Povijest umjetnosti

četvrtak, 01.01.2009.

Romanika

Romanika
Je prvo jedinstveno stilsko razdoblje umjetnosti srednjovjekovne Europe10, 11 i 12. stoljeća. Europa je potkraj 10. stoljeća neujednačeno naseljena te gradovi broje rijetko više od 1000 stanovnika, više su seoskog karaktera.,a samostani i zamci su središta društvenog života. Najintenzivniji život se razvijao duž hodočasničkih putova glavno takvo mjesto tog razdoblja je Santiago De Compostella u Španjolskoj iz 11. stoljeća.
Ovo razdoblje karakterizira borba crkve i države za prevlast, tj ekonomska i politička podloga razvoja umjetnosti.
• Novi uslovi predromanike
• Dvorski stilovi voji su prethodili romanici
• Karolinško-otonska tradicija
• Poznoklasični- starokršćanski elementi
• Bizantski elementi
• Islamski elementi
• Keltsko-germanski elementi


Utjecaj monaških redova( bernardinaca i kurtizijanaca) arhitekturi koja daje najizrazitiji pečat ovom razdoblju.

• Romanska arhitektura: bazilika je: trobridna ( rjeđe petobridna, prostrana kompozicija, snažno razvijen poprečni brod, na mjestu presijecanja se diže toranj, apsida najčešće ima vijenac kapelica ( tako da je centralni brod za svećenike, a kretanje naroda je usmjereno ka centru tj . oltaru).
Drveni krov se zamjenjuje masivnom konstrukcijom krstastih svodova sa ukrasnim sastavcima koji se izvode po liniji polukružnih lukova, a bočni potisci svodova neutraliziraju se zadebljanjem zidova. Igra krovova je dosta izražena, a na fasadama je vidljiva težnja ka harmoniji horizontalne i vertikalne podjele. Horizontalna podjela je inače nešto jače podijeljena kordon- vijencima ili slijepim arkadama, često ispunjenim kipovima, a vertikalna podjela je naglašena pilastrima, kontraforima, izlazi na zapadu su utvrđeni kulama sa strane bogato su ukrašeni reljefima, stepenasto usječeni u masu zida.


Donjon zamak ( Hendingham, Engleska, 12. st)
-Tlocrt i presjek nam govore da je riječ o višekatnoj građevini, na svakom katu ima po jedna velika prostorija sa nišama usječenima u zid. Sa izvana vidimo da je to visok volumen, a prozorski otvori da su malobrojni i uski radi sigurnosti i lakše obrane (drugi kat je malo otvoreniji od prvoga).
-volumen je zatvoren i masivan;
-površina zida razvedena je plitkim lezenama ( naglašavaju masivnost i zatvorenost volumena).
Crkva St. Sernin ( Toulouse, Francuska, kraj 11. st)
-petobridna bazilika sa trobridnim transeptom, apsidama na transeptu i deambulatorijem.
-svod je bačvast u glavnom brodu-sistem traveja, u pobočnim dijelovima su svodovi križni
-raščlanjenje unutrašnjeg prostora je bogato
-Izvana primjećujemo prostornu organizaciju koja se očituje u slaganju jednostavnih čvrstih i statičnih geometrijskih tijela kojih najviše imana istočnoj strani.
-zid je oblikovan kontraforima, visećim arkadama (slijepim lukovima), a prozorski se otvori stepenasto uvlače što naglašava čvrstoću, masivnost volumena;
-kontinuitet ophoda čitave građevine primjećujemo i u raščlanjenju krova

Crkva u St. Gillesu ( Provansa, opatijska crkva, 12. st)
-primjećujemo objektivno i vrlo hrabro rješenje pitanja svoda( pošto je nadsvođivanje najveći problem toga doba, a riješeno je u onim dijelovima Europe gdje je antikni utjecaj još postojao);
-ova crkva je veliki niski, trobridni prostor;
-nadsvođivanje: križni i križno –rebrasti svodovi koje nose masivni stubovi;
Svod ima veliki volumen, a rebra nemaju karakter linearnog toka ( rebra su dakle pokrenute mase);
Stubovi su niski (oko 2,5 m) bočne granice su vizualno manje a pogled nam je usredotočen na bližu gornju granicu;

