Dubai2

četvrtak, 13.07.2006.

Zlocin i kazna

Mozda sam predobro zborio o Englazima u prethodnom postu, pa je vrijeme da ih bacim nazad na dno moralne ljestvice, gdje su se inace sami prikovali...

Ane i Kate
Pretpostavljam da se svi sjecate "slucaja" koji je potresao Makarsku prije nesto vise od tri godine. Maloljetnik je, vozeci preskupi automobil (koji je unatoc svojoj malodobnosti dobio od roditelja) gotovo tri puta brze nego sto je dozvoljeno, pregazio dvije vrsnjakinje. No pravi biser tek dolazi: davanje BMW-a maloljetniku je sutkinja u rekordnom roku procjenila "opce prihvatljivim drustvenim ponasanjem" pa je ubojicu kao pripadnika takvog plemena kaznila tako sto se u sljedece dvije godine morao jednom mjesecno javljati sudu telefonom iz internata u Svicarskoj. Dakle, zlocin imamo, a o kazni procjenite sami. Otac ubojice, pretvorbeni tajkun ciji udio u citavoj prici necemo analizirati, je ocito smatrao ove impulse skupljima od dvaju prekinutih zivota, pa se osim tuzitelja i obrana zalila na kaznu. Ima li toga u Dubaiju?

"Znas li ti tko je moj muz?"
Moj kolega Ivica, onaj koji je zapoceo sa blogiranjem iz Dubaija, se micao s autom u stranu kad god je pored njega na cesti bio ikakav zamraceni auto sa troznamenkastim ili manjim brojem. "Daj, ako ga ogrebem ostat cu cijeli zivot u zatvoru, bio kriv ili ne..." - govorio je braneci svoju teoriju o tome da covjek ne upravlja svojim zivotom u Dubaiju i da se na lokalce ne odnose zakoni.
Moju kolegici Elenu je prije par mjeseci udario straga takav auto. Da stvar bude jos gora, vozio ga je lokalac, voditelj jedne od sluzbi u Ministarstvu imigracije, sto je sasvim dovoljno da se biraju rijeci kojima se traze mrvice svoje pravice. Titula vozaca i urlanje njegove supruge, koja je po zlocestom vokabularu neodoljivo podsjecala na jednu moju susjedu u Podgori ("Mi smo lokalci, mozemo raditi sto hocemo, hoces li da ti sad moj muz naredi izgon?") nije impresioniralo hrabru Ruskinju, ali ni policajca, koji je hladnokrvno rekao: "Ovdje se radi o zakonu, a vase i gospodjino mjesto rodjenja cemo staviti u zapisnik, pa cete ga imati na vasoj kopiji. Crvenoj." Naime, u Dubaiju policajac odmah sastavlja zapisnik te ostecenoj strani daje zeleni, a "krivoj" strani crveni primjerak.

Ceste smrti
Tko je dobio koji primjerak 22. ozujka nije poznato, ali slucaj je dobrano protresao britansku zajednicu u Dubaiju. Konkretno, njihovog glasnogovornika, novine "7days". Novine su, trudeci se odrzati nacionalnu ravnopravnost, svakodnevno izvjestavale o zrtvama dubajskih cesta. A u to doba sezona je vise nego rodila tj. ubila: od Nove Godine do kraja ozujka na cestama emirata Dubai poginulo je 108 osoba, odnosno 1.2 dnevno. Vecu smrtnost od Dubaija ovdje imaju samo Saudijska Arabija i Jordan, ali kad uzmete u obzir prosjecni vozni park ovdje i tamo, te izgled cesta, jednostavno je neshvatljivo kako se ovdje gine. Da razjasnimo, mi nismo u izravnoj opasnosti: najcesca zrtva je indijski gradjevinski radnik koji izmedju 8 i 10 navecer pretrcava Emirates Road kako bi stigao u radnicki kamp. A Emirates Road ima deset traka i u najsporijoj se vozi 120 kilometara na sat. Ovim trivijalnim smrtnim slucajevima novine bi podarile redak ili dva, ovisno o broju gladnih usta koje ostaju nakon zrtve i eventualno specificnostima stradanja. Medjutim, ako bi vozac bio npr. Britanac, nevidjena medijska kampanja, jednaka onoj u kojoj se davala potpora generalu Gotovini, trazila bi oslobodjenje vozaca, jer je zapravo on traumatizirana zrtva pjesacke gluposti, apsolutno nevinasce, cvijet u narucju trave (rijec "trava" shvatite kako god hocete i necete pogrijesiti), uzaludno unisteni mladi zivot, a osim toga unisten je i tatin blatobran na novom Bentleyu.
Na udaru je bilo i emiratsko zakonodavstvo, a kataklizmicke kolumne predvidjale su raspad sna o buducnosti Dubaija ako je u Yorkshireu procuje da je mladi Britanac zavrsio u zatvoru zbog tako banalnog incidenta. Sa druge strane, krivi su svi: zrtva, cesta, reklama, jumbo-plakat, kocnice ja japanskom smecu, Christiano Ronalno...sve samo ne Englez.

