PROFESORICA I MAMA

utorak, 23.10.2007.

sinteza hrvatske moderne

MODERNA U HRVATSKOJ
Moderne tendencije novih estetsko-književnih strujanja u južnoslavenskim književnostima (hrvatskoj, srpskoj, slovenačkoj) javljaju se potkraj 19. i početkom 20. stoljeća već u djelima starijih pisaca tzv realističke epohe, ali njihovu dominantnu ulogu u ovoj sferi umjetnosti na ovim prostorima obezbjedit će tek nove generacije književnih stvaraoca.
Moderna u hrvatskoj književnosti obuhvaća vremenski period od 1892. do 1916. godine. Mlada generacija hrvatskih pisaca svoju borbu za novi nacionalnopolitički i književno-estetski program započeće 1895. godine na Jelačićevom trgu u Zagrebu javnim istupanjem protiv režima Khuena Hedervaryja (Kuena Hedervarija) i spaljivanjem mađarske zastave. Studenti koji su sudjelovali u tom dogadaju bivaju protjerani sa Sveučilišta i nastavljaju studije u Pragu i Beču. Tamo se upoznaje sa novim socijalnim, političkim i estetskim idejama. To dovodi do stvaranja grupa koje zastupaju različite ideje i estetska shvaćanja, ali obje one nastupaju sa bitno novih pozicija. Praška grupa zastupa ideju o socijalnoj funkciji književnosti, dok bečka grupa polazi sa stanovišta tada vrlo naglašenog bečkog secesionizma, opredjeljujući se za čistu umjetnost, tj. larpurlartizam.
Novi motivi i način izražavanja
Nova generacija hrvatskih pisaca unosi novi duh u književno stvaralaštvo. U poeziji i prozi dolazi do promjena u tematici i načinu izražavanja. Pisci su zaokupljeni svojom intimom, pejzažem, egzistencijalnim, socijalnim i rodoljubivim motivima. U načinu izražavanja dolaze do izražaja stilske značajke simbolizma, impresionizma i nagovještaji ekspresionizma. Tako hrvatska poezija doživljava temeljite promjene. Do izražaja dolazi nov moderan senzibilitet. Pjesnici otkrivaju dubinu svoje intime. Pejzaž opisuju kao stanje duše. O rodo-ljubivim motivima pjevaju bez patetike, jezikom psovke. Uspostavlja se novi tip lirskoga govora. To je poezija iznijansiranih pjesničkih slika, utemeljenih na vidnim, slušnim, mirisnim i opipnim senzacijama. Stih je muzikalan. Muzikalnost pjesme je usavršena do najvećeg stupnja izražajnosti. Antun Gustav Matoš, koji se za svo vrijeme koliko je trajao sukob izmedu starih i novih hrvatskih pisaca ali koji je i najviše doprinio pobjedi novih estetskih shvatanja u hrvatskoj književnosti, tvrdi da se "poezija piše ušima i za dobre uši". Evidentan je novi tip metafore i simbola, a rimovan stih i klasična versifikacija sve više ustupaju prostor slobodnom stihu. Matoš preinačuje oblik soneta. U njegovoj poeziji, feljtonu, eseju i noveli preovladava kult Bodlerovog stiha i Bodlerovog poimanja poezije.
U djelima starijih proznih pisaca iz tzv. realističke epohe još 90-tih godina opaža se težnja za psihološkim poniraniem u dubine ljudske duše i individualan ton pripovijedanja, tako da će i uz njihovu pomoć hrvatska proza u razdoblju moderne proizvesti psihološku novelu i roman. Napušta se klasična epska naracija i sve se više mjesta u proznim tekstovima stvara za lirski ugodaj i simbolični nagovještaj.
U razdoblju hrvatske moderne oživljava kajkavska i čakavska poezija. Na kajkavskom narječju pjevaju Matoš, Domjanić i Galović, a Nazor oživljava čakavsku poeziju.
U oblasti dramske književnosti, književne kritike, književnog eseja, polemike i putopisa u razdoblju moderne hrvatske književnosti nastaju izuzetno vrijedna književno-umjetnička djela koja u sebi nose pravo bogatstvo motiva i stilskih postupaka. U oblasti drame, moderna u hrvatskoj književnosti je afirmirala posebne tipove drama: historijsko-romantičarsku, realističko-naturalističku, socijalno-psihološku i simboličkolirsku dramu.
Glavni predstavmci
Moderna u hrvatskoj književnosti je, također, afirmirala veliki broj istinskih književno-umjetnički stvaralaca: Antun Gustav Matoš, Vladimir Vidrić, Vladimir Nazor, Milan Begović, Fran Galović, Janko Polić Kamov, Milutin Cihlar Nehajev, Dinko Šimunović, Dragutin Domjanić, Mihovil Nikolić, Milan Vrbanić, Ivo Vojnović, Josip Kosor, Milan Ogrizović, Stjepan Miletić i dr.
Najznačajnija književna djela u razdoblju moderne hrvatske književnosti su: zbirke pjesama A.G. Matoša, V. Vidrića, V. Nazora, J. P. Kamova; zbirke novela i pripovijedaka A.G. Matoša, V. Nazora, Dinka Šimunovića, Mjlutina Cihlara Nehajeva; drame Ive Vojnovića, Josipa Kosora, Milana Begovića, Milana Ogrizovića; feljtoni i književni eseji A.G. Matoša, itd.

