|
|
How to understand Picasso-naked Picasso-goli Picasso
19.05.2009., utorak
Picasso-small schools-mala škola






Ovim postom želim Vam ukazati na svu kompleknost Picasovog poimanja umjetnosti,da bi u nastavku eventalno imali predodžbu,zašto je Picasso ostao tako dugo ne shvaćen,a isto tako da bi razumjeli jedan od načina kako treba proučavati Picassove slike.
Ove slike promatrajte na način da ih isprintate,pa ih tako okrećite u smjeru kazaljke na satu!
 




Usnuli seljaci
"Usnuli seljaci",tako obična slika,ne Picassovska na prvi pogled promatrača,kojom se Picasso nakratko vratio unutar klasičnog okvira slikarstva.
Međutim dali je to tako?
U ovoj našoj maloj školi pokušat će mo doći do odgovora.
 
Usnuli seljaci
tempera,akvarel i olovka
31x49 cm-1919.god.

Iz ove perspektive gledano,prizor na slici se mjenja u nježni zagrljaj oca prema djetetu omotanog u bijeli omotač.

Ovakav pogled na sliku otkriva nam sasvim novu ženu,ovaj put skladnih proporcija,za razliku od originalne slike,gdje je žena u ne skladu s proporcijama svoga tjela.
Žene na plaži
Slikom "Žene na plaži" želim Vam omogućiti samo vizuelne užitke,a zaključke donosite sami kako Vas mašta ponese!

Žene na plaži
ulje na šperploči 32,5x42 cm
1922.god.







|
Picasso and Maye-Weeping woman-Armageddon
Kroz svoj umjetnički vijek Picasso je imao različite razdoblja izražavanja (modro,ružičasto,kubizam,sugestivni ekspresionizam),ali u svima je ostao vjeran svojoj ideji pričanja priče na slikarskom platnu.
Casagemasov pogreb,prikazan na Picassovoj slici,dostojan je jednog sveca.Umjesto zborova anđela,koji obično okružuju bijelog konja koji vodi dušu umrlog u nebo,na oblacima se nalaze prostitutke obučene jedino u crvene čarape,zbog jedne se Casagemas i ubio.Oko umrlog okupljeni su bliski i dragi mu prijatelji,među kojima se nalazi i sam Picasso.

Casagemasov pogreb
ulje na drvu,150x90 cm.
1901.god.
Njegova želja za učenjem i eksperimentiranjem u jedmom momentu prelazi u izučavanje starih civilizacija.
U ovom slučaju radi se o civilizaciji Maya.
Iz opsjednutosti tom civilizacijom nastat će niz značajnih djela u Picassovom opusu.
Među ta djela svakako spadaju:
Žena koja plače
Djevojčica s brodićem(Maya)
Žena sa prugastim šeširom

Žena koja plače
ulje na platnu 60x49 cm.
1937.god.

Djevojčica s brodićem
ulje na platnu 61x46cm.
1938.god

Žena sa prugastim šeširom
ulje na platnu 81x54 cm.
1939.god
Kao dokaz ovih mojih tvrdnji za početak ću sugerirati:
Pogled na prugasti šešir,na slici "Žena sa prugastim šeširom" što jasno upućuje na izgled mayanskih piramida,okruženih prašumom.


Sljedeća sugestija odnosi se na sliku "Djevojčica s brodićem",odnosno elemente s nje,a kojima nam Picasso sugerira priču iz života Maya.
Priča kaže: kako su Maye,zahvalnost bogu za dobru žetvu izražavali žrtvujući živote nevinih djevojčica.
Tema slike,nevinost djeteta,prepoznata još kod Picassovih suverenika,savršeno se uklapa u priču o mayanskom žrtvovanju.
Kada tu još dodamo nadimak “Maya” koji je Picasso dao svojoj kćeri Mariji de la Concepcion(Marija od Bezgiješnog začeća),smatram da moje tvrdnje dobivaju punu smisao.