Zlocin: Devedeset i neka zrtva
A onda se dogodio 22. ozujak. Bugarski drzavljanin, 32-godisnji Georgi Najdenov "skrivio" je prometnu nezgodu u kojoj je smrtno stradao Ben Mulligan, koji je gurao svoje vozilo prema pumpi. Prije nego sto nastavim, da me ne razapnete na kriz: iskreno zalim za svim zrtvama prometnih nezgoda, i o mrtvima ne zelim govoriti lose, ali ovdje iznosim samo cinjenice, kako bi shvatili "stanje uma" ovog grada. Dakle, Ben Mulligan je bio jedna od omiljenih ikona britanske zajednice u Dubaiju. Pretoceno u radno mjesto, to znaci da je u svojih 15 dubajskih godina bio izbacivac u vise pubova u Bur Dubaiju. Dva dana nakon tragedije, svi koji su ga poznavali, ili samo disali zrak u istom zadimljenom klubu kao i on, imali su potrebu o tome govoriti u novinama i opisali su ga kao nemjerljivo veselu osobu. Sve je to popraceno multimedijalnim sadrzajima i unatoc dubokom kopanju po arhivima, dok ucviljeni roditelji nisu objavili sluzbenu osmrtnicu obozavatelji nisu mogli naci sliku na kojoj je nesretni Ben bio trijezan. Vec treceg dana, nakon sprovoda koji je pretvoren u pivski happening, urednik se sjetio da bi cesti, reklami, jumbo-plakatu, kocnicama...na list krivaca mogli pridodati i vozaca, tim vise sto dolazi iz neke vukojebine poput Plovdiva. Medjutim, krivoga vozaca, ali to cete vidjeti kasnije. Bit svega je da shvatite da je Ben bio devedeset i neka zrtva u 2006. i tek tada su novine odlucile nesto poduzeti, a to nesto je bila megakampanja velikih razmjera na svim medijima. Je li to zato sto se svi pale nakon broja devedeset i nesto, ili zbog zrtvine putovnice, prosudite sami, ali prema pismima citatelja i reakcijama i npr. indijskim novinama mislim da imam dosta istomisljenika. Da zakljucimo, krajem ozujka citatelji otockih korjena su trazili krv...

Kazna
Gdje je veza sa makarskim slucajem? Prvo, sud je donio odluku nakon svega 3 mjeseca, sto je u Hrvatskoj raritetno kratak, a u Dubaiju savrseno otegnuti proces. Drugo, kazna je bila svega cetiri mjeseca zatvora sto je bio definitivni udarac britanskom egu. Otocani su se odmah digli na noge i jos dvije stranice novina su otete glupim reklamama. Iako je svijet tog dana govorio samo o tome kako je Grosso pogodio Lehmanovu mrezu svega 2 minute prije penala, a u firmi su svi pricali laznu pricu kako je Marcel premlatio Yassera (vidi prethodne postove), prve dvije stranice su imale radni naslov "Benovom ubojici samo 4 mjeseca". Konsternacija. Roditelji uzasnuti. Prijatelji (a znamo tko su prijatelji izbacivaca koji izgleda kao oni sa Heysela) zele uzeti pravdu u svoje ruke. Poznanici razocarani. Iako je jos do jucer svaka kazna za gazenje pjesaka bila prevelika, ovdje se ne radi o gazenju gospodina Pjesaka, indijskog gradjevinca koji izmedju 8 i 10 navecer trci preko ceste u svoj sobicak kojeg djeli sa jos 19 ljudi, nego Bena. Engleza. A sto je zapravo bilo? Isto kao sto nisu mogli prihvatiti par dana ranije da za ispadanje sa prvenstva nije kriv Christiano Ronaldho, nego Rooney, nisu mogu prihvatiti cinjenicu da je Najdenov osudjen samo za voznju u alkoholiziranom stanju i neprilagodjavanje uvjetima na cesti zato sto su mu to jedini grijesi, a to u Dubaiju znaci 4 mjeseca zatvora. Nesrecu je pak izazvao Mulliganov suvozac, jer je u alkoholiziranom stanju srusio na volan te je tako usmjerio automobil kojeg je Mulligan gurao sa zaustavnog na vozni trak. Analiza alkohola u krvi je pokazala da su svi sudionici bili dobro "zagrijani", a u komentarima se spekulira podatkom da je vozilo koje je Mulligan gurao prema pumpi imalo goriva u rezervoaru i nije bilo u stanju havarije.

