...ovaj je blog poput prsta koji
pokazuje na mjesec...bitno je
nezamijeniti mjesec sa prstom...
Hagakure ( jap.- skriveno u lišću)
knjiga je misli i stavova o životu i
smrti bushi-ja Yamamoto Jocho
Tsunetomoa (1659-1719), koje je
on preneo mlađem samuraju Tsuramoto Tashiro-u (1678-17??)
između 1709. i 1717. godine;
knjiga je prevedena na hrvatski;
beskrajna zahvalnost svim bićima u prošlosti,
beskrajna dužnost svim bićima u sadašnjosti,
beskrajna odgovornost svim bićima u budućnosti
zavjeti Bodhisattve
Živa bića su bezbrojna-zavjetujem se da ću ih sve spasiti
Strasti su neugasive-zavjetujem se da ću ih sve ugasiti
Dharma(Učenje) je beskrajna-zavjetujem se da ću njome ovladati
Put budnosti je nenadmašan-zavjetujem se da ću ga dosegnuti
četiri zavjeta Bodhisattve
Spoznati Put budnosti,znači spoznati sama sebe.
Spoznati sama sebe,znači zaboraviti sama sebe.
Zaboraviti sama sebe,znači opažati se u svemu.
postoji patnja,ali ne onaj tko pati
postoje dijela,ali ne onaj tko radi
postoji oslobođenje,ali ne onaj
tko slobodan biva
postoji Put,ali na njemu putnika nema.
Visudhimagga
Svi vi koji ste došli u ovaj planinski samostan ne zaboravite kako ste
ovdje za volju Puta,ne za volju odjeću i hrane...Usmjerite se tijekom
cijeloga dana na spoznavanje nespoznatljivog.Od početka do kraja
ispitujte sve oko sebe u tančine.Vrijeme leti poput strijele,
ne rasipajte dakle energiju na nevažne sitnice.Budite pozorni ! Budite pozorni !
Pošto ovaj stari redovnik završi svoje hodočašće,neki će od vas možda
predsjedati veličanstvenim hramovima s prekrasnim zgradama
i golemim knjižnicama urešenim zlatom i srebrom i imati mnogo sljedbenika.
Drugi će se možda posvetiti proučavanju sutri,ezoteričnim molitvama,trajnoj
meditaciji,i strogom poštivanju pravila.Ma koji smjer izabrali,
ako duh nije usmjeren prema čudesnom,transcendentalnom Putu Buda i Patrijarha,
uzročnost je zanijekana i sve naučavanje propada.Takvi su ljudi
đavoli i nikad ne mogu biti mojim pravim nasljednicima.Onaj koji se usredotočuje
na vlastite poslove i pročišćava vlastitu narav,pa makar boravio u
nekoj zabačenoj pokrajini u kolibi i hranio se divljim biljem kuhanim u
starom,olupanom kotliću,svakodnevno se susreće s mojom tradicijom i sa
zahvalnošću prima moje naučavanje.Tko se prema tome
može olako odnositi ? Budite marljivi ! Budite marljivi !
"konačne opomene" Daito Kokushi-ja koje se svaki dan čitaju u zen hramu Daitoku-ji
Gospodin je pastir moj, ni u čemu ja ne oskudijevam.
Na poljima zelenim On mi daje odmora, na vrutke me
tihane vodi i krijepi dušu moju.
Stazama pravednosti On me upravlja radi imena svojega.
Da mi je i dolinom proći,zla se ne bojim,jer ti si sa mnom.
Tvoj štap i palica tvoja utjeha su meni.
Bogatu trpezu preda mnom prostireš u prisutnosti
neprijatelja mojih;uljem mi glavu mažeš i moj se pehar
prelijeva.
Dobrota tvoja i milost pratit će me u sve dane života moga;
U Gospodinovu ću domu prebivati dovijeka.
Psalam 23
Ne tražite znanje u ovom svijetu,već nađite svoj Put osobnog iskustva discipliniranog mirovanja i
prihvaćanja životne situacije u kojoj se nalazite
majstor Rinzai
...gradnjom brodova nemožeš
zaustaviti oblake...
Nobody,Dead Man
...stupid fucking white man...
Nobody, Dead man
Kad superioran čovjek čuje za Istinu,
on čini sve da je je primjenjuje.
Kada osrednji,običan čovjek čuje za Istinu,
on ju za trenutak uhvati,ali ju ponekad izgubi.
Kad inferioran čovjek čuje za Istinu,
on joj se ruga na sav glas i smije.
Ako se ne smije,to nije Istina
Lao-tse
"Ustupiti znač biti savršen,
biti povijen,znači uspraviti se,
biti prazan,znači ispuniti se,
biti otrcan,znači obnoviti se,
biti u oskudici,znači posjedovati.
Živjeti u obilju,znači biti smeten."
Lao-tse,Tao-Te-Ching,Knjiga Puta i Vrline,XXII
Nikakva misao,nikakvo umovanje,nikakva analiza,nikakvo oplemenjivanje,nikakva namjera,neka se sredi samo.
"šest opažanja"
Još od davnih vremena oni koji imaju osjećaj za
profinjenost...nalaze užitak u poznavanju istine o stvarima
i nihovom doživljavanju...
Prastari ribnjak
uskočila žaba
- zvuk vode
Basho (1644-1694)
Poznavanje Boga bez bijede
stvara - oholost;
Poznavanje bijede bez Boga
stvara - očaj
gore,Priča iz Tokya(Tôkyô monogatari),najpoznatiji film Yasujiro Ozua iz 1953.god.
