Bok, povremeno čitam tvoj blog i pogotovo volim tvoje izvještaje s koncerata. Samo te želim upozoriti da je Turandot žensko ime pa bi ti rečenica s arijom 'Nessun dorma' trebala glasiti 'iz Puccinijeve Turandot'. Mislim, kad je opera već spomenuta, zašto ne bi bilo kak spada? A slažem se s tobom da tu ariju doista svatko ide pjevati i da ljudima već na uši izlazi. Što vrijedi i za 'E lucevan le stelle' i 'O sole mio' (Tri tenora, u pomoć!).
Meni se čini da je s tim albumom Tonijeva ekipa s debelim zakašnjenjem 'otkrila' crossover i kao da s tim pjesmama žele isfurati Tonija kao nekakvog Andreu Bocellija za domaću uporabu. Toni inače ima krasan glas, no bilo bi mi draže da se drži svojega recepta, a ne da kopira bilo koga iz 'bijeloga svijeta'. A pogotovo mu ne treba da se pretvori u nekakav kvazi-operni džuboks poput onog lika Paula Pottsa. No dobro, njihova strategija, njihova stvar.
Jedino ne mogu zaboraviti kako je Tonijev PR prije nekog vremena pokušao podvaliti našoj publici da je Toni jedini pop pjevač s kojim je Jose Carreras snimio duet, a Jose je naprotiv poznat baš po tome da često snima duete s pop-pjevačima (još od 1992. i 'Amigos para siempre'). Tako da ni Carrerasov renome u ovom slučaju ne treba precjenjivati, on danas pjeva s onim ko može doć do njega i ko mu može platit. Mislim, nek i to negdje piše. ;-)
(Sori ako ti previše skačem po recenziji, ne mislim ništa loše, samo pratim i 'ozbiljnu glazbu', a i crossover, pa me ovaj Tonijev album baš zato zainteresirao. Pozz.)
27.07.2010. (20:26)
-
-
-
- - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
Za prvo i Turandot si posve u pravu :). Za priče oko PR jesi i nisi. Posao je PRa bilokojega da isfura neku zamišljenu priču da bi se postigao neki cilj, U većini slučajeva PR je pretjerano napuhana ili modificirana istina. Pa o tome ne treba niti raspravljati, osim što je to zanimljivo ponekad spomenuti. Sama kvaliteta PRa je evidentna iz rezultata. Ako te provale, nisi napravio dobar posao. :). Ne sjećam se da je baš Tonyev PR pokušao tu priču podvaliti našoj publici, ali možda mi je promaklo. Ja sam taj podatak ignorirala zato što je bio toliko proziran da mislim da ga većina i nije progutala, osobno mislim da je bila greška nekog neiskusnog novinara, jer svi smo već tada (ili većina) znali da je Carreras već radio prije takve duete. O Carrerasu ne bih na taj način govorila, jer taj čovjek zaslužuje svako poštovanje, pogotovo kada se zna kakvu je bolest pobijedio i koliko napravio i za operu i u humanitarnom smislu, a zna se najbolje tko je prvi od velikih tenora skupljao ovakih pop dueta nekad čak bez nekog voznog reda i kvalitete, nemojmo se zavaravati da tenor poput Carrerasa nema više renome pa je spao na tamo "nekog Cetinskog", možda nema u smislu kvalitete i boje glasa ali to je kod njega već stvar posljednjih 15 i više godina. Isto tako mi smo skloni nispodištavati kvalitet neke naše zvijezde samo zato što je eto naša i "sigurno ne valja za ove vani", a vani i veliki rade s kojekavim ne superkvalitetnim i osobitim suradnicima jer ako bi radili samo s vrhunskima, ne bi bilo mnogo glazbenih suradnji jer vrhunskih ljudi ima neizmjerno malo. Ja bih mogla (i jesam već) komentirati razinu kvalitete nekih razdoblja i, osobito, lijepog broja pjesama Cetinskoga, no to ne umanjuje njegovu kvalitetu - to samo govori da (poput naše NIne Badrić) nema (nije imao) dovoljno zaista kvalitetnog materijala, a to su bitno različite stvari. Svatko ima pravo na svoje mišljenje naravno, ali nebitno je kada je netko kod nas napravio "crossover" album ako je on sjajan. Nije sve u trendovima i pomodnostima. Ono u čemu se ti ja uopće ne slažemo jest da ja mislim da je Tonyu bolje da svoju karijeru digne na operni nivo i makne se od popa, ali to možda i ne ovisi o njegovoj želji nego o mogućnostima njegovog glasa. A sasvim sigurno i o tome da onda više neće skupljati po 20.000 ljudi u Areni :)) Ono što se sada zaista postavlja kao pravo pitanje a u duhu je tvog komentara jest: što dalje? Hoće li Tony reciklirati stvari s ovog albuma i postati neki smiješni hibrid crossovera, ili će to dignuti na viši nivo, što sam maloprije spomenula i ako ne da ili će bit pametan da onda ne dira više u to? U svakom slučaju ostavio si zanimljiv komentar za daljnje komentiranje :))
