Rusmir Mahmutcehajic-UBIJANJA(IZVRSITELJI-2)
IZVRSITELJI
...U takvom sadrzaju i okviru srpske kulture i politike,izvrsitelji genocidnih ubojstava djeluju,kada se steknu uvjeti,uz podrsku vlasti ili bez nje i uz zlocin ili bez njega.Razlikujemo cetiri vrste takvih djelovanja.Prvo,sva djelovanja izvrsitelja genocida provode se na osnovi naredbe vlasti bez dodatnog zlocina,medju kojima su najvaznija ona koja doprinose genocidnom ubijanju.Drugo,ona u kojima se zlocini izvrsitelja provode u skladu s uputama nadredjenih.Institucionalno ustrojeni zlocini vazniji su nego oni koje,s vremena na vrijeme,izvrsavaju pojedinci ili male skupine.Trece,izvrsitelji provode zlocine koji zahtijevaju poticaj i odluku mimo onog sto nadredjeni izricito zapovijedaju ili zahtijevaju,ali sto nije oznaceno"prekomjernim"zlocinom.I cetvrto,zlocini koje izvrsitelji provode po vlastitom poticaju i odluci.To uobicajeno razvrstavanje uvjeta u kojima djeluju izvrsitelji zlocina izostavlja ili potcjenjuje ulogu volje i uvjerenja samog izvrsitelja,cime se zanemaruje njegova svjesna ukljucenost u zlocin.Stanje svijesti pojedinca koji sudjeluje u genocidnom ubijanju omogucuje djelovanje genocidnog ustrojstva.Ono sto cini izvrsitelj genocida,dok ustrjeljuje hicima,kolje nozem,ubija polugom,te mori zedju i gladju,muskarce i zene,djecu i starce,ne dogadja se bez njegovog svjesnog sudjelovanja i uvjerenja da je takvo ubijanje opravdano.Izvrsitelji zlocina,valja to u svakom razmatranju imati na umu,ubijaju ljude,zene i djecu koji nemaju mogucnosti da se brane,u vidljivoj tjelesnoj i dusevnoj tegobi,i koji ponekad mole za svoje zivote ili zivote svoje djece.
Srpska povijest je prepuna primjera opseznih ubijanja muslimana.Takva ubijanja nisu se,uglavnom,dogadjala u vojnim sukobima.Prisutnost muslimana u cijelim podrucjima prekidana je ubijanjem svih.Da bi izvrsitelji posvjedocili svoje potpuno pripadanje matrici"mi i oni",pri cemu"mi"jest"potpuno dobro"a"oni"-"potpuno zlo",najbolji dokaz za to bile su njihove spremnosti da ubijaju muslimane i unistavaju iskaze njihove povijesne prisutnosti.Taj dokaz bio je uvjerljiviji ako je okrutnost ubijanja bila veca.Najcesci oblici ubijanja jesu klanje,udarci posebno pripravljenim bacugama u glavu i bacanje u rijeke i prirodne jame nakon prethodnog ranjavanja.Savremena sredstva ubijanja koriscena su u razaranju gradova.Osjecanje da su ljudi nemocni pred granatama koje dolaze sa svih strana snazilo je u zlocincima uvjerenje o nadmoci.Sto je patnja zrtve veca ta se nadmoc cinila potpunijom.
Oduzimanje zivota nije za izvrsitelje dovoljno u dokazivanju potpune obuzetosti borbom do smrti za priznanje
"srpskog ja";neizbrojivo mnostvo mucenja uvijek prethodi ubijanjima.Ono sto je covjeku najsvetije zlocinci nastoje prikazati u jeziku i obliku muslimanskog predanja,pa ga poniziti do krajnjih granica i naposlijetku ga posve unistiti.
Silovanja djevojaka i zena,skrnavljenja i rusenja dzamija i grobalja i klanja vezanih muskaraca najcesci su izraz te volje da muslimani budu unisteni,ali uz najvece moguce patnje i ponizenja.Spremnost izvrsitelja na te pothvate odrazava i svjedoci poimanje svoje velicine i sluzenja njoj.
Moguce je ustvrditi da izvrsitelju ne manjka znanja o savremenom svijetu.On nikada nije samo sredstvo u rukama zlocinackog ustrojstva vlasti.Zato je pitanje o njegovom zlocinackom djelovanju povezano sa svojstvima kulture koja oblikuje njegovo bice.Zato je od bitne vaznosti drustveni,politicki i institucijski okvir.U slucaju ubijanja Jevreja i muslimana u Evropi genocid nije moguce objasniti mimo najvaznijih sadrzaja i iskaza krscanstva kao bitne odrednice evropske kulture.
(Rusmir Mahmutcehajic-"DOBRA BOSNA")
|