Najveći redatelj svih svemira,Yasujiro Ozu sahranjen je u zen hramu Engaku-ji koji se nalazi u Kita-Kamakuri(Sj. Kamakura).Od Tokya do
Kamakure vlakom(linija Yokosuka) potrebno je 56 min.Karta košta
900 yena(ako nemate Japan Rail Pass).Ako želite vidjeti Engaku-ji
siđete sa vlaka stanicu prije Kamakura st.,na Kita Kamakura st.
U Tokyu se u vlak Yokosuka linije možete ukrcati na Tokyo st.,
Shimbashi ili Shinagawa.Ako idete iz Yokohame,potrebno vam je vlakom
27 min.Karta košta 330 yena.
gore,Yasujiro Ozu
gore,Tokyo st.
gore,JR Shinagawa st.,Tokyo
gore,Kita-Kamakura st.;dolje,udaljenost nekoliko najbližih hramova od stanice
Kita-Kamakura;do Engakuji hrama,50 metara i 2 minute,do Meigetsu-in hrama
(Ajisai-ji),500 m i 8 min.,a do hrama Kencho-ji,1 km i 15 minuta
gore i dolje,ulaz u Engaku-ji poznat kao Somon
gore,ulaz u hram za koji ćete odvojiti 200 yena(10 kuna),a za klince 100 yena
gore i dolje,glavna vrata Sanmon koja su podignuta u ovom obliku 1783.
povodom 500 godina hrama
Engaku-ji je osnovao Hojo Tokimune(1251-1284) 8.shikken(regent,od 1268. do 1284)
Kamakura shogunata(1192-1338) godine 1282.Za prvog starješinu hrama postavio je
kineskog zen majstora Wu-hsueh Tsu-yuana(1226-1286) koji je u Japanu bio poznat
kao Mugaku Sogen(posmrtno je dobio titulu bukko kokushi).Hram je prvenstveno
podignut u čast pobjede i žrtava koje su pale u drugoj invaziji Mongola koje je vodio
Kublaj-kan(1215-1294),unuk Džingis-kana(1167-1227) godine1281(prva invazija je bila
1274).Postoji priča o susretu Tokimunea i Mugaku Sogena prije invazije(ako je nemam
na nekom od blogova,uskoro će biti).U pobjedi Tokimuneu je pomogao i tajfun koji je
potopio ogromnu mongolsku flotu.Vjetar koji je tada puhao nazvan je Kamikaze ili
"Božanski vjetar".
gore,Hojo Tokimune
gore,Bukko kokushi,prvi poglavar Engaku-jija
gore,drugi posjet hramu,travanj 2004.;prvi put sam bio u lipnju 2002.,a posljednji put
ove godine u svibnju;
gore,poleđina ulaznice na kojoj se nalazi karta hrama i ucrtani put do groba Yasujiro
Ozua(1903-1963)
gore i dolje,put do hramskog groblja
gore,ulaz na hramsko groblje i karta s položajima grobova i imenima
dolje,grob Yaujiro Ozua
gore i dolje,Engaku-ji,nekad;zen redovnici u svakodnevnoj zen meditaciji(zazen);
kako su okrenuti jedni prema drugima govori nam da su sljedbenici Rinzai zena
čijoj školi pripada Engaku-ji;u Soto zenu redovnici su za vrijeme zazena okrenuti prema zidu(kao Bodhidharma koji je 9 godina buljio u zid u hramu Shaolin
(jap.Shorin-ji),koji se nalazi u Kini)
gore,Bodhidharma(kin.P'u-t'i-ta-mo ili Tamo;jap.Bodaidaruma ili Daruma;oko 470-573?)
28.patrijarh nakon Budhe,koji je prema legendi preneo učenje zena iz Indije u Kinu.
Nakon devet godina meditiranja u hramu Shao-lin(jap.Shorin-ji),Bodhidharmu je počeo
posjećivati Hui-k'o(jap.Eka,487-593)poznati konfucijanski učenjak tog vremena,
ponosan na svoje poznavanje Budhinog Puta i ugled koji je imao.Na njegovo pitanje o
Bodhidharminom učenju,ovaj videći njegovu uobraženost nije izgovorio ni riječi.
Hui-k'o je počeo meditirati ispred pećine u kojoj je meditirao sam Bodhidharma,
nadajući se učiteljevoj milosti.Vrijeme tih dana je bilo vrlo hladno i padao je snijeg.
Hui-k'o je uporno nastavio stajati ispred pećine.Kada je duševna bol postala neizdrživa,
Hui-k'o je u očajanju odsijekao svoju lijevu ruku i predao ju Bodhidharmi kao znak svoje
iskrenosti.
Tada ga je Bodhidharma konačno upitao:Što želiš ?
Ne mogu naći svoj duševni mir,reče Hui-k'o.
Pokaži mi svoju dušu i ja ću ti je umiriti,odgovori Bodhidharma.
Ali,već dugo tragam za dušom i nemogu je naći.
Evo ti ! Prekine ga Bodhidharma.Umirio sam ti dušu.
Tog trena Hui-ko se prosvijetli.
----------------------------------------------------------
autor slike je zen redovnik Sesshu Toyo(1420-1506) redovnik Rinzai škole
i jedan od najvećih zen slikara;Hui-k'o će postati Bodhidharmin nasljednik
i drugi patrijarh kineskog chana(u Japanu zen)
gore insert iz dokumentarnog filma Tokyo-ga iz 1985. Wima Wendersa
o Tokyu i Ozuu
____________________________________