Hatepogodak

nedjelja, 12.06.2005.

instant karma

Internet, a posebno blog postao je mjesto gdje se demaskiraju poslovne prakse poduzeća. Na našem blogu imamo tako t-zombixa koji se bavi telekomunikacijama i posebno T-HT-om, ja se zabavljam sa Pogotkom, anarhija weekly je u posljednjem postu objavio o tome kako je Bistra- voda koju proizvodi The Coca Cola company postao izvorni hrvatski proizvod, a postoje i blogovi koji više govore i o poslovanju samog bloga i njegovih vlasnika.

Budući da je ovaj blog postao mjesto gdje znaju naletiti ljudi koji se bave marketingom vrijeme je za preporuku jedne knjige. Riječ je o knjizi "The Cluetrain manifesto" koja barem do danas nije postala šire poznata u hrvatskoj javnosti iako je prvi put izdana još 1999. godine. Nakon izdavanja knjiga je uzrokovala dosta prašine zbog svojih kontraverznih stavova, a Christopher Locke je naveden 2001. godine kao jedan od 50 najutjecajnijih poslovnih mislilaca od strane Financial Timesa.

Knjiga se bavi internetom i njegovim utjecajem na marketing, poslovanje poduzeća i ljude općenito. Cijeli tekst pun je interesantnih teza i stajališta upakiranih u vrlo pitak (netko bi rekao neozbiljan) tekst. U slučaju da je internet ili poslovanje na njemu predmet vašeg interesa mislim da cluetrain predstavlja obveznu literaturu. Knjiga je u cjelosti objavljena na internetu na stranici

www.cluetrain.com/book/index.html

linku koji se pojavljuje tek nakon 95 teza autora i predstavlja svojevrsan poklon njihovom čitatelju. Kako ne biste bili na mreži cijelo vrijeme dok čitate možete koristiti opciju "make available offline" u internet exploreru ili koristiti neki od alata za skidanje kompletnih stranica poput web strippera (www.webstripper.net) koji će vam omogućiti čitanje teksta ili pregledavanje stranice i kada ste offline.

Ukoliko vam se svidjela Netokracija i njezina predviđanja što će funkcionirati u budućnosti, Cluetrain manifesto će vam otkriti onu drugu dimenziju odnosno ono što neće funkcionirati u budućnosti. Poduzeća sakrivena iza svojih korporativnih zidina morati će ubrzo shvatiti da ne postoji mogućnost sakrivanja informacija u vremenu interneta. Blogeri su njihovi potrošači, njihovi zaposlenici, njihovi dostavljači, njihovi potencijalni investitori. Svi oni slobodno razmjenjuju informacije bez nadzora menadžmenta i ne postoji puno što tu menadžment može učiniti osim prilagoditi se novim tržišnim uvjetima.

Christopher Locke i sam je bloger poznat pod nadimkom Rageboy na blogu pod nazivom Entropy Gradient Reversals. Eto, a mislili ste da osim Johna C. Dvoraka nema poznatih blogera. Iako se i vani malo slegla prašina oko Cluetraina mislim da bi se mogao ponoviti slučaj knjige "Sveta krv, sveti gral" i "Koda Leonarda da Vincija" koji i dalje nakon godinu i pol dana izluđuje Branku Kamenski. Kod uporno stoji na prvom mjestu i ne misli sići iako su ideje posuđene iz knjige koja je bila kontraverzna u drugoj polovici 90 godina. Do nekog popularnijeg reizdanja ideja Cluetraina uživajte u čitanju originala. I javite kako vam se sviđa.

- 11:27 - Komentari (13) - Isprintaj - #

utorak, 07.06.2005.

Koga će sutra voziti taksisti

Svježe vijesti iz svijeta marketinga. Na istoku se počeo širiti novi oblik marketinga koji će vjerojatno uskoro doći i u naše krajeve. Opet je riječ o novom agresivnom načinu oglašavanja.

Naime, u poljskom gradu Łodzu u taksije jedne firme uvedeni su mali ekrani na mjestu suvozača namijenjeni čemu drugom do- reklamama. Ekrani su podešeni na način da se pale zajedno sa taksimetrom, te ne postoji mogućnost njihovog isključivanja ili čak regulacije razine zvuka. Isto je napravila i jedna taksi kompanija u Budimpešti i samo je pitanje vremena kada će se taj oblik reklamiranja pojaviti i u Hrvatskoj.

