U Hobbesovo je vrijeme to bilo pretrpano tržište, tezge su držali katolici, anglikanci, luteranci, kalvinisti, anabaptisti, kvekeri i bezbroj drugih, svi sa svojim vlastitim putem spasenja i nacrtom za kršćansko društvo.
1) Luterani su smrdili na svojim podrucjima i nisu se muvali, niti pokusavali sirit. Katolicka crkva je uglavnom isto na svom podrucju pocela lagano s protureformacijom, pa su isto bili skocentrirani na sebe. Jedina napetost je bila unutar Engleske izmedju anglikanaca i kalvinista i drugih puritanaca.
2) Zanimimljivo je kako Hobbes ide kontra biznisa vlastitog oca, koji je bio vikar. I jednu vazna stvar nije spomenuta. Hobbes je da vladarska vlast bude najvisa, dakle crkva se podredjuje drzavnim interesima, a ne obratno. To je veoma vazno u pricu s Leviathanom (kojeg sam citao jos na srpskom, u prijevodu Mihaila Djurica, mnogo lepo iskustvo, opcenito svi srpski prevodi). Hobbes ima jedan cisto protestantski stav da su ljudi zla i pokvarena smeca. Kad ocito da ih crkve nisu u stanju kontrolirati, onda je tu drzava, kao nuzno zlo, jer drzava je Levijatan. Pa gdje puklo da puklo.
3) Hobbes je zanimljiv, dok je J.J. Roussea samodopadno dosadno govno, koji stvarno misli da sve zna i nadam se da gori u paklu. Njih dvoje su mi neusporedivi. Hobbesu je crkva sredstvo pacificiranja, dok Rousseu crkva uopce ne treba.
4) Meni ovdje fale Saint-Simon i Comte, da se zaokruzi prica.
5) Ispada ovdje da je Barth Nijemac. Dosadnoj Svicarskoj za volju, Barth je njihov. A meni je super kak ga vise vole katolici, nego njegovi. Bas me zanima koliko je kalvinista culo za Bartha. Umirem od znatizelje.
6) Europski protestantizam je opcenito mutav. Za 200 godina nece bit protestanata na kontinentu. Pred nekoliko godina mi se cinilo da ce RKC raspast, ali nevjerojatno koliko je RKC, unatoc svojoj velicini, hrpi problema koji je muce i opcoj heterogenosti, poletnija od svake europske protestantske crkve.
7) Liberalni Islam je nemoguc. Islam je Islam. Za razliku od krscanstva, koje je rascjepkano, posvadjano i gaji specificnu medjusobnu bratsku mrznju, koji su to koncili, mislioci, reformatori koje je Islam dao?
8) Luther i Calvin su dijametralno suprotne osobe. Cisto zato jer za Luthera, kad se zagrebe, svi se spavasavaju, a kod Calvina vecina nas gori u paklu. Luther je bio za odvajanje drzave i crkve, dok je Calvin antipod Hobbesa, drzava pod kontrolom crkve.