Zakljucak:
Pravno gledano, to znaci da ce materijalnu stetu pokriti Mulliganovo osiguranje, njegovom suvozacu, ciji identitet nije objavljen ce biti sudjeno (ne morate se bojati, znat cemo i njegovo ime, skup potpore mu ne gine...), a veseli Bugar ce 4 mjeseca biti u zatvoru, da bi nakon toga bio pusten i odmah opet uhicen, jer ovdje nema "opce prihvacenog drustvenog ponasanja", a osim zakona o sigurnosti na cestama u Dubaiju vlada i serijatski zakon, koji propisuje isplatu odstete obitelji zrtve bez obzira na krivicu. Posto Georgi nema 200.000 dirhama, a u zatvoru ih ne moze ni zaraditi, niti ce mu ih dati osiguranje posto je bio pijan, druzit ce se sa restkama dok neki bogati sheikh na njega ne potrosi svoj "zakat".
Tako se Allah brine da ipak budemo isti.

- 22:11 - Komentari (2) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

< srpanj, 2006 >
P U S Č P S N
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            


Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opet Dubai?

  • Image Hosted by ImageShack.us ENGLISH

    Nastavak price o velicanstvenoj multinacionalnoj metropoli koja je zapocela prosle jeseni, ali je naprasno prekinuta kada je autor bloga dubai.blog.hr odlucio napustiti ovaj nadasve zanimljivi grad. Posto smo mi ostali, nastojat cemo ovu svakako zanimljivu destinaciju pribliziti jos vise hrvatskim pratiteljima blogova....
    Ukoliko imate potrebu pitati nesto sto nije za javnost, posaljite mail na: blogdubai2@gmail.com

Linkovi

Sto je zapravo Dubai?

  • Pogledate li enciklopedije Hrvatskog leksikografskog zavoda, vjerojatno cete steci potpuno krivu sliku: Cak niti karte lokalnih izdavaca ne mogu pratiti neshavtljivo brzi razvoj grada. Po neboder dnevno, tako da rekordi koje smo do sada pripisivali hrvatskim graditeljima auto cesta padaju u vodu.
    Dubai udvostrucije broj stambenih jedinica u 5 godina, a 2010. godine 10 od 20 najvecih zgrada na svijetu ce biti u samo jednoj ulici u Dubaiju.

