Ovih dana naveliko se priča o promjenama Ustava RH koje Vlada misli napraviti. Svjedoci smo sveopće pomame elita političke scene u Hrvatskoj kako bi kroz ove promjene sebi i svojim strankama prvenstveno, osigurali što bolji položaj. Žalosno je što se i na ovako važnoj stvari kao što je Ustav, temelji dokument svake države, pa tako i Hrvatske, ponavljaju stvari iz svakodnevnog političkog života, borba za što bolje pozicije bez prevelike brige što je u interesu hrvatskog naroda.
Razlog pokretanja procesa promjena Ustava Republike Hrvatske je prije svega potreba za usklađivanjem istoga sa procesom ulaska u Europsku uniju, jer je usklađivanje pojedinih zakona nemoguće provesti bez promjena postojećeg Ustava. To je ujedno i prilika za ispravljanje nedostataka kojih ima u sadašnjem Ustavu, ali promjene nije moguće donijeti bez potpore dvotrećinske večine u Saboru, što znači da bez SDP-ovih ruku u Saboru promjene neće biti moguće.
Neke predložene promjene su opčeprihvatljive i itekako dobro došle, kao što su, recimo, i odredba o nezastarjevanju kriminala učinjenog u privatizaciji i pretvorbi jer je upravo ta odredba proizašla iz politike koju HSP vodi već 15 godina.
No naravno da prijepornih, neodgovornih i gotovo žalosnih prijedloga također ima. Glavne tri stavke koje su problematične su slijedeće:
- Referendumska potpora ulasku RH u Europsku uniju koja, zbog ulaska u državnopravne saveze i udruživanje s drugim državama, po postojećem ustavnom rješenju, mora donijeti većina SVIH birača upisanih u popise birača.
Jednostavnom matematikom vrlo je lako zaključiti da bi po tom pitanju za ulazak u EU, moralo glasovati oko 2 600 000 upisanih birača. Vladajućem HDZ-u i njihovim koalicijskim partnerima odmah u startu je bilo jasno da od toga neće biti ništa.
U sadašnjem Ustavu u članku 86. postoji stavka koja kaže kako se referendum o samim promjenama Ustava može ali i ne mora raspisati. Jasno je isto tako vladajućima da ako raspišu referendum o promjenama Ustava, ovi prijedlozi koje oni nude neće proći.
Nadalje člankom 141. Ustava propisuje se da je isključivo zabranjeno pokretanje bilo kakvog postupka udruživanja RH u saveze sa drugim državama koje bi dovelo ili moglo dovesti do ponovnog obnavljanja jugoslavenskog državnog zajedništvaodnosno neke balkanske državne saveze u bilo kojem obliku. Ponovno se naglašava kako odluku o drugim udružeinjam mora donjeti većina upisanih birača u popisima birača.
Mi u HSP-u smatramo da je odredba Ustava u članku 141. dobro postavljeni zaštitni mehanizam, koji treba ostati na snazi i u novom Ustavu. Nadalje smatramo kako se nitko ne treba plašiti odluke hrvatskog naroda na referendumu. Trebaju svi, kao što i mi vjerujemo, vjerovati u sposobnost prepoznavanja stvarnog nacionalnog interesa od strane hrvatskih birača. S obzirom da vladajući ne vjeruju u to, želi se promjeniti Ustav kako više ne bi o ovakvim stvarima mogao odlučivati hrvatski narod, nego samo političke elite vođene vlastitim interesima. Uklanjanje ovog zaštitnog mehanizma kako je predloženo ovim promjenama, bi za Hrvatsku bilo štetno i otvorio bi se put ponovnom približavanju Hrvatske nekakvim balkanskim udruženjima iz kojih smo se krvavo izvukli 1991. godine.
Drugi prijepor u predloženim promjenama je dvostruko pravo glasa za pripadnike nacinalnih manjima, koje straži SDP te koalicijski partneri HDZ-a sukladno koalicijskom ugovoru. Jasno je da govorimo o SDSS-u. Treća sporna stavka je ona o ukidanju prava glasovanja državljana RH koji žive van Domovine, što traži dio oporbe kojoj je jasno da kod dijaspore nikada nije ostvarila nikakav rezultat.
Omogučavanje dvostrukog prava glasa za pripadnike nacionalnih manjina, nije prihvatljivo! Uz već iznimu zastupljenost u Saboru sa čak 8 zastupnika, od kojih se neki izabiru i sa 185 glasova, dok ostalim zastupnicima treba od 12 do 13 tisuća glasova kako bi ušli u Sabor, mi kao stranka nemamo ništa protiv osiguranja najviše raziner posebnih prava koje uobičajeno imaja nacionalne manjine kao što su: poštivanje i zaštita kulturnih posebnosti, običaja i jezika, kao doseg jedne civilizacijske razine koju poštujemo. To mi kao stranka izuzetno poštujemo. No predstavnike nacionalnih manjina treba osloboditi tereta odlučivanja o formiranju većine u Saboru. Neprihvatljivo nam je postojeće stanje u kojemu pripadnici nacionalnih manjina ucjenjuju Vladu RH te na temelju takvih ucjena osiguravaju posebna financijska sredstva općinama naseljenim pripadnicima jedne od nacionalnih manjina ili zahtjevaju i osiguravaju dodjelu stanova na nacinalnoj osnovi. Mi kao stranka zahtjevamo ravnopravnost za Hrvatski narod te izjednačavanje hrvatskih državljana u pravima i obvezama, a ne dopustiti davanje posebnih prava onima koji su 1991. godine otvoreno krenuli u rušenje Ustavnopravnog poretka RH.
U takvim uvjetima, kada se posebnim zakonima želi osigurati mogućnost dvostrukog prava glasovanja za pripadnike nacionalnh manjina, neprihvatljivo nam je i oduzimanje prava glasovanja na izborima državljanima RH koji žive izvan Hrvatske. I jedna Švicarska osigurava određeni broj mjesta u Parlamentu za njihove državljane koji žive izvan Švicarske, pa stoga nekakve insinuacije kako to nije Europski ne stoje. Naglašavamo kako postoji mogućnost reguliranja ovog pitanja kroz posebne zakone, kao Zakon o prebivalištu, kojim se može onemogućiti glasovanje dijelu Hrvatskih državljana, no dok god postoji opcija u kojemu jedni mogu dva puta glasati a drugi ne mogu uopće, mi u Hrvatskoj stranci prava želimo vjerovati da se to neće dogoditi, a kao stranka na to ne možemo, i nećemo pristati.
|