Kemal Kurspahic-PRAVA ZA"ODABRANE"
Najnoviji izvjestaj Stejt departmenta o stanju ljudskih prava u svijetu 2007.godine,u poglavlju o vjerskim slobodama u Bosni i Hercegovini,kaze kako su vjerske slobode garantovane zakonom ali u praksi i dalje vlada diskriminacija kojom se ogranicavaju vjerske slobode manjinskih vjerskih grupa.Zapaza se i kako je stanje u prosloj godini bilo povoljnije nego u izbornoj 2006.,ali da uzdrzanost policije i tuzilastva da agresivnije istrazuju i gone slucajeve nasilja nad vjerskim manjinama ostaje ozbiljna prepreka u ostvarivanju njihovih prava.Izvjestaj zakljucuje kako entitetske i lokalne vlasti i policijske snage cesto dozvoljavaju ili cak ohrabruju atmosferu u kojoj dolazi do nasilja nad vjerskim slobodama.
ETNICKI MOTIVISANO NASILJE
Kao primjer-navodi se kako je vecinski srpska opstina u Bratuncu uporno odbijala da dozvoli Islamskoj zajednici da podigne groblje i spomenik na vlastitoj imovini oko bratunacke dzamije.Bosnjaci su planirali da pokopaju 92 zrtve masakra iz 1992.godine u kojem je ubijeno vise od 600 osoba ukljucujuci i lokalnog imama.Planirano je da se pokop odrzi 12.maja-na petnaestu godisnjicu masakra-ali su nakon protesta udruzenja srpskih boraca i lokalnog stanovnistva gradonacelnik i skupstina opstine odbili da izdaju dozvolu tvrdeci kako"predlozeno groblje i spomenik nisu predvidjeni urbanistickim planom".Nakon vise od godinu dana ponovljenih zahtijeva,tek je na intervenciju vlasti Republike Srpske i medjunarodne zajednice dozvoljen pokop-na drugoj lokaciji.Slicna diskriminacija manjina opstaje i u obrazovnom sistemu:neke skole nude vjersku pouku samo za pripadnike vecinske religije,u nekima vlada vjerska segregacija,u drugima djeca koja ne pohadjaju vjersku nastavu trpe pritiske i diskriminaciju od nastavnika ili vrsnjaka u skolama.Zapazeno je da jos vlada etnicki motivisano vjersko nasilje u mnogim opstinama usmjereno protiv etnickih simbola,vjerskih sluzbenika i ustanova.Pri tome se primjecuje kako ministri u drzavnoj vlasti osudjuju takve slucajeve samo onda kad su usmjereni protiv njihove etnicke grupe.
Izvjestaj navodi brojne primjere takvog nasilja:
U junu su"neidentifikovani pocinioci"dva dana uoci najavljenog pokopa ostetili smrtovnice 80 bosnjackih zrtava nadjenih u masovnoj grobnici u tom gradu.
U septembru su"anonimni pocinioci"unistili pet nisana u mezarju Hadzi Omerove dzamije u Banja Luci,a u tom mjesecu je-navodno ohrabrivan od drustva u obliznjem kaficu-muskarac u Trebinju u dane Ramazana zapisao ogradu Osman Pasine dzamije u Trebinju:on je identifikovan i uhapsen nakon nekoliko dana posto je incident zabiljezen siguronosnim video-uredjajem.
Bilo je nasilja i nad pravoslavnim objektima:tako su"nepoznati pocinioci"tokom godine 17 puta provalili u pravoslavnu crkvu u Pofalicima u Sarajevu;zabiljezen je i pozar koji je ostetio vrata i ulaz u zgradu crkve u Potocarima;u julu su pravoslavni svestenici u Sasama kod Srebrenice trazili zastitu od ocekivanog napada na tamosnju crkvu.
Od katolickih objekata:u junu je opljackana crkva u Donjoj Tramosnici,a u julu je-u petom napadu u razmaku od dva mjeseca-osteceno pet nadgrobnih spomenika na crkvi u Sultanovicima kod Bugojna.
POVRATNICKA GEOGRAFIJA
"Bilo je i vise kontroverznih i krajnje politiziranih slucajeva u vezi s nezakonitom izgradnjom religijskih zgrada ili spomenika na privatnom ili javnom zemljistu u kojima su ti objekti podizani da bi se poslala politicka poruka vjernicima manjinskih grupa o dominaciji vecinske grupe u tom podrucju,sto je izazivalo etnicke napetosti i ometalo proces pomirenja"-zapaza se u izvjestaju.
Kao primjer,navodi se drvena srpska pravoslavna crkva podignuta na zemljistu u vlasnistvu Bosnjaka u Kotorskom,koja nastavlja da bude izvor zakonskog i etnickog spora:uprkos brojnim rokovima postavljenim od vlasti za uklanjanje crkve-to nije uradjeno do kraja godine.Takodje ni do kraja godine nisu rijeseni slucajevi nezakonito podignutih vjerskih objekata u Divicu,Konjevic Polju i Stocu.
U nesto ranije objavljenom americkom medjunarodnom izvjestaju o vjerskim slobodama iznose se zanimljiva zapazanja o mijenjajucoj"vjerskoj geografiji"Bosne i Hercegovine.U tom izvjestaju se kaze:"Etnicko ciscenje tokom rata 1992.-1995.godine izazvalo je unutrasnju migraciju i izbjeglistvo koji su podijelili stanovnistvo u zasebna etnoreligijska podrucja.Nivo povrataka,koji su narocito porasli u 2002.godini,nastavio je da opada,ostavljajuci vecinu
srpskopravoslavnog stanovnistva u Republici Srpskoj i vecinu muslimana i katolika u Federaciji u kojoj takodje opstaju zasebna podrucja s muslimanskom ili katolickom vecinom.Medjutim,povratak posljednjih godina
pravoslavnog i muslimanskog stranovnistva u njihova predratna mjesta stanovanja u zapadnoj Bosni i muslimana u istocnoj Bosni poceo je da mijenja etnoreligijsku sliku stanovnistva u oba podrucja.Na primjer,predratno stanovnistvo Bratunca bilo je 64 posto bosnjacko,u 1995.godini gotovo potpuno srpsko,a u 2007.-nakon povratka
6500 Bosnjaka-oko 38 posto stanovnistva su Bosnjaci.Slicno je u Prijedoru:vratila se skoro polovina predratnog bosnjackog stanovnistva-od 49500 muslimana-djelimicno mijenjajuci sliku nastalu"etnickim ciscenjem".Povratak katolika u centralnu Bosnu i Republiku Srpsku i povratak Srba u Federaciju bio je gotovo zanemarljiv."
|