09.07.2009. (15:04)
-
-
-
- - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
uff postala sam prava štreberica i pročitala kako o tome razmišljaju u poljskoj ;Institucionalna Crkva utjecala je dvojako na jakost poljske demokracije. S jedne strane višestruko se angažirajući (osobito povodom parlamentarnih izbora 1991. godine i konstitucionalnog referenduma šest godina poslije) u neposrednoj političkoj borbi, destabilizarala je demokratski poredak i oslabila vjeru društva u nove državne institucije. S druge strane, na možda i premalo energičan način, ali čitljiv, podupirala je temeljne za Poljsku i ujedno teške gospodarske reforme, samoupravne te administrativne, a nakon razdoblja kolebanja odlučno se opredijelila za ulazak naše zemlje u proces europske integracije. Utjecaj religije na poljsku demokraciju bio je također dvojak, tu ipak izrazito prevladavaju pozitivne strane. Najkraće rečeno, poljski katolicizam — sa svom svojom različitosti, kompliciranim tradicijama iz kojih izrasta, s teretom loših navika i uvreda iznesenih iz doba komunizma — pokazao se saveznikom slobode, demokracije i građanskog društva. Proces koji je započeo krajem XVIII. stoljeća, i naglo se ubrzao u drugoj polovici XX. stoljeća — u biti proces sve većeg masovnog udaljavanja Europljana od religije — naveo je mnoge istraživače na formuliranje teze o neizbježnom karakteru sekularizacije. U radikalnoj verziji teorija sekularizacije naglašava da će, pod utjecajem gospodarskog kapitalističkog razvoja, slabljenja tradicionalnih društvenih veza, napretka znanosti te pluralizma svjetonazora, religija potpuno nestati kao relikt vremena u kojima čovjek još nije imao zreo izbor. Sve slabiji odjeci te prognoze mogu se i dandanas ponegdje čuti (osobito na sveučilištima), više od desetljeća ipak vlada znatno uvaženija verzija teorije sekularizacije po kojoj rezultat »skidanja uroka« sa svijeta neće biti nestanak religije, nego napuštanje njenih institucionaliziranih pojavnosti i potpuno povlačenje religijskih faktora u sferi privatnog života pojedinca. Prijetnje fundamentalizma ne treba demonizirati niti bagatelizirati, prije svega treba ipak tražiti odgovarajući antidot. To pak nije zatvaranje religije u krug privatnog života, nego izgradnja modela javne religije koja poštuje pravila demokracije. Zastupnici teorije sekularizacije najčešće vide u Poljskoj europsku »krhotinu« nove pojave koja je u 70-im godinama počela komplicirati jednosmjernu shemu religijskih promjena. Ta pojava je fundamentalizam. U početku su ga tretirali kao tvorevinu specifičnu za islam. Ipak brzo se započela primjećivati renesansa fundamentalističkih stavova u okvirima drugih velikih religija: judaizma, hinduizma, a također i u kršćanstvu (u ekstremnim protestantskim pravcima te katoličkom lefebrizmu). Pad komunizma oslobodio je »demone« katoličkog (npr. u Poljskoj) te pravoslavnog (u Rusiji ili Srbiji) fundamentalizma.
Ipak u cijeloj stvari radi se o neusporedivo važnijoj suvremenoj demokraciji nego što je etos. Oživljavanje religijskih izvora javnih stavova nameće pitanje o budućnosti religije. Dvadeseto stoljeće bilo je epoha njezine takoreći »oseke« bez presedana. Točno je da je dotaknula prije svega kršćanstvo, no može se ipak pretpostaviti da će konzumpcijsko društvo u nedalekoj budućnosti staviti na kušnju i druge velike religije. Hoće li potom nadolazeće stoljeće biti svjedok produbljenja krize sacrum?
Preporod javne religije može biti vjesnik obratnog procesa. Njegove objave mogu se naći čak i tamo gdje bismo ga najmanje očekivali: u suvremenoj znanosti koja nakon pozitivističkog razdoblja oduševljenosti samom sobom otkriva danas beskrajne dubine tajne.
09.07.2009. (23:07)
-
-
-
- - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
Vidio sam najprije upozorenje kod g.profača pa sam odmah pohitao ovamo... No sada nemam dovoljno vremena da prođem do kraja oranice... Uostalom, i Učitelj kaže da je svakom danu dosta muke njegove!
09.07.2009. (23:56)
-
-
-
- - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
Što se dogodilo s jatogenovim blogom? Dr. Jatogen. Gdje je nestao? BTW, nemanja, onaj link gore mislim da je naslov "znanost i biblija" na angelfire, tamo gdje piše "sacred texts", taj link (ili sadržaj na njemu) je okužen virusom, eto samo da znaš... ja čituckam malo, zanimljiv je blog, evo već par dana ga čitam, čak sam ga stavio na fejvorits. Bat den agen, ja na fejvorits stavim sve što je iole zanimljivo na što naletim. Ovdje ima tekstova koji su više nego iole zanimljivi. Kip ap d gud vrk!