>

Žena koja plače-Smak svijeta
Picasso o svojoj umjetnosti kaže:
Ne podnosim ljude koji pričaju o ljepoti.Što je ljepota?Slikarstvo se bavi problemima.Slike nisu ništa osim istraživanja i eksperimentiranja.Nikad sliku ne stvaram kao umjetničko djelo,sve je u istraživanju.Ja stalno istražujem i u tom neprestalnom istraživanju postoji logičan razvitak.Zato numeriram slike i bilježim im datume.Možda će mi jednog dana netko zbog toga biti zahvalan.
Slikom,“Žena koja plače”,jednim od najvažnijih kubističkih djela u Picassovom opusu,Picasso nam je ispričao još jednu priču iz života Maya.
Ovaj put riječ je o mayanskom kalendaru Tzolkinu iz kojeg je Picasso izvukao priču o smaku svijeta -“Armageddon” koji bi se prema Mayama trebao dogoditi 21.12.2012 god.
Naime,prema njihovoj percepciji,svaki je svemirski object bio živ,pa tako galktičku sinhronizaciju doživljavaju kao spajanje s utrobom “Velike majke”.
Prema Mayama,živimo u doba apokalipsa,što ne znači ujedno i uništenje,kako je naša kultura doživljava.
Doslovan prijevod s grčkog Apokalipsa znači skidanje vela ili otkrivanje skrivenoga.
Ljudi bi trebali doživjeti transformaciju ulaskom u petu dimenziju.

Tzolkin

Žena koja plače

Sva ova predviđanja Picasso je svojim stilom ugradio u sliku “Žena koja plače”.
“Armageddon”- smak svijeta kao biblijska priča duboko je ukorjenjena i u našoj,današnjoj civilizaciji.
Sve je ovo bilo poznato i Picassu,pa je crtajući sliku”Žena koja plače”imao na umu da nam ujedno ispriča Biblijsku priču kao aktelnu temu.
Picasso nam slikom sugerira priču o kometu koji je velikom brzinom iz svemira pogodio zemlju.Probijajući slojeve zemljine kore zabio se do same užarene magme.
Međutim tu Picassova mašta i kreativnost ne prestaju,on nam dalje u priči sugerira svemirske letjelice kao moguća sredstva za borbu protiv takove svmirske gromade.U jednome slučaju to je leteći tanjur,a u drugome shuttle.
Ovime se Picasso dokazuje i kao genijalan znanstvenik,jer je čovjek shuttle izmislio 90_ih godina dvadesetog stoljeća,a leteći tanjur je još ne ostvaren san.
Čovjek je i u ovoj priči u središtu zbivanja pa ga je Picasso posjeo na jednoroga (konj s krilima i rogom na čelu).
Sve je ovo Picasso crtao kubističkim stilom,da bi slika izgledala kao “Žena koja plače”,a ujedno u sebi imala ovu priču.
Secirajući priču na pojedinačne fotografije pokušat ću Vam dočarati priču.
Prva fotografija prikazuje nam: cjelovit udar kometa u Zemlju.

Sljedeća fotografija prikazuje nam:crnu kragnu kaputa s iscrtkanim šavovima,kao tamnu,zvjezdanu noć iz koje je doletio komet.

Sljedeća fotografija prikazuje nam:tamno smeđu poleđinu i crte oko nje,kao slojeve Zemljine kore izlomljene nakon udara kometa,a Picasso nam smeđom bojom sugerira na najvažniji sloj kore,a to je zemlja,naša hraniteljica.

Sljedeća fotografija prikazuje nam crvenu poleđinu,kao bjesak vatre nakon prvog kontakta kometa i Zemlje.

Sljedeća fotografija prikazuje nam:crveni šešir,kao užarenu magmu u središtu zemljine kugle do koje se je probio komet prilikom udara u Zemlju.

Sljedeća fotografija prikazuje nam:žute sljepoočnice,kao bljesak nastao prilikom dodira kometa i magme.

Sljedeća fotografija prikazuje nam:kosu,kao zračno strujanje nastalo prilikom leta kometa.