28.07.2010. (00:02)
-
-
-
- - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
Prvo put čitam tvoj blog i moram reći da je takvo nešto manjkalo na blogu hr.Dakle pratit ću tvoje napise i dalje. Što se tiče Tonya Cetinskog, pratim njegovu karijeru od samih početaka, u dva sam navrata i surađivala s njim i moram reći da je on rijetki od domačih izvođača kojem se zaista divim. Pjeva naprosto- sjajno a uz to je i kvalitetna osoba. No ovaj zadnji album i uopće njegovo gostovanje u domeni opere ( jer opera je žanr koji ja nadasve volim!) ne ćini mi se baš najsretnijim izborom. To je ipak malo preveliki zalogaj. To što je snimio duet i nastupao s glasovitim Carrerasom ne znači da je opera žanr u kojem bi on trebao i ostati. Sjetimo se samo da je i veliki Pavarotti često nastupao s estradnjacima. Ja mislim da je to tako jer se želi na neki način najpopularnijim arijama, opera općenito približiti i široj publici, jer je velika šteta da je to i danas "elitistička" glazba. To mi se ćini sasvim u redu, no ne znači da se estradnjaci trebaju hvatati u koštac s takvim izvedbama koje ipak iziskuju jedan poseban dugogodišnji rad,usavršavanje a kad se " nauči" pjevati na jedan način, teško je ući u tako zahtjevne interpretacije, posebice zbog posebne tehnike pjevanja, a glasovne se mogućnosti upravo kroz godine vježbanja također kristaliziraju. Slušala sam ih lani na koncertu za maestra Šuteja i ostala razočarana i Tonyem i Boltonom, naročito njime. Zvučali su nesigurno, pomalo neuigrano s orkestrom.Bilo bi bolje da se Tony i dalje drži estrade, neka tu nastoji doseći maksimum, dobrim repertoarom i svojim divnim glasom, a operu neka ostavi onima koji su cijelu karijeru njoj i podredili. Žao mi je ako ti se moj komentar neće dopasti ali eto, to je moje mišljenje što nikako ne znači da našeg Tony i dalje neću kovati u zvijezde ali kao-estradnjaka.
28.07.2010. (09:44)
-
-
-
- - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
@lobotomya - ne moramo se složiti, naravno :) Ukusi su različiti. Lani ih ja nisam slušala jer ni ne znam da je bio koncert u čast Šuteja s Boltonom pa ne mogu procjeniti tvoj komentar, ali sam Tonya lani slušala s Carrerasom u Areni i prije dvije ili tri godine s obojicom u Ciboni i oba puta me je Tony oduševio, naročito lani. Kao što rekoh u komentaru, ja ne znam da li je Tonyev glas dovoljno moćan da se može prebaciti u ozbiljne note, pod pretpostavkom da jest, ja bih ga radije vidjela u tim vodama nadalje :) - Hvala za kompliment na blog.
28.07.2010. (13:58)
-
-
-
- - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
leon
Za prvo i Turandot si posve u pravu :). Za priče oko PR jesi i nisi. Za fakte je teško ne imati pravo, problemi počinju kad se interpretiraju. ;-) Sad sam se malo potrudio i izguglao ti, eto, ovo: http://www.jutarnji.hr/tony-cetinski-u-duetu-s-joseom-carrerasom/171266/
To ni himself, govoreći o snimanju skladbe 'Dolce suono': 'Ovo je vrhunac mog dosadašnjeg rada. Ponosan sam jer Carreras dosad nikad nije snimio duet s nekim tko nije operni pjevač.' (itd).
Dalje mi se nije tražilo, no posvuda se pojavljivao taj navod, kako je naš mali Toni impresionirao velikog Josea i kao jedini pop-pjevač snimao s njim. Ne izgleda kao pogreška neiskusnog ili impresioniranog novinara, kad citira Tonija glavom. No ne kažem da je Toni sam svjesno obmanjivao, već mislim da mu je to sugerirao netko njegov (slavni PR ;-)), tko se malo zaletio. Vidim da si iskrena Tonijeva fanica pa si ispričana u mojim očima što se tog ili ne sjećaš ili si to ignorirala, svejedno. Ja sam zapamtio baš zato što, kao što rekoh, pratim crossover i izlete koje 'pravi opernjaci' prave u pop, pa me takvo podcjenjivanje naše publike bilo od strane Tonijevih PR-ovaca, bilo od strane medija, eto, jako ražalostilo, da ne kažem razljutilo.
No važno je da su shvatili pogrešku pa nisu dalje inzistirali na tome i ispadali smiješni u očima ljudi koji znaju o čemu je riječ. S time da se i ja, kao i ti, nadam da je takvih ljudi, onih koji znaju o čemu je riječ, više nego što naši današnji mediji, u svojoj krajnjoj banalizaciji svojih tema i posvemašnjem podcjenjivanju čitatelja, smatraju.