Crkva Maria Laach (Njemačka benediktinska opatijska crkva; 1093.- 1235.g.)
-apside nisu element samo istočnog dijela bazilike, na ovom primjeru vidimo da one postaju element i zapadnoga dijela što je specifičnost Njemačke romanike;
-zapadni dio je nadopunjen klaustrom, fasada je otvorena arkadama i otvorom i preko krova se veže za apsidu;
Pravilni geometrijski oblici se stupnjevaju tako što niski krovovi prate osnovni horizontalni ritam;
-ti volumeni se razdvajaju 3 uravnotežena volumena;
-unutrašnjost: brod je širok i križno nadsvođen ( ritmizirano kretanje prema apsidi kao u St. Serninu).





• Romanska plastika sadržava neobičnu mješavinu logičnog,, prirodnog i fantastičnog, u uskoj je vezi sa slikarstvom ( zidno slikarstvo ima simbolički karakter razvija se na velikim zidnim površinama centralnog broda) ova plastika se podčinjava arhitekturi u potpunosti, a rijetko se dobivaju velike samostalne površine, plastika je najčešće prigušena uskim prolazima između stubova.
Ukratko sve je podčinjeno logičnoj konstrukciji arhitekture, obnavlja se i monumentalna kamena skulptura ( jugozapadna Francuska i sjeverna Španjolska- putovi za Santiago de Compostela), te bogate skulpture trebale su da privuku vjernike.
Tematika: vizije apokalipse, slanje apostola, posljednji sud,
Karakteristike: slikovitost pričanja, naracija ( vuče antikne korjene).


Notre-Dame la Grande( Poitiers, Francuska; 11.st.)
Arhitektonski elementi su horizontalno raspoređeni; a zid je plastičkim oblikovanjem umnogostručen,te osjećamo njegovo postojanje u nekoliko paralelnih ravnina koje se pojavljuju stupnjevitim uvlačenjem, stupanj gustoće ( zbijenosti) reljefa ovisi o tome dali se prilagođavanjuarhitektonskoj kompoziciji ili vrsti građevne jedinice.

Crkva St. Lazare u Autunu ( francuska, 12. st.)
-polukružno polje timpana je okvir za skulpturalni prikaz posljednjega suda.
-Krist je okružen anđelima, apostolima, demonima i ljudima. Prikaz je prilagođen kadru.
Simetričnost kompozicije određuje Krist u ovalnom okviru ( koji se uvijek stavlja oko krista u slavi-mandrola). Likovi su različitih dimenzija te je veličina određena njihovom hijerarhijom, oni se međusobno isprepliću, izlaze jedan iza drugoga.
-Radi se o jedinstvenom kontinuiranom obliku koji se pokazuje u svojim preobražajima ;
-Ornament je antropomorfiziran ( kompozicija vezanosti i isprepletenosti);
-Površina je stilizirana, oblikovana dubljim i plićim urezima.

Reljef Toma nevjernik;m Santo Domingo( Silos; Španjolska, 11. st)
-oblikovanje se ravna po zakonitostima koje proizlaze iz duha romanike;
Ikonografska tema nije samo tema već je element u kojem ljudi žive, nije čudnovato, već posve razumljivo;
-proporcioniranje likova je posebno, dijelovi tijela se razlažu bez obzira na njihovu povezanost- ispreplitanje uobičajenog vizualnog i imaginarnog.

Crkva San Zeno (Verona, Italija, 11. st); brončane vratnice, prikaz Salominog plesa
-Vrata su sastavljena od 26 kaseta( četvrtastih uokvirenih polja sa prikazima iz Starog i Novog zavjeta);
-Likovi su smješteni u taj okvir koji je naznačen arkadama i tornjevima;
-Kompozicija je slobodna, a likovi se podvrgavaju kadru;
-Narativnost prizora- simultano prikazivanje glave sv. Ivana,
-Oblikovanje je jednostavno-likovi su zaobljeni, mekana masa i kretnja koji se odvajaju iz pozadine kontinuiranim linijama obrisa.


