Posljednjih nekoliko tjedana bila sam ko na trapezu.
Fakultet uzima svoje, kao i osobne frustracije, tuga za Tošetom (i otkačite se svi kojima idemo na živce više s time). Znam da više zapravo ne žalim za samim Tošom, već žalim samom sobom jer me smrt neUpoznate osobe toliko potresla. Umrli su mi rođaci (koje sam doduše vidjela 2 puta u životu) pa okom nisam trepnula jer emocije nije bilo.
Ono što me držalo u dobrom raspoloženju bilo je jedno predavanje kod zaista iznimnog profesora zbog kojeg sam spremna subotariti na faksu, ali zbog kojeg s druge strane nisam spremna propustit koncertni događaj sezone. Nakon više od četiri godine, u Zagrebu u koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinskog ponovno je zasvirao Ivo Pogorelić.
Sjećam se 2003. - bila je to večer kada je Marin Tironi proglašen pobjednikom Story Nova Super Duper-što-već, a te iste večeri je svirao Pogorelić u Lisinskom. Taj svibanj je bio užasno vruć i vlažan, a uvijeti u dvorani su bili katastrofalni. Ja sam disala na škrge - a Pogorelić je u svojem stilu mijenjao program kako mu je došlo, i svejedno je briljirao - čak i u onim svojim štramplicama i balerinkama.

Četiri godine nakon - u lipnju na Jarunu slušam Carminu Buranu i gledam raspored Zagrebačke Filharmonije za sezonu 2007/2008. Za Rachmaninov drugi glasovirski koncert nemaju napisanog solista. Ništa čudno - pregovori traju i tijekom ljeta - možda uleti i neko od fackovića - mislim si ja. Niti na kraj pameti mi nije bilo da bi se Pogorelić mogao pojaviti u Zagrebu i svirati sa Filharmonijom taj, za njega kontraverzan koncert. Vidite kako već u ovom trenutku ostali repertoar pada u drugi plan ? Nema veze.
Krenimo ispočetka.
Za Pogorelićev dolazak sam saznala iz online izdanja Jutarnjeg i - nisam vjerovala. Ti likovi iz EPH-a svašta ispale, ali kad se informacija pojavila na stranicama Zagrebačke Filharmonije, shvatila sam ga treba pogledati u kasicu prasicu. Vrlo brzo pojavila sam se kod tete na prodajnom šalteru u Lisinskom. Cijena - prava sitnica - 250 ili 300 kn. Razumno s obzirom na situaciju, ali pitah ja : Popusti za studente ? HA ! Popust za pretplatnike Lisinski Subotom ? HA HA ! Popust za pretplatnike Svijet Glazbe? - HA HA HA ! Klasična glazba je skup sport, a stara je poslovica da sve što vrijedi i košta. Kartu je platio tata i hvala mu na tome.
Osigurala sam se na vrijeme - i kartu dobro spremila u rokovnik ( *molim bez smijeha drage moje ! ). Smireno sam čekala 23.11. i pokušala dokučiti što je u glavi dirigenta Ivana Repušića koji će imati tešku zadaću kontrolirati Pogrelića u zanosu Rachmaninova. BIla sam uvjerena da će to biti sizifov posao.
Lisinski je bio rasprodan. Sve do posljednjeg mjesta. Lijepo je to vidjeti, posebno mi je drago što je koncert bio u sklopu Crvene Oktave pa su karte ipak dobrim dijelom imali pravi ljubitelji glazbe, a ne padobranci na iventovima popraćenim kamerama i bljeskalicama koje jednostavno obožavaju ekscentrične ličnosti poput Ive Pogorelića. Naravno da ih se našlo i ovdje, ali nekako mi se činilo da ih je ipak bilo manje - ipak je Lana Jučević imala nastup na Trgu a s njom je bio i jedan puno eksponiraniji Ivo kojem medijski prostor večer prije izborne šutnje itekako treba.
Ja pišem i pišem o tome koliko me čudi ova iznenadna pojava Pogorelića u Zagrebu. Analizirajmo to malo. Pogorelić u Zagrebu nije svirao od 20003. - i to je tada bio solistički koncert. Svirao je djela Beethovena, Skrjabina i Rachmaninova umjesto Lizta. U ovoj četverogodišnjoj zagrebačkoj stanci - Pogorelić je bio po cijelom svijetu i svirao svuda. Pojavile su se priče da je totalno pukao. Prvo si je izbrijao glavu zbog navodnih alergija, a potom je na pozornicu počeo dolaziti u pratnji i s notama ! Svirao je dakle iz nota, a društvo mu je pravio okretač notnih stranica. Da li je pukao ili mu se jednostavno više neda biti sam na pozornici - nikome nije jasno. Činjenica jest da je poziv solističkog glazbenik zahtjeva samalački rad i disciplinu do 8 sati dnevno. Uz sve to - i pozornica je pusta. Mnogi vrhunski glazbenici su se odrekli "soliranja" i posvetili komornoj glazbi upravo zbog samovanja u cjelodnevnom vježbanju i na pozornici.
