drago boric

utorak, 13.11.2007.

Gojko Beric-KRATKA POVIJEST PASOSA

Vijest je glasila:"Od 1.januara 2002.Rumunima ce biti ukinute vize za putovanje u sve zemlje Evropske unije,sa izuzetkom Velike Britanije i Irske."Medju agencijskim vijestima objavljenim posljednjih dana prosle godine bilo je zanimljivijih,dramaticnijih i smjesnijih od ove koja je stigla iz Bukuresta,ali nekako mi bas ona ne izlazi iz glave.
Rumuni,dakle,postadose gradjani prvog reda!Koliko znam,to su stanovnici zemlje koja je sve do pada diktatora Causeskua(Ceausescu)bila tvrdjava komunistickog totalitarizma i o kojoj je prosjecan Evropljanin uglavnom znao po mitskom grofu Drakuli,a jedno vrijeme i po gimnasticarki Nadji Komaneci(Nadija Comaneci).Zasto je bas Rumun bio tajanstveni,opasni tip u nekim horor filmovima snimljenim na Zapadu,to ne znam..
Naravno,nemam ama bas nista protiv Rumuna.Uzivao sam citajuci knjigu Emila Siorana(Emile Michel Cioran)"Na
vrhuncu beznadja",u Dubrovniku sam imao cast intervjuisati Ezena Joneskua(Eugene Ionesco),volim cuti slavnu
"Rumunsku rapsodiju"...Isto tako,nemam nista protiv rumunskog napredovanja na putu u moderno evropsko drustvo u kome ce,kazu,gradjani bivsih socijalistickih zemalja takodje postati bogati i tako ostvariti svoje ideale.
Pa zasto sam onda bijesan,sta ima loseg u vijesti s pocetka ovog teksta?
Svemu je krivo prokleto sjecanje.Prisjecam se,dakle,vremena kad je bivsa Jugoslavija bila"Amerika"u poredjenju sa svojim sjeveroistocnim susjedom.Pocetkom sezdesetih godina proslog vijeka Jugoslovenima su podijeljeni pasosi i raja je krenula u potragu za boljim zivotom.Jugosloveni su sa svojim crvenim pasosima mogli putovati,sto su i cinili,i duze i sire preko krutih ideoloskih granica i drugih barijera nego bilo ko drugi na svijetu.Jugoslovenski je pasos na crnoj berzi imao cijenu kao americki ili svajcarski.
Bila su to vremena kada su privilegovani Cesi i Madjari na Jadranu imali status"paradajz turista",a jadni Rumuni nisu mogli nikuda putovati,cak ni u druge komunisticke zemlje..Ako ne racunam vec pomenutog Joneskua,koji je zivio u Francuskoj,ja sam u svojih 25 dubrovackih godina sreo samo jednog pravog Rumuna.Bio je to novinar nekog rumunskog lista,koji je u Jugoslaviju dosao kao gost OSLOBODJENJA.Iz Sarajeva su ga poslali u neizbjezni Dubrovnik,pa mi je iz redakcije javljeno da mu tih nekoliko dana pravim drustvo.Kupio sam desetak razglednica i dao mu ih da se javi porodici i prijateljima.Nije odbijao ni pice,iako mu je bilo neugodno sto stalno ja placam.
Jugoslavija je bila bar deset godina blize Evropi nego Madjarska,Ceska ili Poljska.A onda je istorija,valjda u skladu s tradicijom,ponovo postavila stvari na svoje mjesto.Ziv covjek svasta doceka:sad su i Rumuni,vidi vraga,uveli vize za gradjane Bosne i Hercegovine!