Imam dojam da me dalje nisi ispravno shvatila – ne negiram kvalitetu nekoj našoj zvijezdi 'samo zato što je eto naša' niti kažem da je 'Carreras spao na tamo nekog Cetinskog'. Nego, naprotiv, smatram da naši izvođači ili glazbenici koji imaju sve predispozicije za uspjeh – talent, volju, strast i sposobnost da u nečem budu originalni – ne bi trebali nekritički preuzimati nešto samo zato što je došlo iz 'bijelog svijeta' i ondje postiglo uspjeh. I da bi naši glazbenici trebali biti svjesni da u današnjem globalnom selu naša publika itekako prati što se drugdje radi, i da je danas 'prodati rog za svijeću' teže nego prije. Ovo zadnje kažem općenito, ne ide konkretno Tonija, njegovu osnovnu kvalitetu kao izvođača uopće ne osporavam.
Ne kažem ni da Carreras više 'nema renome', nego samo da ga ne treba precjenjivati ni nekritički glorificirati, već ga treba svesti na realnu mjeru u sadašnjem vremenu. I to samo konstatiram, bez ikakvog podcjenjivanja Carrerasove osobe. Njega duboko poštujem, i kao humanog čovjeka, što i sama spominješ, a i kao velikog umjetnika koji je svoj trag ostavio, ali najveće je dosege ostavio iza sebe, ljudska biologija je neumoljiva. Bio jest velik, ali danas to više nije, niti itko od njega očekuje da bude. Može mu se čestitati što još ima i volje i snage da ispjeva koncert, ali ne možemo ga više mjeriti mjerilima za velike operne pjevače. Samo to.
O kvaliteti i 'iznimnosti' ovog albuma se nećemo složiti, što je u redu. ;-) Krećemo s posve različitih polazišta, ti si krećući od Tonija došla do crossovera kao žanra, a ja polazeći od crossovera stigoh i do Tonija, pa je valjda i razumljivo zašto nam se dojmovi toliko razlikuju. Poštujem tvoju želju da Toni ode 'u operu', ali osobno mislim da se ne smije stremiti nemogućem. Nemojmo se zavaravati, opera je ipak nešto posve drugoga od onoga što Toni zna i može otpjevati, i opera zahtijeva puno više od ugodne boje glasa ili pjevačkog talenta, a pogotovo velika opera. Velika opera je npr. Inva Mulla, a nije naša Sandra Bagarić, ma koliko Sandra 'pristojna' školovana operna pjevačica bila.
Napokon, o tome je dosta komentarom rekla i Lobotomya, s kojom se u većini dojma slažem. Rekla je i dosta toga što smatram da je o razlici između 'običnog' pjevanja i opere važno reći, a što se zanemaruje, danas kad se misli da 'svatko može sve samo ako želi'.
Lobotomya je još spomenula da se 'najpopularnijim arijama, opera općenito približiti i široj publici, jer je velika šteta da je to i danas "elitistička" glazba' – također, crossover volim doživljavati kao neku edukaciju i uvođenje ljudi u svijet 'ozbiljne glazbe'. Ponadam se da kad ljudi čuju kako npr. Toni Cetinski pjeva 'Il Lucevan le Stelle' zainteresirat će ih i cijela Tosca ili drugi operni skladatelji. Ili kad npr. 'kraljica crossovera' Sarah Brightman u svojem stilu obradi i malo pojednostavi prelijepu Dvoržakovu ariju Mjesecu, da će ih zaintrigirati kako to originalno zvuči pa će možda iskopati i poslušati i 'pravu' opernu interpretaciju Rusalke, otkriti Renee Fleming ili još neke od velikih opernih pjevačica. Pa će više ljudi tako ući i u taj glazbeni svijet koji bi im inače, zbog predrasude da je to teško, komplicirano ili elitistički, ostao zatvoren. No crossover i operu treba jasno odijeliti i ne miješati kriterije prosudbe, jer to nisu isti glazbeni žanrovi.
01.08.2010. (19:19)
-
-
-
- - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
leon
Tvoj navod: Hoće li Tony reciklirati stvari s ovog albuma i postati neki smiješni hibrid crossovera, ili će to dignuti na viši nivo, što sam maloprije spomenula i ako ne da ili će bit pametan da onda ne dira više u to?
Držim da je problem s crossoverom u tome što se izvorna ideja o tom žanru otrcala, u osnovi je to zamišljeno kao miješanje pop i 'ozbiljne' glazbe u nešto NOVO, a ne gola interpretacija ili dodavanje ritam-podloge, na što se svela većina onoga što se danas pokušava ugurati pod crossover. Čast iznimkama, a ima ih malo. (Jednu sam spomenuo.)
A danas se crossoverom površno smatra 1. to kad netko tko nije operni niti školovani pjevač ide pjevati operne arije. I onda to ode u ekstreme, pa ti talent show iznjedri i kao 'operno čudo' podvaljuje jednoga Pottsa koji pjeva arije, ali u njegovom pjevanju (ako zanemarimo tugaljivu životnu pričicu o ružnom pačetu) nema ništa iznimno, niti osobite boje ili jačine glasa, niti interpretacije, niti prijenosa emocije da te pukne… Potts i slični samo pokazuju koliko se takav koncept izlizao, i meni ne bi bilo drago da se jedan Toni počne furati na to, to je prejadno za njega, tim više što je on neki svoj stil, ali u popu, već izgradio.
