neverinov blogneverinov blog

Bauk komunizma kruži Hrvatskom?






Ne razumijem tu binarnu podijelu u ljevičare i desničare. U one koji drugi tabor boje u crno i crveno.

Povijesno se komunizam raspao početkom '90 prošlog stoljeća. Tako nam barem bajaju u udžbenicima.

Kako je moguće da tzv. domoljubi/vjernici i dalje misle da su komunjare na vlasti kada misle o SDP- u kad je SDP po ponašanju neoliberalno nastrojen. Naime pojam javnog dobra najbolje prikazuje njihov odnos prema autocestama kojeg žele dati u monetizaciju (kako se nebi iskoristila riječ koncesija).

Kako je moguće da je komunizam i dalje na snazi kad su mafijaši iz HDZ-a nekažnjeno rasprodavali zajedničku imovinu nakon što su bratstvo i jedinstvo zamijenili za Boga i Hrvate?

Kako je moguće da se isti zgražaju nad rezanjem hrvatske zastave dok im rezanje na djelove, rasprodaja hrvatskih tvornica i slanje radnika na ulicu eto nešto što se dešava, ali glavno da nam je ime hrvatsko na prvom mjestu?


Ne razumijem taj iracionalni vlažni, onirički strah od komunizma usred kulminacije kapitalističke ideologije u ovoj zemljici koja nema političkog ni ekonomskog suvereniteta nad sobom.

I još nešto. Ne razumijem kako je moguće da Dalmatinci, koji su dalji najviše ljudi u Narodno-oslobodilačkoj borbi, dižu u zrak spomenike svojih djedova mijenjajući ih za spomenike ljudima koji su ih htjeli prodati Italiji.


Jel mi živimo u paralelnim svemirima ili šta? lud
Post info
23.09.2014. (21:00)
22 komentara
komentiraj
ispis
permalink
Komentari

Monkodonja





Osoba čije mišljenje cijenim mi se požalila kako je velika boljka što, i kada je lokalitet istražen i prezentiran, objašnjenja koja idu uz nj su dosadna, koriste se komplicirane riječi kako bi se dala nota kompleksnosti (a u biti pomaže samo nerazumjevanju) i na kraju ne zadovoljavaju svrsi radi koje su novci svih nas izdvojeni. Objašnjenja moraju biti koncizna, jasne i svakako sa što više slika jer ljudi vežu riječi uz slike što pomaže usvajanju gradiva.

Nažalost većina ljudi mi se žali da je povijest dosadna jer ih se uči napamet bubanje o slavnim ličnostima i datumima bez da se uhvati ona logična srž između uzroka i posljedice. Prapovijest ima tu sreću što je lišena poznatih ličnosti tako da možemo samo komentirati i zaključivati o procesima koji su se događali na određenom lokalitetu. A i ne moramo pamtiti ni godine, osim tehnološkog perioda (kamen, bronca, željezo).








Pošto je ovo blog prvenstveno o popularizaciji arheologije, potrudit ću se objasniti na svoj način koje je značenje gradine Monkodonja.

Gradina je riječ koja označuje prapovjesno naselje na uzvisini i okruženo bedemom (u blizini izvora, tokova, važnih cesta, kamenoloma i ostalih resursa) ili srednjevjekovni burg. U ovom slučaju zanimaju nas one prapovjesne koje su se krenule graditi za vrijeme brončanog doba. Zamislite samo trenutak u kojem se počinje koristiti bronca (spoj bakra i kositra) u trenutku u kojem su kositar i kamen slabiji. Odjednom su naselja na uzvisini (radi preglednosti okolice) i opasani suhozidnim bedemom (korištenje veziva od morta dolazi tek sa Rimljanima u I.st.Pr.Kr) što označava nagli porast opasnosti. Često su te iste zidine nastanjene i u Željezno doba sve do rimskog osvajanja kada Carstvo omogućuje skoro dva stoljeća mira, prosperiteta i trgovačkog uzleta. Tada gradine bivaju napuštene (jer više nije tako opasno) i novi centri su u nizinama, pogodnijima za trgovinu.

