borut

07.05.2005., subota

Burma Road (u Izraelu)

Burma Road

O specijalnim operacijama saveznika u II svjetskom ratu mnogo se zna! Opisane su u mnogo tekstova, a nas je danas posebno zanimala izgradnja planinske ceste sa dvadesetijednom serpentinom (na slici gore desno) u srcu Burme 1944. godine, cije je koristenje doprinijelo pobjedi nad Japancima.

Jeste li znali da Burma Road postoji i u Izraelu? Ako ne, evo u kratko: Glasanjem u UN 29.11.1947. podjeljena je zapadna obala rijeke Jordan do mora na dva dijela i trebale su biti osnovane dvije drzave. Jedna zidovska , jedna palestinska. Ne bih ja ovdje o tome tko je koga prvi napao i do kakve situacije na terenu je doslo danas raznoraznim osvajanjima, prekidima vatre, ustupcima, mirovnim ugovorima ... U svakom slucaju Izrael je 1948. godine vodio Rat za opstanak protiv arapskog okruzenja. Stanovnistvo Izraela tada je brojilo oko 580.000 Zidova, a njima treba pridodati jos 100.000 Zidova koji su nastanjivali Zapadni Jeruzalem (podsjetimo se da je u Jeruzalemu trebao vladati poseban rezim i izravna medjunarodna uprava). Jedina komunikacija sa Jeruzalemom je bila cesta Jaffo - Jeruzalem koju su na Latrunu (tu pocinje uspon u brda do 600 - 700 m n/v na kojima se prostire Jeruzalem) zaposjele Jordanske legije i presjekle svaki dotur oruzja, municije i hrane u Jeruzalem. Miniran je bio i vodovod pa je Jeruzalem bio 30 dana bez opskrbe vodom.



Kod Latruna su se vodile zestoke frontalne borbe, kako bi se probila blokada Jeruzalema. I onda su jednog dana trojica boraca iz Jeruzalema krenula pjeske izbjegavajuci susret s neprijateljem prema Tel Avivu. Kada su stigli u dolinu izvijestili su o zaobilaznom pravcu kojim su se spustili, te izrazili misljenje da bi tima stazama moglo proci i terensko vozilo. Odluka je pala 29. svibnja 1948. godine. Upucena su dva jeepa; jedan iz doline a drugi iz Jeruzalema. Susreli su se nakon tri sata voznje, a onda su upucene inzinjerijske jedinice koje su u noci od 10.-11. lipnja otvorile Burma Road u Izraelu. Veza izmedju Jaffa i Jeruzalema je ponovno uspostavljena. Nesto kasnije uz Burma Road postavljene su vodovodne cijevi i precrpna stanica.

Dakle, jutros smo se uputili obici trasu te planinske ceste, koja se vise ne koristi u prometu, ali se dobro pazi da ne bi bila zaboravljena uloga koju su njezina gradnja i koristenje imali u izgradnji suvremenog Izraela. Vesna je pripremila sendvice, nesto voca i dvije boce vode. Na "startu" smo bili tocno u 7,30 sati. Sunce je vec przilo i nakon jednog kilometra pjesacenja lijepo smo se smjestili u sjeni palme, eukaliptusa i velikog rogaca,



otvorili ruksak i uzivali ukusne kobasice sa francuskom salatom. Vrucina je postaja sve nesnosljivija, pa nam se je cinilo da i kaktusi traze hladovinu!



Nastavili smo pjesacenje prema "cilju", a kolona zakasnjelih izletnika su ljubomorno gledali na nas koji se vec vracamo, a pogotovo su zavidili malom Vesninom suncobranu!



Na kraju su nas cekale medalje i diplome, ugodna voznja do kuce uz laganu muziku, kava na pumpnoj stanici i mnogi biciklisti na cesti!







- 13:40 - Komentari (13) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje.

< svibanj, 2005 >
P U S Č P S N
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          

VREMENSKE PRILIKE U TEL AVIVU,
Click for תל אביב-יפו, ישראל Forecast

KOD G-a(Zagreb-Trnsko)
Click for זאגרב, קרואטיה Forecast

I KOD BARTULA (Micpe Ramon)
Click for ירושלים, ישראל Forecast


A R H I V:

2004.
V, VI, VII, VIII,
IX, X, XI, XII

2005.
I, II, III, IV, V,
VI, VII, VIII,
IX, X, XI, XII

2006.
I, II, III, IV, V,
VI, VII, VIII,
IX, X, XI, XII

2007.
I, II, III, IV, V,
VI, VII, VIII,
IX, X, XI, XII

2008.
I, II, III, IV, V,
VI, VII, VIII,
IX, X, XI, XII

2009.
I, II, III, IV, V,
VI, VII, VIII,
IX, X, XI, XII

2010.
I, II, III, IV, V,
VI, VII,VIII,
IX, X, XI, XII

2011.
I, II, III, IV, V
VI, VII, VIII
IX, X, XI, XII

2012.
I, II, III, IV, V
VI, VII, VIII
IX, X, XI, XII

2013.
I, II, III, IV, V,
VI, VII, VIII,
IX, X, XI, XII

2014.
I, II, III, IV, V
VI, VII, VIII
IX, X, XI, XII

2015.

I, II, III, IV ,V
VI, VII, VIII,
IX, X, XI, XII

2016.
I, II, III, IV, V,
VI, VII, VIII,
IX, lX, XI, XII

2017.
I, II, III, IV, V,
VI, VII, VIII,
IX, X, XI, XII

2018.
I, II, III, IV, V,
VI, VII, VIII,
IX, X, XI, XII

2019.
I, II, III, IV, V,
VI, VII, VIII, IX,
X, XI, XII

2020.
I, II, III, IV, V,
VI, VII, VIII,
IX, X, XI, XII

2021.

I, II, III, IV , V,
VI, VII, VIII,
IX, X, XI, XII

2022.
I, II, III, IV, V,
VI, VII, VIII,
IX, X, XI, XII

2023.
I, II, III, IV, V,
VI, VII, VIII,
IX, X, XI, XII

2024.
I, II, III, IV, V,
VI, VII, VIII,
IX, X, XI, XII