A 2., crossoverom se smatra i kad školovani operni pjevač skupi najpopularnije operne ili neke pop arije, malo im pojednostavni ili nakiti aranžmane i otpjeva ih, štono bismo rekli, za široke mase koja operu ne slušaju jer je, kao, preteška. U tom mi konceptu pada napamet odlična švedska mezzosopranistica Malena Ernman koja je to s albumom La Voix du Nord, držim, vrlo kvalitetno učinila. A kao loš primjer u toj klasi mi padaju napamet naše Bagarića i Tomčićka koje su mi sa svojim crossover albumom 'BelCante - Teatar marmelade' i njegovim kičerajom u aranžmanima, sintesajzerskim ritam podlogama i iritantnim Sandrinim fioriturama na kraju fraza uspjele na neko vrijeme ogaditi mnoge arije. Bilo me sram umjesto njih dviju, ha-ha.
Eto, Toni zasad spada samo u prvu skupinu. U drugu, budući da nije školovani opernjak, ne može ući, a ne znam koliko je sposoban ili zainteresiran dići se na tu nekakvu višu razinu crossovera koju si spominjala. :-(
Pitala si se u blogu s čime da usporediš ovaj Tonijev album pa se nisi mogla sjetiti. Ja bih ga, npr. usporedio s njima dvjema i njihovim albumom 'BelCante', da ne izlazim s domaće scene. Taj je album izdan prije 'Da Capa', a zanimljivo, i one imaju i „Dalmatinu povišću pritrujenu“, a i 'Nessun dorma' i 'O, sole mio'. ;-) Dakle, nije da nema takvih eksperimenata na domaćoj sceni i nije Toni niti kod nas prvi koji se u to upustio. Pa da to ipak nije, hm, pomodnost i trend? ;-) Ne znam, samo znam da originalnost više cijenim od oponašanja ili kopiranja i 'podgrijavanja iskušanih recepata' i mislim da naša publika i zna i prepoznaje i zaslužuje bolje.
I o PR-u i napuhavanju istine, a i o crossoveru možemo tj. mogu satima, ali kako to nije bila prava tema ovoga tvojeg bloga, suzdržat ću se dalje, već je i ovo previše. Osim ako u budućnosti ne pročitam neku tvoju recenziju nekog crossoveraša, pa mi daš materijala za daljnju diskusiju. ;-) Pozz i tebi i Lobotomyji.
01.08.2010. (19:22)
-
-
-
- - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
@ leon - stvarno si se raspisao, svaka čast :) - bit ću iskrena i reći da se ne mogu mjeriti s tvojim znanjem opere koliko god da je volim i slušam, ali to ipak nije moj primarni muzički fokus, te neću ulaziti u daljnje diskusije, jer si vjerojatno po svim točkama u pravu :) - ali ono što se neću složiti s tobom je da ja i dalje mislim da Tonyev glas u ovom času nikako nije na zalasku nego na drugom vrhuncu, a to ne zato što sam Tonyeva fanica jer nisam uopće, nego jer ga pratim od početka, a i sam sama se bacila pjevanjem i to konkretno ali kratko. ne opernim dakako zato i kažem: "ne znam kakve mogućnosti ima trenutno Tonyev glas" jer ga ovak sa snimljenog albuma i dva tri crossover koncerta ne mogu u punom spektru procijeniti. što se PRa tiče, fakti su dakako fakti ali PR biznis nije biznis o faktima nego o interpretaciji istih. bavim se time godinama profesonalno pa eto... za ovo o Tonyevom PRu zaista nisam znala a sada je jasno i zašto jer kako si objasnio brzo su to povukli kada su shvatili da priča ne pije vodu, a ja nisam njegov fan pa mi je to promaklo. meni recimo takav PR ne bi nikad pao na pamet. ;) i na kraju ne mislim da Da Capo mogu uspoređivati s BelCantom jer je Da Capo daleko ozbiljniji i bitniji projekt - osim što oba imaju Tonya kao pjevača i crossover. Sve ostalo je neusporedivo. i da, usporedba mora biti s HR izdanjem jer je album izdan samo lokalno (za sada) i bilo bi neozbiljno od mene kao recenzenta (moj blog je moja osobna "prčija", ali ja sam glazbeni novinar i pišem recenezije i izvještaje s koncerata za razne medije) da idem to uspoređivati s nečim izvana iz više razloga. i tebi i lobotmyi hvala na izvrsnoj komunikaciji - to je vjerojatno i cilj svakog recenzenta :-)
02.08.2010. (13:41)
-
-
-
- - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
Odlična recenzija; volim Tonyja i pogotovo ću sada rado posegnuti za ovim albumom! Volim i uživam i u klasici - pa mislim da će to i iz toga razloga za moj ukus i mene - biti pun pogodak, potaknut ovim lijepim tekstom! Čestitke! Pozdrav od Luki+Goldie
08.08.2010. (12:54)
-
-
-
- - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
leon
Bok, povremeno čitam tvoj blog i pogotovo volim tvoje izvještaje s koncerata. Samo te želim upozoriti da je Turandot žensko ime pa bi ti rečenica s arijom 'Nessun dorma' trebala glasiti 'iz Puccinijeve Turandot'. Mislim, kad je opera već spomenuta, zašto ne bi bilo kak spada? A slažem se s tobom da tu ariju doista svatko ide pjevati i da ljudima već na uši izlazi. Što vrijedi i za 'E lucevan le stelle' i 'O sole mio' (Tri tenora, u pomoć!).