P.s. registrovo sam se samo zato da mogu ostaviti ovaj komentar, šta ti je upornost. A kad tamo ono, možda onda i počnem nešto pisati jer postoji ta ogromna tajna koju svijet mora znati!!! Nešto možete već naslutiti... PozdraF.
10.07.2009. (04:35)
-
-
-
- - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
Zdušno podržavam kandidaturu Predsjednika za Treći Put. Zapravo, to bi bio prvi put za Treći Put. Možda i ne bi trebalo mijenjati Ustav, nego ga samo Ustaviti. Molim da me se upiše kod Namanje za inicijativu protiv zlehudosti hrvatskog povijesnog ruleta.
Dr. Karakuro
10.07.2009. (07:55)
-
-
-
- - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
Pero, ne, jednostavno ćemo te spaliti, ili rasčetvoriti, ili jednostavno odveseti na Daksu. Koji kurac bi se zamarali s ovim prašnjavim prozelitizmom kakav nudiš :)?
10.07.2009. (18:43)
-
-
-
- - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
"ostavljajući duhovnu sudbinu u rukama samih ljudi"
Čini mi se da što više ljudi imaju svoju duhovnu sudbinu u vlastitim rukama, to su spremniji ushićeno ju prepustiti u tuđe, gotovo gadljivo, otresajući prste od bile kakve odgovornosti. Barem u ovom našem podneblju. A i ne samo našem. Na tome počiva svaka religija, ali paradoksalno na tome i padaju kao kule od karata. Pa se dižu, pa padaju, pa se dižu, pa... a s njima i društvo u cjelini. Kao bolesni pupčanovrpčani odnos koji nikako da se prereže neprikosnovenim individualizmom, lišenom ikakvih teorija koje će biti čuvaricama matičnih stanica za kasnije... :)
11.07.2009. (12:26)
-
-
-
- - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
Pero Panonski
U Hobbesovo je vrijeme to bilo pretrpano tržište, tezge su držali katolici, anglikanci, luteranci, kalvinisti, anabaptisti, kvekeri i bezbroj drugih, svi sa svojim vlastitim putem spasenja i nacrtom za kršćansko društvo.
1) Luterani su smrdili na svojim podrucjima i nisu se muvali, niti pokusavali sirit. Katolicka crkva je uglavnom isto na svom podrucju pocela lagano s protureformacijom, pa su isto bili skocentrirani na sebe. Jedina napetost je bila unutar Engleske izmedju anglikanaca i kalvinista i drugih puritanaca.
2) Zanimimljivo je kako Hobbes ide kontra biznisa vlastitog oca, koji je bio vikar. I jednu vazna stvar nije spomenuta. Hobbes je da vladarska vlast bude najvisa, dakle crkva se podredjuje drzavnim interesima, a ne obratno. To je veoma vazno u pricu s Leviathanom (kojeg sam citao jos na srpskom, u prijevodu Mihaila Djurica, mnogo lepo iskustvo, opcenito svi srpski prevodi). Hobbes ima jedan cisto protestantski stav da su ljudi zla i pokvarena smeca. Kad ocito da ih crkve nisu u stanju kontrolirati, onda je tu drzava, kao nuzno zlo, jer drzava je Levijatan. Pa gdje puklo da puklo.
3) Hobbes je zanimljiv, dok je J.J. Roussea samodopadno dosadno govno, koji stvarno misli da sve zna i nadam se da gori u paklu. Njih dvoje su mi neusporedivi. Hobbesu je crkva sredstvo pacificiranja, dok Rousseu crkva uopce ne treba.
4) Meni ovdje fale Saint-Simon i Comte, da se zaokruzi prica.
5) Ispada ovdje da je Barth Nijemac. Dosadnoj Svicarskoj za volju, Barth je njihov. A meni je super kak ga vise vole katolici, nego njegovi. Bas me zanima koliko je kalvinista culo za Bartha. Umirem od znatizelje.
6) Europski protestantizam je opcenito mutav. Za 200 godina nece bit protestanata na kontinentu. Pred nekoliko godina mi se cinilo da ce RKC raspast, ali nevjerojatno koliko je RKC, unatoc svojoj velicini, hrpi problema koji je muce i opcoj heterogenosti, poletnija od svake europske protestantske crkve.