Tek kad se Rimsko Carstvo počinje urušavati i ne može više pružiti sigurnost vlastitim građanima, iste uzvisine iz prapovjesti bivaju ponovo naseljene (kao i špilje, što dovoljno govori o očaju i opasnosti tog vremena).

Toponim "gradina" sam otkriva pamćenje naroda o uporabi određenog lokaliteta u obrambenu svrhu. Isto tako su nam česti Gračišće i Gradac, neko ime koje nastavljeno sa -grad (kao Knezgrad) plus ostali kao osmatračnice "Stražica, Vela i Mala Straža, Turanj, Turnić, Tabor, Šance, Zidovlje", ... ecc. Sama slavenska riječ gradina označuje ograđen prostor, a Radoslav Katičić otkriva da je u praslavenskom svijetu gradina bila ograđen vrt. Sama riječ je sveprisutna u slavenskom svijetu: Novgorod u Rusiji bi bio u naši ništa doli Novi Grad (a takvih imao po Hrvatskoj ko pljeve).



Tlocrt bedema. Monkodonja je podijeljena u tri djela. Ono što konvencionalno zovemo akropolom, gornji grad i donji grad. Po podjeli možemo zaključiti da je ondašnje društvo bilo klasno podijeljeno (čije reperkusije i danas osjećamo unatoč ustavima koji garantiraju društvenu jednakost svakog građana). U biti prapovjest je odličan poligon za pronalaziti primjere klasnih društava, zato nije ni čudo što ih spominje Marx u svojim radovima. Ovdje predlažem upoznavanje sa Gordonom Childeom koji se bavio metodama objašnjenja i interpetacijskim konceptima. Pobijegoh u digresije.







U prostor gradine se ulazilo kroz zapadna i sjeverna vrata. Zapadna su doživjela mnoge preinake što pokazuje na sve veću potrebu da se upravo tamo najviše pogodi neprijatelja koji opsjeda. Vrata su osmišljena tako da može proći komotno samo jedna osoba što daje mogućnost braniteljima da odozgo uvijek u većini gađaju napadača. Isto tako, unutar zidina su otkrivene grobnice važnih ličnosti u zajednici što ukazuje na to te osobe na duhovnoj razini isto tako štite zidine.

Nemojmo zaboraviti da je patrijarh Kostantinopola tijekom opsade Bugara (7.st.), za vrijeme Heraklijana, izvadio sve najsvetije ikone i okačio ih na zidine kako bi dao snagu braniteljima.











Uostalom ne mora biti sve u povijesti i podacima. Možete komotno ići sa vama dragocjenom osobom iz prosto razloga što je na toj uzvisini od 81 m zapravo divan pogled. Poput ovog para koji se priprema za promatranje zalaska.











Grob u bedemu.







Sjeverni dio kompleksa zapadnih vrata.







Budu se ljudi pitali što znače ovi stupovi.




Pa bi rekao da je ovo najednostavniji način za objasniti. Nastambe su bile naslonjene na same zidine, logično koristeći jednu stranu. [preuzeto sa Cvergla blog]




Ulaz u akropolu.




Istinktivno misli bježe prema najpoznatijem gradinskom ulazu ikad. Lavlja vrata u Mikeni (Grčka). Ostaci keramike su dokazali trgovačku povezanost sa mikenskim svijetom (to je onaj svijet kojeg je opijevala Ilijada...).




Akropola je konvencionalni naziv za centralni dio gradine. U onome u kojem su živjele elite, aristokracija plus svećenstvo (koje dolazi iz njihovih redova). Te dvije ruke se miju i jedan drugoj pomažu u objašnjavanju vlastitog postojanja pred pukom koji ima da rinta za oboje. Nažalost naša država je i dalje taoc religije kao Monkodonja prije 4000 godina što je razlog zašto svrštavam našu zemlju u protograđanski sistem.