Sljedeća fotografija prikazuje nam:sve ostale djelove lica,kao djelove kometa,(oči,usta.lice).

Ovdje je prikazano jedno od Majanskog doživljavanja svemirskih objekata kao živih,a udar kometa i njegovo prodiranje do magme,kao spajanje s utrobom”Velike majke".
Sljedeća fotografija prikazuje nam:bijeli rubac i njegove vrhove,kao leteći tanjur,jedno od mogućih sredstava za obranu od udara kometa u Zemlju.Picasso ga je zamislio tako da vrhovi rubca predstavljaju elise (krila propelera) koja se u brzini vrtnje,gledano golim okom pretvaraju u tanjur,slično kao propeller helikoptera ili bilo kojeg ventilatora.Kosa se u ovom slučaju pretvara u zračni vrtlog nastao usljed vrtnje elisa letjelice.


Na istoj fotografiji vidimo i ljude kao članove posade koja upravlja letjelicom,nacrtani su u sjedećem položaju za upravljačem s ispruženim rukama,žuti nokti predstavljaju glave pilota.
Tehnika crtanja ljudi je slična prikazivanju pojedinih sportova na Olimpijskim igrama.
Sljedeća fotografija prikazuje shuttle u letu,jedna od ruku mu je nos,a druga krilo.Rubac u ovome slučaju predstavlj rep shuttle,iz kojeg izlaze žuti mlazovi slično kao kod današnjih zrakoplova koji nam ostavljaju bijele mlazove po nebu.

Sljedeća fotografija prikazuje nam djelove ruku,kao srednjovjekovnog viteza u oklopu s kopljem i štitom u rukama,štit prikazuje trokut s nacrtanim bijelim palcem,a koplje bijeli trokut do njega.

Picassovoj mašti nema kraja pa viteza posjeda na jednoroga (krilati konj s rogom na čelu).

Glavu,vrat,uzde i krilo konja možemo naslutiti u ovoj fotografiji,a rog nam Picasso sugerira u zarezu na rukavu desne ruke.

Isto tako i u ovim elementima prepoznajemo Mayanski utjecaj,gdje bi se prema njihovim predviđanjma trebala dogoditi transformacija u ljudskoj svijesti.Ovu transformaciju Picasso nam sugerira na način da je čovjek svoju želju za letenjem od jednoroga preobrazio u leteći tanjur ili shuttle.
|
Les Demosielles d'Avignon-Gospođice iz Avignona-Kupačice
U1907.g Picasso crta"Gospođice iz Avignona",ovom slikom Picasso iza sebe ostavlja modro i ružičasto razdoblje u svome umjetničkom izričaju.Ovime je otvorio novu stranicu u povjesti umjetnosti,nastao je novi umjetnički pravac nazvan"Kubizam".Picasso nije jedini umjetnik toga vremena koji se okušao u eksperimentiranju s mogućnostima u Kubizmu.Pored njega, to su još bili:Henri Matisse,Andre Derain,Georges Brague,Apollinaire i ostali.Međutim,nitko od njih nije uspio privući toliko pažnje,koliko sam Picasso.Predstavivši svoje djelo na "Salonu neovisnih",slika nije dočekana s oduševljenjem od strane Picassovih kolega umjetnika,čak su izražavali zgražanje naspram slike,pa i bojazan za njegovo zdravlje.Kako tada tako i do današnjih dana"Gospođice iz Avignona"ostale su ne shvaćene ili shvaćene na pogrešan način.
Picasso se je na samom početku pokušao usprotiviti nazivu slike"Gospođice iz Avignona",međutim njegov pokušaj da sliku predstavi kao "Kupačice”nije mu uspio.
Nije mi poznato zašto se Picasso odlučio za šutnju ili barem ne za jasnije izražavanje o svojoj umjetnosti,iako je znao da kritičari njegovih slika nisu niti blizu istini o njegovom načimu shvaćanja umjetnosti.
Priče o kopiranju iberske ili afričke skulpture, razaranju stečenih predodžbi o njegovoj dosadašnjoj umjetnosti, pobuni protiv cjelokupne zapadnoeuropske umjetnosti,negaciji ženske ljepote,ne poštivanju do tad usvojenih pravila oblikovanja, itd.
Picasso je sve ove tvrdnje prešutno prihvatio i nastavio dalje u svome naumu istraživanja mogućnosti kubizma,a ujedno i svoje genijalnosti naspram promatrača slike.
Zanemarivanjem bitnog,a isticanjem ne bitnog Picasso je postao PICASSO.