Meni se čini da je s tim albumom Tonijeva ekipa s debelim zakašnjenjem 'otkrila' crossover i kao da s tim pjesmama žele isfurati Tonija kao nekakvog Andreu Bocellija za domaću uporabu. Toni inače ima krasan glas, no bilo bi mi draže da se drži svojega recepta, a ne da kopira bilo koga iz 'bijeloga svijeta'. A pogotovo mu ne treba da se pretvori u nekakav kvazi-operni džuboks poput onog lika Paula Pottsa. No dobro, njihova strategija, njihova stvar.
Jedino ne mogu zaboraviti kako je Tonijev PR prije nekog vremena pokušao podvaliti našoj publici da je Toni jedini pop pjevač s kojim je Jose Carreras snimio duet, a Jose je naprotiv poznat baš po tome da često snima duete s pop-pjevačima (još od 1992. i 'Amigos para siempre'). Tako da ni Carrerasov renome u ovom slučaju ne treba precjenjivati, on danas pjeva s onim ko može doć do njega i ko mu može platit. Mislim, nek i to negdje piše. ;-)
(Sori ako ti previše skačem po recenziji, ne mislim ništa loše, samo pratim i 'ozbiljnu glazbu', a i crossover, pa me ovaj Tonijev album baš zato zainteresirao. Pozz.)
27.07.2010. (20:26) - - - - - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
Return of ALTEREGO
Za prvo i Turandot si posve u pravu :).
Za priče oko PR jesi i nisi. Posao je PRa bilokojega da isfura neku zamišljenu priču da bi se postigao neki cilj, U većini slučajeva PR je pretjerano napuhana ili modificirana istina. Pa o tome ne treba niti raspravljati, osim što je to zanimljivo ponekad spomenuti. Sama kvaliteta PRa je evidentna iz rezultata. Ako te provale, nisi napravio dobar posao. :). Ne sjećam se da je baš Tonyev PR pokušao tu priču podvaliti našoj publici, ali možda mi je promaklo. Ja sam taj podatak ignorirala zato što je bio toliko proziran da mislim da ga većina i nije progutala, osobno mislim da je bila greška nekog neiskusnog novinara, jer svi smo već tada (ili većina) znali da je Carreras već radio prije takve duete.
O Carrerasu ne bih na taj način govorila, jer taj čovjek zaslužuje svako poštovanje, pogotovo kada se zna kakvu je bolest pobijedio i koliko napravio i za operu i u humanitarnom smislu, a zna se najbolje tko je prvi od velikih tenora skupljao ovakih pop dueta nekad čak bez nekog voznog reda i kvalitete, nemojmo se zavaravati da tenor poput Carrerasa nema više renome pa je spao na tamo "nekog Cetinskog", možda nema u smislu kvalitete i boje glasa ali to je kod njega već stvar posljednjih 15 i više godina.
Isto tako mi smo skloni nispodištavati kvalitet neke naše zvijezde samo zato što je eto naša i "sigurno ne valja za ove vani", a vani i veliki rade s kojekavim ne superkvalitetnim i osobitim suradnicima jer ako bi radili samo s vrhunskima, ne bi bilo mnogo glazbenih suradnji jer vrhunskih ljudi ima neizmjerno malo. Ja bih mogla (i jesam već) komentirati razinu kvalitete nekih razdoblja i, osobito, lijepog broja pjesama Cetinskoga, no to ne umanjuje njegovu kvalitetu - to samo govori da (poput naše NIne Badrić) nema (nije imao) dovoljno zaista kvalitetnog materijala, a to su bitno različite stvari.
Svatko ima pravo na svoje mišljenje naravno, ali nebitno je kada je netko kod nas napravio "crossover" album ako je on sjajan. Nije sve u trendovima i pomodnostima.
Ono u čemu se ti ja uopće ne slažemo jest da ja mislim da je Tonyu bolje da svoju karijeru digne na operni nivo i makne se od popa, ali to možda i ne ovisi o njegovoj želji nego o mogućnostima njegovog glasa. A sasvim sigurno i o tome da onda više neće skupljati po 20.000 ljudi u Areni :))
Ono što se sada zaista postavlja kao pravo pitanje a u duhu je tvog komentara jest: što dalje? Hoće li Tony reciklirati stvari s ovog albuma i postati neki smiješni hibrid crossovera, ili će to dignuti na viši nivo, što sam maloprije spomenula i ako ne da ili će bit pametan da onda ne dira više u to? U svakom slučaju ostavio si zanimljiv komentar za daljnje komentiranje :))
28.07.2010. (00:02) - - - - - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
lobotomya
Prvo put čitam tvoj blog i moram reći da je takvo nešto manjkalo na blogu hr.Dakle pratit ću tvoje napise i dalje.
