Samoregulacija ponašanja i učenja djece i utjecaj čitanja na djecu predškolske dobi

23.01.2017., ponedjeljak

Obiteljsko okruženje za čitanje i aktivacija mozga djece predškolske dobi kroz slušanje priča (2015)

Pojavna pismenost se definira kao skup vještina, znanja i stavova koji podržavaju čitanje i pisanje a pojavljuju se još u ranom djetinjstvu. Kvaliteta kognitivne stimulacije kod kuće ( nju modificiraju roditelji kao prvi učitelji djece) utječe na postignuća i zdravstvene rezultate djece. Dječje knjige povezuju djecu i roditelje tijekom osjetljivih faza u kojima su razvoj i plastičnost mozga najveći. Knjige omogućuju djeci širi, gramatički točniji vokabular i raspon značenja nego bilo koji razgovor. Zbog toga Američka akademija pedijatara preporučuje čitanje i citiranje djeci već od njihova rođenja.
U ovom istraživanju proučavala se aktivnost mozga djece tijekom čitanja. Ispitivala se pismenost tj. razumijevanje djece (pročitanog), njihov vokabular i značenja. Ispitivala se i promatrala aktivnost mozga (PTO: parientalni-temporalni-okcipitalni režanj u mozgu) tj. promatralo se aktiviranje mozga u situacijama dječjeg razumijevanja, stvaranja značenja i vokabulara (pojedini dijelovi mozga aktivni su i odgovorni za te kognitivne funkcije koje se kod djece prate). Uzorak se sastojao od 52% trogodišnjaka, 32% četverogodišnjaka 16% petogodišnjaka; 42% dječaka i 48% djevojčica. Korišteni su godišnji prihodi kućanstvima: 5000-10000$(5%), 10-15000$(5%), 15-25000$(11%), 25-35000$(5%), 35-50000$(11%), 50-75000$(21%), 75-100000$(21%), 100-150000$(11%), >150000$(11%) te razina prihoda kućanstvu: ispod 200% siromaštva 37%, iznad 200% siromaštva 63%. Također podaci koji su uzeti u obzir bili su o broju djece u kućanstvu: jedinci-16% obitelji, 2-3 djece-63% obitelji, 4-5 djece-16% obitelji, 6 djece-5% obitelji.
Rezultati pokazuju da prehrana(dojenje) te kognitivna stimulacija utječu na razvoj dječjeg mozga od najranije dobi. Učenje čitanja aktivira različita područja dječjeg mozga koja su ključna u razvoju jezika, povezivanju živčanih stanica i plastičnosti mozga. Djeca koja su podložna čitanju kod kuće, u školi lakše savladavaju čitanje i pisanje u odnosu na djecu koja nisu tome izložena od najranije dobi. Čitanje kod kuće djeci utječe na razvoj razumijevanja kod djece. Rezultati čitanja pokazuju aktivaciju lijevog parientalnog-temporalnog-okcipitalnog (PTO) režnja u mozgu djece zaduženog za stvaranje značenja tj. razumijevanja. Ovo područje mozga važno je za pridavanje emocionalne vrijednosti značenjima, a prefrontalne funkcije važne su za učenje. Aktivacija PTO-a kod uključene djece povezana je s kućnim čitalačkim okruženjem koje se reflektira u dječjim oralnim jezičnim sposobnostima (uključuju kontekst, značenja te vokabular). Također, pokazalo se da kućno čitalačko okruženje nije povezano s aktivacijom dijelova mozga odgovornih za fonološke procese. Rezultati čitanja djece povezani su s aktivacijom njihovog okcipitalnog dijela mozga unutar PTO korteksa. Istraživanje je pokazalo da je viđenje onoga što se čulo (imaginacija) povezano s aktivacijom lateralnog okcipitalnog korteksa. Zbog mentalne imaginacije, djeca lakše prelaze s čitanja slika na čitanje teksta.

John S. Hutton, Tzipi Horowitz-Kraus, Alan L. Mendelsohn, Tom DeWitt, Scott K. (2015) Pribavljeno 23.1.2017. sa http://pediatrics.aappublications.org/content/early/2015/08/05/peds.2015-0359?sid=5b1e0b71-9369-4d5e-923b-8a304e346b35
- 21:19 - Komentari (11) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.

  siječanj, 2017  
P U S Č P S N
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          

Siječanj 2017 (2)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga

Linkovi