No drama,II dio - Cijepam drva,vučem vodu iz bunara,Oh kako divno,oh kako čudesno. - Blog.hr

Cijepam drva,vučem vodu iz bunara,Oh kako divno,oh kako čudesno.

utorak, 08.01.2008.

No drama,II dio

Image Hosted by ImageShack.us


No drama, I dio

Najznačajnije djelo o no drami Kwadensho,"Knjiga o rukovanju cvijetom" napisao
je početkom XVI st. Zeami(1363-1434),"Otac klasične no drame" i najznačajnija
ličnost japanskog kazališta po mnogima.Pravo otkriće je bilo kada su 1908. nađena
izvorna i autentična Zeamijeva djela koja su pored originalne verzije Kwadenshoa
sadržavala još 15 daljnjih knjiga o no teatru.Ove knjige značajne za povijest no
teatra i drame uopće,značajne su i za teoriju estetike te jedno od najvećih ostvarenja
dramske kritike svih vremena,u svjetskim razmjerima.
U svome dijelu Zeami između ostalog piše:

U umjetnosti noa moramo razlikovati bit unutarnjeg razumijevanja noa i izvođenje,
njegovo ostvarenje na pozornici.Ako je bit cvijet,izvođenje je njegov miris.Ili,mogu
se usporediti s Mjesecom i svjetlom koje rasprostire.Kad je bit u potpunosti shvaćena,
izvođenje se razvija samo od sebe.

Image Hosted by ImageShack.us


Među onima koji koji prisustvuju izvedbi noa poznavaoci vide svojim duhom,dok
neupućeni vide svojim očima.Ono što vidi duh jest bit;ono što vide oči jest izvođenje.
Stoga početnici,koji vide jedino izvođenje,oponašaju izvođenje.Oni ga oponašaju ne
poznavajući načela što stoje iza njega.Postoje,međutim,razlozi zbog kojih izvođenje
ne valja oponašati.Oni koji razumiju no vide ga svojim duhom i zato nastoje oponašati
bit.Kada se bit izravno oponaša,izvođenje slijedi samo od sebe.Neupućeni,vjerujući da
je izvođenje ono što treba slijediti,oponašajući ga;vidi se da nisu svjesni činjenice da
oponašanje izvođenja postaje neispravno shvaćenom biti.Kako to,međutim,nije prava
bit,i bit je i izvođenje time osuđeno da na kraju propadne,a stil koji oponaša prestat će
postojati.To će onda biti no bez smjera i svrhe...Kako nema razloga da se izvođenje
oponaša,ne smije se oponašati.Treba shvatiti da je oponašanje biti zapravo ispravno
oponašanje izvođenja...Rečeno je:Ono što treba željeti jest oponašanje vještine biti;
ono što ne treba oponašati jest vještina izvođenja.

...nastavak slijedi...

Image Hosted by ImageShack.us


* korištena literatura:

Devide,"Zen",Zagreb,1993.
Kanami/Zeami/Nobumitsi,"Japanski klasični teatar,12 no drama - antologija",Beograd,2006.