Whisky bar

MIIj.jpg To see a world in a grain of sand And a heaven in a wild flower, Hold infinity in the palm of your hand And eternity in an hour. William Blake (1757-1827)

08.10.2010., petak

Preobrazba ribice prevoditelja u Levijatana strašnog

Ljudi vide isto, a tumače različito. Vlasti i religije žele biti univerzalni tumač (kao u SF filmovima univerzalni prevoditelj...tipa ribice u uhu u romanu Vodič za autostopere kroz galaksiju) kako bi kontrolirale ljude. Na kraju ribica u uhu postaje ideologija, od ribice nastaje Leviatan, divovska neman koja jede ljude koji ne žele da im netko drugi tumači stvarnost.
Dok je prevoditelj još u tzv. fazi ribice, čak je i koristan.
Primjerice, mudriji i iskusniji mogu ukazati drugima što je otrovno što nije, kako se lakše gradi, osnovne razlike između dobra i zla. Ali s vremenom se ta ribica goji, jer se ta učenja ne mijenjaju. Najčešće zbog jednostavnosti učenja gdje se čini jasna crta između dobar i zla, dobrih i loših ljudi, dobrog i lošeg činjenja,. To rezultira društvenim uređenjem na čijem vrhu su upravo tumači i zato ne žele da se dira u njihov rječnik.
Nekada su to bili svećenici, danas su to menađeri raznih korporacija. Ne znanstvenici, jer ti menađeri plaćaju ili prijete znanstvenicima neka naštimavaju teorije koje pašu vrhu, tumačima, prevoditelju, Leviatanu. A ako se neki znanstvenik pobuni i poželi biti objektivan, Leviatan ga poždere (ipak nešto mora jesti).
Mnogi će reći kako je možda spas u umjetnosti budući ona metaforama zamagljuje svoju pravu poruku i nekako iz prikrajka dopire do ljudi koji se onda bude i bune. Ima nešto u tome, ali koliko je korisno toliko0 je i loše. Korisno je jer se uspiju sakriti oko Levijatana, no loše je jer poruka nije jasna pa joj treba više vremena kako bi doprla do ljudi. No opet je loše jer i to je neka sama vrsta ribice prevoditelja stvarnosti, ipak dobra je jer je to još samo mala ribica, a ne i glomazni Levijatan.
A da nastavim tu igru dobro loše, dobro je jer Levijatan umjetnike doživljava kao dvorske lude, pa čak i propušta nešto što je subverzivno jer mu je servirano kao zabava i može ga se nasmijati.
No to ne znači da se Levijatanu treba ulagivati, jer koliko god je to dobra strategija za ubojstvo nemani iz prikrajka, osoba dolazi u situaciju u kojoj mora izdati neka svoja načela kako ne bi razotkrila svoje pravo lice. Na kraj, luksuz koji joj ponudi Levijatan može joj se i dopasti pa žrtvuje svoj karakter na oltaru komfora.
A najveći trik Levijatana nije baš da nas uvjeri da ne postoji, već da nas uvjeri kako je njegovo tumačenje svijeta koje nam nameće, zapravo naše viđenje svijeta, čiju istinitost onda potvrđujemo time što se većina ljudi slaže sa nama. Iako ta većina zapravo vjeruje u laž i u nešto do čega nisu došli svojim umovanjem već pranjem mozga koje provode Levijatanovi činovnici u vladama, crkvama i udrugama, pa jasno i medijima.
Dok onaj pojedinac koji svijet tumači na svoj način, biva proglašavan ludim ili neprijateljom države ili religije. Heretik, psihotik, terorist, smrdljiv gad i ološ propalica.
Metoda micanja takve osobe iz društva koja ne zahtjeva nekog posrednika u tumačenju svijeta je raznolika, od srednjevjekovnog trpanja na brod luđaka kojeg prosljeduju drugom gradu (neka vrsta političkog azilanta) , preko javnog ismijavanja do jasno zatočeništva i ubojstva.
A sve što je želio bilo je da sam može tumačiti stvarnost. Nikome niti nije želio nametnuti svoje mišljenje. Jer iako vidimo isto to tumačimo različito. Pa čak i ako netko kaže da ne vidimo isto i zato tumačimo različito ima pravo, samo neka ne zahtjeva da takvo viđenje svi usvoje.
Netko će pitati "Pa dobro gjde je onda sigurnost?" Nje nikada nema (što potvrđuje teorija kaosa), ipak ono što može osigurati društvo od razaranja je empatija.


