MICHAEL PORTER: "WHY BUSINESS CAN BE GOOD AT SOLVING SOCIAL PROBLEMS"
ponedjeljak , 10.11.2025.Dobrodošli na ovotjednu objavu! Danas ćemo prokomentirati još jedan sjajan TED Talk, ovaj put od poduzetnika i Harvardskog profesora Michaela Portera. Možda isprve zvuči dosadno, samo još jedan u nizu govora, no na mene je ostavio utisak. Pružio mi je novu perspektivu. Naime, poduzeća mogu biti dio rješenja, i to ne samo kroz jednokratne donacije, ne samo kroz kratkoročne dobrotvorne projekte čija je svrha poboljšati imidž poduzeća: Bit je u tome da poduzeća moraju biti društveno odgovorna u svojoj srži. Njihova dedikacija društvenoj odgovornosti i stvaranju vrijednosti za svoju zajednicu mora biti vidljiva u samom načinu poslovanja poduzeća.
Porterova ideja je jednostavna ali moćna jer smatra da biznis uistinu može, ali i treba biti pokretač društvenih promjena. Kao što smo već spominjali u prethodnim objavama, profit nikada ne bi trebao biti prvi i glavni te (ne daj Bože) jedini prioritet poduzeća. Ljudi moraju jesti kako bi mogli živjeti, ne žive kako bi jeli. Tako bi i poduzeću profit trebao biti samo gorivo koje ga pokreće i omogućava mu da nastavi poslovati.
Porter u svojem govoru objašnjava koncept stvaranja zajedničke vrijednosti. Za razliku od filantropije čija je karakteristika "poklanjanje" novca društvu (od strane poduzeća), on predlaže da se društveni napredak uključi u sam poslovni model. Drugim riječima, kompanije bi trebale zarađivati, no istovremeno bi trebale i riješavati društvene probleme, kao što su siromaštvo, nezaposlenost, klimatske promjene (koje su, budimo realni, uvelike posljedica djelovanja neodgovornih poduzeća (referirajte se na našu prvu objavu o dokumentarcu The Corporation))...
Ovo me potaknulo na razmišljanje, koliko često slušamo o profitu i moralu kao o suprotstavljenim pojmovima? Uvijek je "ne možeš imati i ovce i novce"... Porter tvrdi drukčije. Dokazao je da profit i moral mogu ići ruku pod ruku kroz primjer kompanija koje su uspješno smanjile troškove električne energije i cjelokupne troškove poslovanja, a istovremeno su pomogle okolišu. Društvena odgovornost, usprkos generalnom konsenzusu koji tvrdi drugačije, ne mora biti trošak. Može biti pametna investicija. Kako Porter kaže, win-win situacija i za poduzeće i zajednicu/okoliš. Kada društvo napreduje i biznis ima stabilnije i zdravije okruženje u kojem može rasti.
Porter je realan, shvaća da će profit uvijek poduzećima biti visoko na popisu prioriteta, no ukazuje na to da je najodrživiji profit onaj koji dolazi iz stvaranja stvarne vrijednosti, ne iz iskorištavanja neodrživih resursa ili ljudi.
Važnost poduzeća u našem društvu neosporna je. Što mislite koliku važnost ima Apple u svijetu, a koliku Hrvatska? Mnogo ljudi nikada nije čulo za našu zemlju, a nema žive duše koja ne zna za McDonalds, Coca-Colu, Netflix... U rukama kompanija ogromna je moć, zamislite kakav bi svijet bio kada bi ju koristile u dobre svrhe. Možemo se samo nadati da će se ugledati na poslovne modele kao što je model stvaranja zajedničke vrijednosti i jednoga ih dana implementirati. Neprofitne organizacije, aktivisti, sve je to super, no budimo realni, jedini koji mogu napraviti pozitivnu promjenu ogromnih razmjera su ogromne tvrtke, profitne organizacije.
Porter nas podsjeća da profit, empatija i etičnost nisu međusobno isključivi pojmovi. Kad bismo svi razmišljali dugoročnije, održivije i djelovali altruističnije kao čovječanstvo bismo daleko dogurali, u poslovnoj sferi i općenito.
Nadamo se da vam se sviđa ovotjedna objava!
Na prošloj objavi nije bilo nikakvih pitanja, svejedno se zahvaljujemo svim komentatorima i s veseljem iščekujemo vaše mišljenje o današnjoj temi. Lijep pozdrav! Eko B.I.P.A. out! 
Oznake: Društvena odgovornost poduzeća, DOP, michael porter, koncept stvaranja zajedničke vrijednosti, ekobipa
komentiraj (6) * ispiši * #
