Ivan Sarcevic-KOLEKTIVNA KRIVNJA
Jedan od najvecih filozofa XX stoljeca Karl Jaspers,kroz dvanaest godina Hitlerova nacionalsocijalizma najvise je proveo u kuci.Kako je nacisticka tamnica sve vise bila smanjivana i sve blize porazu,u njezinim se koncetracijskim logorima nalazilo uz nenijemce i sve vise Nijemaca,protivnika rezima.Jaspers,i sam osudjen na logor,samo se cudom spasio,zajedno sa svojom zenom Zidovkom.U pismu 1946.pisao je u Ameriku svojoj studentici,filozofkinji,
Zidovki Hanni Arendt,da je suprugu cesto smirivao rijecima:"...Ja sam Njemacka!"Jaspers je bio druga Njemacka.
U akademskoj godini 1945/46.studentima je drzao predavanja(kasnije stavljena u knjigu)o krivnji,o nuznosti priznanja njemacke krivnje za Drugi svjetski rat,o tome kako je Njemacka bila drzava tamnica i diktatura rezima protiv covjeka kao covjeka.
Pise i o Nirnberskom sudu o kojem ce kasnije zakljuciti da je ipak previse bio politicki sud.Pise i o tome kako su nacisticki rezim duze vrremena podrzavale i velike sile-Engleska,Amerika i Francuska,pobjednici iz Prvog svjetskog rata,te kako je Mussolini cak 1934.proglasio mobilizaciju protiv Hitlera da bi mu kasnije letio u zagljaj;
kako je i Vatikan sklopio konkordat(1935),a Staljin pakt s Hitlerom(1939).God.1936.svi su trcali na olimpijadu u Berlin,na smotru povampirenoga mocnika.A 1938,pise Jaspers,cak je i veliki Churchill poslao pismo Hitleru u kojem je stajalo i ovo:"Ako bi Englesku snasla nacionalna nesreca usporediva s nacionalnom nesrecom Njemacke iz 1918,molio bih Boga da nam posalje covjeka sa snagom Vase volje i duha."
Sve u svemu,povijest se ponavlja.I kod nas u BiH dvanaest godina iza rata fascinacija zlom,zlocincima i terorom ne jenjava.Jos gore,Hitlerova Njemacka je kao uzrocnik rata bila porazena a njezini glavni akteri osudjeni,dok kod nas Miloseviceva Srbija nije.Kod nas se nastoji da se krivnja raspodijeli svima,bez vremenskih odnosa i da se od svih ucini sutljive ljude o proslosti.Oni najkrivlji,osobito njihove politicke i religiozne vodje,ili se iscudjavaju ili rat podvode pod nuznost pa i od Boga zeljeni put da se unisti zlo(drugoga).I dalje jedni agresivnom sutnjom jos vise obescascuju zrtve,a drugi(kolektivno)okrivljavanje koriste kao politicki malj za probitak.
Jaspers je posve jasno klasificirao krivnju.Zlocinacka je ona koja nosi teret materijalno potcinjenoga zlocina.
Politicka se odnosi na pripadnike nekoj drzavi,narodu,stranci ili instituciji"cijoj smo sili podredjeni i ciji poredak omogucuje moj opstanak",i za cije djelovanje svatko snosi psljedice i zato je i odgovoran.Moralna krivnja je odgovornost pojedinca za osobna djela pred vlastitom savjescu,ako je nije usutkao,i u komunikaciji s prijateljima ako su otvoreni istini.Metafizicka krivnja,kojoj je instancija samo Bog,odnosi se u najsirem smislu na odgovornost za zlocine prema covjeku kao covjeku,za zlocine koji se gdje god i od koga god bili pocinjeni moraju bezuvjetno sprijeciti i osuditi.Ta sjajna Jaspersova knjizica koja bi uz Havelove govore trebala postati udzbenik svima koji se bave casnim poslom politike,govori i o onome sto toliko odbijamo:o kolektivnoj krivnji.Trebao bi svaki covjek ove zemlje kazati:Ja sam Bosna i Hercegovina,i ja sam odgovoran,ponajvise politicki,jer:"Svaki covjek odgovoran je za nacin na koji se njime vlada."
Cak i distanciranje od politike,zaklanjanje iza navodne apoliticnosti,ne uklanja politicku odgovornost.Zlocinacka drzava,stranka,pojedini zlocini padaju na teret naroda ili kolektiva,ali svatko pojedinacno ima razlicitu krivnju i odgovornost.Kolektivna krivnja,jasno obrazlaze Jaspers,postoji-ne kao kriminalna,ni moralna,ni metafizicka,nego politicka.
Politicka odgovornost pociva u gradjanskom principu izbora,glasovanja.Zato najvecu politicku odgovornost i krivnju imaju oni koji su bezuvjetno glasovali za kriminalne vodje i diktatore,jer su primitivnim sljedbenistvom pogazili i moralnu odgovornost-glas svoje savjesti,i metafizicku odgovornost-Bozji zahtjev da se ne mrzi i ne unistava drugoga.Tako je"atmosfera podvrgavanja ujedno kolektivna krivnja",te je krajnje problematicno pozivanje na volju(nevinog)naroda.I oni koji bjeze od svakog kolektiva,prave slicnu pogresku,jer kolektiv(narod)nije sadrzaj,vec zadaca,kazao bi Jaspers.
Na koncu,politicke odgovornosti i krivnje nisu nikako liseni ni medjunarodni faktori,jer"nekoristenje moci politicka je krivnja onoga tko je posjeduje".A oni tu moc posjeduju.Buduci da se krivnja samo svodi na krivicna(kriminalna)djela,sve je drugo prepusteno politikantstvu,pod krinkom realne politike.A realna politika je najgora,jer joj nedostaje moralna i metafizicka odgovornost,savjest ili neki Bog koji ce druge i razlicite ako ne vise,ali barem jednako voljeti kao mene i moje.Politicki su odgovorniji oni sto su politicki mocniji.A suznje u tamnici od diktature njihovih vodja oslobadja se izvana.
("Oslobodjenje")
|