7) Liberalni Islam je nemoguc. Islam je Islam. Za razliku od krscanstva, koje je rascjepkano, posvadjano i gaji specificnu medjusobnu bratsku mrznju, koji su to koncili, mislioci, reformatori koje je Islam dao?
8) Luther i Calvin su dijametralno suprotne osobe. Cisto zato jer za Luthera, kad se zagrebe, svi se spavasavaju, a kod Calvina vecina nas gori u paklu. Luther je bio za odvajanje drzave i crkve, dok je Calvin antipod Hobbesa, drzava pod kontrolom crkve.
09.07.2009. (15:04) - - - - - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
lolina
uff postala sam prava štreberica i pročitala kako o tome razmišljaju u poljskoj
;Institucionalna Crkva utjecala je dvojako na jakost poljske demokracije. S jedne strane višestruko se angažirajući (osobito povodom parlamentarnih izbora 1991. godine i konstitucionalnog referenduma šest godina poslije) u neposrednoj političkoj borbi, destabilizarala je demokratski poredak i oslabila vjeru društva u nove državne institucije. S druge strane, na možda i premalo energičan način, ali čitljiv, podupirala je temeljne za Poljsku i ujedno teške gospodarske reforme, samoupravne te administrativne, a nakon razdoblja kolebanja odlučno se opredijelila za ulazak naše zemlje u proces europske integracije. Utjecaj religije na poljsku demokraciju bio je također dvojak, tu ipak izrazito prevladavaju pozitivne strane. Najkraće rečeno, poljski katolicizam — sa svom svojom različitosti, kompliciranim tradicijama iz kojih izrasta, s teretom loših navika i uvreda iznesenih iz doba komunizma — pokazao se saveznikom slobode, demokracije i građanskog društva.
Proces koji je započeo krajem XVIII. stoljeća, i naglo se ubrzao u drugoj polovici XX. stoljeća — u biti proces sve većeg masovnog udaljavanja Europljana od religije — naveo je mnoge istraživače na formuliranje teze o neizbježnom karakteru sekularizacije. U radikalnoj verziji teorija sekularizacije naglašava da će, pod utjecajem gospodarskog kapitalističkog razvoja, slabljenja tradicionalnih društvenih veza, napretka znanosti te pluralizma svjetonazora, religija potpuno nestati kao relikt vremena u kojima čovjek još nije imao zreo izbor. Sve slabiji odjeci te prognoze mogu se i dandanas ponegdje čuti (osobito na sveučilištima), više od desetljeća ipak vlada znatno uvaženija verzija teorije sekularizacije po kojoj rezultat »skidanja uroka« sa svijeta neće biti nestanak religije, nego napuštanje njenih institucionaliziranih pojavnosti i potpuno povlačenje religijskih faktora u sferi privatnog života pojedinca.
Prijetnje fundamentalizma ne treba demonizirati niti bagatelizirati, prije svega treba ipak tražiti odgovarajući antidot. To pak nije zatvaranje religije u krug privatnog života, nego izgradnja modela javne religije koja poštuje pravila demokracije.
Zastupnici teorije sekularizacije najčešće vide u Poljskoj europsku »krhotinu« nove pojave koja je u 70-im godinama počela komplicirati jednosmjernu shemu religijskih promjena. Ta pojava je fundamentalizam. U početku su ga tretirali kao tvorevinu specifičnu za islam. Ipak brzo se započela primjećivati renesansa fundamentalističkih stavova u okvirima drugih velikih religija: judaizma, hinduizma, a također i u kršćanstvu (u ekstremnim protestantskim pravcima te katoličkom lefebrizmu). Pad komunizma oslobodio je »demone« katoličkog (npr. u Poljskoj) te pravoslavnog (u Rusiji ili Srbiji) fundamentalizma.
