znači kako „je
    buržoazija nepatriotska; baš suprotno – patriotizam je u svojem najužem
    smislu bazična buržoaska odlika. Ali buržoazija voli svoju zemlju jedino
    zato što za njih zemlja (izražena u državi) predstavlja čuvara ekonomske
    sigurnosti te političkih i društvenih privilegija. Svake nacije, koja bi im
    uskratila takvu vrstu zaštite, bi se odrekli. Stoga, za buržoaziju – zemlja jest
    država. Državni patrioti postaju najljući neprijatelji masa, u slučajevima
    kada narod postane dovoljno umoran od žrtvovanja i gaženja da odbije
    poslušnost državi.
    Kada bi buržoazija morala birati između masa koje se protive državi“ i
    stranog napadača, „buržoazija bi zasigurno izabrala potonje“. S obzirom na
    Bakunjinove stavove, on zasigurno ne bi bio iznenađen pojavom fašizma
    u Italiji, niti „razbijanjem revolucionarnih pokreta“ od strane Saveznika u
    post-fašističkoj Italiji i davanjem „svoje podrške fašistima koji su se izvukli
    prelazeći na njihovu stranu“.
    Nacionalizam je često korišten kako bi se opravdali strašni zločini, u
    kojima nacija uspješno zamjenjuje Boga, u smislu da opravdava nepravdu i
    opresiju, i dozvoljava pojedincima da „operu ruke“ od svojih
    nedjela. Jer, „pod idejom nacije, svašta se može sakriti“, argumentira
    Rocker (ponavljajući Bakunjina).

    avatar

    14.02.2013. (23:21)    -   -   -   -  

  • nikica

    „Nacionalne zastave skrivaju svaku nepravdu, svaku nehumanost, svaku
    laž, svako nasilje, svaki zločin. Kolektivna odgovornost društva ubija osjećaj
    pravednosti u pojedincu, i dovodi čovjeka do točke nereagiranja na učinjenu
    nepravdu; do točke kada mu se počinje činiti da je predanost interesima
    nacije hvalevrijedan čin“. Pa stoga, kada raspravljamo o nacionalizmu
    Rudolf Rocker tvrdi kako:
    „ne smijemo zaboraviti da uvijek imamo posla s organiziranom sebičnošću
    privilegiranih manjina koje se kriju ispod suknje nacije, kriju se iza
    lakovjernih masa. Govorimo o nacionalnom interesu, nacionalnom
    kapitalu, područjima nacionalnog interesa, nacionalnoj časti i nacionalnom
    duhu; ali zaboravljamo da su iza ovoga skriveni sebični interesi političara
    koji obožavaju moć i interesi biznismena koji obožavaju novac, za koje je
    nacija prigodan paravan za skrivanje svoje osobne pohlepe i planova za
    osvajanje političke moći, daleko od očiju svijeta“.
    Prečesto vidimo uspješne pokrete za „nacionalno oslobođenje“ koji
    zamjenjuju stranu opresiju s onom domaćom. Nacionalističke vlade,
    prema Bookchinu, preuzimaju „najgore osobine upravo onih carstava
    kojih su se potlačeni pokušali riješiti. Ne samo da reproduciraju državne
    aparate koji su jednako tako nasilni kao i oni koji su im nametnuti kolonijalnim
    silama, nego i jačaju te iste mehanizme kulturalnim, religijskim, etničkim i
    ksenofobnim karakteristikama, koje se često koriste za potpaljivanje
    regionalnih i domaćih mržnji i pod-imperijalizma“.
    Ovo ne iznenađuje s obzirom da nacionalizam daje moć lokalnim
    vladajućim klasama, jer se oslanja upravo na preuzimanje državne moći.
    U konačnici, nacionalizam nikada ne može osloboditi radničku klasu
    (veliku većinu određene „nacije“), jer je njegova funkcija izgraditi masovnu
    potporu iz baze lokalnim elitama, koje se protive imperijalizmu jer on koči
    njihove ambicije da vladaju i eksploatiraju „vlastitu“ naciju i sunarodnjake.U
    biti, nacionalizam nije prijetnja kapitalizmu, čak niti imperijalizmu. On
    nadomješta imperijalističku dominaciju lokalnom elitom i izvanjsku opresiju
    i eksploataciju lokalnom verzijom istoga.

