Zašto?

nedjelja , 02.11.2025.

Jeste li se ikada zapitali: zašto? Zašto se budite ujutro? Što je vaša svrha, vaše zvanje, vaša vjera? Zašto postojite?

Svrha ovoga nije dati vam egzistencijalnu krizu, svrha je da se zapitate jeste li ikada razmišljali o ovim stvarima i ako niste, što mislite zašto niste? I bi li vas iznenadilo da vam kažem da većina ljudi nikad ne razmišlja o "zašto", zadovoljni su sa "što" i "kako", tu za njih priča prestaje.
No zašto je to tako? (Ispričavam se unaprijed što ćete u ovoj objavi riječ "zašto" čuti toliko puta da vam više ni neće zvučati kao stvarna riječ. smijeh)

Simon Sinek je u svojem "How great leaders inspire action" TED Talk-u opisao svoj model tzv. zlatnog kruga. Zlatni krug sastoji se od tri dijela:
Prvi dio, "što", dobro je poznat svima. Svaka osoba, svaka organizacija, svako stvorenje na ovoj planeti zna *što* radi. Drugi dio, *kako*, također je dobro poznat ogromnom dijelu populacije. Većina tvrtki zna kako proizvodi svoje proizvode ili usluge, većina ljudi zna kako raditi svoj posao. No što se nalazi u samom centru zlatnog kruga? *Zašto*. To je najzamršeniji dio, upravo taj dio kruga zaslužan je uspjehu korporacija kao što je Apple, pojedinaca kao što je Martin Luther King. Ono što svi veliki mislioci na ovom svijetu imaju zajedničko je što su svi postavili pitanje *zašto*.
Simon Sinek je rekao "ljudi ne kupuju ono ŠTO vi radite, nego ZAŠTO vi to radite". Iako većina ljudi nemaju potrebu sami sebi postaviti to pitanje, privlače ih ljudi koji imaju smisao. Ljudi su emocionalna bića, žele vjerovati, pružite li im nešto u što mogu vjerovati (uz kvalitetan proizvod) osigurat ćete si lojalnog, možda čak i doživotnog kupca.

Provest ću vas kroz najvažnije poruke koje je Simon Sinek svojim govorom htio prenijeti.
1. Morate znati zašto, kako i što. Pođite od zašto, od najkompleksnijeg. Zašto je vaš temelj, morate imati čvrst temelj, zašto je ono što će prodavati vaše proizvode/usluge.
2. Bitan je BALANS. Zato počinjemo od zašto, ukoliko znate svoje zašto, kako i što će pasti na svoje mjesto, poput dijelova slagalice. Moraju biti usklađeni s razlogom postojanja vaše organizacije.
3. Kao čelo organizacije morate stvoriti povjerenje između vas i vaših dionika (stakeholders), ne samo ljudi unutar organizacije. Moraju se osjećati sigurno, praktičnom ili emocionalnom nivou. Veliki vođe su postali veliki i prestižni jer nisu žrtvovali svoje ljude za brojke. Pomisao na veliki profit može zaslijepiti vođe, no ključno je poštovati ljude oko sebe i razumijeti da profit nije i nikada ne bi trebao biti glavni prioritet. Vas, kao vođu, bi zaposlenici trebali slušati jer to žele jer smatraju da ste vrijedni slušanja, a ne samo zato što im je to posao. Empatija je ekstremno bitna kvaliteta koju svaki veliki vođa mora posjedovati. Vođa bi također trebao biti svjestan da ništa ne bi mogao postići bez svojih zaposlenika, on je isto dio tima, trebao bi djelovati s dobrobiti tima u vidu.
4. Vođe bi trebali uložiti vrijeme i trud u umrežavanje i pronalaženje ljudi (inovatora i ranih korisnika) koji vjeruju u ono u što i oni vjeruju, a ne samo prodati ideju/proizvod većini. To se može postići komuniciranjem vašeg „zašto“ široj publici putem alata poput Mediuma, LinkedIna, Facebooka i drugih alata za umrežavanje na društvenim mrežama.
5. Pronađite ljude koji vjeruju u vaše "zašto" i pomažu vam s vašim "kako". Drugim riječima, pametno birajte tko radi za vas! Steve Jobs nikada ne bi mogao postići što je postigao s Apple da nije uz sebe imao briljantne radnike kao što je Steve Wozniak.

Naravno, s obzirom da nam je glavni fokus društvena odgovornost poduzeća sve gledamo iz perspektive poslovanja, no svi ovi savjeti mogu se primijeniti i u životu najobičnije fizičke osobe. Postavljajte pitanja, znajte tko ste, kako i zašto radite to što radite. Okružite se s kvalitetnim ljudima kojima vjerujete, pružajte im osjećaj sigurnosti, budite stijena na koju se mogu osloniti. Ne bojte se dijeliti svoje ideje s drugima, to je jedini način da upoznate istomišljenike ili imate zanimljive, konstruktivne rasprave s ljudima koji se ne slažu s vašim mišljenjem. Oboje je jednako vrijedno!

Nadam se da vam je ovotjedna objava zanimljiva i da ste nešto novo naučili. Kao uvijek, hvala vam na vašim komentarima, veselim se čuti vaša mišljenja. Smatrate li da je model zlatnog kruga dobar model? Biste li nešto u vezi njega promijenili, možda nešto dodali?
Hvala vam na čitanju, do sljedećeg puta, Eko B.I.P.A. out! wave

P.S. Odlučile smo napraviti novu rubriku za naše čitače, DOPisivanje s čitačima (ispričavamo se na svim puns, nismo si mogle pomoći), tu ćemo odgovarati na sva vaša pitanja!

@Korak Naprijed su komentirali: "Izvrstan blog. Ako sam dobro shvatio ovaj film imao je jak utjecaj na vaš način razmišljanja. Zanima me gledate li nakon ovog filma drugačije na neke marketinške kampanje i općenito na proizvode koje kupujete/koristite svakodnevno..?" Hvala vam na odličnom pitanju, odgovor je apsolutno. Počela sam obraćati pozornost na to koje tvrtke još uvijek testiraju na životinjama, nedovoljno plaćaju radnike i imaju druge sl. neetične prakse te informiram bliske ljude o istima. Oreo, Johnson & Johnson i Aquafresh su samo neke od mnogih tvrtki koje sam prestala podržavati i kupovati njihove proizvode.

Hvala i svima ostalima na komentarima. Lp!

Oznake: Društvena odgovornost poslovanja, poslovanje, zlatni krug, ekobipa

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.