...ovaj je blog poput prsta koji
pokazuje na mjesec...bitno je
nezamijeniti mjesec sa prstom...
Hagakure ( jap.- skriveno u lišću)
knjiga je misli i stavova o životu i
smrti bushi-ja Yamamoto Jocho
Tsunetomoa (1659-1719), koje je
on preneo mlađem samuraju Tsuramoto Tashiro-u (1678-17??)
između 1709. i 1717. godine;
knjiga je prevedena na hrvatski;
beskrajna zahvalnost svim bićima u prošlosti,
beskrajna dužnost svim bićima u sadašnjosti,
beskrajna odgovornost svim bićima u budućnosti
zavjeti Bodhisattve
Živa bića su bezbrojna-zavjetujem se da ću ih sve spasiti
Strasti su neugasive-zavjetujem se da ću ih sve ugasiti
Dharma(Učenje) je beskrajna-zavjetujem se da ću njome ovladati
Put budnosti je nenadmašan-zavjetujem se da ću ga dosegnuti
četiri zavjeta Bodhisattve
Spoznati Put budnosti,znači spoznati sama sebe.
Spoznati sama sebe,znači zaboraviti sama sebe.
Zaboraviti sama sebe,znači opažati se u svemu.
postoji patnja,ali ne onaj tko pati
postoje dijela,ali ne onaj tko radi
postoji oslobođenje,ali ne onaj
tko slobodan biva
postoji Put,ali na njemu putnika nema.
Visudhimagga
Svi vi koji ste došli u ovaj planinski samostan ne zaboravite kako ste
ovdje za volju Puta,ne za volju odjeću i hrane...Usmjerite se tijekom
cijeloga dana na spoznavanje nespoznatljivog.Od početka do kraja
ispitujte sve oko sebe u tančine.Vrijeme leti poput strijele,
ne rasipajte dakle energiju na nevažne sitnice.Budite pozorni ! Budite pozorni !
Pošto ovaj stari redovnik završi svoje hodočašće,neki će od vas možda
predsjedati veličanstvenim hramovima s prekrasnim zgradama
i golemim knjižnicama urešenim zlatom i srebrom i imati mnogo sljedbenika.
Drugi će se možda posvetiti proučavanju sutri,ezoteričnim molitvama,trajnoj
meditaciji,i strogom poštivanju pravila.Ma koji smjer izabrali,
ako duh nije usmjeren prema čudesnom,transcendentalnom Putu Buda i Patrijarha,
uzročnost je zanijekana i sve naučavanje propada.Takvi su ljudi
đavoli i nikad ne mogu biti mojim pravim nasljednicima.Onaj koji se usredotočuje
na vlastite poslove i pročišćava vlastitu narav,pa makar boravio u
nekoj zabačenoj pokrajini u kolibi i hranio se divljim biljem kuhanim u
starom,olupanom kotliću,svakodnevno se susreće s mojom tradicijom i sa
zahvalnošću prima moje naučavanje.Tko se prema tome
može olako odnositi ? Budite marljivi ! Budite marljivi !
"konačne opomene" Daito Kokushi-ja koje se svaki dan čitaju u zen hramu Daitoku-ji
Gospodin je pastir moj, ni u čemu ja ne oskudijevam.
Na poljima zelenim On mi daje odmora, na vrutke me
tihane vodi i krijepi dušu moju.
Stazama pravednosti On me upravlja radi imena svojega.
Da mi je i dolinom proći,zla se ne bojim,jer ti si sa mnom.
Tvoj štap i palica tvoja utjeha su meni.
Bogatu trpezu preda mnom prostireš u prisutnosti
neprijatelja mojih;uljem mi glavu mažeš i moj se pehar
prelijeva.
Dobrota tvoja i milost pratit će me u sve dane života moga;
U Gospodinovu ću domu prebivati dovijeka.
Psalam 23
Ne tražite znanje u ovom svijetu,već nađite svoj Put osobnog iskustva discipliniranog mirovanja i
prihvaćanja životne situacije u kojoj se nalazite
majstor Rinzai
...gradnjom brodova nemožeš
zaustaviti oblake...
Nobody,Dead Man
...stupid fucking white man...
Nobody, Dead man
Kad superioran čovjek čuje za Istinu,
on čini sve da je je primjenjuje.
Kada osrednji,običan čovjek čuje za Istinu,
on ju za trenutak uhvati,ali ju ponekad izgubi.