• Romansko slikarstvo je vezano za arhitekturu ( freska, vitraj, tapiserija),za razliku od skulpture ne odlikuje se nekim promjenama koje bi ga odvojile od otonskog karolinškog slikarstva, međutim primjećujemo potpuni nestanak klasičnog iluzionizma, nagovještaj svjetlosti i prostora zamijenjeni su čvrsto crtanim konturama ispunjenim jakim, svijetlim bojama- trodimenzionalnost slike se svodi na nalijeganje ravnih planova.
Slikarstvo se odlikuje stilom ritmičkih linija i površina, naglašavanje volumena, slikari se klone efekata koji bi se mogli nazvati slikarskim ( npr. valera, predstavljanja faktura, najosvjetljenijih točaka), specifičnost ovog razdoblja je i univerzalnost proporcija.
Ilumirani rukopisi-umjetnici daju djelima jasnoću i preciznost kakve nema u karolinškoj renesansi ( rukopisi renske škole).

Crkva u St. Savinu ( Francuska ko 1100. g.), detalj iz fresko ciklusa
-pozadina: vertikalno organizirane plohe zemljanožutog, smeđeg i sivog, tu se nalaze 3 lika u pokretu koji je podređen kadru;
-krivulja tijela je snažna a nasuprotno kretanje krila i aureola stvaraju napetu kompoziciju
-oblici su plošni, apstraktni radi igre linija i boja;
-sam svod postoji kao dugački oblik šupljeg poluvaljka podijeljen je ornamentalnim okvirima u pravokutna polja koja čine okvire za slikarske kompozicije;
-zatvorenost,masivnost volumena je sačuvana zbog plošnog slikanja i po određivanja kadru te svijetlih neutralnih boja.

Vitraj Kristova lica iz Weisenburga ( 11.st)
-Rani primjer obojenog staklenog prozora;
-Lice je ucrtano crnom bojom u komad žutog stakla, a aureola i odjeća su sastavljeni od komada crvenog i zeleno stakla;
-Intezitet tih osnovnih boja je u kontrastu sa oštrim crnim crtežom koji stilizira lik i stvara samostalnu igru kretanja.

Tapiserija kraljice Matilde ( Bayeux, Francuska; kraj 11. st)
-dugačka je 70 m a uska je 50 cm;
-ukrašena vezom u 8 boja;
-vez prikazuje osvajanje Engleske; prizori se nižu horizontalno a odvijaju se nizanjem jedan za drugim zadovoljavaju potrebe narativnosti i ne odvajaju se u posebne okvire, a praćeni su širokim rubnim trakama sa prikazima ljudi i životinja( simbolički su vezani za temu)
-teme prizora objašnjene su umetnutim tekstovima na slobodnoj površini između likova;
-kretanje je brzo radi različitih usmjerenja i prikazanih pokreta, kratkim dijagonalama na rubnim trakama je kretanje ritmizirano;
-tekstura veza: nit opisuje i zatvara oblike, oni ostaju ili prazni ili se ispunjavaju gustom mrežom prišivenih niti, tako da se stvara namreškana površina.

01.01.2009. u 22:56 • 0 KomentaraPrint#

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.

  siječanj, 2009  
P U S Č P S N
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Siječanj 2009 (5)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga

Maturantica sam i pripremam bilješke za upis na fax, ako tko ima sto dodati, ili zna gdje još naći materijala samo ostavite komentar.
Na ovom blogu objavljujem vlastite skripte za pripremu za povijest umjetnosti i arhitekturu, koristila sam se knjigama: Likovna umjetnost 1- Karamehmetović i Unković, te Likovna umjetnost 2- Damjanov.

Linkovi

Umjetnošću se bave usamljeni ljudi i namijenjena je zbližavanju.


http://emotionalwhisper.deviantart.com/
http://emowhisper.blogger.ba/


http://hesterkin.deviantart.com/
http://redblackwhite.deviantart.com/
http://www.spookykids.net/



http://www.gimnazijafgm.info/portal/


http://katedrala-mostar.info/
http://www.carbkbih.com.ba/