Fra Petar Andjelovic-VJERNI BOGU VJERNI BOSNI
VJERNOST BOSNI
O bosanskim se franjevcima u ovim teskim godinama(1991.-2000.)ne moze govoriti a da se ne progovori o njihovu odnosu prema stvarnosti koja se zove Bosna.Njihova su sluzbena stajalista u odnosu na Bosnu bila jasna i izricita,no poneki su pojedinci bili nesigurni,sto se moze donekle i razumjeti.Sve je,naime,tih godina bilo stavljeno na vagu:i sudbina puka,i buducnost Bosne,i djelovanje franjevaca u Bosni.Nije dakle cudo,kako je na jednom sastanku bosanskih franjevaca 28.
kolovoza 1996.godine govorio Ivan Lovrenovic,sto su neki pomislili da se mnogo toga naslo u procesu raspadanja i umiranja:i puk,i Bosna,i franjevacka zajednica.No bosanski su franjevci ponovo postali svjesni svoje odgovornosti za sve tri ove stvarnosti i dobro su culi poruku g.Lovrenovica na tom spomenutom sastanku,kad je naglasavao:"Ako bi fratri digli ruke od Bosne,nijedna sila na svijetu je ne moze spasiti,i obratno ako je fratri htjednu,htjet ce je i svi drugi,koji su vazni i koje se pita..."
Svima je tijekom vremena postalo jasno da bosanski franjevci nisu digli ruke od Bosne.Oni je hoce,njih velika vecina,sto opet znaci da ce se i o njima pisati kao i o njihovim prethodnicima:"Svi redom rade i putuju,trpe i promecu se,pisu i govore,zaklinju se,konacno:zive i umiru-s Bosnom na usnama",kako spominjani Ivan Lovrenovic napisa za bosanske franjevce prijasnjih doba.
Danasnji bosanski franjevci uvidjaju da imaju,poput svojih slavnih prethodnika,sto reci tek u ovom,bosanskom kontekstu i kontinuitetu.U njemu su prepoznatljivi kao subjekti,kao tvorci,kao
nezamjenljivi oblikovatelji bosanske kulturne i povijesne fizionomije.Ako budu izvadjeni iz ovog bosanskog konteksta,ako iz njega odu,postat ce tek marginalni ljudi,ljudi drugoga reda.
Iz toga su uvjerenja aktivno sudjelovali,naravno na svoj nacin,u dogadjanjima oko Bosne.1995.
godine reagiraju vrlo glasno i otvoreno na Daytonski sporazum:pozdravljaju ga,ali izricu i ostru kritiku.Kritiziraju ga zbog nepravde nanesene Hrvatima u Bosanskoj Posavini kao i mnogim drugima prognanima s njihovih ognjista.Franjevci su spremni,zajedno s drugima,"raditi na ostvarenju prava,pravde i dostojanstva svakoga covjeka kao najdivnijeg Bozjeg stvorenja",a clanovima svoje Zajednice pisu,da je"nase temeljno opredjeljenje ostati na svim mjestima gdje sada jesmo i vratiti se na ona s kojih smo protjerani.Sva se braca trebaju drzati ovoga pravila",jasna je Uprava Provincije
(BS,I/96.,str.8.).
To svoje temeljno opredjeljenje svjedoce pred javnoscu i 1996.godine.U dokumentu"Izjava bosanskih franjevaca za izbore 1996."stoji:"I ovim izborima odgovorit cemo na pitanje o Bosni i Hrvatima u njoj.Taj ce odgovor biti pozitivan ako izaberemo sebi za politicke vodje ljude koji zagovaraju ustrojstvo Bosne i Hercegovine ne na kvantitativnom nego na kvalitativnom principu,tj.na kvaliteti tisucugodisnje sudbinske odredjenosti Bosne hrvatstvom i hrvatstva Bosnom.Pucki receno,
to znaci da Bosna i hrvatsvo nikada nisu u suprotnosti.Dok naglasavamo svoju vezanost za Bosnu,svoje bosansko domoljublje,mi pritom nimalo ne umanjujemo svoje hrvatstvo.Izlaskom na izbore pomozimo ocuvanje Bosne i Hercegovine!"(BS,4/96.,str.195.).
Godinu pak 1997.bosanski je provincijal u svom pismu braci(BS,1/97.,str.3.)nazvao-godinom velikih dogadjaja-posebice za bosanske franjevce.Te godine se vratila Franjevacka teologija u Sarajevo,u obnovljenu zgradu,koju su velikosrbi bili gotovo do temelja porusili.Dolazak Sv.Oca u Sarajevo shvacen kao potvrda Bosne i Hrvata-katolika u njoj,a odrzavanje opceg Sabora Franjevackog reda i provincijskog sabora te iste godine shvaceni su prema pisanim izvorima kao novi poticaj za ostajanje u Bosni i daljnji rad na evangelizaciji Bosne.
Veliku su pozornost bosanski franjevci poklonili pocetku priprave za proslavu velikog jubileja 2000.
godine.Smjer proslave je nakazan u Pismu Konferencije franjevacke obitelji,u kojemu stoji,da je
"u biblijskoj i crkvenoj viziji,kao i u identitetu nas franjevaca,tema POMIRENJA glavna...,jer se pred ocima svih nas,cak i povrsno gledajuci,danasnji svijet pojavljuje razderan,podijeljen,razbijen,
nevjeran Gospodinu i njegovom Zakonu ljubavi"(BS,I/99.,str.5.).
|