- 19:03 - Komentari (0) - Isprintaj - # prijavi hr.digg

04.10.2010., ponedjeljak

Točka omega i teorija kaosa

Točka omega teorija evolucije (i fizičke i duhovne) kršćanskog filozofa Teilhard de Chardina prema kojoj se na kraju sva bića i svemir sjedinjuju u singularnosti s bogom odnosno sve to sjedinjeno jest bog..
Kako sam razumio to je nešto što tek treba doći, ali već je određeno da će doći, pa čak iako tek treba doći već jest, budući je izvan našeg poimanja vremena, pa je na koncu samo kraj nas kao ljudi u svemiru, odnosno to je kraj cijele evolucije svemira (jer je naša duša neodvojiva od svemira kaže Chardin), to je jedinstvo s omniprezentnim, omnipotentnim etc....koje zazivaju skoro sve religije svijeta, ali kao što je već navedeno sama bića koja su evoluirala čine tog boga. S obzirom da se odaziva na ime omega to je kraj, ali je ujedno i početak jer je već postojalo na početku našeg evolutivnog puta.
Naime, malo sam istraživao pa prema omega teoriji, nije da mi napredujemo prema omega točki, već nas ona vuče. Dakle to već jest, a koji je onda smisao cijele egzistencije ako je sve već unaprijed zadano i određeno? Opet nije odgovoreno...e da učiti iz iskustva, ehehe, ili samo zabava za omegu ili Mr omegu neka moćnija omega tjera da vuće kantu s vodom iz bunara ili diže sidro ili tako slično. Riddles in the dark, questions that need answering kako kaže Gandalf.
Kada bi navedeno bila neka video igrica bila bi dosadna budući je predvidljiva. I zašto učiti nešto što se već zna (jer se zna što se ima naučiti) i ako taj omega vuče njegove djelove prema sebi kako na koncu ti djelovi ponovno čine njega. Jedino objašnjenje jest da je omega (ili bog) budući je omniprezentan i omnipotentan u isto vrijeme sve i pojedinačno u isto vrijeme na dva više različitih mjesta, i pazi sad U ISTO VRIJEME U RAZLIČITIM VREMENIMA hehehehe te u isto vrijeme ima sva iskustva i tek ih stiće.
Krcato proturječja i paradoksa, ali kako sam u nekim ranijim tekstovima pisao ispada da pravo savršenstvo mora biti proturječno jer jedino tako objedinjuje sve mogućnosti u sebi.
Također, takvo tumačenje je kompatibilno s drugim mitovima o početku i kraju svemira, odnosno hinduističkim o svemiru koje nastaje iz jaja i ponovno se vraća u njega i u tom jaju spava Brahman i budi se u određenim ciklusima i sve ponovno kreće.
Problem je određenosti. Ako je sve određeno koja je svrha toga. Jeli kozmos kao neki automat naštiman da se vječno ponavlja isto, kao perpetum mobile. Tu bi Nietzscheova filozofija zablistala u svom punom sjaju, ali na koncu beskonačno ponavljanje istog iz treće perspektive čini stvar dosadnu iako mi iz prve perspektive nismo svjesni kako ponavljamo nešto što smo već radili.
Možemo reći da je takvo viđenje stvaranja i kraja svemira zapravo jedan beskonačni loop, vječni krug i kada sami ne bi bili dio njega već vanjski promatrač brzo bi nam dosadio.
Tu nam u spas može doći teorija kaosa (micanja krila leptira u Brazilu koji izaziva tornado u Teksasu, dok ponovno kopiranje istog procesa s leptirom u Brazilu i istih okolnosti neće izazvati tornado). Neću sada obrazlagati sve već ću samo uzeti dio koji mi treba za ovaj tekst . Naime, jedan dio navedene teorije prema Edwardu Lorentzu tvrdi da što se više ponavljaju radnje koje su sa sigurnošću određene jednostavnim matematičkim jednadžbama veća je mogućnost da se dogodi nešto suprotno od očekivanog ( a razlog je što posljedice fizičkih zakona nisu strikno determinirane već su najviše moguće, dakle u nekoj situaciji može se dogoditi i suprotno iako je sam proces opet determiniran ali nepredvidljiv jer se ne može sa sigurnošću odrediti početak kauzalnog lanca (situacija s leptirom), opet proturječje,).
Dakle svako novo ponavljanje određenog procesa sve više rezultira različitim posljedicama.
Pa stoga, ako je svo vječno stvaranje i razaranje kozmosa određeno kao neka sigurna matematička formula, svakim novim ponavljanjem veća je mogućnost da se dogodi nešto suprotno od očekivanja. Leži li onda u tome zabava? Leži li u tome onda raznolikost života i baš ta sloboda volje koja nam omogućuje izbor, koja nam omogućuje da se ne ponavljamo vječno, da unesemo zabavu u kreaciju, unesemo novost i time u konačnici onda ostvarimo taj ideal pojedinačnog života, a to je učenje kroz iskustvo?
Moguće, moglo bi, ali postoji li onda opasnost da se nakon nepredviđenih situacija tijekom evolucije na kraju ne dođe do singularnosti do omega točke, već da se cijela kreacija počne vući u beskonačnost. Umjesto da se sužava prema jednom da se rasprši u mnogome? A postoji i mogućnost da ako se nikad ne vrati u omega točku da se onda uništi i sva kreacija je bez spajanja mogu se dijelovi uništiti i onda više nećemo imati nikakvog Brahmana koji će se ponovno probuditi jer će njegovi djelovi metastazirati i on će umrijeti od neke vrste kozmičkog raka.
No vjerojatno omnipotentna bića imaju rješenja za takve nepredvidljive probleme, neke vrste sigurnosnih ventila nazovimo ih anđeli, proroci ili čak slučajnosti odnsono sinkronicitet.
Time se osiguravaju da njihovi djelovi odu u smjeru koji ih više neće obnoviti.
Ali, jasno sve to stoji samo ako postoje takve vrste omnipotentnih entiteta, ako ne, he, onda odgovore moramo tražiti drugdje.