Što se tiče Tonya Cetinskog, pratim njegovu karijeru od samih početaka, u dva sam navrata i surađivala s njim i moram reći da je on rijetki od domačih izvođača kojem se zaista divim. Pjeva naprosto- sjajno a uz to je i kvalitetna osoba. No ovaj zadnji album i uopće njegovo gostovanje u domeni opere ( jer opera je žanr koji ja nadasve volim!) ne ćini mi se baš najsretnijim izborom. To je ipak malo preveliki zalogaj. To što je snimio duet i nastupao s glasovitim Carrerasom ne znači da je opera žanr u kojem bi on trebao i ostati. Sjetimo se samo da je i veliki Pavarotti često nastupao s estradnjacima. Ja mislim da je to tako jer se želi na neki način najpopularnijim arijama, opera općenito približiti i široj publici, jer je velika šteta da je to i danas "elitistička" glazba. To mi se ćini sasvim u redu, no ne znači da se estradnjaci trebaju hvatati u koštac s takvim izvedbama koje ipak iziskuju jedan poseban dugogodišnji rad,usavršavanje a kad se " nauči" pjevati na jedan način, teško je ući u tako zahtjevne interpretacije, posebice zbog posebne tehnike pjevanja, a glasovne se mogućnosti upravo kroz godine vježbanja također kristaliziraju.
Slušala sam ih lani na koncertu za maestra Šuteja i ostala razočarana i Tonyem i Boltonom, naročito njime. Zvučali su nesigurno, pomalo neuigrano s orkestrom.Bilo bi bolje da se Tony i dalje drži estrade, neka tu nastoji doseći maksimum, dobrim repertoarom i svojim divnim glasom, a operu neka ostavi onima koji su cijelu karijeru njoj i podredili.
Žao mi je ako ti se moj komentar neće dopasti ali eto, to je moje mišljenje što nikako ne znači da našeg Tony i dalje neću kovati u zvijezde ali kao-estradnjaka.
28.07.2010. (09:44) - - - - - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
Return of ALTEREGO
@lobotomya - ne moramo se složiti, naravno :) Ukusi su različiti. Lani ih ja nisam slušala jer ni ne znam da je bio koncert u čast Šuteja s Boltonom pa ne mogu procjeniti tvoj komentar, ali sam Tonya lani slušala s Carrerasom u Areni i prije dvije ili tri godine s obojicom u Ciboni i oba puta me je Tony oduševio, naročito lani. Kao što rekoh u komentaru, ja ne znam da li je Tonyev glas dovoljno moćan da se može prebaciti u ozbiljne note, pod pretpostavkom da jest, ja bih ga radije vidjela u tim vodama nadalje :) - Hvala za kompliment na blog.
28.07.2010. (13:58) - - - - - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
leon
Za prvo i Turandot si posve u pravu :).
Za priče oko PR jesi i nisi.
Za fakte je teško ne imati pravo, problemi počinju kad se interpretiraju. ;-) Sad sam se malo potrudio i izguglao ti, eto, ovo: http://www.jutarnji.hr/tony-cetinski-u-duetu-s-joseom-carrerasom/171266/
To ni himself, govoreći o snimanju skladbe 'Dolce suono': 'Ovo je vrhunac mog dosadašnjeg rada. Ponosan sam jer Carreras dosad nikad nije snimio duet s nekim tko nije operni pjevač.' (itd).
Dalje mi se nije tražilo, no posvuda se pojavljivao taj navod, kako je naš mali Toni impresionirao velikog Josea i kao jedini pop-pjevač snimao s njim. Ne izgleda kao pogreška neiskusnog ili impresioniranog novinara, kad citira Tonija glavom. No ne kažem da je Toni sam svjesno obmanjivao, već mislim da mu je to sugerirao netko njegov (slavni PR ;-)), tko se malo zaletio. Vidim da si iskrena Tonijeva fanica pa si ispričana u mojim očima što se tog ili ne sjećaš ili si to ignorirala, svejedno. Ja sam zapamtio baš zato što, kao što rekoh, pratim crossover i izlete koje 'pravi opernjaci' prave u pop, pa me takvo podcjenjivanje naše publike bilo od strane Tonijevih PR-ovaca, bilo od strane medija, eto, jako ražalostilo, da ne kažem razljutilo.
No važno je da su shvatili pogrešku pa nisu dalje inzistirali na tome i ispadali smiješni u očima ljudi koji znaju o čemu je riječ. S time da se i ja, kao i ti, nadam da je takvih ljudi, onih koji znaju o čemu je riječ, više nego što naši današnji mediji, u svojoj krajnjoj banalizaciji svojih tema i posvemašnjem podcjenjivanju čitatelja, smatraju.