Stupići kod akropole ne moraju biti svi iz istog razdoblja već su dokaz da su na tom mjestu bile nadstrešnice.




Pogled na nekropolu Mušego.




Kultna jama u donjem gradu. Nemam saznanja ako su dolje poslali speleologa, s obzirom da je duboka oko 50 m. Niti znam ako su pronađeni nalazi i koji. Škocjanska jama u Sloveniji je korištena kako bi se predmeti bacali i time posvetili podzemnim božanstvima.







Opći dojam: u svemu je Monkodonja prekrasan lokalitet mada bi isto tako bilo dobro da netko zadužen za to prolazi trimerom. Da su table sa nadstrešnicom (protiv kiše i sunca) i qr kodom (kako bi si netko sa tabletom mogao predočiti 3D rekonstrukciju). Prilaz lokalitetu je isto malo škakljiv jer sa glavne ceste imate odmah smeđu signalizaciju i makadam pa često fulate prvi put i onda se morate okretati. Sve u svemu, jednom kad je gradina istražena trebalo bi ju uvrstiti u veći koncept kulturno-turističke ponude uz brojne štancije za koje satavljam ruku u vatru da su blizini. I naravno trebalo bi podučiti turističke vodiče na ovaj lokalitet, ako takvo što ne postoji.

Pošto kažu da je razumijevanja imena vlast nad prostorom, osobom ili objektom otkrit ću vam da Monkodonja dolazi od talijanskog "Monte delle mele cotogne" što znači u prevodu "Brdo dunja".

Za one koje zanimaju prapovjesne lokacije u okolici Rovinja može poslužiti ovaj link na Bekićev Sustav gradina.


Nadam se da niste zijevali!

Post info
13.09.2014. (20:41)
26 komentara
komentiraj
ispis
permalink
Komentari

Suhozidna trabunjanja




Areal Grada Mali Lošinj. Uključena je i Punta Križa, iako je južni dio Cresa, ipak je bolje povezana sa Lošinjem nego sa matičnim kopnom. Takvih primjera ima mnogo na našim otocima. Npr. Lun koji je na Pagu, a osjeća veću povezanost sa Rabom. Jel tako Astrosailore?

Članovima udruge Dragodid se ukazala jedinstvena prilika da postanu terenski izvođači krajobraznog kartiranja čitavog područja Malog Lošinja na eu projektu Kamen Most.




Zagazinjine kod Malog Lošinja.

Osim kartiranja i obilaska Ilovika (najužnija točka naše raznovrsne i divne Primorsko-goranske) do Ustrina imali smo dvije radionice sa lokalnim stanovništvom kako bi pokazali da nije nikakav bauk obnova kilometarskih zidina (koje su sastavni dio naše zemlje da je čudo koliko su ljudi zapravo otuđeni od mjesta gdje žive).
















Ovakvih šetnica na našem kopnu i otocima ima bezbroj. I umjesto da budu dio turističko-kulturne ponude i na taj način barem malo revitaliziraju naše vrhove uhvati me tuga kad vidim talijanske teasere u kojima turisti obuzeti hedonizmom trče po sličnim putevima i promatraju okolicu.



Dok istovremeno naši sugrađani vikende provode u trgovačkim centrima. Međutim situacija nije više tragična jer sve više ljudi osjećaju potrebu promjene s ovog falša na nešto teže ali barem istinito. Potreba će opet stvoriti vrlinu.










Malološinjska vala sa Monte Bastona. Tamo u daljini se nazire Osoršćica.




Mali Lošinj u svom sjaju.





Bušuanska lokva.





Članovi zavičajnog društva Puntari iz Punte Križa su nas zamolili da im damo "man forte" i pomognemo im obnoviti mjesnu lokvu na kojoj su žene išle prati robu. Postoje u prostoru uređaji kao japnenice (suhozidne konstrukcije za pravljenje vapna), karbunice (za ugljen), lokve za napajanje stoke, javna perila, zajednički pašnjaci, mrgari (za razvrstavanje, striganje i mužnju ovaca),odraz drugačijeg vlasničkog koncepta (i time mentalnog sklopa) od današnjeg.