(Radi boljeg razumjevanja pogledajte filmić ispod)


- 12:29 - Komentari (0) - Isprintaj - # prijavi hr.digg

<< Prethodni mjesec | Sljedeći mjesec >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.

< listopad, 2010 >
P U S Č P S N
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Komentari On/Off

Opis bloga

Priče, pjesme, filozofski i rock and roll eseji.



Linkovi

o meni

Ime: Marin Tomić

Sviram u grupi: Gerila, Družba bijesnih lisica

Svirao: Ventil inc., Eksplozija, Mario Furka & Štićenici, OŠ Sulud III


Moji romani

Cyber Joint

John Buddha, vječno putovanje heroja




Potpuni opis stanja svemira podrazumjeva smjesu (superpoziciju) svih mogućih njegovih stanja......Jednostavno govoreći, u modelu mnogo svjetova, ako se nešto može dogoditi, onda će se i dogoditi, a najbolje uporište ima u činjenici da svjesni život postoji životom svakog čovjeka.

(Werner Heisenberg, Promjene u osnovama prirodne znanosti...Kruzak, Zagreb, 1998. str 136)






"Zar može poginuti zmaj od zmijskog otrova? reče. - Nego uzmi natrag svoj otrov. Ti nisi dosta bogata da bi mi ga mogla pokloniti." Na to mu guja pade ponovno oko vrata i lizaše mu ranu.

(Friedrich Nietzsche, Tako je govorio Zaratustra, Grafos, Beograd, 1987. str 70)



Osnovni alat za manipulaciju sa stvarnošću su riječi. Ako možete kontrolirati značenje riječi, onda možete kontrolirati ljude koji moraju koristiti riječi. (Philip K. Dick)





Svaki dio materije može biti shvaćen kao vrt pun biljaka i kao ribnjak pun riba . Ali svaka grančica biljke , svaki ud životinje , svaka kapljica njihovih sokova još je jedan takav vrt ili jedan takav ribnjak.
(Gottfried Wilhelm Leibniz , izabrani filozofski spisi , Monadologija ,Naprijed , 1980. Zagreb , str 272)








