Salik
Kad su u Dubaiju uveli automatski sustav naplate na autocesti, Salik, nisam mogao a da se ne sjetim znamenite recenice iz Kusturicinog filma "Otac na sluzbenom putu", promjenim jedno slovo kako bi odgovarala situaciji i njome opisem novonastale promjene u nasim zivotima: "Ja sam Salik, na govno sam nalik!".
Zbilja, sto je Salik?
Kako bi olaksali prometovanje gradom mudraci iz gradske uprave su se dosjetili da naplate prometovanje Sheikh Zayed Roadom, prometnom kicmom grada tako da stave automatsku naplatnu stanicu zapadno od 4 petlje i jednu neposredno prije mosta Garhoud. Vec smo naucili da kad se ova cesta zatvori zbog npr. posjeta Georga Busha nema smisla odrzati normalan radni dan u Dubaiju. No, gradska uprava zna bolje od ikoga koliko se vozi ovom prometnicom...

Naplata je organizirana jednostavno i efikasno: sva vozila imaju na vjetrobranu iznimno ruznu naljepnicu boje...hm, Salika, ako me shvacate, koju senzor ocita neovisno o brzini kojom prolazite. Ukoliko senzor detektira prolazak vozila, a ne ocita Salik aktivira se kamera na nosacu ispod kojeg je vozilo proslo sekundu ranije i snimi registraciju.

Sustav automatski skida sa racuna 4 dirhama, Barbara automatski zna kada se i gdje krecem po gradu jer dobiva poruke i mailove o vremenu i smijeru prolaza. Namjera Salika nije uredjivanje nasih obiteljskih odnosa, nego rasterecenje Sheikh Zayed Roada i usmjerenje prometa na alternativne ceste. To sto ce alternativne ceste tek biti izgradjene nije predstavljalo promet onima u upravi za ceste, ali sa zato pretvorilo u nocnu moru onima koji zive na tom djelu Dubaija.
Povucimo paralelu sa Zagrebom:
Zamislite npr. da Miki odluci naplacivati Slavonsku aveniju od Vjesnika do Coca-Cole. Da mu ljudi ne bjeze u Savsku postavit ce naplatu na onaj zeljeznicki most prije Savske. Na konferenciji za tisak ce objasniti da je namjera rasteretiti Slavonsku jer ljudi navodne ne koriste avenije Vukovar i Dubrovnik. Da bi se u potpunosti shvatili u moju situaciju zamislite da avenije Vukovar i Dubrovnik u Dubaiju jos ne postoje, ali Miki je odlucan izgraditi ih jos za vrijeme ovog mandata, iako je to obecao o u proslom. Takodjer, zamislite da zivim na Kneziji, a radim u Cvjetnom, tramvaja ni busa nema, a temperatura je ugodnih 45 stupnjeva. U normalnoj situaciji bih trebao platiti cestarinu za tih 5 minuta, ili jednostavno izici na Savsku iz Knezije i proci kroz Prisavlje. Ali.....
...kako u Dubaiju zivi pola milijuna Indijaca kojima ova 4 dirhama znace jako puno, a svi zive u Sharjahu, zamislimo da u istocnom Zagrebu radi pola milijuna Zagoraca koji zive u Zagorju i lagani su na novcaniku kao moj prijatelj Mirek iz Oroslavja. Vec od zore naslagani su u nepreglednoj koloni za Slavonskoj i neposredno prije Savske pokazuju koliko covjek moze biti inventivan i domisljat, prolazeci svim mogucim putevima, oputinama, stazama kroz Kneziju, Cvijetno, Vrbik i obilaze naplatu. (Znam da vam je ovaj scenarij u kojem su Zagorci nadmudrili Hercegovca tesko moze uci u glavu, ali zamislite samo...). Vec prije HTV-a su nazad na Slavonskoj, tako da i oni koji su prosli kroz naplatu nakon nekoliko stotina metara staju u koloni. Svi okolni kvartovi su zakrceni i ne moze se krenuti ni u jednom smjeru, niti prema gradu, niti prema jadranskom mostu. Taman kad sve to prodje oko rucka, pocinju se vracati nazad. Opet je blokirana Marohniceva, Vrbik, Cvjetno....
A sve za 4 kune...
|