Angelusove propovijedi

subota, 31.01.2009.

ČETVRTA NEDJELJA KROZ GODINU B




1. Pnz 18, 15-20
Psalam 95, 1-2. 6-7b. 7c-9
2. 1 Kor 7, 32-35
Evanđelje Mk 1, 21-28


Posljednje dvije nedjelje slušali smo u evanđelju kako Isus poziva i okuplja svoje učenike. Danas ga u duhu vidimo i slušamo u sinagogi u Kafarnaumu. Isus uči, jer on je Učitelj. Svi su zaneseni njegovom naukom jer on uči kao onaj koji ima vlast, a ne kao pismoznanci. Kao što je svojom pojavom učinio da prvi učenici krenu odmah za njim tako i sada zanosi narod svojim učenjem. Ali ne samo da uči nego to potvrđuje čudesnim djelima.
Evanđelista Marka kao da je posebno očarala Isusova vlast nad demonima. On jednostavno ne može propustiti a da to ne bilježi u svojem evanđelju. Ponekad nas to i zasmeta. Istjerivanje đavla? Odmah se prisjetimo suvremenih istjerivača na kojekakvim seminarima. ''Čudesnih ozdravljenja'' koja traju koliko i emocionalno ubuđenje, a onda se taj tobožnji ''zloduh'', istjeran na glavna vrata, vraća ponovno kroz prozor. Pojava koja spada u patologiju. Pa onda naši stereotipi o đavlu kao crnom jarcu spadaju više u neki šaljivi crtić nego u ozbiljnu stvarnost. Međutim, na naše veliko iznenađenje đavao je itekako prilagodljiv vremenu i mentalitetu ljudi.

Kakav bi to bio propovjednik koji se ne bi nikada potrudio da dozna kako se nekada propovijedalo? Imamo hvala Bogu dosta propovijedi koje su zapisane i nama dostupne. Mislim da nitko nikada nije nadmašio barokne propovjednike koji su, primjereno vremenu, svoje propovijedi začinjali nebrojenim maštovitim primjerima i dogodovštinama. Ponekad uzmem u ruke propovijedi pavlina Hilariona Gašparotija koje nisu bile namijenjene nervoznom slušatelju, koji ako propovijed potraje više od petnaest minuta nervozno gleda na sat. Njegove propovijedi slušao je čovjek kojemu su one bile jedini prozor u daleki svijet u kojemu su se izmjenjivale najnevjerojatnije dogodovštine isprepletene i začinjene suvremenim nepodopštinama kojima su ljudi od pamtivjeka bili skloni. Tako taj Hilarion pripovijeda kako tek što je prošao blagdan Tri kralja trgovci i razni kramari počinju prodavati raznorazne maske u koje će se ljudi maskirati i preoblačiti. Po onom današnjem promidžbenom mega plakatu koji poziva da ćemo biti što želimo kada dođemo na maškare u taj i taj grad. Naš propovjednik nabraja bez kraja i konca razno razne maske koje ljudi mogu kupiti. Ta silna maštovitost u pokladnom prerušavanju nije ništa prema zalihi maski koje ima u pričuvi Đavao ili zloduh ili otac laži, kako ga već hoćemo zvati.

Ako je u Srednjem vijeku bio prikazivan kao crni bog jarac onda je takva predodžba vukla svoje korjene iz poganstva koje u neukom puku nikada nije potpuno zamrlo. A prisjećanje na takvo pogansko božanstvo koje je zaduženo za ovozemaljsko blagostanje u vrijeme velikih nestašica i gladi, uvijek ponovno je oživljavalo taj mračni kult. Tako da su, ne rijetko, novorođeno dijete krstili u ime đavla i onda ga obredno ubili. Nije se to događalo možda negdije među poludivljim plemenima. O takvoj praksi postoje zapisi u našoj kršćanskoj i civiliziranoj Europi.

Ne samo zbog gladi nego pohlepe za bogatstvom i slavom ili čistim užitkom i danas jednako kao i nekad žrtvuje se zloduhu ono što je čovjeku najsvetije jer ga čini čovjekom; sloboda, ljubav, unutarnji mir…., daje se u zamjenu za ''špricu trenutnog zadovoljstva'', trenutke slave, okusa vlasti. Rezultat je gubitak slobode, strah, besmisao.
Vjera u Boga i vječni život svjetlost je koja jedina može obasjati mračne provalije izgubljene čovjekove duše i čijom snagom ona nalazi svoj povratak svome Stvoritelju.
Isusova ''Radosna vijest = Evangelion'' je objava da je Bog naš nebeski Otac. Da nismo plod kaosa i izgubljeni u besmislu, nego sve, a posebno naše žrtve i trpljenje u konačnici imaju svoj smisao. Ta i takva nauka suštinska je suprotnost zamci koju čovjeku postavlja otac laži – zloduh ili đavao. Izgubio je kontrolu, izdao se. Iz opsjednutoga je povikao: ''Što ti imaš s nama, Isuse Nazarećanine? Došao si da nas uništiš? Znamo tko si: svetac Božji!'' Tada Isus pokazuje svoju božansku moć i vlast. Prisutni se pitaju: ''Što li je ovo? Nove li i snažne nauke?''

Znamo, nismo potpuno Božji zbog slabosti koje nas sapinju konopcima grijeha uz jedan svijet, jedan mentalitet koji nam servira đavao i prikazuje ga u najljepšim i najzamamnijim bojama.
Ali imamo ''zagovornika na nebu, Gospodina našega Isusa Krista'', čije ime na naš zaziv liječi rane grijeha, oslobađa nas od zamke đavolske. Stoga se utječimo božanskom liječniku da zacijeli naše rane, da očisti našu dušu i da nam razbistri pogled duha, kojega je grijeh zamaglio, kako bismo razabrali kojim nam je putem ići u pravi i vječni život. Amen.



Molitva vjernika:


Zahvalni nebeskom Ocu, koji nam je objavio svoju ljubav u Isusu i po njemu nam darovao spasenje, izrecimo svoje prošnje.

1. Za našu svetu katoličku i apostolsku Crkvu; da u njoj bude trajno prisutan proročki duh. - Molimo te.
2. Za kršćane cijeloga svijeta; da svojim djelima svjedoče da su djeca Oca koji trajno stvara nešto novo i nas potiče na plemenito djelovanje. - Molimo te.
3. Za sve koji su zaduženi za politiku, kulturu, znanost da se u svojem radu zalažu za promicanje onih vrijednosti koje će služiti na dobro čovjeka. - Molimo te.
4. Za mlade, da prozru zamke koje se kriju u zavodljivostima zla te da ti u radosti i slobodi duha služe. - Molimo te.
5. Za nas sve ovdje okupljene; da ti radosno služimo, a jedni druge poštujemo i ljubimo. - Molimo te.
6. Za sve koji robuju bolestima koje su zarobile mladog čovjek današnjice; da se uspiju osloboditi zagrljaja smrti i besmisla. - Molimo te.
7. Za naše pokojne: da im po svome milosrđu otpustiš sve njihove dugove i pribrojiš ih zajednici svetih. - Molimo te.

Nebeski Oče, ti si nas po krštenju oslobodio vlasti zloga očisti nas od svih naših nečistoća duha da rastemo na putu spozaje tvoje neizmjerne milosti i dobrote. Po Kristu Gospodinu našemu. Amen.

- 13:13 - Komentari (0) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>