Imam dojam da me dalje nisi ispravno shvatila – ne negiram kvalitetu nekoj našoj zvijezdi 'samo zato što je eto naša' niti kažem da je 'Carreras spao na tamo nekog Cetinskog'. Nego, naprotiv, smatram da naši izvođači ili glazbenici koji imaju sve predispozicije za uspjeh – talent, volju, strast i sposobnost da u nečem budu originalni – ne bi trebali nekritički preuzimati nešto samo zato što je došlo iz 'bijelog svijeta' i ondje postiglo uspjeh. I da bi naši glazbenici trebali biti svjesni da u današnjem globalnom selu naša publika itekako prati što se drugdje radi, i da je danas 'prodati rog za svijeću' teže nego prije. Ovo zadnje kažem općenito, ne ide konkretno Tonija, njegovu osnovnu kvalitetu kao izvođača uopće ne osporavam.
Ne kažem ni da Carreras više 'nema renome', nego samo da ga ne treba precjenjivati ni nekritički glorificirati, već ga treba svesti na realnu mjeru u sadašnjem vremenu. I to samo konstatiram, bez ikakvog podcjenjivanja Carrerasove osobe. Njega duboko poštujem, i kao humanog čovjeka, što i sama spominješ, a i kao velikog umjetnika koji je svoj trag ostavio, ali najveće je dosege ostavio iza sebe, ljudska biologija je neumoljiva. Bio jest velik, ali danas to više nije, niti itko od njega očekuje da bude. Može mu se čestitati što još ima i volje i snage da ispjeva koncert, ali ne možemo ga više mjeriti mjerilima za velike operne pjevače. Samo to.
O kvaliteti i 'iznimnosti' ovog albuma se nećemo složiti, što je u redu. ;-) Krećemo s posve različitih polazišta, ti si krećući od Tonija došla do crossovera kao žanra, a ja polazeći od crossovera stigoh i do Tonija, pa je valjda i razumljivo zašto nam se dojmovi toliko razlikuju. Poštujem tvoju želju da Toni ode 'u operu', ali osobno mislim da se ne smije stremiti nemogućem. Nemojmo se zavaravati, opera je ipak nešto posve drugoga od onoga što Toni zna i može otpjevati, i opera zahtijeva puno više od ugodne boje glasa ili pjevačkog talenta, a pogotovo velika opera. Velika opera je npr. Inva Mulla, a nije naša Sandra Bagarić, ma koliko Sandra 'pristojna' školovana operna pjevačica bila.
Napokon, o tome je dosta komentarom rekla i Lobotomya, s kojom se u većini dojma slažem. Rekla je i dosta toga što smatram da je o razlici između 'običnog' pjevanja i opere važno reći, a što se zanemaruje, danas kad se misli da 'svatko može sve samo ako želi'.
Lobotomya je još spomenula da se 'najpopularnijim arijama, opera općenito približiti i široj publici, jer je velika šteta da je to i danas "elitistička" glazba' – također, crossover volim doživljavati kao neku edukaciju i uvođenje ljudi u svijet 'ozbiljne glazbe'. Ponadam se da kad ljudi čuju kako npr. Toni Cetinski pjeva 'Il Lucevan le Stelle' zainteresirat će ih i cijela Tosca ili drugi operni skladatelji. Ili kad npr. 'kraljica crossovera' Sarah Brightman u svojem stilu obradi i malo pojednostavi prelijepu Dvoržakovu ariju Mjesecu, da će ih zaintrigirati kako to originalno zvuči pa će možda iskopati i poslušati i 'pravu' opernu interpretaciju Rusalke, otkriti Renee Fleming ili još neke od velikih opernih pjevačica. Pa će više ljudi tako ući i u taj glazbeni svijet koji bi im inače, zbog predrasude da je to teško, komplicirano ili elitistički, ostao zatvoren. No crossover i operu treba jasno odijeliti i ne miješati kriterije prosudbe, jer to nisu isti glazbeni žanrovi.
01.08.2010. (19:19) - - - - - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
leon
Tvoj navod: Hoće li Tony reciklirati stvari s ovog albuma i postati neki smiješni hibrid crossovera, ili će to dignuti na viši nivo, što sam maloprije spomenula i ako ne da ili će bit pametan da onda ne dira više u to?
Držim da je problem s crossoverom u tome što se izvorna ideja o tom žanru otrcala, u osnovi je to zamišljeno kao miješanje pop i 'ozbiljne' glazbe u nešto NOVO, a ne gola interpretacija ili dodavanje ritam-podloge, na što se svela većina onoga što se danas pokušava ugurati pod crossover. Čast iznimkama, a ima ih malo. (Jednu sam spomenuo.)
A danas se crossoverom površno smatra 1. to kad netko tko nije operni niti školovani pjevač ide pjevati operne arije. I onda to ode u ekstreme, pa ti talent show iznjedri i kao 'operno čudo' podvaljuje jednoga Pottsa koji pjeva arije, ali u njegovom pjevanju (ako zanemarimo tugaljivu životnu pričicu o ružnom pačetu) nema ništa iznimno, niti osobite boje ili jačine glasa, niti interpretacije, niti prijenosa emocije da te pukne… Potts i slični samo pokazuju koliko se takav koncept izlizao, i meni ne bi bilo drago da se jedan Toni počne furati na to, to je prejadno za njega, tim više što je on neki svoj stil, ali u popu, već izgradio.
