Odmah prva rečenica je jasan pokazatelj filozofije Madhyamika (Srednji Put) kakvu je razvio Arya Nagarjuna u 2/3 st. (koji se i spominje zato kao prvi Patrijarh u Shingonu? Negdje pročitah tako.) A baš prva stavka je (barem po meni) temelj razlike među teravadskom i mahayanskom filozofijom. U teravadi se zauzima (pre)oštar stav o svijetu kao odbojnom mjestu patnje. Alexandra D. Neel u svojoj knjizi teravadski stav uspoređuje s kršćanskim konceptom o "dolini suza" (iz koje treba pošto-poto uteći nekud tj. u spasenje). Umjesto takvog unaprijed ostrašćenog opredjeljenja (koje onda logički ne može biti Srednji Put) Madhyamika elborira sve stvari kao prazne od vlastite zacrtane suštine. "Kao prizore viđene u snu, na taj bi način trebalo gledati sve stvari" (-Prajna Paramita) Ne grabiti svijet kao ultimativnu referentnu točku, niti odbacivati ga kao zlu gadost, umjesto toga radoznalo promatrati pazeći da nas ne usisa vrtlog privrženosti ili odbojnosti. Mislim da se kod nas još uvijek jako slabo pozna bit Madhyamika mahayane koja je bliska u temeljima Chanu, Zenu, Vajrayani, tibetanskoj tantričkoj tradiciji itd. To je kontinuirano uzrok raznih (često i bizarnih) predrasuda.
Deset temelja mahayane, moglo bi se reći. Jako lijepo je pročitati ih ovako sakupljene. A posljednja rečenica "Do not discuss right and wrong." je osobito važna ali nažalost zbunjujuća za nas opsjednute vječnim opredjeljavanjem "za" ili "protiv". Nagarjuna je Madhyamika Srednji Put obrazložio kao Put koji ne naginje afirmaciji niti negaciji jer to dvoje postoji jedino u relativnom smislu jedno prema drugom, pa zbog toga niti jedno niti drugo nema nikakve vlastite neovisne realnosti.
24.03.2012. (17:41)
-
-
-
- - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
anime freak
ovo je učenje kojeg bi svaki čovjek trebao slijediti! :)
24.03.2012. (05:33) - - - - - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
mushin munen
slažem se : )
24.03.2012. (08:31) - - - - - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
jelen
Odmah prva rečenica je jasan pokazatelj filozofije Madhyamika (Srednji Put) kakvu je razvio Arya Nagarjuna u 2/3 st. (koji se i spominje zato kao prvi Patrijarh u Shingonu? Negdje pročitah tako.)
A baš prva stavka je (barem po meni) temelj razlike među teravadskom i mahayanskom filozofijom. U teravadi se zauzima (pre)oštar stav o svijetu kao odbojnom mjestu patnje. Alexandra D. Neel u svojoj knjizi teravadski stav uspoređuje s kršćanskim konceptom o "dolini suza" (iz koje treba pošto-poto uteći nekud tj. u spasenje).
Umjesto takvog unaprijed ostrašćenog opredjeljenja (koje onda logički ne može biti Srednji Put) Madhyamika elborira sve stvari kao prazne od vlastite zacrtane suštine.
"Kao prizore viđene u snu, na taj bi način trebalo gledati sve stvari" (-Prajna Paramita)
Ne grabiti svijet kao ultimativnu referentnu točku, niti odbacivati ga kao zlu gadost, umjesto toga radoznalo promatrati pazeći da nas ne usisa vrtlog privrženosti ili odbojnosti.
Mislim da se kod nas još uvijek jako slabo pozna bit Madhyamika mahayane koja je bliska u temeljima Chanu, Zenu, Vajrayani, tibetanskoj tantričkoj tradiciji itd. To je kontinuirano uzrok raznih (često i bizarnih) predrasuda.
Deset temelja mahayane, moglo bi se reći. Jako lijepo je pročitati ih ovako sakupljene. A posljednja rečenica "Do not discuss right and wrong." je osobito važna ali nažalost zbunjujuća za nas opsjednute vječnim opredjeljavanjem "za" ili "protiv". Nagarjuna je Madhyamika Srednji Put obrazložio kao Put koji ne naginje afirmaciji niti negaciji jer to dvoje postoji jedino u relativnom smislu jedno prema drugom, pa zbog toga niti jedno niti drugo nema nikakve vlastite neovisne realnosti.
24.03.2012. (17:41) - - - - - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
mushin munen
hvala ti na čudesnom komentaru @ Vajrapani iz kojeg se
može puno naučiti...očito je da poznaješ "srednji put" u
teoriji ali i u praksi : )
24.03.2012. (18:21) - - - - - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...