"Središte" je, dakle, područje svetoga u pravom smislu riječi, područje apsolutne stvarnosti.Isto tako, svi ostali simboli apsolutne stvarnosti (Drvo života i Drvo besmrtnosti, Vrelo mladosti itd.) također se nalaze u nekom središtu. Put koji vodi do središta je težak put (durohana) i to se potvrđuje na svim razinama stvarnosti: tegobno obilaženje oko hrama, hodočašće na sveta mjesta, herojski pohodi puni opasnosti u potrazi za Zlatnim runom, Zlatnim jabukama, Travom života itd., lutanja labirintom, teškoće onoga koji traži put do samoga sebe, do "središta" svoga bića itd. Staza je strma, zasjana opasnostima, jer ona je zapravo ritual prelaska iz profanog u sveto, iz kratkotrajnog i iluzornog u realnost i vječnost, iz smrti u život, od čovjeka k božanstvu.
(Mircea Eliade, Mit o vječnom povratku, Jesenski i Turk, Zagreb, 2007., str 32)







"Razdvajanjem magijskog i logičkog uma čovjek je izgubio svoju iskonsku prirodu i zauvijek prekinuo sklad čovjeka sa samim sobom i sa svemirom." (Ernesto Sabato, Prije kraja - Sjećanja, VBZ, 2006. Zagreb, str 100)





ARHIVA


FILOZOFIJA
Stvarnost i iluzija:
*Melancholia i Tristanov akord
*Točka omega i teorija kaosa
*Tko je Antikrist? (gnosticizam i paranoja u filmu Antichrist Larsa Von Triera)
*Tiamat vs Marduk – materija vs forma u filmu Prometheus
*Obrnuta uzročnost
*Paralelni životi
*Paralelni svijetovi
*Ima li razlike između stvarnosti i iluzije
*Suprotnosti i totalitet
*Rad ili nerad?
*Fire walk with me
*Preobrazba ribice prevoditelja u Levijatana strašnog
Svijest i samosvjest:
*Smrt i samosvjest
*Samosvjesni strojevi
*I'm Not There - tko sam i što sam?
*Zen oranje
*Fontana mladosti i univerzalni um
*Utjecaj voodoo religije na rock muziku i suvremenu filozofiju (zombie argument)
*
Nastavljamo na temu zombija u filozofiji
*Filozofija i tehnološke inovacije
*Promatran sam, dakle jesam
*Zabavni park Zemlja, transhumanizam i identitet (kritika)
*IDEJA vs TIJELO
Zlo:
*Gnosticizam, fatalizam, paranoja u Izvještaju o slijepcima Ernesta Sabata
*Moralna stvarnost u filmu "Fire walk with me"
*ART & RAT – It's a Yin Yang thing
*Malleus maleficarum ili o uzvišenosti skolastike
*Zlo
*Crna kronika i dobre vijesti
*Herostrat
*Vodite ljubav a ne rat
*Empatija kao osjetilo za dobro i zlo
Sloboda volje:
*Crowley vs. Kant
*Velvet Underground i mazohizam
*Antinomija ljudskosti
*Sloboda volje i moralna odgovornost
*Automati dužnosti
POLITIKA
Utopija, antiutopija, globalizacija:
*Antiekspertizam
*Antiutopija kao dokaz slobode volje
*Ganja & beyond
*Knjiga-Cyber Joint
*Muzika kao temelj ustava i privremena autonomna zona
*Magijski i logički um Ernesta Sabata i mogućnost utopije
*Patokracija
*Prvi Papa spektakla
*Tolerancija i religije
*Luđaci
*Ideja jednakosti i žrtva
*Individualizam i socijaldarvinizam
*Antitehnološka predavanja s Liburnicona
Terorizam:
*Meki terorizam
*Meki terorizam II
*Žrtvovanja
*Napadi i posljedice 11. rujna
Teorija zavjere:
*Teorija zavjere vs. institucionalna teorija
*Bohemian grove i maškare
PRIČE
*Metaludilo
*Sun dance
*Artemesijanci
*Monumentalni dan
*Kod duhova
*Put kroz vrijeme
*Žrtva - Jesus died for somebody's sin but not mine
PJESME
*Epska pjesma John Buddha
*Tarot karte
*Tamni osvit crnog sunca
*Komet sonet
*Priroda i društvo, sile i reakcija
ROCKERICA
Antologijski albumi:
*Epizoda 1.- Jon Spencer Blues Explosion "Now I Got A Worry"
*Epizoda 2.-Ugovor s Đavlom-The Cult "Electric"
*Heroj kulture
*Rock n' roll suicide
Beyond the song
*David Lynch & Roy Orbison
*Stairway to heaven
*Rock pjesme o smrti
*Rock and roll u službi srdžbe
*Utjecaj mitologije na pjesmu «The End» grupe «The Doors»