Al Bahri - cesta za pet vozila
Pocetkom stoljeca Omanci su sve vise shvacali kako nema smisla imati dva odvojena grada izmedju kojih se moze prometovati samo izdrzljivim devama i brodovima. Naime, vecina trgovine i drustvenog zivota u Muscatu se zapravo odvijala u susjednom Mutrahu...

...a Mutrah su od Muscata djelile strme litice zaljeva Kalbuh. U kombinaciji sa prijetecim zidinama tvrdjave koja je ostala iz vremena portugalske vladavine, prilaz Mutrahu obalom je bio nemoguc...

...a isto je bilo i sa juznim prilazima gradu, koji su isli preko uzarenih vrhunaca stijenjaka.

Medjutim, krajem Prvog svjetskog rata su se Omanci odlucili na prvu javnu investiciju, te je probijena cesta uz obalu, od Mutraha do Muscata. Sati i sati rada u sest godina su se uklesali u stjenje zaljeva Kalbuh i prvog dana u prosincu 1924. godine otvorena je 8-kilometarska cesta Al Bahri. Isprva samo puteljak sirine 3 metra, ali kasnije je prosiren i uredjen...

...da bi nedavno morski pojas bio nasut i na njemu izgradjena cetverotracna moderna prometnica, zila kucavica ovog dijela grada...

Naime, u stari Muscat se i danas moze doci samo cestom Al Bahri ili cestom Al Saidiyah sa juga. Danas su te ceste nerijetko zakrcene, ali u vrijeme otvaranja ceste nije bilo tako. Naime, tada je cijeli Oman imao svega pet automobila. Dva od njih se uopce nisu vozila, onaj kojeg je Sultan dobio kao poklon i drugi, kojeg je u kompenzaciji dobio neuspjesni muskatski trgovac. Ostala tri su se koristila i bila su smjestena u Mutrahu. Vozili su ih gradski lijecnik i britanski politicki komesar, dok je peti automobil prometovao starom cestom od Mutraha do wadija u Ruwiju, gdje je nekad bila stara zracna luka, a danas je moderno poslovno srediste Muscata.
Izgradnjom ceste revitalizirana je i stara kula Riyam...

...nekad glavna strateska tocka s koje se kontrolirao ulaz u obje luke, i Muscat i Mutrah. Naime, kula je smjestena na jedinom mjestu sa kojega se istovremeno moze vidjeti u smjeru jugozapada ulaz u Mutrah...

...a u smjeru jugoistoka zidine starog Muscata....

Kad je cesta izgradjena, utvrda Riyam je postala vazna jer se "strateska komunikacija" mogla sa nje lako nadzirati. Osim toga, na mjestima gdje cesta nije bila uklesana u kamen, nego je obala bila pitomija odmah su izgradjena dva parka, kao protuteza nacickanim gradskim ulicicama: park Kalbuh pored istoimene tvrdjave kojom se kontrolira luka Muscat, te park Riyam, odmah pored istoimene utvrde. Ovaj park je kasnije prosiren, a glavna atrakcija mu je vidikovac u obliku posude u kojoj izgara oud.

Medjutim, mi smo se odlucili radje popeti na staru portugalsku utvrdu. Nekako je prirodnija...

Nastavak slijedi...
|