A 2., crossoverom se smatra i kad školovani operni pjevač skupi najpopularnije operne ili neke pop arije, malo im pojednostavni ili nakiti aranžmane i otpjeva ih, štono bismo rekli, za široke mase koja operu ne slušaju jer je, kao, preteška. U tom mi konceptu pada napamet odlična švedska mezzosopranistica Malena Ernman koja je to s albumom La Voix du Nord, držim, vrlo kvalitetno učinila. A kao loš primjer u toj klasi mi padaju napamet naše Bagarića i Tomčićka koje su mi sa svojim crossover albumom 'BelCante - Teatar marmelade' i njegovim kičerajom u aranžmanima, sintesajzerskim ritam podlogama i iritantnim Sandrinim fioriturama na kraju fraza uspjele na neko vrijeme ogaditi mnoge arije. Bilo me sram umjesto njih dviju, ha-ha.
Eto, Toni zasad spada samo u prvu skupinu. U drugu, budući da nije školovani opernjak, ne može ući, a ne znam koliko je sposoban ili zainteresiran dići se na tu nekakvu višu razinu crossovera koju si spominjala. :-(
Pitala si se u blogu s čime da usporediš ovaj Tonijev album pa se nisi mogla sjetiti. Ja bih ga, npr. usporedio s njima dvjema i njihovim albumom 'BelCante', da ne izlazim s domaće scene. Taj je album izdan prije 'Da Capa', a zanimljivo, i one imaju i „Dalmatinu povišću pritrujenu“, a i 'Nessun dorma' i 'O, sole mio'. ;-) Dakle, nije da nema takvih eksperimenata na domaćoj sceni i nije Toni niti kod nas prvi koji se u to upustio. Pa da to ipak nije, hm, pomodnost i trend? ;-) Ne znam, samo znam da originalnost više cijenim od oponašanja ili kopiranja i 'podgrijavanja iskušanih recepata' i mislim da naša publika i zna i prepoznaje i zaslužuje bolje.
I o PR-u i napuhavanju istine, a i o crossoveru možemo tj. mogu satima, ali kako to nije bila prava tema ovoga tvojeg bloga, suzdržat ću se dalje, već je i ovo previše. Osim ako u budućnosti ne pročitam neku tvoju recenziju nekog crossoveraša, pa mi daš materijala za daljnju diskusiju. ;-) Pozz i tebi i Lobotomyji.
01.08.2010. (19:22) - - - - - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
Return of ALTEREGO
@ leon - stvarno si se raspisao, svaka čast :) - bit ću iskrena i reći da se ne mogu mjeriti s tvojim znanjem opere koliko god da je volim i slušam, ali to ipak nije moj primarni muzički fokus, te neću ulaziti u daljnje diskusije, jer si vjerojatno po svim točkama u pravu :) - ali ono što se neću složiti s tobom je da ja i dalje mislim da Tonyev glas u ovom času nikako nije na zalasku nego na drugom vrhuncu, a to ne zato što sam Tonyeva fanica jer nisam uopće, nego jer ga pratim od početka, a i sam sama se bacila pjevanjem i to konkretno ali kratko. ne opernim dakako zato i kažem: "ne znam kakve mogućnosti ima trenutno Tonyev glas" jer ga ovak sa snimljenog albuma i dva tri crossover koncerta ne mogu u punom spektru procijeniti.
što se PRa tiče, fakti su dakako fakti ali PR biznis nije biznis o faktima nego o interpretaciji istih. bavim se time godinama profesonalno pa eto... za ovo o Tonyevom PRu zaista nisam znala a sada je jasno i zašto jer kako si objasnio brzo su to povukli kada su shvatili da priča ne pije vodu, a ja nisam njegov fan pa mi je to promaklo. meni recimo takav PR ne bi nikad pao na pamet. ;)
i na kraju ne mislim da Da Capo mogu uspoređivati s BelCantom jer je Da Capo daleko ozbiljniji i bitniji projekt - osim što oba imaju Tonya kao pjevača i crossover. Sve ostalo je neusporedivo. i da, usporedba mora biti s HR izdanjem jer je album izdan samo lokalno (za sada) i bilo bi neozbiljno od mene kao recenzenta (moj blog je moja osobna "prčija", ali ja sam glazbeni novinar i pišem recenezije i izvještaje s koncerata za razne medije) da idem to uspoređivati s nečim izvana iz više razloga.
i tebi i lobotmyi hvala na izvrsnoj komunikaciji - to je vjerojatno i cilj svakog recenzenta :-)
02.08.2010. (13:41) - - - - - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
lobotomya
@ leon; Pozdrav i tebi !
04.08.2010. (14:04) - - - - - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
luki 2
Odlična recenzija; volim Tonyja i pogotovo ću sada rado posegnuti za ovim albumom! Volim i uživam i u klasici - pa mislim da će to i iz toga razloga za moj ukus i mene - biti pun pogodak, potaknut ovim lijepim tekstom! Čestitke!
Pozdrav od Luki+Goldie
08.08.2010. (12:54) - - - - - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...