Drugi razlog zbog kojeg sam treperila bio je daleko zanimljiviji - ako to možete uopće zamisliti. Drugi Glasovirski koncert Sergeja Rachmaninova jedno je od najomiljenijih djela publike diljem svijeta. U osobnoj kolekciji imam 7 različitih CD-a, 2 kazete i jednu ploču s najrazličitijim izvođačima. Ovaj koncert je toliko popularan kod mene i u svijetu jer posjeduje onu neoromantičarsku ljupkost i romansu, ali i svježinu nečega novog koje tek u povojima. Pogorelić nije svirao s orkestrom već jako jako dugo. Zapravo - mislim da je prije par godina svirao s nekim orkestrom u Chicagu, ali više se stvarno ne sjećam. Spomenuti koncert svirao je nekoliko puta (koliko znam) i pokrenu lavinu komentara. Njegova izvedba ovog koncerta (koji obično traje od prilike 30-35 minuta) dosegla je enormnih 55 minuta. Što je Pogorelić radio Rachmaninovu - to zna sam bog i oni koji su bili prisutni jer ne postoji snimka. Ali priča koja se pokrenula tom izvedbom nije se stišala niti do danas. O tome je progovorio i sam Pogorelić u jednom intervjuu, u kojem je vrlo jednostavno objasnio da postoji velika razlika između Rachmaninova - skladatelja i Rachmaninova - pijanist. Skladatelj je bio daleko veći genije od pijanista. Prokletstvo je bilo u tome što je sačuvano više zvučnih zapisa u- u kojima već ostarjeli Rachmaninov svira vlastite koncerte i nije na razini svoje skladateljske genijalnosti. Pogorelić je iznio tezu da je postojanje i dostupnost te vrpce uništilo taj prekrasan i genijalan koncert. Svi su budući izvođači poslušno i uvjerljivo imitirali Rachmaninovu izvedbu uhvaćenu na tom zapisu, umjesto da su "slušali" odnosno čitali upute iz nota genija skladatelja. Pretpostavlja da shvaćate koju stranu stola drži Pogorelić.
Imajući sve ovo na umu - odlazak u Lisinski 23.11. bio je pravo uzbuđenje za malenu mene.
Umjesto da koncert otvore u velikom stilu - siroti dirigent Repušić morao je saopćiti publici da se mijenja raspored repertoara - odnosna da će Rachmaninova svirati nakon pauze, a Šostakoivićeva simfonija će zaključiti prvi dio.
Suita iz Korkyre od Bjelinskog nije se dojmila zagrebačke publike. Ne zna zašto. Radi se o zanimljivom djelu, sa nekoliko vrlo atraktivnih i zanimljivih dijelova. Pljesak je bio hladan i nezainteresiran. Po meni čak i nekulturan. Zato je Šostaković otpraćen u velikom stilu. Posve zasluženo ! Zagrebačka Filharmonija se ne može pohvaliti disciplinom, ali Šostakovič bi bio zadovoljan da nije mrtav dobrih 27 godina. Repušić je odlučno vodio orkestar i pokazao da kad je glavni - može što god poželi. Bio je to njegov vrhunac te večeri.
Nakon pauze - dočekali smo i Ivu. Taj lik je nevjerojatan. On kad da uopće nema nikakav interes za publiku. Polagan, graciozan hod - pomalo kiseli smiješak i kulturan naklon glavom. U pratnji mu gotovo nezamjetna djevojka koja preuzima note iz njegovih ruku i sjeda do njega s lijeve strane. Ovo je šokiralo ljude u publici. Baš sam spretno osluškivala komentare i nikom nije bilo jasno da što se to događa ka kako njemu trebaju note ! Ipak nastaje muk i oni prvi tonovi glasovira - kao zvona u daljini. . . Sprema se oluja ! ! !
Znala sam. Znala sam da će ipak Pogorelić ići po svome i da ga nitko - ama baš nitko neće moći zaustaviti. Repušić je dirigirao orkestrom kao da najnormalnije uz njega svira bilo koji solist, ali u onim međudijelovima gdje glasovir nameće svoju temu i postaje orkestar za sebe - odsvirao je Pogorelić svoju verziju Rachmaninova. Razlagao je takt po takt, ton po ton po ton, da su se čule note koje nikada prije u takvoj finoći i senzualnosti nisu odsvirane u ovom djelu. U dionicama s orkestrom se nije previše svađao(iako je i tu nametao svoju politiku što se cressenda tiče), ali u solističkim je Repušić mogao samo pognuti glavu i prepustiti Pogoreliću da radi, odnosno svira kako mu je volja. Najviše se razlika osjetila u drugom stavku, nakon kojeg je u publici nastao žamor i na nekoj razini šok. Pogorelić je sasvim mirno sjedio, dok je Repušiću čini se bilo neugodno. Spektakularni finalem završio je ovaj koncert i Lisinski se diga na noge. Mnogi su glasno odobravali nečuvenu izvedbu, dok su stariji i neki učeniji negodovali i mrmljali. Nitko se nije usudio ne pljeskati - većina geniju Pogoreliću, a neki samo Filharmoniji za hrabrost - koja je za ovaj nastup bila neophodna.
Uvjerena sam da će su u skorašnjim izdanjima novina naći podijeljene kritike. Jedni će vinuti Pogorelića u visine u kojima on već i jest bez obzira na sve, dok će drugi kukati za izmrcvareni koncert.
Meni osobno je ovo bilo najuzbudljivije iskustvo slušalačke karijere.
i da.
od silnog uzbuđenja - zaboravila sam štopati koliko je na kraju svirao - ali čini se da ipak nije dogurao rekord. Uspio je nabiti gotovo 42 minute.


Print
Kada je 1997. Waris Dirie - somalska manekenka i feministica obajvila autobigrafsku knjigu „Pustinjski cvijet“ (Desert Flower: The Extraordinary Journey of a Desert Nomad) svjetska javnost je ostala šokirana očinjenicom da i dan danas u našem društvu postoje žene, djevoke, djevojčice koje su u jednom trentuku svoga života bile prisiljene proživjeti traumatično i bolno iskustvo obrezivanja. Waris Dirie za sebe kaže da je „sretnica“ jer je za razliku od svoje sestre i dviju rođakinja, ipak preživjela ovaj monstruozni zahvat. Nakon nekoliko godina – uspjela je pobjeći u London, a s vremenom je postala i uspješan foto model. 