utorak, 08.01.2019.

...krumpiri....

"Što se kuha, što se vari, u 3 lonca deset stvari! Kad poviri', sve krumpiri" (narodna pjesmica?)



...krumpir.... biljka poznata više od 8.000 godina, koja od stoljeća 16-og hrani naše obitelji.... namirnica koju su naše prabake poštovale jer su s njim prehranjivale djecu...

....ne znam koliko stotina sorta krumpira postoje, ali kod nas se godinama koriste samo izrazi: bijeli i crveni krumpir. Bijeli krumpir je za gulaše, piree ... vodenast je i lako se raspada, a crveni krumpir je za friganje i pečenje...a tu je i mladi krumpir koji se u svibnju koristi za pečenja i gulaše...

... za djecu, kojoj je najvažniji pommes frittes upotrebljava se Cleopatra, okrugli krumpir, crvene kore sa svijetlom sredinom koja je malo tvrđa i ne raspada se kod friganja...

..ne zaboravimo njeno veličanstvo "Monalisu" bijeli duguljasti krumpir, prošaran žilicama po kori koji se koristi isključivo za NJOKE...



(Photo by coolinarika)

...tako su nas učili naši stari.....tako je moja baka učila moju mamu....a onda je meni savjetovala gdje i kod koga da kupujem krompire za njoke... jer, može ti pašticada biti najbolja na svitu, ako njoki nisu dobri osramotit ćeš sebe i cilu familju....

...tajna koja se u mojoj familji čuvala godinama je da na 2 kg Monalize stavimo i jedan crveni krumpir!

....to je sve što sam od mojih naučila o krompiru! Više mi od toga nije trebalo....a više su znali samo oni koji su ih uzgajali. Oni su brižno vodili računa koje će krumpire ostavit za sjeme, koje će sorte uzgajat.... To je bilo pravilo koje je vrijedilo do prije 20 godina kad se sve izvitoperilo ...

....vjerojatno jer su seljaci u Lici i dolini Neretve, ostali bez svog sjemena .... pojavila se neka nova Monalisa puna vode od koje nisi mogao napravit ništa ...čak sam jednom napisala i tekst da bi mi se baka okrenila u grobu jer su mi savršeni njoki ispali od mladih, Nizozemskih, krumpira ....

....sada su neka druga vremena...pa u našim dućanima možemo kupit krumpire (uglavnom II klase) koji su za kuhanje, za prženje, za salatu...




....a koje su sorte, to više nikome nije važno....možda onima koji ih sade i kuharima koji rade televizijske emisije na temu "Kako ispeči savršen krumpir", "tajna hrskavih pečenih krumpira", "SAVJETI SLAVNIH CHEFOVA: Napravite savršen pečeni krumpir!"....itd ...itd...

...dok pišem ovaj tekst nekako mi sve više izgleda da netko uzme vreću krumpira i kaže: Ti si za salatu, ona tamo vreća je za friganje, a ova vreća je za kuhanje.... ili su krumpirima već to ugradili u genetski kod?

... nekad sirotinjsko jelo, na kojem sad slavni majstori zarađuju prodajući svoje recepture za pripremu savršenog pirea... a mi se možemo samo uzbuđivat oko toga da nađemo dobar i prvoklasan krumpir za kupit....za nas je i II klasa dobra jer ne cijenimo ništa, pa ni ono što nas je održalo, al' to je već drugi problem...

...uglavnom, kod mene doma prije ćete se najest mesa nego krumpira....njega je uvijek malo...pa ne čudi što preko Vibera i WhatsApp-a idu poruke svim brojevima u mobitelu "znaš li di mogu nabavit 10 kg krumpira?" Ove godine sam dobila odgovor "Znam, al ne više od 5 kg. velika je potražnja!"

....ne tako davno švercalo se zlatom, duvanom, narkoticima, ljudima.... sad švercamo krumpirima?...



P.S. ako u vašoj kesici iz samoposluge vidite da je krumpir zelenkast, nemojte ga jest Radi se o "solaninu" prirodnom otrovu kojim se krumpir brani od nametnika a koji ne nestaje u kuhanju!



- 14:01 - Gukni ako si faca (12) - #

<< Arhiva >>