ALI,JA SE I DALJE PITAM:ZASTO JE EVROPSKA UNIJA NAPRAVILA TAKO DRASTICNU RAZLIKU IZMEDJU RUMUNSKOG I BOSANSKOHERCEGOVACKOG PASOSA?AKO MEDJU BOSANCIMA IMA TIPOVA KOJI SE BAVE KRIMINALOM,MEDJU RUMUNIMA IH IMA MNOGO VISE.DOBRO,U BOSNI JE BIO RAT,A U RUMUNIJI NIJE.RUMUNIJA IMA NAFTU,A BOSNA JE NEMA.ALI NIJE VALJDA TO RAZLOG DA VLASNICI BOSANSKOHERCEGOVACKE PUTOVNICE VEC CIJELO DESETLJECE DOZIVLJAVAJU PRAVA PONIZENJA NA GRANICNIM PRELAZIMA ZEMALJA TZV.DEMOKRATSKOG SVIJETA.
NIJE LI MOZDA RIJEC O PROSTOJ CINJENICI DA U BOSNI I HERCEGOVINI ZIVE MUSLIMANI?A SVAKI JE MUSLIMAN VEC PO SVOM NEKRSCANSKOM IMENU POTENCIJALNI TERORISTA I ZATO U NJEGA,ZAR NE,TREBA SUMNJATI.
I KAKO ONDA VOLJETI TAKVU EVROPU,TU NASMINKANU STARU DAMU,"OSIM U DELIRIJUMU",STO BI REKAO SIORAN.
Pokazite pasose!Kada god bih cuo ovu zapovijed gospodina granicnog policajca,osjecao bih se na trenutak kao onaj Kafkin junak koji je osumnjicen a da ni sam ne zna zasto.Znam,nista mi biti nece,ali zasto je tom uniformisanom tipu potrebno da me gnjavi?Mozda sam nekad davno nesto zgrijesio,pa me je metnulo na neki spisak,za kojeg i ne znam da postoji?Gospodin policajac lista moj pasos i gleda cas u mene cas u fotografiju na
pasosu.Njegovo je da sumnja u tebe i vreba ne bi li u tvom ponasanju otkrio nesigurnost i strah.Ja vise nisam ja,ja sam u tom trenutku samo jedna mala fotografija i jedan broj od nekoliko cifara.
Sumnjiv si mi,Bosanac,kao da cujem gospodina policajca.Imas ti svoj broj i svoju sliku,ali sta ja znam ko si ti.Mozes biti svaki vrag.I zato cu ja uvijek biti tu da ti ne vjerujem.
Onda mi tip vrati pasos i ja najzad odahnem.
Postoji od pasosa do pasosa velika razlika.Izmedju bosanskog i americkog pasosa,recimo,razlika je taman kao izmedju rashodovanog fice i najnovijeg mercedesa.Danas bi na evropskim autocestama fico djelovao kao strano tijelo koje treba ukloniti iz saobracaja.Takav tretman,otprilike,ima i putnik sa bosanskim pasosem.
U Sarajevu je ovih dana boravio Majkl Ignjatijev(Michael Ignatief),profesor na Harvardu i jedan od najpoznatijih intelektualaca americkog kontinenta.Strucnjak za ljudska prava,Ignjatijev u razgovor za nezavisni magazin DANI
kaze:"Ja uza se imam kanadski pasos i to je kljucna cinjenica kad sam ja u pitanju.Imam kanadski pasos i ne smijete se zezati sa mnom,jer je iza mene snazna i sposobna zemlja.Zezate li se sa mnom,zezate se sa mojom vladom!"
Tako,dakle!A,mi koji nismo gradjani"snazne i sposobne zemlje",vec gradjani sa bosanskim pasosem u dzepu i nesto dobrote i inata u sebi-ko stoji iza nas?Jedna jadna,ratom opustosena i gotovo nepostojeca drzava,cije su institucije bez ikakvog ugleda i moci i u zemlji i u svijetu.
Zato ja i danas zadrhturim kad god cujem zapovijed gospodina policajca:Pokazite pasose!
3.januar 2002.
(Goijko Beric-"ZVIJERI NA OKUPU")

- 13:04 - Komentari (0) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

< studeni, 2007 >
P U S Č P S N
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    


Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga

  • rokenrol

Linkovi