Agresivnost oglašivačkih poduzeća nastavlja rušiti sve granice. Zamislite da trebate ići na višemjesečni put i da u taksiju do aerodroma ne možete prozboriti zadnjih par riječi uživo sa svojim partnerom bez da vas prekidaju reklame o ulošcima koji ne prokišnjavaju ni lijevo ni desno i imaju nova aerodinamična krilca. Da ne možete u miru obaviti posljednje čitanje nekih važnih materijala za prezentaciju na koju upravo idete. Da ne možete samo popričati sa taksistom uz neku laganu glazbicu. Iako ste vi klijent koji plaća svoju vožnju vama se ne daje mogućnost da isključite ili stišate reklamne poruke ukoliko ih ne želite slušati.

A zamislite se u ulozi taksista koji svaki put kada upali taksimetar mora slušati iste reklame iznova i iznova. Neprestano ponavljanje sadržaja jadna je od starih metoda mučenja zbog svog utjecaja na ljudski um. To je psihološko mučenje ljudi koji samo žele pošteno zaraditi svoj kruh svojim radom. Zar stvarno treba stvarati psihičke probleme ljudima samo da bi se reklamama bombardiralo ljude koji ih ionako ne žele slušati?

U današnjem svijetu ljudi se bore protiv stvari poput svjetlosnog zagađenja zbog smetnje navigaciji ptica i smetnje astronomima amaterima u promatranju noćnog neba. Ljudi se bore protiv sonara koji ometaju orijentaciju delfina i kitova. A tko se bori protiv reklamnog zagađivanja? Danas su i ljudi ugrožena vrsta. Nalaze se pod konstantnom agresijom reklamnih agencija koje kao pravne osobe nemaju vitalan organ fizičkih osoba- srce.

Neki će reći da je ovakvo reklamiranje sasvim pozitivna pojava jer može djelovati na snižavanje cijena taksi usluga i tako pridonijeti društvu samo riječ je o "robovlasničkom argumentu". I ponovno dozvoljavanje ropstva pridonijelo bi društvu. Zamislite samo kako bi pale cijene građevinskih usluga ukoliko bi se pojavile firme s par tisuća robova. Kako bi produktivnost društva skočila, a cijene stanova pale. I sve 5. Ili možda nije? Što mi kao društvo dobijamo, a što gubimo? I da li smo uistinu spremni robovati reklamama? Da li ste spremni zbog 5 kuna jeftinije vožnje poslati svog vozača na rehabilitaciju u Vrapče sa najnovijim koktelom tikova? Da li ste spremni oglašavati svoje poduzeće na način koji predstavlja maltretiranje drugih ljudi?

Public relations (odnosi sa javnošću) kao termin u sebi sadržava riječ "odnos". Odnos podrazumijeva suglasnost dvije ili više strana. Odnos u kojem nema suglasnosti naziva se silovanje, a reklamno silovanje je postala svakodnevna pojava.Reklamiranje je oblik komunikacije, a komunikacija pretpostavlja određeni odnos između pošiljatelja i primatelja poruke. Do sada su za reklamiranje bili dostupni mediji koju su omogućavali uglavnom jednosmjernu komunikaciju i reklame su bile prilagođene takvoj jednosmjernoj komunikaciji. Internet omogućava dvosmjernu komunikaciju, ali ljudi koji se bave marketingom još nisu uspjeli naučiti pravila dvosmjerne komunikacije koja uključuje slušanje.

Ukoliko imate svoje poduzeće pametnije je izgrađivati odnos sa svojim potrošačima nego ih silovati svojim reklamnim porukama. Ukoliko ste potrošač pametnije je trošiti svoje vrijeme i novac kod poduzeća koja se trude uspostaviti određeni odnos sa vama. Svaka kuna koju potrošite glas je za određenog proizvođača i određenog prodavača. Kao i na svakim izborima dobro razmislite kome ste spremni dati svoj glas.

- 14:40 - Komentari (25) - Isprintaj - #