Kad inferioran čovjek čuje za Istinu,
on joj se ruga na sav glas i smije.
Ako se ne smije,to nije Istina
Lao-tse
"Ustupiti znač biti savršen,
biti povijen,znači uspraviti se,
biti prazan,znači ispuniti se,
biti otrcan,znači obnoviti se,
biti u oskudici,znači posjedovati.
Živjeti u obilju,znači biti smeten."
Lao-tse,Tao-Te-Ching,Knjiga Puta i Vrline,XXII
Nikakva misao,nikakvo umovanje,nikakva analiza,nikakvo oplemenjivanje,nikakva namjera,neka se sredi samo.
"šest opažanja"
Još od davnih vremena oni koji imaju osjećaj za
profinjenost...nalaze užitak u poznavanju istine o stvarima
i nihovom doživljavanju...
Prastari ribnjak
uskočila žaba
- zvuk vode
Basho (1644-1694)
Poznavanje Boga bez bijede
stvara - oholost;
Poznavanje bijede bez Boga
stvara - očaj
Za nastanak kabuki kazališta navodi se 1596. godina,kada je glumica
Izumo Okuni(vidi gore) na obali rijeke Kamo,u Kyotu,izvela čudan ples.Na sebi
je imala povez na glavi,šarenu maramu,dugačke ogrlice,dugu haljinu i razne
narukvice.Ples je kod dijela mladih izazvao interes i počela se širiti njegova
popularnost.
gore i dolje,kabuki drama iz 1937. godine
Gospođica Okuni iz provincije Izumo bila je glumica koja je igrala muške
uloge u ljubavnim scenama,prerušena u muškarca,kao partner muškarcu
prerušenom u ženu.
U pokušaju imitiranja Izumo u njenom plesu Kabuki Odori,mnoge djevojke su
pretjerale u skidanju i zavođenju publike,pa je Tokugawa shogunat 1629.
zabranio ženama da glume u kabuki predstavama.Zamjenili su ih mladi muškarci
s dugim kosama.Kabuki je zadržao popularnost.Ali,počelo je dolaziti do incidenata.
Godine 1652. dva samuraja su se potukla zbog mladog glumca,a kabuki kazalište
je zabranjeno još iste godine.Ipak dvije godine kasnije kabuki kazališta ponovo su
otvorila svoja vrata.Sada su u kabukiju glumili samo odrasli muškarci.Iako je shogunat
stalno pokušao zabraniti kabuki,popularnost u narodu je bila toliko prisutna,da je to
bilo jednostavno nemoguće.
Na svom početku,kabuki nije imao toliku umjetničku vrijednost,ali se vremenom usavršavao.
Na razvoj kabukija utjecala je i činjenica da je u to vrijeme no drama sve više
postajala kazalište aristokracije,a kabuki drama građanskog staleža i trgovaca,koji su
ulagali u umjetnost,a posebno u kazalište.
gore,no drama
Postoje tri vrste kabuki djela :
1.Shosa-goto ili plesna drama,koja neki događaj prikazuje kroz ples ili se izvodi ples
bez pozadinske priče.Ovakva djela najčešće potječu iz No drama.
2. Jidai mono ili povijesna drama,u kojoj se opisuje život nekog slavnog samuraja ili vladara.
3.Sewa mono ili građanska drama,koja može prikazati i neki aktualni događaj;posebno
se tu ističu djela s tematikom dvostrukog samoubojstva ljubavnika koji ne nalaze
drugog izlaza iz konfliktne situacije njihova odnosa i normi društva u kojem žive.
Pozornica za kabuki je vrlo široka;omjer širine prema visini je 4:1 i više - znatno više
nego kod "wide screen"-a suvremenih cinemascope-kinematografa.Na dvadesetak
metara širokoj pozornici može se izvesti mnogo toga što bi na sceni evropskog
formata bilo nemoguće ili bi proizvelo posve različit dojam.
Jedan od najvažnijih elemenata u kabukiju je prilaz pozornici tkzv. hanamichi
(cvjetni put) koji je i sam dio pozornice jer na njemu glumci plešu prolazeći između
gledatelja.
gore,narator i svirač shamisena koji prati priču kao zvučna kulisa
Interesantno je za kabuki pozornicu da je okretna,pa se može u trenutku promjeniti.
Uvedena je prije otprilike tristo godina.
Jedan od posebnih efekata kabuki drame su posebni zvukovi posebnih udaraljki koji
redovito prate početak,svršetak ili vrhunac predstave.