Priče o čokoladi!

petak, 30.01.2015.

Mađarica nije mađarski kolač



Ne znam je li vas šokirao naslov, meni je informacija bila šokatna kad sam je doznala. Isto kao kad sam saznala da francuska salata nije francuska. :-) Eto, ako se uputite u Mađarsku, primjerice u jednu od budimpeštanskih slastičarni (cukrászda) koja će sigurno imati kolača da vam pamet stane, a vi nabrušeni da probate pravu “Mađaricu” – zaboravite, ništa od toga. Jednostavno, taj kolač nije njihov, piše na blogu ''Dotakuti Mađarsku''. Niti znaju za njega, niti ga konzumiraju. “Mađarica” je naš tradicionalni kolač za kojeg na samoj coolinariki imate oko 300 recepata. 300 recepata za kolač od tankih kora i čokoladne kreme!

Dugo nisam imala ni ideju zašto bi mi nazvali kolač “Mađarica”, i to onako, iz čista mira, ničim izazvani. Mislila sam si i zašto ne, zašto bi nam trebao razlog da nazovemo kolač “Mađarica”, iako nema veze s ničim što započinje s M/mađar. Ali u međuvremenu sam razvila teoriju, promatrajući kolače koji su u standardnoj ponudi mađarskih slastičarni. Ovako glasi moja teorija.

U drugoj polovini 19. stoljeća došlo je do procvata slatičarstva u Austro-Ugarskoj Monarhiji. U Budimpešti su posebne zasluge za inovativne recepte dobili Francuz Emil Gerbeaud čije ime i danas nosi napoznatija slastičarna na Trgu Vörösmartya (Vörösmarty tér) i József C. Dobos. Prvi je postao poznat po žarbo kockama (Zserbó Szelet), a drugi po Doboš torti (Dobostorta). Jezična napomena: torta se i na mađarskom kaže i piše torta. i jedan i drugi kolač u presjeku izgledaju slično i neodoljivo podsjećaju na Mađaricu, pogotovo zbog višebrojnih tankih kora i tamnih krema. Žarko kocke za kremu imaju orah i džem, a Doboš torta u kremi ima karamelu i čokoladu kao u Mađarici. Oba kolača imaju danas i moderne varijante, pogotovo Žarbo kocka koja ima raznorazne kombinacije krema, pa i čokoladne. Dakle, iako je Mađarica okusom i izgledom drugačiji od jednog i od drugog, izgledom sličniji Žarbo kocki jer se slično režu, dok je Doboš torta viša i ima tvrdi karamel na vrhu, okusom sličniji Doboš torti jer u kremi ima čokoladu, vjerujem da je dobio naziv po uzoru na ta dva kolača. Oni su prije sto godina bili zadnja moda, i nije čudo da smo se prilagodili tadašnjem trendu sa svojom varijantom.

Da mene pitate, a probala sam ih sve, rekla bih da je Mađarica prije svega naša varijanta Doboš torte.

Više postova o Mađarskoj, možete pročitati na blogu ''Dotaknuti Mađarsku''.

*****
Tekst: Dijana Eraković
Foto: Coolinarika


Je li vam se svidio post? Imate li što dodati? Ostavite komentar ili mi pošaljite mail na priceocokoladi@gmail.com

30.01.2015. u 06:06 • 0 KomentaraPrint#

<< Arhiva >>



'Priče o čokoladi!' možete pratiti na Facebooku

IZBOR POSTOVA

Mađarica nije mađarski kolač

10 načina na koje možete začiniti vruću čokoladu!


10 najskupljih čokolada na svijetu

Recenzija čokolade s paprom i limunom


Kakvu čokoladu koristiti u kolačima?

Kreirajte sami svoju čokoladu

Probala sam čokoladu sa 99 % kakaa

Ovako izgleda život na farmi kakaovca

Evo zašto neće doći do nestašice čokolade

IZBOR RECEPATA

Punjene čokoladne banane


Zimski čokoladni kolač

Čokoladni mousse kolač

Čokoladna torta za strpljive i odvažne

*******
>> Sve RECENZIJE
čokolada objavljene na blogu!

>> SVI RECEPTI objavljeni na blogu!