    Dakle, Dubai mali gradic koji svoj nastanak moze zahvaliti dugackom zaljevu kojeg zbog fizionomije zovu Khor (Creek ili potok), koji se proteze 15-ak kilometara u pustinju (nekad pustinju, danas je sve u Creek naseljeno). Vlasnik ovog dijela pustinje, sheik iz obitelji Maktoum koja vuce porjeklo iz mjesta Bani Yas kod Abu Dhabija, izgradio je kucu na ulasku u zaljev, kako bi naplacivao brodarinu. Ubrzo se razvila i trgovina, a pronalazak nafte, koja u dubajskom proracunu sudjeluje sa tek 8% samo je ubrzao ideju sheikovog nasljedika, Rashida Maktouma, o pretvaranju grada u regionalni centar. 6 od 10 nezavisnih sheikata (emirata) se ujedinulo 1972. godine u Ujedinjene Arapske Emirate, kasnije se pridruzio i sedmi, dok su Bahrein, Qatar i Oman postali nezavisne drzave. Cak 7/8 teritorija UAE pripada emiratu Abu Dhabi, gdje je ujedno i srediste federacije. (Pitanje za kviz: Kakvo je drzavno uredjenje UAE? UAE su federacija na celu koje je predjednik, dakle nisu monarhija. Medjutim, clanice federacije su neovisne monarhije, zajednicka je obrana, vanjski poslovi i monetarna politika, sve drugo o odvojeno). Posto je Abu Dhabi daleko najveci, a tamo je i gotovo sva nafta, predsjednik federacije je bio sheik Zayed, iznimno plemenit i dobrocudan vizionar, koji je 1940-ih od predaka u nasljedstvo dobio malu oazu Al Ain, sa svega nekoliko beduina i kamila. Al Ain danas ima 200000 stanovnika. Potpredsjednik UAE i predsjednik Vlade je postao sheik Rashid Maktoum, a ostali sheici su raspodjelili ministarske funkcije. Ideal koji je vodio emire je bio ostvarenje prava na dostojan zivot, zastitu, skolovanje i cjelokupan prosperitet nacije. Danas to ostvaruju njihovi nasljednici, od kojih se najvise istice treci sin sheika Rashida Maktouma koji pretvara Dubai u grad buducnosti. Osim prvog hotela sa 7 zvjezdica, Burj-al-Araba, Dubai uz ubrzani "konvencionalni razvoj" gradi nekoliko objekata koji se mogu mjeriti sa najvecim svjetskim cudima. Kilometarski otoci u obliku palme, arhipelag otoka u obliku svjetske mape, podvodni hoteli, novi Disneyland, stambeni kompleksi buducnosti sa najvecim zgradama na svijetu cine Dubai jednom od najinteresantinih svjetskih destinacija.
    Iako se posjetitelju ne cini tako u prvi mah. Jer Dubai je grad tek nesto veci od Zagreba, rasprostranjen duz obale Zaljeva (izbjegnimo mu ime, bar za sada), sa jednakim prometnim problemima kao i Zagreb, u kojem nisu svi aspekti pratili brzi razvoj grada. U Dubaiju zivi oko 1.3 milijuna ljudi, od cega su tek 17% njih "lokalci". Ostalo je doseljena radna snaga, najcesce iz Indije i Pakistana i to predstavlja ogromnu zapreku u pruzanju normalih zivotnih usluga. A o detaljima cete citati sa vremenom u blogu...
    Medjutim, Dubai krase i neke druge osobine. On je jedan od najsigurnijih gradova na svijetu. Zbog spleta okolnosti, apsolutno je izvan interesa strana sukobljenih u konfliktu islamskih fundamentalista i nekih zapadnih drzava. Stopa kriminala je iznimno niska, jer u grad mogu doci samo turisti ili oni koji imaju osiguran posao i o svima se vodi opsezna dokumentacija.
    Dubai je porezna meka. U Dubaiju nema poreza.
    Dubai je shopping centar i to sa vise aspekata: i za lokalce i za bogate zapadnjake (u to ubrojite i nevjerojatno bogate Ruse.)
    Dubai je u pustinji, ali ima tisuce kvadratnih metara pod travom, koja se stalno i redovito zaljeva. Dubai lezi na vodi (umjetno dobovenom desalinizacijom). Iako je svaku kap potrebno stvoriti, u Dubaiju uz racun za vodu ne dolazi nikakva slivna i vodna naknada kao u Zagrebu, a nema i PDV-a, pa racun za vodu dodje isto kao u Hrvatskoj.
    U Dubaiju je litar supera 1 kunu. Razliku od ove niske cijene do normalno europskog udjela goriva u proracunu pokrivano iznimno velikom potrosnjom: udaljenosti su velike, a svi voze 4x4 auta...

    U svakom slucaju, sve je to jako zanimljivo, ali i jako neprirodno i umjetno (dakako, okolica je i zanimljiva i prirodna), i sve je zapravo prepusteno vasem osobnom dozivljaju...

  • Free Web Counter
    korisnika je posjetilo ovaj blog od pocetka svibnja.

    Free Web Counter
    korisnika je posjetilo englesku verziju bloga od 12.11.2005.





    A sada malo statistike. Dakle, ovo su naši posjetitelji po državama...





    ...a ovdje vidite nekoliko zadnjih posjetitelja po gradovima...





    ...i na kraju top lista država iz kojih se virtualno posjećuje Dubai...