Što se to dogodilo sa Oliverom Stoneom?
Nekako oprezno po završetku novog Stoneovog filma sam priupitao prijatelje koji su samnom išli gledati film, kako im se svidio ALexander.
Odgovor im je bio stidljivo pozitivan dok ja ovdje decidirano moram se izjasniti da sam zbunjen filmom. Zbunjen onime što je Stone pokušao nam reći svojim filmom, tako da si ja postavljam pitanje nije li to njegov neuspio pokušaj da postane avangardnim režiserom koji u visoko budgetnim filmovima koketira prizorima biseksualnosti, incestuozne bolesne ljubavi majke Olympie ( koju glumi Farellova vršnjakinja Angelina Jolie) ili je htio izmisliti novu teoriju i povijesni smjer izučavanja Alexandrove smrti. Ne znam to mi ostaje nepoznanica.
Prvo mi se ne sviđa izvrdavanje povijesnih činjenica. Iako ako ćemo promatrati povijest, to je znanost koja je konstantnom kretanju i vaganju, pročavanju i sumnjanju u razne događaje, ona je znanost koja neprekinuto traje.
Hajd sad da se od definiranja povijesti i od tzv. nepobitnih činjenica maknem priznanjem da sam i sam bio dijelom opće histerije Hrvatskog puka kojeg je izgleda zagolicala velika reklama filma i to ne kroz homofobiju nego, sad će se iz udruge Iskorak oduševiti, već kroz filiju tj. naizgled se učinilo da su Hrvati prigrlili homosekusalizam i da su radoznali došli vidjeti kako to bilo u doba Aleksandra.
Film gubi dosta na značaju od prijašnjih Stoneovih filmova koji su ajde de išli u korak sa koliko toliko provjerenim činjenicama ili donekle uvjerljivim fikcijama samog režisera. Ali ovo je bilo kao kakva gay filmska parada, protiv koje u stvarnosti izvan ove filmske priče nemam ništa protiv ali film koji se diči 15-to godišnjim proučavanjem činjenica vezanih uz tog velkog vojskovođu nije ništa do američki podgrijani hamburger i to bez teka.
Žao mi je to ovdje priznajem što sam nasjeo na marketinške poteze koje btw u pozadini projekciranja filma savršeno funkcioniraju.
Pa onda što je to loše?
Prvo kino gdje sam ja išao gledati, film kao film je trajao predugo. Lošu ocjenu mogu odmah dati i kinoprikazivačima koji su film nerazumno i naprasito usred Alexandrova pohoda na Indiju sasjekli i nas gledaoce prisilili na odlazak po nove kockice i piće. To me definitivno podsjetilo na davno zaboravljene dane odlaska na ljeto u kino Lapad gdje u pol filma ekipa zastopira film. Razlog naravno nije neki humanitarni kako npr djeljenje kokica nego oni su sigurni da ste vi ogladnili i da bi si jelte pojeli čevape ili pljeskavicu, Ma hajde stvarno primitvni razlog za zaradit još love, no nije to slučaj samo sa A1 nego čujem i sa Cinestarom.
Drugi razlog remećenja mojih planova je bio pad servera Cinestara uslijed preopterećenja, pa fuckin kupite novi server i više telefonskih linija,
Treće je već gore spomenuta navodna Alexandrova biseksualnost. Tu bih se ja usudio ustvrditi da je više potencirana homoseksualnost a manje biseksualnost glavnog junaka. Pitanje mi se nameće gdje je i u kojem školskom udžbeniku on izvukao tu ČINJENICU, kad svi znamo da većina ili svi podaci koji su možebitno bili sakupljeni o njemu su izgorili u poznatom požaru u velikoj Alexandrijskoj biblioteci na obali Sredozemnog mora ( koju su egipatske vlasti obnovile, u modernom izdanju ali naravno bez tih svih izgorjelih svitaka papirusa).
Sad kad bih sveo na papir najbitniji dijelove filma, očigledno je oko čega se film vrti a oko čega bi se ne bi trebao. Naime sve se vrti oko te Stoneove "neoborive činjenice" i rekao bih skroz bespotrebno hiperpotencira. Toliko da se publika smije prilikom ljubavnih scena između Alexandra i njegova dečka Hephaistiona te drugih potencijalnih dečkiju. Ta nit se kroz cijeli film provlači i izgleda da se u tome Stone izgubio. Ponovo se pitam, a to je vjerojatno režiseru bila i namjera, da li je liberalan ili ne? Mislim da mu dosta fali da dostigne Almodovara u tome, i nekako je nespretan u svemu tome prikazanom.
Četvrti ne manje bitan razlog je i ekipa koja je došla gledati film. Ljudi većinom homofobi su izgleda došli potajice u zaštitničkom mraku kina se naslađivati i ismijavati nečiju možebitnu homoseksualnost. Vrlo prijetvorno. No što je tu je.
U foršpan bi stala slijedeća moja primjedba a to su impozantne bitke koje su njega obilježile kao vrhunskog stratega i vojskovođu i koje su samo u dva navrata prikazane u filmu.
Ono što ide u plus filma jesu gluma Collina Farrela kao Alexandra te pojavnost Alexandrove supruge Roxane. Publiku koja se dotad dosađivala Stoneovim nizanjima blago objenih homoseksualnih susreta, naglo se trgnula i njiemo s pokojim prolomljenim uzdahom promatrala zavodljivo tijelo Alexandrove mlade ili glumice Rosario Dawson.
Sve ono po čemu se već spominjani vojskovođa proslavio, a to su pohodi i porobljavanje tada poznatog svijeta, nekako u ovom filmu biva bačeno u drugi plan i zapravo je više blijeda i maglovita scenografija za ono meni nebitno.
Znači film će se pamtiti svojim koketiranjem sa navodnom Alexandrovom bisekseksulanošću, ključni dio filma koji me je prevagnuo na negativnu stranu jest i Stonovo pretenciozno kvazipovijesno nametanje kao sigurnog same Alexandrove smrti , no tu je također fulana dinamika i dosdno razvlačenje filmskih scena i na kraju jedino što je lijepo jesu ajde de nekakvi prizori bitaka i upozornje svima koji su vidjeli dokumentarac na televiziji o snimanju filma, nije sve tako super kako je u njemu prikazano jer prije svega i taj dokumetarac je u komercijalno propagandne svrhe napravljen i više mi sliči poduljem foršpanu.. I sad kad smo već kod tih rijetkih uzbudljijih prizora a to su te bitke mogu ih samo procjeniti kao lošom uspavankom sličnih ali veličanstvenijih bitaka iz recimo Jacksonove trilogije LOTR-a.
Dal' će te pasti pod utjecaj nasrtljivih i sveprisutnih reklama za ovaj loš film vaša je osobna stvar, a moja ocjena filmu je 2.0 jer ima i gorih no neće mu izbjeći i kategorija isključi mozak.
Za sol na kraju, mogu ga glatko proglasiti filmskim promašajem godine.
|