Komunada je društveno vlasništvo (i to nema veze sa komunizmom na što frkču ljudi niže svjesti poput bika na crvenu krpu) koje garantira svima neke osnovne usluge za život.

Po mojoj procjeni promatrača povjesnih i društvenih tokova vraćamo se mic po mic takvom konceptu (naravno da se nećemo odreći interneta i pozitivnih odlika modernog života) jer sve ostalo znači potrošiti zadnju paru i umrijeti od gladi.




I tako je i ovdje krenula borba protiv zaborava.



Ima nečeg posebnog u tome kada vidiš da se ljudi različitih dobnih skupina i zemljopisnih širina nalaze i bespogovorno rade na istom projektu iako im se to novčano ne isplati.







Odlično je kad i mladi prepoznaju akciju makar u ljetnim haljinama bez radnih cipela i rukavica. Takve podupireš znlatnim mostovima.




Među opalim kamenjem zidina koje su okruživale lokvu naišli bi na novovjeku lončariju, ali i fragmente antičkiih amfora (žuta ručka desno).




Tamo gdje je zid opao, ili se blokovi opasno naginju na van, treba nanovo premjestiti svo kamenje i počistiti do ravne zdrave podloge (miči trulost koju su ostavili korijenja) i ako nema žive stijene treba napraviti podlogu od škalja i izravnati sa čekićem. Nakon toga kreću najveći blokovi koji moraju biti dobar oslonac onima koji sljede na njima bez da se pušta prostora vrtikalnim fugama.




Slaganje suhozida je težak fizički posao, ali dok to radiš slažeš istodobno kockice u umi i dušu i stvari bivaju jasnije. Pogledaš oko sebe i vidiš da nisi sam iako je svima tlaka od obada, znoja i vručine. Ono što naši političari nikad neće shvatiti i zato mislim da će gadno najebati kad nama voda dođe do grla.




Nije da ne znamo zato uživati uz dobru klopu i žmuj vina (više žmuja).




Nakon jela sljedi čakula među raznim generacijama o tome što je bilo, što jest i što će biti. Iako na barbi Franku vidimo lice oborano razočaranjem što je okopnio čitav jedan svijet u kojem je odrastao, vjerujemo da nije sve šlo va mater jebat.




Nažalost nisam uspio svih uhvatiti za slikanje, ali mogu vam reći da se uvijek čudim čudom što uspije napraviti malo više od 20 osoba u samo četiri sata po dva dana.




Zadnji dan u uvali Pogana (Punta Križa). Probudio sam se ranije od drugih i otišao malo poslikati mjesto koje će mi faliti dok cijeli kamp spava snom pravednika. Uskoro me čekaju ljudi koji vjeruju u novine, radio i sve ono što nam serviraju ovi razbojnici.



Vjerujem da se radom može sve postići. Mogu se koristiti institucije protiv samih institucija (onih nepravednih). Družim se sa ljudima koji vjeruju u bolje sutra ili se barem znaju sprdati s time što nas čeka. Kao kad se smiješ oluji u brk.





I zato dragi ljudi izbjegavajte televiziju, novine, radio i ljude koji kukaju bez da ponude rješenje. Nesigurnost ovog trenutka je samo poticaj da se bez žaljenja hiti kacot ovom trulom sistemu koji nikom normalnom neće faliti.

Radi se o dugotrajnom procesu, a ne o trenutku koji će promjeniti stvari od danas do sutra.


Asti Ćunskog na kraju putopis postao maltene politički pamflet!





Da ne zaboravim: ako želite naučiti nešto o našim starim bogovima možete doći na izlet ove nedjelje (14.9) u 10 sati.




Post info
09.09.2014. (11:17)
31 komentara
komentiraj
ispis
permalink
Komentari

<< Prethodni mjesec | Sljedeći mjesec >>