23.10.2007. u 00:14 • 0 KomentaraPrint#

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.



< listopad, 2007 >
P U S Č P S N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        

Veljača 2010 (6)
Siječanj 2009 (3)
Prosinac 2008 (1)
Studeni 2008 (16)
Rujan 2008 (11)
Kolovoz 2008 (1)
Svibanj 2008 (1)
Travanj 2008 (2)
Ožujak 2008 (1)
Prosinac 2007 (1)
Studeni 2007 (72)
Listopad 2007 (29)
Lipanj 2007 (2)
Svibanj 2007 (13)
Travanj 2007 (6)
Ožujak 2007 (57)
Veljača 2007 (12)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga

HRVATSKI JEZIK I KNJIŽEVNOST-PIŠE PROFESORICA I MAMA

www.Bigoo.ws


www.Bigoo.ws


www.Bigoo.ws


www.Bigoo.ws


www.Bigoo.ws


www.Bigoo.ws


www.Bigoo.ws


www.Bigoo.ws


www.Bigoo.ws


www.Bigoo.ws


www.Bigoo.ws


www.Bigoo.ws


www.Bigoo.ws


Glittery texts by bigoo.ws


OSTAVLJAJTE KOMENTARE, ŽELJE I POTREBE!

Photobucket - Video and Image Hosting">

MOJ HRVATSKI
zaplakao sam hrvatski
progovorio hrvatski
hrvatskim govorim
šapućem hrvatski
šutim hrvatski
sanjam hrvatski
i na javi sanjam hrvatski
volim na hrvatskom
volim hrvatski
pišem hrvatski
kad ne pišem ne pišem hrvatski
sve mi je na hrvatskom
hrvatski mi je sve
Pajo Kanižaj

free image hosting

free image hosting


Naučio sam... da ti je, bez obzira koliko ozbiljnosti život zahtijeva od tebe, uvijek potreban prijatelj s kojim se možeš glupirati.

Naučio sam... da je biti ljubazan važnije nego biti u pravu.

Naučio sam... da ljubav, a ne vrijeme, liječi sve rane.

Naučio sam... da svatko koga sretneš, zaslužuje da ga pozdraviš s osmjehom.

Naučio sam... da dobre prilike nikada nisu izgubljene; netko će se uvijek poslužiti onima koje ti propustiš.

Naučio sam... kada se naučiš živjeti u luci gorčine, sreća će se uvijek sidriti negdje drugdje.

Naučio sam... da treba dijeliti riječi koje su nježne i mekane, jer češ ih sutra možda morati pojesti.

Naučio sam... da je osmjeh jedan jeftin način da popraviš svoj izgled.

Naučio sam... da ne mogu odabrati kako se osjećam, ali da mogu odabrati što ću napraviti u vezi toga.

Naučio sam... da svi žele živjeti na planini, ali da se sva sreća i rast događaju dok se uspinješ.

Naučio sam... da je dobro davati savjet samo u dva slučaja: kada ga netko traži ili kada je pitanje života i smrti.

Naučio sam... kada planiraš osvetiti se nekome, time samo dozvoljavaš sebi da te ta osoba nastavi vrijeđati.

Naučio sam... što imam manje vremena, više stvari mogu napraviti.
Andy Rooney
image hosting for myspace

image hosting for myspace



Sve što treba znati o tome kako valja živjeti, što činiti i kakav biti, naučio sam u vrtiću. Mudrost me nije čekala na vrhu planine, na kraju dugog uspona školovanja, nego se krila u pješčaniku dječjeg igrališta.
Evo što sam ondje naučio:
Sve podijeli s drugima.
Igraj pošteno.
Ne tuci ljude.
Svaku stvar vrati gdje si je našao.
Počisti za sobom.
Ne uzimaj što nije tvoje.
Kad nekog povrijediš, ispričaj se.
Peri ruke prije jela.
Pusti vodu u zahod.
Topli keksi i hladno mlijeko su zdravi.
Živi uravnoteženo: malo uči, malo razmišljaj, crtaj, slikaj, pjevaj i pleši, igraj se i radi - svaki dan od svega pomalo.
Svakog poslijepodneva odspavaj.
Kad izađeš u svijet, budi oprezan u prometu, drži se za ruke i ne udaljavaj od svog prijatelja.
Ne zaboravi da čudo postoji. Robert Fulghum

Molitva djeteta da bude televizor

Molitva djeteta da bude televizor

Ti si tako dobar, Gospodine,
i štitiš svu djecu na zemlji;
za jednu te posebnu milost molim:
pretvori me u televizor
zato da bi se moji roditelji
brinuli za mene kao za njega,
kako bi s jednakim zanimanjem
gledali i mene kao i njega:
kao mama najdražu TV-priču
ili tata svoje dnevne vijesti.

Želio bih, Bože, da govorim
kao najavljivač programa:
kad on govori, cijela obitelj šuti,
svi ga žele čuti,
nitko ga ne prekida
i ne ušutkava.

Želio bih, Bože, na sebi
osjetiti onakvu brigu
kakvu moji roditelji pokazuju
kad televizor ne radi
jer hitno zovu majstora.

A ja bih želio biti televizorom
samo zato da postanem
najboljim prijateljem
svojim roditeljima
i njihovim glavnim junakom.

Molim te, Gospodine,
pretvori me u televizor
makar samo na jedan dan.