Ipak u cijeloj stvari radi se o neusporedivo važnijoj suvremenoj demokraciji nego što je etos. Oživljavanje religijskih izvora javnih stavova nameće pitanje o budućnosti religije. Dvadeseto stoljeće bilo je epoha njezine takoreći »oseke« bez presedana. Točno je da je dotaknula prije svega kršćanstvo, no može se ipak pretpostaviti da će konzumpcijsko društvo u nedalekoj budućnosti staviti na kušnju i druge velike religije. Hoće li potom nadolazeće stoljeće biti svjedok produbljenja krize sacrum?
Preporod javne religije može biti vjesnik obratnog procesa. Njegove objave mogu se naći čak i tamo gdje bismo ga najmanje očekivali: u suvremenoj znanosti koja nakon pozitivističkog razdoblja oduševljenosti samom sobom otkriva danas beskrajne dubine tajne.
09.07.2009. (23:07) - - - - - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
angelo
Vidio sam najprije upozorenje kod g.profača pa sam odmah pohitao ovamo...
No sada nemam dovoljno vremena da prođem do kraja oranice...
Uostalom, i Učitelj kaže da je svakom danu dosta muke njegove!
09.07.2009. (23:56) - - - - - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
bjelomaus
Što se dogodilo s jatogenovim blogom? Dr. Jatogen. Gdje je nestao?
BTW, nemanja, onaj link gore mislim da je naslov "znanost i biblija" na angelfire, tamo gdje piše "sacred texts", taj link (ili sadržaj na njemu) je okužen virusom, eto samo da znaš... ja čituckam malo, zanimljiv je blog, evo već par dana ga čitam, čak sam ga stavio na fejvorits. Bat den agen, ja na fejvorits stavim sve što je iole zanimljivo na što naletim. Ovdje ima tekstova koji su više nego iole zanimljivi. Kip ap d gud vrk!
P.s. registrovo sam se samo zato da mogu ostaviti ovaj komentar, šta ti je upornost. A kad tamo ono, možda onda i počnem nešto pisati jer postoji ta ogromna tajna koju svijet mora znati!!! Nešto možete već naslutiti...
PozdraF.
10.07.2009. (04:35) - - - - - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
NEMANJA
Zdušno podržavam kandidaturu Predsjednika za Treći Put. Zapravo, to bi bio prvi put za Treći Put. Možda i ne bi trebalo mijenjati Ustav, nego ga samo Ustaviti. Molim da me se upiše kod Namanje za inicijativu protiv zlehudosti hrvatskog povijesnog ruleta.
Dr. Karakuro
10.07.2009. (07:55) - - - - - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
cveba
Jatogen ti je na
crniured.blog.hr
:-)
10.07.2009. (08:38) - - - - - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
bjelomaus
Hvala ti cveba. Vidio sam čovjek ima slične stavove o Žižeku kao i ja pa rek'o to mora da je neki pametan čovjek ;).
10.07.2009. (08:46) - - - - - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
Pero Panonski
# $ % &
Zast se nitko nece tuc oko ovog?
10.07.2009. (13:56) - - - - - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
NEMANJA
Pero, ne, jednostavno ćemo te spaliti, ili rasčetvoriti, ili jednostavno odveseti na Daksu. Koji kurac bi se zamarali s ovim prašnjavim prozelitizmom kakav nudiš :)?
10.07.2009. (18:43) - - - - - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
Kinky Kolumnistica
"ostavljajući duhovnu sudbinu u rukama samih ljudi"
Čini mi se da što više ljudi imaju svoju duhovnu sudbinu u vlastitim rukama, to su spremniji ushićeno ju prepustiti u tuđe, gotovo gadljivo, otresajući prste od bile kakve odgovornosti. Barem u ovom našem podneblju. A i ne samo našem. Na tome počiva svaka religija, ali paradoksalno na tome i padaju kao kule od karata. Pa se dižu, pa padaju, pa se dižu, pa... a s njima i društvo u cjelini. Kao bolesni pupčanovrpčani odnos koji nikako da se prereže neprikosnovenim individualizmom, lišenom ikakvih teorija koje će biti čuvaricama matičnih stanica za kasnije... :)
11.07.2009. (12:26) - - - - - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...