    avatar

    14.02.2013. (23:22)    -   -   -   -  

  • nikica

    To što lokalne elite, baš kao i imperijalističke, ponekada uvode reforme
    od kojih ima koristi većina, ne mijenja prirodu novih režima, iako ih
    potencijalno dovodi u sukob s imperijalističkim silama. Kao što Noam
    Chomsky tvrdi, za imperijalizam „nacionalizam sam po sebi nije prijetnja,
    nego nezavisni nacionalizam koji se usredotočuje na potrebe populacije, a
    ne samo na bogate sektore i strane investitore s kojima su povezani.
    Podanički nacionalizam koji ne mari za potrebe populacije je i više nego
    dobrodošao“; on je „voljan i nositi se s potrebama populacije ukoliko je i
    ona spremna prodati zemlju stranom gospodaru, kao što su elite Trećeg
    svijeta (uključujući i većinu zemalja istočne Europe) često spremne učiniti,
    jer mogu uvelike profitirati čak u slučaju da im zemlje budu uništene. Ipak,
    nezavisni nacionalizam je poput socijalne demokracije u imperijalističkim
    zemljama, i utoliko što može, u najboljem slučaju, smanjiti zla
    klasnog sistema i društvenih hijerarhija, ali ih se u konačnici nikad ne može
    riješiti (a u najgorem slučaju, stvara nove klase i nove hijerarhije koje su
    koncentrirane oko državne birokracije).
    Anarhisti se suprotstavljaju nacionalizmu u svim njegovim
    oblicima, kao štetnom za interese onih koji tvore naciju i njihove kulturalne
    identitete. Kako to Rocker objašnjava, ljudi i skupine ljudi su „postojale daleko
    prije države“ i „razvijale su se bez potpore države. Skupine ljudi su jedino
    bile spriječene u svom prirodnom razvoju kada su se neke izvanjske sile
    umiješale i nasilno njihove živote stavile u kalupe za koje prije nisu znali“.
    Suprotno tome, „nacija podrazumijeva čitav spektar različitih ljudi i skupina
    ljudi, koji su svi zajedno, manje-više, nasilnim metodama stavljeni u okvir
    zajedničke države“. Ili drugim riječima, „nacija je bez države nezamisliva.“
    S obzirom na izrečeno, mi podržavamo narodnost i kulturalne razlike,
    raznolikost i samoodređenje kao prirodni izraz naše ljubavi prema slobodi i
    podržavanju decentralizacije. Ipak, ovo ne treba pomiješati s podržavanjem
    nacionalizma. Jasno je, da narodnost koja preuzme ideje o rasnoj,
    kulturalnoj ili etničkoj „superiornosti“ ili „čistoći“ ili pak vjeruje kako su
    kulturalne razlike na neki način biološke određene – neće dobiti potporu
    anarhista.

    avatar

    14.02.2013. (23:22)    -   -   -   -  

  • nikica

    Ono što jednako tako ne iznenađuje da su anarhisti oduvijek bili
    najdosljedniji neprijatelji ekstremnijeg oblika nacionalizma – fašizma
    („političko-ekonomske države, pri čemu se vladajuća klasa svake
    zemlje prema svojim ljudima ponaša isto kao što se ponaša prema ljudima u
    koloniziranim zemljama“) Štoviše, mi ne podržavamo one aspekte
    određene kulture koje održavaju društvene hijerarhije, (npr. mnoge
    tradicionalne kulture imaju seksističke i homofobne tendencije).
    Podržavajući narodnost, ne zagovaramo toleranciju prema navedenim
    aspektima. Ali jednako tako, negativni aspekti određenih kultura ne
    opravdavaju intervenciju drugih država koje im žele nametnuti svoju
    volju u ime „civilizacije“. Kao što povijest pokazuje takve „humanitarne“
    intervencije samo su paravan za opravdavanje imperijalističkih osvajanja i
    eksploatacije i rijetko uspjevaju, jer se kulturalna promjena treba izboriti
    odozdo, samostalnim akcijama potlačenih, kako bi promjena uistinu bila
    uspješna.
    U suprotstavljanju nacionalizmu, anarhisti su prema Malatesti
    „ponosni internacionalisti“. Stremimo „okončanju svih opresija i
    izrabljivanja“, nastojimo „probuditi svijest o suprotstavljenosti
    interesa između dominirajućih i dominiranih, između izrabljivača i radnika,
    razvijati klasnu borbu unutar svake zemlje i solidarnost između svih
    radnika neovisno o granicama, protivimo se svakoj predrasudi i svakoj rasnoj
    ili nacionalnoj strasti“.
    Moramo istaknuti da se anarhisti, protiveći se svim formama eksploatacije
    i opresije, protive i dominaciji (nad ljudima i teritorijem) jedne zemlje nad
    drugom (imperijalizmu). Ovakav stav proizlazi iz našeg osnovnog principa,
    riječima Petra Kropotkina, da će „stvarni internacionalizam biti ostvaren
    nezavisnošću svake narodnosti, male ili velike, raspršene ili koncentrirane
    – isto kao što se anarhija ostvaruje neovisnošću svakog pojedinca. Ako
    kažemo da ne priznajemo vlast čovjeka nad čovjekom, kako onda možemo
    dozvoliti vladanje osvajačkih nacija nad osvojenim nacijama“?