Gospođice iz Avignona
ulje na platnu 243,9x233,7 cm
1907.god.

Slika “Gospođice iz Avignona “nije nastala iz ničega.Picasso nije preko noći prekrižio modro i ružičasto razdoblje(majka i dijete,djevojka sa šeširom,djevojka u spavaćici,obitelj akrobata itd).

U daljnjem tekstu donosim Vam nekoliko Picassovih razmišljanja koji idu u prilog ovih mojih tvrdnji.
"Kad zrelo razmislim,postoji samo nekoliko tema,njih stalno svi ponavljaju.Venera i Amor postaju Bogorodica i dijete,pa majka i dijete,ali sve je to ista tema.Sigurno je divno izmisliti novu temu".
Brage mi je jednom rekao:"Duboko u sebi uvjek si volio klasičnu ljepotu".To je točno ljudi ne izmišljaju svake godine novu vrstu ljepote.
Kad počimnjete sliku,često otkrijete nešto lijepo.Toga se treba čuvati,uništite to preslikajte nekoliko puta.Uništenjem otkrivene ljepote, umjetnik je ne potiskuje nego je preobražava,sažima,čini je bitnijom.Na kraju toga procesa dobiva se rezultat skupljen od odbačenih otkrića.

Ova svoja razmišljanja Picasso će prvi put primjeniti na "Gospođicama iz Avignona" i po tome je ona posebna.Iz ove posebnosti proizlaze i dokazi zašto je Picasso odbacio sve dosadašnje spoznaje i dogme o slikarstvu i o umjetnosti kao takovoj.
Picasso je krenuo u eksperimentiranje s kubizmom da bi ostvario svoju ideju o pričanju priče na slikarskom platnu.
Picasso je i ovaj put uspio,ispričao nam je priču o užicima nekoliko dama,koje se zabavljaju u bazenu i oko njega.
Ranije u povjesti slikarstva poznati su crteži ili crteži autoportreta gledanog u ogledalo.Ovaj put Picasso primnjenjuje metodu crtanja likova,odnosno crtanja njihovog lika kao odraz s površine vode bazena.
Ovakovim pogledom na sliku iskrivljenost linija,oblika i ploha postaje nam logična i shvatljiva,ako jednu od gospođica promatramo iz Picassove perspective.
Uzet će mo za primjer gospođicu koju na slici vidimo prikazanu drugu s lijeve strane.
Promatrajući tu gospođicu kao plivačicu leđnim stilom,postaje nam jasno čemu služi nelogičan dlan ruke iznad glave prve gospođice s lijeve strane slike.


Dakle,taj dlan je dio ruke gospođice koja pliva leđnim stilom,a cijeli kadar je zamišljen kako bi sve to izgledalo u zapjenjenoj vodi nakon zamaha rukom kroz vodu.
Sljedeću kupačicu pronalazimo u tijelu rasplesane gospođice ružnom, izobličenom glavom.Tu nam kupačicu Picasso prikazuje kao osobu udobno smještenog tijela ispod površine vode,iznad površine vode vidimo joj samo lice,voda joj dopire do pod bradu.Picasso nam tu vodu dočarava plavom bojom,dok se u ovom slučaju glava i tijelo gospođice s lijeve strane na slici pretvaraju u odraz kupačicinog lica na površini vode bazena.


|
Life Ball-Picasso kao inspiracija
2005.god.na 13_oj humanitarnoj manifestaciji Life Ball,održanoj na prostoru bečke vjećnice kao uzor za stayling poslužili su likovi sa Picassovih slika.




|
|
|