    avatar

    14.02.2013. (23:23)    -   -   -   -  

  • nikica

    je oružje vladajuće klase
    Govorimo o nacionalnom interesu, nacionalnom kapitalu, područjima
    nacionalnog interesa, nacionalnoj časti i nacionalnom duhu; ali
    zaboravljamo da su iza ovoga skriveni sebični interesi političara koji
    obožavaju moć i interesi biznismena koji obožavaju novac, za koje je nacija
    prigodan paravan za skrivanje svoje osobne pohlepe i planova za osvajanje
    političke moći, daleko od očiju svijeta.

    avatar

    14.02.2013. (23:23)    -   -   -   -  

  • nikica

    Lokalna grupa Rijeka – Mreža anarhosindikalista
    Spojem lokalnih radnika i novopridošlih studenata iz Pule stvara se koncem
    2008. godine klasna anarhistička grupa u Rijeci koja prerasta u Lokalnu
    grupu Rijeka službeno ulazeći u Mrežu anarhosindikalista na 3. Kongresu
    održanom u Zagrebu 21.-22.03.2009.
    Mreža anarhosindikalista (MASA) je osnovana 2008. u Zadru, a danas ima
    članove u tri najveća grada, u Zagrebu, Splitu i Rijeci, te u Puli, Delnicama,
    Karlovcu, Varaždinu, Osijeku, Slavonskom Brodu, u Zadru, Splitu, na Braču
    i u Dubrovniku.
    Djelujući neformalno još od konca 2008. godine, a zatim formalno
    od 3. mjeseca 2009. godine u sklopu MASA-e, naša grupa prikupila je
    iskustva u sudjelovanju i organizaciji (anti-vladinih, protu-privatizacijskih,
    anti-kapitalističkih) uličnih prosvjeda 2008., 2009., 2010., 2011. i 2012.
    godine u Rijeci.
    Također, grupa je prikupila iskustva i u iniciranju i u sudjelovanju u
    studentskim blokadama 2009. godine, na Sveučilištu u Rijeci, s ciljem
    ostvarivanja „besplatnog obrazovanja“ (potpuno javnog financiranog
    visokoškolskog obrazovanja), u nacionalnim akcijama solidarnosti MASA-e
    s otpuštenim radnicima GETRO-a, u angažmanu protiv privatizacije riječkog
    brodogradilišta 3. MAJ, u benefit događanjima za pritvorene drugove u
    Srbiji.
    Grupa ima iskustva i u nacionalnim kampanjama MASA-e; protiv ulaska
    Hrvatske u Europsku uniju „Ne u Europsku uniju!“, u antiizbornoj kampanji
    MASA-e 2011. „Radnička klasa ne glasa!“, u kojoj je pozivano na aktivan
    bojkot izbora, te u „Protunacionalističkoj kampanji“ 2012. godine.
    Danas članice i članovi Lokalne grupe Rijeka Mreže anarhosindikalista
    sudjeluju u direktnodemokratskim organizacijama koje su potaknuli na
    osnivanje ili sudjelovali u osnivanju istih.

    avatar

    14.02.2013. (23:23)    -   -   -   -  

  • nikica

    Organizacije, kolektivi i inicijative poput:
    • Autonomnih studenata, direktnodemokratskog kolektiva na
    Filozofskom fakultetu u Rijeci, koji se bori za „besplatno obrazovanje“,
    ukidanje Bolonje, za direktnodemokratsko organiziranje studenata,
    • Antifa Rijeke, antifašističke organizacije za revolucionarne
    anti-autoritarne socijaliste koji se bore protiv fašizma kao simptoma kapitalizma,
    • Slobodarskog bloka, inicijative za ulične prosvjede u Rijeci na
    direktnodemokratskim, nestranačkim, van-parlamentarnim osnovama,
    • Mreže uzajamne pomoći, inicijative za međusobnu pomoć radnika,
    nezaposlenih, studenata i umirovljenika,
    • Akademske solidarnosti, prvog direktnodemokratskog sindikata
    visokog obrazovanja u Hrvatskoj.
    Svi koji žele, na van-parlamentarnim osnovama, doprinijeti u širenju
    direktne demokracije, solidarnosti, direktne akcije i antikapitalizma, u
    Rijeci i šire i doprinijeti u stvaranju kulture otpora i solidarnosti među
    svojim kolegama na radnom mjestu ili u obrazovnim institucijama, te među
    sugrađanima u našim zajednicama, dobrodošli su u redove naše riječke
    grupe kao ravnopravni drugovi i drugarice, isto kao i u redove nabrojanih
    inicijativa, organizacija i sindikata.
    Lokalna grupa Rijeka, MASA
    Internet prezentacija grupe: masa-hr.org/lg/rijeka
    Kontakt e-mail: rijeka@masa-hr.org
    Kontakt telefon: 092/249-9249

    avatar

    14.02.2013. (23:24)    -   -   -   -  

  •  
učitavam...